Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 nov 2008 09:25

Lalage schreef:De VvE betaalt alleen stroom voor de verlichting in de gemeenschappelijke ruimtes, lijkt mij. Je eigen verwarming moet je toch meestal zelf betalen. MissF ik geloof er geen knal van dat je 33 euro per maand kwijt bent aan gas en stroom ;)

Ik kan het eigenlijk ook echt niet geloven want dan zouden wij ook veel minder moeten betalen want wij zijn zuinig met stroom en gas en wij hebben geen bad.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 15 nov 2008 09:31

En ik leef supersuperzuinig en ben zelfs in Roemenie al meer kwijt dan 33 euro... (in de wintermaanden dan, als de verwarming aan staat, 's zomers niet)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 nov 2008 15:50

Lalage schreef:De VvE betaalt alleen stroom voor de verlichting in de gemeenschappelijke ruimtes, lijkt mij. Je eigen verwarming moet je toch meestal zelf betalen. MissF ik geloof er geen knal van dat je 33 euro per maand kwijt bent aan gas en stroom ;)

Uit de praktijk:
- hoekwoning, inhoud ~250 kubieke meter
- El norm 900 kWh (telwerk 2)
- El laag 700 kWh (telwerk 1)
- Gas 1700 m3
- Voorschot €120/mnd

Gemiddeld verbruik per maand:
El-n 75kWh
El-l 58kWh
Gas 140m3 (Varieert van 30 in de zomer tot 300 in de winter.)

Bij €33/mnd komt dit per maand op ong:
El-n 18kWh
El-l 15kWh
Gas 40m3

Per dag:
El-n 0,6kWh
El-l 0,5kWh
Gas 1,2m3

Het is gemakkelijk na te gaan of dit werkelijk waar is, door de meterstanden te noteren. Per dag, per week of per maand.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 nov 2008 15:55

120 euro per maand voor een hoekhuis?! Nou, wij wonen in een hoekhuis en betalen volgens mij iets van 180 tot 200 euro per maand aan gas/water/licht. We kregen de laatste keer wel 200 euro terug, we waren zelfs verbaasd. We slurpen namelijk energie. We hebben wel spouwmuurisolatie en dubbel glas, maar ik ben gewoon een koukleum en stook de hele winter mijn huis lekker warm en sta elke dag veel te lang onder douche.

Mijn motto: veel kost het toch al. Waarom dan niet gewoon een heel lekker warm huis hebben voor een paar tientjes per maand meer, dan bibberend door de gang lopen? Anders is het ook zo zonde van die eerste 120 euro! :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 nov 2008 16:08

Bij mij is het ook warm, kamertempertuur 20 - 23 graden (is soms nodig
voor bepaalde apparatuur: printer).
Warm water wordt ook iedere dag in ruime mate gebruikt.
Maatregelen: 's nachts thermostaat op 14 (voor sommige planten te
laag), niet onnodig radiatoren los, goede isolatie, juiste temperatuur
van de CV-ketel (kan varieren van 55 tot 90), koelkast niet onnodig los,
zuinig met de wasmachine, droger zo weinig mogelijk gebruiken, niet
onnodig apparaten op standby. en spaarlampen. En door elke maand, of
een enkele keer per dag, de standen te notereren, komt er inzicht in
wat scheelt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 nov 2008 16:24

Galateia schreef:120 euro per maand voor een hoekhuis?! Nou, wij wonen in een hoekhuis en betalen volgens mij iets van 180 tot 200 euro per maand aan gas/water/licht. We kregen de laatste keer wel 200 euro terug, we waren zelfs verbaasd. We slurpen namelijk energie. We hebben wel spouwmuurisolatie en dubbel glas, maar ik ben gewoon een koukleum en stook de hele winter mijn huis lekker warm en sta elke dag veel te lang onder douche.

