De PKN is een kar met kikkers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 21 jan 2004 23:37

Dag Andreas, ik vind het heel sportief dat je reageert!

Ik hoop dat ik niet degene ben, die jou van de Stones afhoudt.
Want dat zou jammer zijn; ze hebben veel goede muziek geschreven.
Er zal ook best rommel bij zijn, maar ik lig daar niet wakker van.
Albert Heijn heeft ook bladen in de schappen liggen, die ik niet
zo waardeer en niet snel zal kopen. Toch doe ik er mijn boodschappen.

Ik vind de toon van je reaktie heel mild, en veel minder scherp in
oordelen over de PKN. Je schrijft dat je er zorgen over hebt, dat het je
pijn doet, en vooral dat je niet goed weet wat je ermee aanmoet.
Ik zal de laatste zijn die daar iets van zal zeggen. Ik ben het niet
met je eens, want ik heb die zorgen en pijn niet, maar wil dat wel
volledig respecteren.

In het laatste stukje van je bericht haal je Ds. Ferwerda nog aan.
En je schrijft letterlijk: "Dus als moord en doodslag goed is voor
de mensen is dat goed voor God? Dat geloof ik niet."
Ik vind dat geen juist argument. Wij zullen het er over eens zijn
dat moord en doodslag NOOIT goed is voor de mens, en zeker niet voor
God. Ik denk dat als Ds. Ferwerda zegt dat, "als je goed bent voor
mensen, je ook goed bent voor God", zij gelijk heeft. Maar tegelijker-
tijd weet ik zeker, dat dat niet het enige is wat ze heeft te zeggen.

Daarom vind ik het ook een beetje jammer dat je het over "dwalingen"
hebt. Ik vind jouw standpunten geen dwalingen, gewoon omdat ik vind
dat we moeten uitkijken met dit soort woorden te gebruiken. We
hebben gewoon een verschillende kijk op het kerkelijk gebeuren.

Nogmaals dank voor je reaktie, hartelijke groet, Brion

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 21 jan 2004 23:48

Omega schreef:Een drieluik kenmerkt zich vaak door een eenheid in vorm, subject of anderszins. Deze ramen zijn zodanig divers van constructie, kleurpallet en afbeelding dat het slechts op de lachspieren werkt. Hoewel humor ook in de kerk onmisbaar is, lijkt me dat niet het juiste gemeenschappelijke fundament.

Hoi Omega, de standpunten lijken me duidelijk. Toch wil ik graag nog zeggen dat voor mij de opvattingen van mensen, die menen niet mee te kunnen gaan met de PKN, niet op de lachspieren werken. Ik probeer zoveel mogelijk er iets van te begrijpen en probeer hun opvattingen te respecteren. Dat is ook de reden dat ik er o.a. hier op refoweb over discussieer.

Als jij zegt dat het PKN gebeuren op je lachspieren werkt, dan geef je eigenlijk aan, dat mensen die van harte instemmen met de PKN met een belachelijke zaak bezig zijn. En dat vind ik jammer. Ik ken jouw standpunten; ik ben het niet me je eens, maar ik vind ze absoluut niet belachelijk.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 22 jan 2004 18:59

Broeder Brion,

Nadeel van het gebruik van metaforen is dat ze soms verkeerd overkomen of geinterpreteerd worden. Niet zelden heeft deze taalvorm dan ook tot rechtzaken geleid. De PKN werkt zeker niet op mijn lachspieren. Het tegendeel is juist het geval. Ik begrijp zowel degenen die zich mee laten slepen in dit proces als hen die er juichend in springen. Hun visie deel ik echter niet. Mijn bezwaren zijn legio.

Achteraf is het makkelijk praten. Daarom voorspel ik nu maar vast dat GB'ers die wel meegaan, daar over enkele jaren diepe spijt van krijgen en dat de gouden eieren die ze wordt beloofd, niets anders blijken te zijn dan klaterdoppen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 22 jan 2004 21:33

Ik ben blij voor je Andreas. Ik kan je je verdriet voorstellen over de PKN ik deel dat verdriet.
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 23 jan 2004 02:35

Eigenlijk is de PKN een gezeur. We zitten al jaren in het SOW proces als kerk en de Hervormde Kerk is al niet meer zuiver vanaf bam 'm beet 1700.

