Trouwen ed. TIPS!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 07 nov 2008 12:37

ik vind niet dat je ABSOLUUT eerst op jezelf moet hebben gewoond voor je trouwen, maar ik denk wel dat het in veel gevallen heel handig is/aan te raden is.

Ikzelf zie het in ieder geval als een heel belangrijke ervaring: eerst zelf uitvinden hoe het allemaal werkt in je eentje! (En ik was het thuis ook gewoon wel zat... had er dan ook geen problemen mee alleen in een andere, nog vreemde en grote stad te wonen... mijn ouders vonden het wat lastiger... gelukkig hadden ze mijn zusje nog!)
Voor mijn man ook: ik ben blij dat hij zelf heeft geleerd, om te koken, schoonmaken, wassen enzo ... anders had ik dat nu allemaal moeten doen (of hem moeten leren... brrr... ik ben zijn moeder niet! :mrgreen: )

Daarbij: leren omgaan met huisgenoten, conflictsituaties over schoonmaakroosters ... allemaal dingen waarvan ik achteraf zeg: goed dat ik dat zo gedaan heb... en wat heb ik er veel van geleerd!
:lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 nov 2008 12:39

Ja, zo af en toe maakte ik hun huis schoon, maar dat was met een Franse slag, zoals mijn moeder het deed, deed ik echt niet, vond ik ook onzin. Terwijl ik het nu zelf hier wel weer doe ;)
Bij mij thuis liepen er nog 2 pubers rond, die continu zaten te bekvechten, dat was ik super zat. Mijn ouders helemaal niet, die hebben ons sowieso nooit echt regels opgelegd ofzo. Maar die twee pubers....
Nu eet ik elke week een keer bij ze, maar dan ben ik het na een tijdje wel weer zat, dat geruzie en ga ik snel weer naar mijn eigen stekkie :D (haha, toen ik zo oud was had ik ook ruzie zat met mijn broertje, maar dat lijk je te vergeten ofzo ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 07 nov 2008 12:58

Dat herken ik wel hoor! Wat het op het laatst echt zat thuis. Druk druk druk en als ik thuis kwam moesten ze weten hoe het was enzo. Dan heb ik zoiets van: laat mij ff thuis komen... Nu ik getrouwd ben weet ik pas hoe erg ik er nu van geniet om in alle rust thuis te komen en even op adem te komen voordat ik weer verder ga.

In het begin moesten we wel aan elkaar wennen hoor! Hoe we bepaalde dingen deden, hoe hij het zou doen, hoe ik het zou doen. We zagen elkaar alleen maar in het weekend, dus echt samen leven hadden we nog niet gehad. Toch voelt het nu steeds meer als thuis komen :lol: . En na een avondje bij me ouders (erg gezellig) voelt ons eigen huis bij thuiskomen als een warme deken. Ben er inmiddels echt super aan gehecht. Alleen als ik alleen thuis bent voelt het nog wel eens als een heel klein meisje in een groot huis. Net of het dan niet echt van ons (mij) isofzo :roll: .

Enne... ik kon ook niet koken, wassen enzo. Maar dat is echt zo geleerd. Nu kook ik niet superuitgebreid omdat we op z'n vroegst pas om 7 uur eten, maar toch. En mijn man helpt met huishouden, gaat prima!

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 07 nov 2008 13:10

Dat eerste herken ik ook zeker! Maar goed dat is een teken dat je er echt aan toe bent om het huis uit te gaan.

Ik heb niet op mezelf gewoont, wel altijd lekker vrij gelaten thuis. Maar ik heb helemaal niet hoeven wennen!!! En wij zagen elkaar maar 1,5 dag per week. Het leven samen ging gelijk lekker en we voelen ons super thuis in ons lieve huisje. Misschien scheelt het dat het wat kleiner is, maar wij hadden totaal geen start'problemen'. Lekker huisdiertjes erbij, zelf weten wat je kookt, zelf schoonmaken :cry: :wink: je eigen ding dus!

Kiwi1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi1986 » 07 nov 2008 14:54

Moet zeggen dat ik er ook heeeel erg aan toe ben.. Na al 5 jaar verkering te hebben is het gewoon tijd dat we gaan trouwen.. Ik ben het ook zat thuis.. Ga me ook steeds meer irriteren aan van alles en nog wat.. Dus dan weet je wel dat het tijd is zeg maar.. Moet wel zeggen dat ik ook superouders heb, maar wel een broertje dat mega in de pubertijd zit.. Vreselijk! :x

Ik kan eigenlijk ook nog niet zoveel.. Alleen een beetje schoonmaken eigenlijk... En zoals ik net ook las, ik doe het ook met de Franse slag.. Zoals mn moeder doe ik het niet.. Elke zaterdag stof en zuig ik het huis.. Beneden en dan boven mn eigen kamer.. Soms die ik de badkamer. Maar aangezien zaterdags mn enige vrije dag is in de week ga ik ook veel weg.. Lekker op stap met vriendinnen, naar de paarden, dat soort dingen.. Op zondag doe je natuurlijk niks en dan zie ik de hele dag mijn vriend (is onze enige vrije dag samen)

Ik ben benieuwd hoe vaak onze maak straks leeggepompt moet worden in het ziekenhuis vanwege mijn kookkunsten :P hihi! Nee, komt vast allemaal wel goed.. Ik heb een beginnerskookboek en straks voor het wassen ga ik mooi briefjes ophangen wat waarbij hoort enzo... Komt vast goed! :wink:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 07 nov 2008 15:07

@Kiwi: kun je niet een paar keer voor je familie gaan koken, dan? Gewoon lekker experimenteren of aan de hand van een recept..