Mijn motto: veel kost het toch al. Waarom dan niet gewoon een heel lekker warm huis hebben voor een paar tientjes per maand meer, dan bibberend door de gang lopen? Anders is het ook zo zonde van die eerste 120 euro! :mrgreen:

precies.....

dan maar een zak minder pepernoten. :D:D

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 nov 2008 17:36

Galateia schreef: .. Nou, wij wonen in een hoekhuis en betalen volgens mij iets van 180 tot 200 euro per maand aan gas/water/licht. ...
Bij nader inzien nog een kleine opmerking. Hier zorgt Essent voor gas en
electriciteit, en daaraan moeten ook de kosten worden afgedragen.
Vitens zorgt voor water. De kosten daarvoor, en de bijdrage aan het
waterschap (verontreinigingsheffing voor de zuivering, en
ingezetenenomslag voor beveiliging en waternivaeu) moeten aan Vitens
worden afgedragen. In mijn geval is dat laatste ~€200 per jaar.
€100 voor drinkwater, €53 voor verontreinigingsheffing*, en €48 voor
ingezetenomslag. Drinkwater kost ong. €1,40 per 1000 liter. Het vastrecht
bedraagt bij Vitens €27,40 per jaar.
(* Eénpersoonshuishoudens kunnen, op aanvraag, korting krijgen voor
verontreinigingsheffing.)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 nov 2008 17:51

Vandaag de meterstand van het water opgenomen. Wel 6 cuub minder als vorig jaar!!!! Komt vast doordat het geen zwembadjesweer was!

André

Berichtdoor André » 15 nov 2008 21:36

lammetje schreef:zal het nu ook echt zoveel schelen per energiebedrijf? krijg soms van die mensen aan de deur, groene stroom, overstappen op nuon ipv eneco wat we nu hebben etc....
Google eens voor de gein op: groene stroom+nep

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 nov 2008 21:42

je kunt het ook nooit controleren, al die groene stroom. Ze kunnen wel een hoop blabla verhalen vertellen maar de stroom die uit het stopkontakt komt is en blijft dezelfde. Kreeg gister juist weer een aanbieding dat ik bij Dong kosteloos kon overstappen op groene stroom. Als het zo goed is en het toch niets kost kunnen ze toch ook alleen maar groene stroom aanbieden?
ja, dat is mijn mening dan he.....

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 nov 2008 22:08

Water zit er sowieso niet in bij onze rekening, heb ik al gezegd ;) Nouja, dan zal die rekening wel niet kloppen of van iets anders zijn. Ik heb er ook helemaal geen verstand van. Ik weet alleen dat een koophuis qua hypotheek niet zo enorm duur is, maar al die nare extra vaste lasten...Tenminste, mijn man zijn inkomen gaat toch voor een groot deel aan dat soort onzin op. Maar ik ben wel blij met mijn warme huis, en met gewoon zo vaak in bad gaan als ik wil :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 nov 2008 22:19

*Annet* schreef:je kunt het ook nooit controleren, al die groene stroom. Ze kunnen wel een hoop blabla verhalen vertellen maar de stroom die uit het stopkontakt komt is en blijft dezelfde. Kreeg gister juist weer een aanbieding dat ik bij Dong kosteloos kon overstappen op groene stroom. Als het zo goed is en het toch niets kost kunnen ze toch ook alleen maar groene stroom aanbieden?

wij hadden een keer mensen aan de deur van groene stroom. Die melden dat wij een boete kregen omdat ik geen groene stroom afnam. Ik essent gebeld.. blijkt dat bedrijf gewoon de bende te flessen!

dus vanaf toen... wens in die mensen die ervoor bellen.. een goed weekend en ik hang direct op!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 nov 2008 09:46

Toch heb ik het idee dat het wel nut heeft om je stroom bij Greenchoice te kopen dan bij Eneco ofzo, omdat Greenchoice zich echt inzet voor milieuvriendelijke manieren van stroom maken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 nov 2008 12:35

whaha, toevallig vroeg mijn moeder vandaag aan mijn man hoeveel wij betalen voor gas en elektriciteit. Zij zaten echt gruwelijk hoog. Mijn man had geen flauw idee. Hij wist wel dat 33 euro van het net bedrijf is, wat iedereen gewoon betaald om op het net aangesloten te zijn (ja, de 33 dus :P). Hij heeft er een (goede) rekening bij gepakt, en we betalen 115 per maand. Vergeleken bij mijn ouders nog steeds onwijs weinig, maar wel wat meer dan 33 :mrgreen: Ben ik daar ook weer van op de hoogte.
We kregen trouwens van twee maanden terug. Dus 2 x 115 dan zeker ofzo. Nouja, hoef ik ook niet te gaan bezuinigen, want het is al niet extreem veel blijkbaar :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 nov 2008 13:17

Haha ja dat klopt beter ja :D Wij werden op 115 terug gezet maar betalen gewoon 140 per maand vind ik zelf prettiger.

Terug naar “Archief”