En of het nu een kerk is waar men homo's inzegent: < 1980 hadden ze in mijn oude woonplaats al een homofiele predikant die dat niet onder stoelen of banken schoof.
Geen kar met kwakende kikkers, maar eerder een trein die wel steeds meer richting afgrond gaat maar al heel lang op het verkeerde spoor zit. Jammergenoeg zijn de PKN-kerken niet de enigen.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 jan 2004 06:36

Omega schreef:Broeder Brion,

Nadeel van het gebruik van metaforen is dat ze soms verkeerd overkomen of geinterpreteerd worden. Niet zelden heeft deze taalvorm dan ook tot rechtzaken geleid. De PKN werkt zeker niet op mijn lachspieren. Het tegendeel is juist het geval. Ik begrijp zowel degenen die zich mee laten slepen in dit proces als hen die er juichend in springen. Hun visie deel ik echter niet. Mijn bezwaren zijn legio.

Achteraf is het makkelijk praten. Daarom voorspel ik nu maar vast dat GB'ers die wel meegaan, daar over enkele jaren diepe spijt van krijgen en dat de gouden eieren die ze wordt beloofd, niets anders blijken te zijn dan klaterdoppen.

Dag Omega, dank voor je vriendelijke bericht. Het klopt wat je schrijft: een te ver doorgevoerde beeldspraak kan tot verwarring leiden. Ik begrijp nu goed wat je schrijft. Wat mij betreft ben je duidelijk, je staat er bepaald niet bij te lachen, je vindt het ook niet belacheliijk, en je vindt het meer een verdrietige zaak. Dat snap ik nu veel beter.

Ik ben inderdaad een "juichende PKN'er" dus laten we het over mij niet verder hebben. Dat is voor de discussie minder interessant. Mag ik je nog iets vragen over het 2e gedeelte van je bericht?

Natuurlijk ontmoet jij mensen die menen op grond van hun geweten niet mee te mogen gaan met de PKN. Ontmoet jij ook wel eens mensen, die niet echt blij zijn met de PKN, veel getwijfeld hebben, maar zich tot God hebben gericht, hebben gebeden om wijsheid en leiding in hun keuze, en toen tot de overtuiging zijn gekomen, dat zij voor hun geweten niet anders kunnen dan blijven in de Kerk, en niet meegaan met het Comité?

Hoe is jouw houding dan? Vind je ze misschien dom, onverstandig, is hun leer onjuist, luisteren ze niet goed naar God, begrijpen ze het probleem niet? Hoe ga je met deze "broeders en zusters" om? Waarschuw je ze?
Ga je in discussie? Probeer je ze te overtuigen? Het verbaast mij zo, dat broeders en zusters in het geloof, ZO vreselijk verdeeld kunnen zijn over hun plaats in de Kerk, terwijl ze het verder overal volledig over eens zijn. Heb jij soms zelf ook wel eens momenten van twijfel? Zou het kunnen dat deze tweespalt zelfs families splijt, en is dat eigenlijk niet erg verdrietig? Zou Drs. Vergunst nou allemaal onzin praten, en ziende blind zijn? En zijn "kudde" naar de afgrond leiden? Ik kan me er geen voorstelling van maken.

Ik heb ZO veel sympathie voor Gereformeerde Bonders, en aanverwante stromingen, maar dit is voor mij toch nauwelijks nog te volgen? 2 groepen, ontstaan uit exact dezelfde groepering, met dezelfde (bijbelse) uitgangspunten, beweren precies het tegenovergestelde. Met de Bijbel in de hand. Zou ik ooit nog eens gelijk krijgen denk je, met mijn stelling dat de Bijbel op heel wat verschillende manier uit te leggen is? Ik heb het diverse keren hier op het forum geschreven, en kreeg bijna altijd het antwoord dat zoiets ècht onjuist is. Er is maar EEN waarheid. Vertel jij het maar, is het Drs. Vergunst, of Ds. van Kooten die het echt goed weet....

Zomaar wat vragen en gedachten. Misschien wil je er eens op ingaan?
Hartelijke groeten, Brion

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 jan 2004 11:32

Dank voor je reactie en je vragen Brion.

