"Veel cd-winkels zijn het voorportaal van de hel"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jan 2004 13:19

Maar
ik vind het allemaal net iets te makkelijk en te goedkoop worden als
we God overal bij gaan halen; of dat nu autowassen, een pilsje drinken,
of een leuke film bekijken betreft. Misschien vind ik dat wel vanuit
mijn eerbied voor God.

Ik denk ook niet dat je bij iedere slok van het heerlijk gerstenat aan God moet denken. Maar wel dat je, als je een avondje met vrienden op het terras heb gezeten, je dank daarvoor aan God teruggeeft.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 jan 2004 13:22

CD-winkels, TMF, MTV en the Box zijn ongecontroleerde propagandabronnen van de wereldse levenwijze. Ik geloof dan ook dat deze deuren naar wereldse begeerten inderdaad poorten van de hel zijn, om het even extreem te zeggen.

En ik geloof dat je bij elke beslissing God mag betrekken.

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 14 jan 2004 00:46

Ik heb alleen de eerser post in dit topic gelezen, voor het geval ik onzin uitkraam op basis van later uitgesproken berichten, waarvoor indien nodig bij voorbaat mijn excuses :)

Die Vreugdehil is een keer bij ons in de kerk geweest om zijn praatje te doen, en ik vond het supertriest zoals ie het bracht. Hij kwam op mij over als iemand die niet wist waar hij het over had. Okay, hij heeft een beeld omdat ie er zelf in heeft gezeten, maar dan heeft ie in een omgeving gezeten waar het inderdaad er fout aan toe ging. Ik heb zelf ontzettend veel aan muziek, en de term 'popmuziek' vind ik niet echt een sluitende definitie hebben. Ik heb m in ieder geval niet gehoord, behalve "populaire muziek". In dat geval moet je jezelf tot in der eeuwigheid kastijden, want zodra je muziek cool gaat vinden is het popmuziek en als dat fout is, dan moet je het verwijderen.

Ik leef zelf in een wereld waarin ik veel muziek hoor. De muziek die ik zelf uitkies, vind ik prima aan te horen. In de eerste plaats vind ik dat muzikanten kunstenaars zijn (in iedere geval sommigen, anderen die bleren wat ontwerpers verzinnen puur voor het geld en dat vind ik estethisch gezien in- en intriest). Waarom moet een muzikant per se zijn geloof verwerken in zijn werk, terwijl van mij als programmeur niet wordt verlangd dat ik in elk stukkie software dat ik voor de baas schrijf het evangelie in wat schermpjes zet? Ik ken bands die zo supergoed in elkaar zitten zowel qua muzikaal talent, als boodschap, als getuigenis, dat honderd vreugdehillen mij niet van gedachten kunnen veranderen. Edoch, dit is weer een typisch geval van discussie waarbij je denkt dat je het over hetzelfde hebt, terwijl je allemaal een ander onderdeel van het grote geheel pakt.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 14 jan 2004 01:01

PaLPiTaTioN schreef:Ik heb alleen de eerser post in dit topic gelezen, voor het geval ik onzin uitkraam op basis van later uitgesproken berichten, waarvoor indien nodig bij voorbaat mijn excuses :)

Die Vreugdehil is een keer bij ons in de kerk geweest om zijn praatje te doen, en ik vond het supertriest zoals ie het bracht. Hij kwam op mij over als iemand die niet wist waar hij het over had. Okay, hij heeft een beeld omdat ie er zelf in heeft gezeten, maar dan heeft ie in een omgeving gezeten waar het inderdaad er fout aan toe ging. Ik heb zelf ontzettend veel aan muziek, en de term 'popmuziek' vind ik niet echt een sluitende definitie hebben. Ik heb m in ieder geval niet gehoord, behalve "populaire muziek". In dat geval moet je jezelf tot in der eeuwigheid kastijden, want zodra je muziek cool gaat vinden is het popmuziek en als dat fout is, dan moet je het verwijderen.