Ikzelf heb vanaf mijn 14de/15de 3-4 keer per week voor mijn familie gekookt... ik heb er veel van geleerd en mijn ouders hadden als ze uit hun werk kwamen meteen het eten op tafel!
(dat koken deed ik in het begin vooral omdat ik al honger had en me niet vol wilde stoppen met snoep enzo... later begon ik er steeds meer lol in te krijgen... en inmiddels ben ik er best goed in)

Kiwi1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi1986 » 07 nov 2008 15:17

elvira (gast) schreef:@Kiwi: kun je niet een paar keer voor je familie gaan koken, dan? Gewoon lekker experimenteren of aan de hand van een recept..

Ikzelf heb vanaf mijn 14de/15de 3-4 keer per week voor mijn familie gekookt... ik heb er veel van geleerd en mijn ouders hadden als ze uit hun werk kwamen meteen het eten op tafel!
(dat koken deed ik in het begin vooral omdat ik al honger had en me niet vol wilde stoppen met snoep enzo... later begon ik er steeds meer lol in te krijgen... en inmiddels ben ik er best goed in)

Dat probeer ik nu ook af en toe.. Maar weet je.. Ik kom meestal rond half 6 thuis, mn moeder is huisvrouw en als we dus thuiskomen staat het eten vrijwel al kant en klaar op tafel.. Nu probeer ik in het weekend wel af en toe te oefenen.. Soepen gaan we in ieder geval al aardig makkelijk af net als vlees braden.. Dat lukt wel... Mn vriend kan gelukkig heel veel.. Koken, wassen, strijken.. Heel makkelijk.. Kan hij mij ook weer dingen leren..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 nov 2008 15:20

ik moest zowat elke dag koken (muv t weekend, za./zo.). En als m'n moeder moest werken op zondag moest ik het ook nog over nemen. En dat voor soms 7 personen (door de weeks was dat meestal voor 6 personen). Ik was blij dat ik op mezelf ging wonen. :oops: En de verstandshouding werd veel beter met mijn ouders.... En nu we samenwonen nog veel beter. Echt zo leuk is dat.

Heb vandaag nog een tip gekregen van iemand over een hotel. Zoo gaaf.

Kiwi1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi1986 » 07 nov 2008 15:50

Wel handig hoor.. Dan kun je al heel goed koken.. Soms vind ik het jammer dat de 'huishoudschool' niet meer bestaat in die zin van het woord... Ik heb nooit leren koken, wassen, strijken op school.. Maar goed.. Heb nog 7,5 maand om het te leren :P

Over 230 dagen gaan we trouwen hahaha

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 nov 2008 16:03

Kiwi1986 schreef:Wel handig hoor.. Dan kun je al heel goed koken.. Soms vind ik het jammer dat de 'huishoudschool' niet meer bestaat in die zin van het woord... Ik heb nooit leren koken, wassen, strijken op school.. Maar goed.. Heb nog 7,5 maand om het te leren :P

Over 230 dagen gaan we trouwen hahaha

Ik heb dit wel allemaal geleerd op de middelbare school :D Ik deed de verzorgingskant en ik had elke week 4uur lang koken alles moesten we zelf maken van soep tot vla van taarten tot pizza erg leuk. En soms had je de pech dat je 4 uur lang aan het wassen en strijken was.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 07 nov 2008 16:04

... het huishouden is toch ook niet alleen jouw taak, Kiwi?
Is trouwens ook veel gezelliger, als je het samen doet! :lol:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 07 nov 2008 16:08

Ik heb van huis uit in principe alles al geleerd en op school kreeg ik een groot deel ook nog eens.
M'n man is best wel verwend en heeft praktisch nooit wat hoeven doen. Dus die heb ik flink wat moeten leren en 'k moet 'n nu nog wel 's achter z'n broek aan zitten en op de één of andere manier doet het bijna nooit zoals ik graag wil.
In m'n kraamgezinnen moet ik af en toe ook koken en in 't begin vond ik dat wel spannend. Is toch anders als je 't voor jezelf doet.
'k Zal me nu ook maar weer s aan de huishouding wijden.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 nov 2008 16:11

Mijn man heeft alleen maar 1x in de 4 dagen hoeven afwassen voor de rest helemaal niks. Maar ik moet eerlijk zeggen als ik iets vraag dan doet hij het ook echt super netjes ben ik echt blij om.
Koken kan hij opzich wel laat hem weleens iets koken en dan vertel ik hoe het moet maar ik vind het veel te leuk om zelf te doen haha

Kiwi1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kiwi1986 » 07 nov 2008 16:25

IK ben ook zeker wel van plan hem aant werk te zetten hihi! Dat hebben we ook al afgesproken.. Ik ben alleen op zaterdag en zondag vrij. Hij is op maandagmiddag en woensdag vrij... Dus ik doe in het weekend wat, hij op zijn vrije dagen en dan kunnen we 's avonds ook nog eens kijken wie wat gaat doen.. Komt wel goed!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 nov 2008 16:33

Huishouden kun je toch gewoon thuis leren? Ik val altijd van m'n stoel als ik hoor dat mensen niet kunnen koken, strijken, schoonmaken enzo. Gebrek in je opvoeding. Dat zijn toch dingen die je steeds terugkomen?

Terug naar “Archief”