Sommige zaken die je opwerpt zijn ook voor mij duister. Het is voor mij onverklaarbaar en onbestaanbaar dat broeders van hetzelfde huis elkaar nu soms te vuur en te zwaard bestrijden. En geen van de partijen wil de minste zijn. Ze bekvechten; zoals de discipelen dat deden om de vraag wie van hen wel de meeste zou zijn in het koninkrijk der hemelen.

Hoe is jouw houding dan? Vind je ze misschien dom, onverstandig, is hun leer onjuist, luisteren ze niet goed naar God, begrijpen ze het probleem niet? Hoe ga je met deze "broeders en zusters" om? Waarschuw je ze? Ga je in discussie? Probeer je ze te overtuigen? Het verbaast mij zo, dat broeders en zusters in het geloof, ZO vreselijk verdeeld kunnen zijn over hun plaats in de Kerk, terwijl ze het verder overal volledig over eens zijn.

Ik ben er van overtuigd dat veel van mijn broeders met een oprechte houding en een in dit opzicht rein geweten in de PKN stappen. Ze zijn er van overtuigd dat ze de hervormde kerk binnen de PKN kunnen voortzetten, zonder dat ze gedwongen worden tot zaken (vrouw in het ambt/huwelijkssluiting homoseksuele mannen en vrouwen) die tegen hun (bijbelse) principes indruisen. Vreemd is dan wel dat ze dit alleen kunnen weigeren indien dat in hun beleidsplan is opgenomen, anders niet. Met andere woorden: je wordt als gereformeerde bonder door de PKN in een uitzonderingspositie gedwongen. Op zo'n welkom zit ik niet te wachten. Natuurlijk probeer ik ze te overtuigen en te wijzen op deze zaken. Andersom gebeurt dat ook. Maar wel met respect voor elkaars standpunten.

Heb jij soms zelf ook wel eens momenten van twijfel? Zou het kunnen dat deze tweespalt zelfs families splijt, en is dat eigenlijk niet erg verdrietig? Zou Drs. Vergunst nou allemaal onzin praten, en ziende blind zijn? En zijn "kudde" naar de afgrond leiden? Ik kan me er geen voorstelling van maken.

1. Vanzelfsprekend twijfel ik ook wel eens. Niet over mijn weigering om lid te worden van die nieuwe kerk, maar wel aan de oprechte bedoelingen van het Comité. Zeker als ik hoor dat bondsdominees die wel meegaan, straks mogelijk niet meer op de Convent-kansels mogen komen. Andersom hoor ik die verhalen trouwens ook. Of dat waar is? Ik vrees van wel, maar ik hoop van niet.

2. Piet Vergunst spreekt zeker niet alleen onzin. Toch gebruikt hij wel veel valse retoriek. In enkele jaren tijd is de GB 180 graden gedraaid. Eerst kon men niet mee, nu kan men niet weg. Overigens is Vergunst niet de 'leider'. Na het vertrek van ing. Van der Graaf is de functie van algemeen secretaris (m.i. terecht) flink uitgehold.

Ik heb ZO veel sympathie voor Gereformeerde Bonders, en aanverwante stromingen, maar dit is voor mij toch nauwelijks nog te volgen? 2 groepen, ontstaan uit exact dezelfde groepering, met dezelfde (bijbelse) uitgangspunten, beweren precies het tegenovergestelde. Met de Bijbel in de hand.

Waarvan acte.

Zou ik ooit nog eens gelijk krijgen denk je, met mijn stelling dat de Bijbel op heel wat verschillende manier uit te leggen is? Ik heb het diverse keren hier op het forum geschreven, en kreeg bijna altijd het antwoord dat zoiets ècht onjuist is. Er is maar EEN waarheid. Vertel jij het maar, is het Drs. Vergunst, of Ds. van Kooten die het echt goed weet....

Het gaat hier niet zozeer om een theologische kwestie, want in dat geval zou je ook principieel bezwaar moeten hebben tegen alle andere kerkverbanden en -verbonden. Men verschilt vooral van inzicht op kerkhistorisch-ethisch terrein.