Ik leef zelf in een wereld waarin ik veel muziek hoor. De muziek die ik zelf uitkies, vind ik prima aan te horen. In de eerste plaats vind ik dat muzikanten kunstenaars zijn (in iedere geval sommigen, anderen die bleren wat ontwerpers verzinnen puur voor het geld en dat vind ik estethisch gezien in- en intriest). Waarom moet een muzikant per se zijn geloof verwerken in zijn werk, terwijl van mij als programmeur niet wordt verlangd dat ik in elk stukkie software dat ik voor de baas schrijf het evangelie in wat schermpjes zet? Ik ken bands die zo supergoed in elkaar zitten zowel qua muzikaal talent, als boodschap, als getuigenis, dat honderd vreugdehillen mij niet van gedachten kunnen veranderen. Edoch, dit is weer een typisch geval van discussie waarbij je denkt dat je het over hetzelfde hebt, terwijl je allemaal een ander onderdeel van het grote geheel pakt.

Ik ben het eens met Vreugdenhil dat men aan de vruchten de boom kent, maar niet eens met zijn opdringerige radicaliteit. Wat voor hem belastend is hoeft voor mij dat niet te zijn en andersom.
Trouwens nice dat plaatje er onder. Zou durven wedden dat Vreugdenhil Saviour Machine afkeurde, huisgenoot en ik draaien het vaak genoeg ;) En wat is er krachtiger dan de manier waarop zij in de black metal wereld Bijbelteksten citeren en hoe zij uitkomen voor het feit dat ze van Christus zijn?!

Dhr. Vreugdenhil vindt muziek niet iets neutraals, maar zegt het is slecht totdat het duidelijk is dat het voor God is gemaakt.
Interessant boek over dit onderwerp is Contemporary Christian Music Debate van Steve Miller's. Hij is nog of weer verkrijgbaar hier hoorde ik (http://www.gospelsjop.nl/boek/9080197718.html , tnx Klaas)
De ethnomusicoloog van Wycliffe voor wie ik het gescand heb had in 1999 gehoord van de uitgever dat ie niet meer gedrukt werd etc.

Wil trouwens wel toevoegen dat er - ook blijkens het boek dat ik hierboven heb staan - genoeg bands zijn die echt wel fout bezig zijn, dus we moeten zeker wel op onze hoede blijven!
Laatst gewijzigd door JopieK op 14 jan 2004 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Vin

Berichtdoor Vin » 14 jan 2004 02:55

Aan de vruchten kent men inderdaad de boom. Maar zoals sommigen dat toepassen dan zou ik dus ook zeker uit de kerken moeten blijven. Niet alles wat daar gebeurd is altijd zuiver. Maar maken wij als Christenen niet zowiezo fouten? Moeten we dus niet inderdaad naar de vruchten kijken in plaats van de kleur van de blaadjes? Het is zo makkelijk om alles op één duivelse hoop te gooien als je 1 rotte appel ontdekt. Als we dat op onze 'veilige' dingen toepassen, doorstaan die de toets wel?

Wat is popmuziek trouwens? Was het orgel dat eerst ook niet? Komt de kerstboom ook niet uit de verkeerde hoek? Houden we nu inderdaad vast aan God's woord, of aan wat door traditie is ingesleten als goed?

Mijn vraag aan meneer Vreugdenhil zou zijn of we over pakweg 300 jaar de Psalmen mogen zingen berijmd op muziek van U2. U2 is dan namelijk oubollig verklaard en kan fervent aangehangen worden door de zware dominees van die tijd, die uiteraard de kerkvaders van de EO-reformatie heilig hebben verklaard. :roll: :lol:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jan 2004 12:24

Nogmaals, de stelling is erg overdreven. Niet een cd-winkel, of MTV of TMF etc zijn het voorportaal van de hel, maar onze eigen gedachten.
Zolang onze gedachten niet volledig gericht, beheerst en gestuurd worden door God, zijn onze onreine gedachtes het voorportaal van de hel.
Alle zaken die dhr. Vreugdenhil opnoemt, zijn slechts een stimulans voor onreine gedachtes. Het zit niet in deze zaken, maar in ons hoofd.

