God zet Nederland op de kaart!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

Berichtdoor Pauline » 11 nov 2008 19:11

Er staat een aantal keer genoemd dat iemand valt omdat de heerlijkheid van God in de buurt kwam.

Daniël 10:9-10 Toen hoorde ik het geluid zijner woorden, en toen ik het geluid zijner woorden hoorde, viel ik bezwijmd op mijn aangezicht, met mijn aangezicht ter aarde. En zie, een hand raakte mij aan en deed mij op knieën en handen sidderend oprijzen. En hij zeide tot mij: Daniël, gij zeer beminde man, let op mijn woorden die ik tot u spreek, en ga rechtop staan…

Ezechiël 3:23-24 En zie, daar stond de heerlijkheid des Heren gelijk aan de heerlijkheid die ik aan de rivier de Kebar gezien had; en ik viel op mijn aangezicht. Maar de geest kwam in mij en deed mij op mijn voeten staan…

II Kronieken 5:13-14 Toen zij tezamen trompetten en eenstemmig een lied lieten horen, om de Here te loven en te prijzen, en de stem verhieven bij trompetten, cimbalen en andere muziekinstrumenten, en de Here aldus prezen: Want Hij is goed, want zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid, toen werd het huis, het huis des Heren, vervuld met een wolk, zodat de priesters vanwege de wolk niet konden blijven staan om dienst te doen, want de heerlijkheid des Heren had het huis Gods vervuld.

Misschien zijn de situatis niet precies het zelfde, maar je kan dus blijkbaar wel door e Heilige geest, door Zijn heerlijkheid omvallen, blijkbaar ook schudden / sidderen.
Als op een plek Jezus groot wordt gemaakt, aanbeden, en ondertussen vallen er mensen om of schudden, kan dat dus prima van God zijn. Ik zeg niet dat het altijd zo is. Maar op zich is er dus niets mis mee.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 12 nov 2008 12:20

in het gedeelte hierboven vallen deze mensen VOOROVER voor het aangezicht des Heeren. niet achterover en al schuimbekkend en stuiptrekkend kronkelend over de vloer.
Buigen voor iemand is respect betonen. acherovervallen heeft daar niets mee te maken.
Eli viel achter over en dat liep niet best af.
Israel viel achterwaarst struikelende. ook niet positief te noemen.

vallen in de Geest! bijbels gezien heb ik daar mijn bedenkingen over.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 12 nov 2008 16:40

sjonge... de valrichting vind je dus ook belangrijk?...
ik ben echt christen hoor.. maar ik viel opzij.
vertel jij me dan maar wat dat zegt als het zo belangrijk is.

eerlijk gezegd vind ik het te belachelijk voor woorden om je daar druk over te gaan lopen maken. maar goed, neem me dat niet kwalijk, en neem het vooral niet persoonlijk.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 12 nov 2008 17:53

Pauline schreef:Er staat een aantal keer genoemd dat iemand valt omdat de heerlijkheid van God in de buurt kwam.

Daniël 10:9-10 Toen hoorde ik het geluid zijner woorden, en toen ik het geluid zijner woorden hoorde, viel ik bezwijmd op mijn aangezicht, met mijn aangezicht ter aarde. En zie, een hand raakte mij aan en deed mij op knieën en handen sidderend oprijzen. En hij zeide tot mij: Daniël, gij zeer beminde man, let op mijn woorden die ik tot u spreek, en ga rechtop staan…

Ezechiël 3:23-24 En zie, daar stond de heerlijkheid des Heren gelijk aan de heerlijkheid die ik aan de rivier de Kebar gezien had; en ik viel op mijn aangezicht. Maar de geest kwam in mij en deed mij op mijn voeten staan…

II Kronieken 5:13-14 Toen zij tezamen trompetten en eenstemmig een lied lieten horen, om de Here te loven en te prijzen, en de stem verhieven bij trompetten, cimbalen en andere muziekinstrumenten, en de Here aldus prezen: Want Hij is goed, want zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid, toen werd het huis, het huis des Heren, vervuld met een wolk, zodat de priesters vanwege de wolk niet konden blijven staan om dienst te doen, want de heerlijkheid des Heren had het huis Gods vervuld.