Als het gaat om middelmatige zaken is de bijbel zeker niet eenduidig. Als het gaat om De Hoofdzaak (Jezus zegt: Niemand komt tot de Vader dan door Mij) dan is er m.i. slechts één waarheid.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 29 jan 2004 20:21

Dag Omega, dank voor je uitgebreide bericht waar je ingaat op al mijn vragen. Laat ik het eens één keer zeggen: het doet mij bijzonder goed, dat er ook op een andere manier gediscussieerd kan worden over PKN, bezwaarden, Comité en Gereformeerde Bond. Je bericht is daar een bewijs van.

Als je schrijft over broeders die met een oprechte houding en rein geweten in de PKN stappen, en schrijft dat voor jou ook dingen "duister" zijn, dan is zoiets voor mij een prima basis om in gesprek te gaan.
Ik voel me in die zin met je verbonden, dat voor mij ook dingen "duister" zijn.

Misschien gaan we een andere keer nog eens in gesprek over alle dingen die je schrijft: voor deze keer ben ik zo vrij om maar op één uitspraak van je te reageren. Omdat ik die ZO treffend vind!
Omega schreef:Als het gaat om middelmatige zaken is de bijbel zeker niet eenduidig. Als het gaat om De Hoofdzaak (Jezus zegt: Niemand komt tot de Vader dan door Mij) dan is er m.i. slechts één waarheid.

Ben je het met me eens, dat alle strijd die nu gevoerd wordt, over de naam Hervormde Kerk, de Kerkorde, niet of wel meegaan met de PKN, de gang naar de rechter, etc. het allemaal om "middelmatige" zaken gaat, en dat daarin de bijbel niet eenduidig is?

En dat wij allemaal, juichende PKN'ers, bezwaarden, comité-aanhangers, mensen die meegaan met de PKN met bezwaard gemoed, en noem ze maar op, elkaar gewoon eens de hand zou moeten geven, en maar EEN ding zouden moeten zeggen, zoals jij schrijft:
"Als het gaat om De Hoofdzaak (Jezus zegt: Niemand komt tot de Vader dan door Mij) dan is er m.i. slechts één waarheid. Wij strijden om middelmatige zaken, en daar stoppen we VANDAAG mee!"

Of zit de wereld gewoon zo niet in elkaar, en zullen wij blijven vechten voor ons eigen gelijk. OOK als het om middelmatige zaken gaat, ten koste van die ENE waarheid. Wat doen we toch met de bijbelse oproep tot eenheid? Niks toch?
Het staat er toch? En er staat toch niet bij: "alleen eenheid zonder iets van je eigen gelijk in te leveren"?

Hartelijke groeten!

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jan 2004 07:30

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 31 jan 2004 21:58

Omega schreef:Vanzelfsprekend twijfel ik ook wel eens. Niet over mijn weigering om lid te worden van die nieuwe kerk, maar wel aan de oprechte bedoelingen van het Comité. Zeker als ik hoor dat bondsdominees die wel meegaan, straks mogelijk niet meer op de Convent-kansels mogen komen. Andersom hoor ik die verhalen trouwens ook. Of dat waar is? Ik vrees van wel, maar ik hoop van niet.

Dat laatste is niet waar kan ik je vertellen. Ik ben bevriend met een zoon van een dominee die ook in het Comité zit, en kom daar dan ook geregeld. En daar komen dit soort zaken uiteraard ook aan de orde. En de dominee moet zijn zondagen 'inplannen' voor volgend jaar, en dan komt deze dingen natuurlijk aan de orde. Hij heeft gemeentes die naar alle waarschijnlijkheid wel zullen meegaan niet links laten liggen als ze hem hebben gevraagd om te komen preken. Ik weet natuurlijk niet of dit voor de andere dominees ook geldt, maar ik neem aan van wel.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 02 feb 2004 08:27

Hij heeft gemeentes die naar alle waarschijnlijkheid wel zullen meegaan niet links laten liggen als ze hem hebben gevraagd om te komen preken. Ik weet natuurlijk niet of dit voor de andere dominees ook geldt, maar ik neem aan van wel.

Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Ik hoor juist weer andere verhalen. Maar ik hoop dat je gelijk hebt. Dat zou een goed signaal zijn naar buiten toe.