Ik was zondag bij een dienst waar Henk Binnendijk voorging en hij leerde de gemeente en dus ook mij een manier om onreine en zondige gedachtes tegen te gaan. Dit wil ik graag met jullie delen, omdat ik nu al geprofiteerd heb van zijn uitleg.

Hij gebruikte de volgende metafoor.

Wanneer je iets in de brand wil steken, dan gebruik je een lucifertje. Als je je toch bedenkt dan kun je dit lucifertje uitblazen. Als je niets doet en het hele huis vliegt in de brand, dan kun je blazen wat je wilt maar je krijgt het vuur niet uit. Zo moeten wij ook omgaan met zondige gedachtes.

Als je merkt dat er zondige gedachtes of begeertes in je opkomen, dan moet je gelijk bidden tot God en vragen om vergeving en of God deze gedachtes en begeertes wil wegnemen. Wacht je hiermee en doe je niets dan gaan deze gedachtes en begeertes je leven beheersen. Je moet ze in de kiem smoren, en alleen God kan deze gedachtes en begeertes wegnemen. Het is dus erg belangrijk dat we gelijk God om vergeving en wegneming van gedachtes vragen.
Zo zal ook onze gedachtenwereld worden beheerst door God.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jan 2004 12:48

Het boek waar Jopiek naar verwees (http://213.46.36.137/kompas/CCM%20Debate%20final%201.0.doc) is in nl nog gewoon te bestellen:

http://www.gospelsjop.nl/boek/9080197718.html

Kost niet eens duur....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 14 jan 2004 20:09

Klaas schreef:Het boek waar Jopiek naar verwees is in nl nog gewoon te bestellen:

http://www.gospelsjop.nl/boek/9080197718.html

Kost niet eens duur....

Klaas

Heej, da's vaag, is er inmiddels zeker een herdruk van geweest... Dan zal ik linkje ff weghalen :roll:

Is dus duidelijk waarom, dit is niet hetzelfde boek maar een Nederlandse vertaling ervan!
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jan 2004 20:33

Dit is een misverstand en ik kan het niet snel genoeg rechtzetten.
Ik heb je alleen geschreven dat ik de combinatie "luisteren naar
Streisand en Dion, EN alles doen vanuit je geloof" niet snap.
Ik heb Streisand en Dion wèl horen zingen, en ik vind het nummer
"immortality" van Celine Dion, ongelooflijk mooi. En tegelijkertijd
geniet ik ook van "The power of goodbye" van Madonna, vind de
film "What's up Doc" (1972) met Barbara Streisand een absolute
topper, en ik houd ook van Bach. Ik ben dus de allerlaatste die
iets gaat zeggen als "jij mag daar niet naar luisteren".
Integendeel, wat mij betreft heb je een goede smaak.

Als heel je leven tot eer van God moet zijn, en je zegt dat je Celline Dion niet vanuit je geloof kan luisteren. Hoe zit dat dan? Heel mijn leven mag tot eer van God zijn, dus ook mag ik God danken voor alles wat hij geeft. En ik probeer bij (alle) stappen die ik zet natedenken over God. (dus ik luister wel naar Celine Dion vanuit mijn geloof (voor God))

Misschien denk ik dat wel eens, bewust of onbewust, maar zoiets zal
ik niet opschrijven, en ook niet zeggen. Want uiteindelijk vind ik
dat ik God WEL nodig heb. En voor mij persoonlijk geldt, dat het
verleden mij heeft geleerd, dat ik God wel degelijk nodig heb. Maar
ik vind het allemaal net iets te makkelijk en te goedkoop worden als
we God overal bij gaan halen; of dat nu autowassen, een pilsje drinken,
of een leuke film bekijken betreft. Misschien vind ik dat wel vanuit
mijn eerbied voor God.

Maar God wil wel van jou dan jij alles doet voor God, dus ook je dagelijkse pilsje drinken. God wil daarvoor gedankt worden, want jij hebt het niet verdient net zoals de mensen in ethopie.