Misschien zijn de situatis niet precies het zelfde, maar je kan dus blijkbaar wel door e Heilige geest, door Zijn heerlijkheid omvallen, blijkbaar ook schudden / sidderen.
Als op een plek Jezus groot wordt gemaakt, aanbeden, en ondertussen vallen er mensen om of schudden, kan dat dus prima van God zijn. Ik zeg niet dat het altijd zo is. Maar op zich is er dus niets mis mee.
Wow, dit is ook bijna hetzelfde als die massahysterie waarbij men epileptische aanvallen lijkt te hebben.
Daarnaast zijn dit ook nog eens uizonderingsgevallen en niet iets waarvan wij ook maar enige aanwijzing hebben dat dit in de vroege kerk wekelijks gebeurde.
En als dit soort zaken gebeuren op een plek waar men claimt Jezus te eren, moeten we ons misschien afvragen hoe terecht die claim is.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 12 nov 2008 21:46

Pauline schreef:sjonge... de valrichting vind je dus ook belangrijk?...
ik ben echt christen hoor.. maar ik viel opzij.
vertel jij me dan maar wat dat zegt als het zo belangrijk is.

eerlijk gezegd vind ik het te belachelijk voor woorden om je daar druk over te gaan lopen maken. maar goed, neem me dat niet kwalijk, en neem het vooral niet persoonlijk.

Idd. de valrichting is wel degelijk belangrijk! (heeft niets met dogma's of wat dan ook te maken). Wie gaat aanbidt gaat op zijn knieen en buigt voorover.

Die hele massahysterie in grote zalen en stadions waar mensen achterover flikkeren en gaan schuimbekken heeft niets met God te maken.
gewoon even de bijbel pakken en woorden nagaan. dan merk je het verschil tussen voorovervallen uit eerbied en vrees of achterover vallen.

Heb laatst een filmpje gezien van ben hinn. daar werden mensen achter over geduwd door deze man in het wit. waanzin gewoon. en hele stadions vol. wereldwijd. in en in triest. de bijbel moet open. het gevoel kan achterwege blijven. laat je niet gek maken door de massa. laat het Woord binnen in je worden tot een fontein. daar ben je zelf bij. als dat gebeurt val je niet achterover maar kniel je in aanbidding neer.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 nov 2008 22:59

Vallen doet men doorgaans naar beneden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 14 nov 2008 23:00

Laten we handelingen 9 niet vergeten waar de val richting van Paulus niet genoemd wordt. Misschien is de val richting toch niet zo belangrijk en helemaal niet waar het om gaat?

Weet je waar ik me weleens ongemakkelijk bij voel?
Als we aan het zingen zijn over jubel, juich, handklap of spring of rijdans en ik en iedereen om me heen stokstijf blijft staan zonder ook maar een glimlach op het gezicht. Dat komt nogal onnatuurlijk op me over.

Gelukkig hoeven wij niet te oordelen over anderen, dat geeft een heleboel rust...

Pauline

Berichtdoor Pauline » 15 nov 2008 23:46

ja he..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 nov 2008 09:00

Vuurtje schreef:Laten we handelingen 9 niet vergeten waar de val richting van Paulus niet genoemd wordt. Misschien is de val richting toch niet zo belangrijk en helemaal niet waar het om gaat?

Als we aan het zingen zijn over jubel, juich, handklap of spring of rijdans en ik en iedereen om me heen stokstijf blijft staan zonder ook maar een glimlach op het gezicht. Dat komt nogal onnatuurlijk op me over.

Gelukkig hoeven wij niet te oordelen over anderen, dat geeft een heleboel rust...

hoho... dit vindt ik weer te ver gaan.

