Trouwen ed. TIPS!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 nov 2008 16:53

precies acire. Zoiets krijg je als het goed van huis uit mee, of je een man bent of vrouw.

En vanavond gaat mijn vriend koken. JOEPIEEEEEE

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 nov 2008 17:09

Wat is het doel ervan om het te leren? Ik zie dat dus absoluut niet in. Wij hoefden niets te doen. Mijn moeder werkte minder uur dan wij op school zaten en werkten, dus vond zij dat zij het prima kon doen.
Nu werkt zij meer, en vind ik het logisch dat mijn broertje en zusje ook iets meer doen, dus altijd de tafel dekken en afruimen ofzo. Maar verder zie ik het nut er niet van in om het te leren.
Oja, ik moest wel altijd strijken zelf, omdat ik teveel in de was deed. Maar dat was vrijwillig, omdat ik anders minder kleren in de was mocht doen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 07 nov 2008 17:27

mijn man hoefde thuis helemaal niks te doen.
Maar hij helpt me nu wel ! ook nu ik helemaal thuis ben. Stofzuigen dweilen en mee met de boodschappen.
Ik deed thuis altijd veel mee, en werkte in de thuiszorg :wink:

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 07 nov 2008 18:23

Ik begin me ook steeds meer te irriteren. Voor mij is het: of trouwen of op kamers. Nu gaan we voor het eerste. Ik kan best wel wat in het huishouden dus daar zie ik niet zo'n probleem in.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 nov 2008 18:37

Ik hoefde thuis ook niet veel te doen, maar om nou te zeggen dat ik niets kon toen ik op kamers ging? Welnee, zo moeilijk is dat allemaal niet hoor, dat leer je vanzelf door het te doen. Of je dat nou thuis doet of pas als je eenmaal op jezelf zit (of getrouwd bent), dat maakt m.i. niet uit. Voordeel van pas regelmatig gaan koken als je op jezelf zit is natuurlijk ook dat je niet al die kritiek van je gezinsleden over je heen krijgt als het een x niet lukt :mrgreen:.
Mijn vriend doet thuis ook niet zo gek veel nu, maar hij kan het ook echt wel (heeft hij bewezen toen ik ziek was) en de rest leert 'ie vast ook vanzelf door het te doen als we eenmaal getrouwd zijn.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 nov 2008 18:38

Mijn man doet ook zeer weinig in het huishouden. Maar werkt veel meer als ik. En als ik alle uren bij elkaar optel, werk ik altijd nog minder, als ik mijn werkuren en huishouduren bij elkaar optel. Dus vind ik het niet nodig om hem van alles te laten doen.
Hij vindt het ook vreselijk om boodschappen te doen, dus dan doe ik ze liever zelf. Als ik echt eens geen tijd heb in het weekend bijvoorbeeld doettie het wel.
En nu ik zwanger ben en rustiger aan moet gaan doen ( :x ) doet hij wel meer, omdat ik het anders toch wel zelf ga doen. Maar in principe hoeft hij zo min mogelijk te doen. Ik vind dat wel zo eerlijk eigenlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 07 nov 2008 18:59

Ik snap dat ook niet zo goed als mensen zeggen dat ze niets kunnen... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je thuis niets zou doen, wij moesten zaterdags allemaal even meehelpen, dan was m'n moeder ook eerder klaar en konden we met z'n allen van een vrije dag genieten. Veel leuker!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 nov 2008 22:01

Ja. Er zijn ook kinderen die het niet 'vanzelf' kunnen als ze eenmaal op kamers gaan of trouwen ofzo. Ik ken daar wel voorbeelden van. Die zien het niet, voelen er geen verantwoordelijkheid over en laten alles aan een ander over. Of ze weten werkelijk niet hoe ze moeten beginnen. Dan is het rot als je niet onder het toeziend oog van je ouders thuis hebt geploeterd en sta je er alleen voor.
Als je van thuis uit gewend bent mee te helpen leer je verantwoordelijkheid te dragen voor alles in huis. Daar heb je alleen maar profijt van.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 07 nov 2008 22:34

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet kan koken. Maar strijken, wassen en schoonmaken kan iedereen toch wel? Ik kom uit een groot gezin en hoefde thuis nooit zoveel te doen (wel afwas en strijken). In de vakantie moesten we mijn moeder altijd een morgen helpen met bijv. de douches of de ramen zemen maar dat vond ik wel eerlijk eigenlijk.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 nov 2008 22:35

Schoonmaken kan niet iedereen. Bijvoorbeeld mensen die net ff anders zijn dan anderen. Die kunnen dat niet vanzelf. Waar kun je dat beter leren dan thuis?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 nov 2008 23:46

Ik had het ook over een gemiddeld mens, zeg maar... niet l*llig bedoeld ofzo, ik ken vanuit m'n werk inderdaad ook genoeg mensen die dit soort dingen inderdaad níet zelf kunnen, niet makkelijk aanleren en misschien wel nooit gaan leren ook. Maar daar had ik het dus ff niet over. :)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 08 nov 2008 01:13

Nouja, ik weet niet of verder wel iedereen het kan. Ik heb een huisgenoot die toen hij hier net kwam wonen serieus niet wist hoe hij de vaat moest doen.. Zat beetje verdwaasd naar de theedoek te kijken, dus ik dacht: misschien heeft 'ie een hekel aan drogen, dat kan natuurlijk. Dus ik vroeg of ik dan maar zou drogen en hij wassen, maar hij had geen idee wat 'ie met de vatenkwast moest doen! Een beetje genant wel, ik heb het 'm toen maar voorgedaan, en nu kan hij het inmiddels wel. Hij kwam me ook roepen toen 'ie de eerste keer een was moest draaien.. En hij is echt een heel normaal en verstandig iemand, daar ligt het niet aan.

Ik begrijp trouwens niet goed wat nu het verschil is tussen daar achter komen als je op kamers gaat of als je getrouwd bent. De ene keer leer je het van je huisgenoten, de andere keer van je partner (dat laatste is wel een probleem als je allebei niets kan, maarja..).
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 nov 2008 08:29

Je kunt ook zonder huisgenoten 'op kamers zitten'/op jezelf gaan... Dan leer je het door gewoon te doen/wat te proberen.

En: wat zou er gebeurd zijn als jij er níet was geweest, Windekind? Als er niemand in de buurt was om het voor te doen of aan te vragen? Grote kans dat hij het dan gewoon geprobeerd had en op zijn manier nog voor elkaar gekregen had ook...

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 08 nov 2008 11:52

Ja, inderdaad, maar dan begrijp ik dus niet zo goed wat nou precies het probleem is, of het verschil tussen van huis uit trouwen en vanuit 'op jezelf' trouwen?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 08 nov 2008 12:14

LeChat schreef:Ik had het ook over een gemiddeld mens, zeg maar... niet l*llig bedoeld ofzo, ik ken vanuit m'n werk inderdaad ook genoeg mensen die dit soort dingen inderdaad níet zelf kunnen, niet makkelijk aanleren en misschien wel nooit gaan leren ook. Maar daar had ik het dus ff niet over. :)

Tis natuurlijk rete handig als dat thuis al ontdekt is. En: hoe jonger je bent hoe beter je leert. Niet alleen vaardigheden, maar ook patronen.

Terug naar “Archief”