Ik ben heel blij dat ik die zoon niet ben

Hij heeft best een aardige zoon hoor. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hijwel op 15 jan 2004 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 15 jan 2004 00:04

JopieK schreef:Ik ben het eens met Vreugdenhil dat men aan de vruchten de boom kent, maar niet eens met zijn opdringerige radicaliteit. Wat voor hem belastend is hoeft voor mij dat niet te zijn en andersom.
Trouwens nice dat plaatje er onder. Zou durven wedden dat Vreugdenhil Saviour Machine afkeurde, huisgenoot en ik draaien het vaak genoeg ;) En wat is er krachtiger dan de manier waarop zij in de black metal wereld Bijbelteksten citeren en hoe zij uitkomen voor het feit dat ze van Christus zijn?!

Dhr. Vreugdenhil vindt muziek niet iets neutraals, maar zegt het is slecht totdat het duidelijk is dat het voor God is gemaakt.
Interessant boek over dit onderwerp is Contemporary Christian Music Debate van Steve Miller's. Hij is nog of weer verkrijgbaar hier hoorde ik (http://www.gospelsjop.nl/boek/9080197718.html , tnx Klaas)
De ethnomusicoloog van Wycliffe voor wie ik het gescand heb had in 1999 gehoord van de uitgever dat ie niet meer gedrukt werd etc.

Wil trouwens wel toevoegen dat er - ook blijkens het boek dat ik hierboven heb staan - genoeg bands zijn die echt wel fout bezig zijn, dus we moeten zeker wel op onze hoede blijven!

Coole reactie, en ik ben het met je eens!

dr ernie

Berichtdoor dr ernie » 21 jan 2004 21:09

Ik snap het argument niet dat iets niet tot Gods eer is en daarom fout is. Moet alles dan tot Gods eer zijn? Vergeet men dan niet dat wij in deze wereld zijn en daar deel van uitmaken? Als je overal iets fout in ziet dan verbaast mij het 'schokkende' resultaat van het mediagebruik onder refojongeren niet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 22 jan 2004 10:16

Nou, ik vind Johan Vreugdenhil maar een engerd (als zangeres en vrouw van een muzikant zijnde)
Hij weet ook zeker niet, dat bv reggaemuziek, allemaal over het oude testament gaat? Of over liefde?
Ikzelf zing gospel(oude gospel van voor de oorlog, Jim en Jesse en zo), country, bluegrass (ook heel religieus) en reggae.
Laat Johan maar eens naar een concert van ons komen, en goed naar de teksten luisteren.
En als hij het slecht vindt, totdat het duidelijk is dat het voor God gemaakt is, dan vindt hij dus alle bluegrass en reggae wel goed, En liefdesliedjes? Zijn liefdesliedjes dan slecht? (90% van de popmuziek)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 jan 2004 19:12

Ik ben het met Johan Vreugdenhil eens dat hij veel cdwinkeld het voorportaal van de hel noemt. Moet je maar eens naar free record shop gaan ofzo. Je kunt niet eens normaal naar een mooie cd/dvd kijken, of je wordt alweer geconfronteerd met bijv. cd's van Marilyn Manson, die de titel dragen: DANCE WITH THE ANTICHRIST. Als dat geen bode van de duivel is?
Ik zelf heb ook cd's van Celine Dion, omdat ik vind dat die een hele zuivere stem heeft en ik zie ook niet in waarom ik die niet zou mogen luisteren. Als ik naar cd's luister, dan let ik er op of er een POSITIEVE boodschap inzit. Het woordje God hoeft er van mij niet perse in te zitten, maar wel Bijbelse elementen. Ik weet zeker dat je de meerderheid van de popcd's weg kunt gooien als je daar op gaat letten.
Op het eerste gezicht lijkt de muziek soms heel onschuldig, maar er zitten soms symbolische betekenissen achter, die duivels zijn.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 26 jan 2004 20:37

Tabitha schreef:Als ik naar cd's luister, dan let ik er op of er een POSITIEVE boodschap inzit.

Risico: dat je muziek over het hoofd ziet die de w(W)aarheid doet maar de vinger op duistere plekken legt. Vergelijk het met het schilderij Guernica van Picasso, als je dat kent: een gruwelijke versymbolisering van oorlog. Maar wel waar in een diepe zin van het woord (een waarheid als een stier, zou je in dit verband kunnen zeggen).

Terug naar “Archief”