Ben je het met me eens, dat alle strijd die nu gevoerd wordt, over de naam Hervormde Kerk, de Kerkorde, niet of wel meegaan met de PKN, de gang naar de rechter, etc. het allemaal om "middelmatige" zaken gaat, en dat daarin de bijbel niet eenduidig is? En dat wij allemaal, juichende PKN'ers, bezwaarden, comité-aanhangers, mensen die meegaan met de PKN met bezwaard gemoed, en noem ze maar op, elkaar gewoon eens de hand zou moeten geven, en maar EEN ding zouden moeten zeggen, zoals jij schrijft: "Als het gaat om De Hoofdzaak (Jezus zegt: Niemand komt tot de Vader dan door Mij) dan is er m.i. slechts één waarheid. Wij strijden om middelmatige zaken, en daar stoppen we VANDAAG mee!"

Ja en nee. In principe heb je gelijk. Als het gaat om het hart van de zaak dan dienen wij ons maar om één ding druk te maken: ons geloof in Jezus Christus. Paulus was er echter al snel achter dat het geloofsleven niet zonder regels en structuren kan, omdat het gevaar van dwalingen dan levensgroot is. Die dwalingen worden in de PKN getolereerd. M.a.w. de waarschuwingen van Paulus worden genegeerd. Het gaat mij er dan ook niet zozeer om of ik mijn eigen geloof kan beleven en belijden in de PKN, maar vooral om het feit dat ik de anti-bijbelse tendenzen daar moet accepteren. Dat kan ik niet. Als we het met elkaar eens konden worden in de PKN over die Hoofdzaak, dan waren we er -denk ik- snel uit.

In welk opzicht zouden we elkaar kunnen wel vinden binnen de PKN denk je? Wat bindt ons? Er zijn zelfs PKN'ers die geen verschil zien tussen God en Allah.

Of zit de wereld gewoon zo niet in elkaar, en zullen wij blijven vechten voor ons eigen gelijk. OOK als het om middelmatige zaken gaat, ten koste van die ENE waarheid. Wat doen we toch met de bijbelse oproep tot eenheid? Niks toch? Het staat er toch? En er staat toch niet bij: "alleen eenheid zonder iets van je eigen gelijk in te leveren"?

Er zijn genoeg mensen die bereid zijn over modaliteitsmuren heen te kijken en middelmatige zaken opzij te schuiven. Maar zolang we het zelfs over de Hoofdzaak niet eens zijn, vrees ik dat we hier in de PKN al helemaal niet aan toe komen.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 02 feb 2004 17:32

Gereformeerde verenigt u en strijd te samen tegen de PKN en al haar dwalingen die zij over de aarde wil strooien. Zoals Andras Poetin al zei: De PKN hebben niet in de wereld uit te dragen. Laten wij gereformeerden dan deze zware taak op ons nemen. Om de wortel van het kwaad te bestijrden. Hoe zwaar het ook zal zijn hoe moeilijk de strijd ook is. Want ook wij maken fouten en zijn schuld aan deze kerken. Laten wij strijden!
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 feb 2004 18:01

De grootste bezwaren tegen de PKN zijn de Augsburgse Confessie, de Barmer thesen en de geschrift van Leuenberg. Ik heb nog niemand fatsoelijnlijk horen uitleggen wat tegen deze geschriften is.

Dus, doe je taak en leg uit waarom dit zo is.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 feb 2004 08:37

De grootste bezwaren tegen de PKN zijn de Augsburgse Confessie, de Barmer thesen en de geschrift van Leuenberg. Ik heb nog niemand fatsoelijnlijk horen uitleggen wat tegen deze geschriften is.

Zie:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsvanderbas4.html

Overigens is mijn grootste bezwaar het feit dat ik één kerk moet vormen met mensen die niet geloven dat Jezus Christus de vleesgeworden zoon van God is, of niet in Zijn opstanding uit de doden geloven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 feb 2004 16:25

Beste Omega, deze dominee geeft een 15 stellingen waarom hij niet kan mee gaan. Wat ik wil weten wat er mis is met de belijdenisgeschriften, en niet zomaar wat stellingen.

Ik wil dus graag voorbeelden zien, vanuit deze geschriften en geen samenvatting van iets waar de bron niet van te achterhalen is.

Terug naar “Archief”