Als ik moe ben om te gaan staan klappen, dansen etc... Dan ga ik het mezelf niet moeilijk maken en sta ik niet met mijn handen te klappen. Ik moet er wel voor in mijn doen zijn. En het moet niet opgelegd worden. En ik heb niet altijd de fut om zo lichamelijk actief te zijn.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 nov 2008 15:32

Wij zongen vanmorgen psalm 98:4. Ik wees mijn nogal drukke zoontje die woorden aan: vrolijk zingen, de handen klappen enz. En hij maakte al zingend toch wel die gebaren. Niet met handen hoog in de lucht maar ik vond het wel grappig.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Pauline

Berichtdoor Pauline » 17 nov 2008 17:53

en Jezus zegt wordt als de kinderen:)
xxx

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 19 nov 2008 23:18

Evelien schreef:
Vuurtje schreef:Laten we handelingen 9 niet vergeten waar de val richting van Paulus niet genoemd wordt. Misschien is de val richting toch niet zo belangrijk en helemaal niet waar het om gaat?

hoho... dit vindt ik weer te ver gaan.

Als ik moe ben om te gaan staan klappen, dansen etc... Dan ga ik het mezelf niet moeilijk maken en sta ik niet met mijn handen te klappen. Ik moet er wel voor in mijn doen zijn. En het moet niet opgelegd worden. En ik heb niet altijd de fut om zo lichamelijk actief te zijn.

Evelien,

Trek het je niet persoonlijk aan! Ik had het niet over 1 individu dat te moe is om te klappen of te juichen, of over 1 individu dat niet in de stemming was. Ik had het hier over een hele gemeente, dus waarschijnlijk verschil in cultuur of beleving. Een gemeente dus, die wel 'juich-psalmen' zingt waarin wordt opgeroepen om te juichen en te klappen, maar waar je heel vreemd zou worden aangekeken als je het zou doen.

De reden dat ik dit aanhaalde is zoals je kon lezen niet dat ik hierover wilde oordelen. Ik haalde dit slechts aan om de claims over voor- of achterover vallen te relativeren. Ieder mens is nu eenmaal anders en reageert ook anders. Gelukkig hoeven wij daar niet over te oordelen, God ziet het hart aan.

Pauline

Re:

Berichtdoor Pauline » 15 feb 2009 22:22

Machiavelli schreef:
Pauline schreef:Er staat een aantal keer genoemd dat iemand valt omdat de heerlijkheid van God in de buurt kwam.

Wow, dit is ook bijna hetzelfde als die massahysterie waarbij men epileptische aanvallen lijkt te hebben.
Daarnaast zijn dit ook nog eens uizonderingsgevallen en niet iets waarvan wij ook maar enige aanwijzing hebben dat dit in de vroege kerk wekelijks gebeurde.
En als dit soort zaken gebeuren op een plek waar men claimt Jezus te eren, moeten we ons misschien afvragen hoe terecht die claim is.

tijdje geleden al weer dat ik hier iets postte,
maar ik kwam kwam ook deze tekst nog tegen:

Jer 23,9
Over de profeten. ‘Gebroken ben ik, heel mijn lichaam beeft, ik lijk wel dronken, beneveld door wijn – door toedoen van de HEER, door zijn heilige woorden.’

als het allemaal van satan is en niet van God, leg me dan deze tekst maar even uit.

henkie
Beheerder

Re:

Berichtdoor henkie » 16 feb 2009 20:17

Vuurtje schreef:Weet je waar ik me weleens ongemakkelijk bij voel?

Heb je dat gevoel ook bij Psalm 103:8? Als we aan het zingen zijn over de dood en niemand barst in tranen uit? Of tijdens een boetpsalm?
Ik word altijd een beetje moe van die selectieve verontwaardiging over het niet uitbundig genoeg zingen van een lied. Het gaat om hoe het in je hart leeft. Als dat er uitbundig uitkomt, prima.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: God zet Nederland op de kaart!

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2009 23:29

Psalm 43 vers 4 (volgens de Statenberijming)

Dan ga ik op tot Gods altaren,
Tot God, mijn God, de bron van vreugd;
Dan zal ik, juichend, stem en snaren
Ten roem van Zijne goedheid paren,
Die, na kortstondig ongeneugt
Mij eindeloos verheugt.

De historische voetnoot: deze psalm wordt gezongen in kerken waar woestelingen de altaren hebben gesloopt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”