waar ligt nou precies de grens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jan 2004 15:43

Ik vind al dat opletten op de jeugd enorme betutteling. Waarom als een waakhond op de kinderen heen lopen om er voor te zorgen dat ze geen sex hebben. Zoals al eerder terecht opgemerkt door Joepie, houdt je dat toch niet tegen.

Waarom niet de jeugd, het zijn immers al volwassenen, uitleggen waarom het volgens jou niet hoort om voor het huwelijk gemeenschap met elkaar te hebben. Dit soort reacties, zoals die van Joepie, leiden tot helemaal niets.

Je moet proberen de gedachtenwereld en het denkpatroon van de mensen te veranderen, dat verandert het gedrag mee. Andersom werkt dit niet.

bandiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bandiet » 21 jan 2004 16:03

wil even melden dat ik het flink onzinnig vind, dat je als stel niet samen mag zijn op een kamer. Waar moet je anders praten met zn tweeen. Denk maar niet dat ik persoonlijk ga praten waar mijn ouders bij zijn. je moet elkaar toch ook leren kennen??? gewoon duidelijke afspraken maken, en dan zijn denk ik verlangens ook wel in toom te houden!!!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jan 2004 16:34

Kaw schreef:
Mariamagdalena: Jij was niet doortrapt genoeg,

Wat bedoel je met doortrapt genoeg?
Ik ben pas 10 jaar geleden gedoopt, en vroeger was ik geen Christen, ik ben Atheistisch opgevoed en niemand heeft tegen mij gezegd dat ik zou moeten wachten tot ik trouwde, mijn moeder zei zelfs toen ik wilde trouwen dat ik het niet moest doen, dat ik moest samenwonen, maar dat wilde ik niet.
Mijn man was ook niet mijn eerste vriendje.............. maar mijn derde vriendje :oops: :oops:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jan 2004 16:39

Mariamagdalena schreef:
Kaw schreef:
Mariamagdalena: Jij was niet doortrapt genoeg,

Wat bedoel je met doortrapt genoeg?

Er was eens een stelletje die moest trouwen in de kerk. De dominee las eerst de tekst "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen" en daarna ging hij tekeer tegen de mensen die zaten te gniffelen. Bijna iedereen doet het voor het huwelijk, maar tegenwoordig wordt via condooms enzo voorkomen dat een meisje zwanger wordt. Eigenlijk is dat nog veel erger dan dat je zwanger raakt. Het is doortrapt en helemaal erg als je iemand die moet trouwen daarom uit lacht.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 17:56

Gebruik van condoom getuigt van voorbedachte rade...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 21 jan 2004 20:34

bandiet schreef:wil even melden dat ik het flink onzinnig vind, dat je als stel niet samen mag zijn op een kamer. Waar moet je anders praten met zn tweeen. Denk maar niet dat ik persoonlijk ga praten waar mijn ouders bij zijn. je moet elkaar toch ook leren kennen??? gewoon duidelijke afspraken maken, en dan zijn denk ik verlangens ook wel in toom te houden!!!

ook al is dat laatste dan nog moeilijk, dat denk ik inderdaad ook!
en met de rest ben ik het ook met je eens! al kan ik me wel voorstellen dat ouders er (in sommige gevallen...) problemen mee hebben!

joepie

Berichtdoor joepie » 21 jan 2004 21:05

Het blijkt maar weer dat ik dus niet helemaal duidelijk ben geweest.
Ik zeg niet dat je als stelletje niet samen op je kamer mag zijn, maar dan wel in mijn huis of het huis van de ouders.
En ja je moet je kinderen zo voorlichten dat ze weten van de hoed en de rand.
En inderdaad er zo open over praten dat ze ook weten waar ze mee bezig zijn.
Maar ik heb nu al meegemaakt dat er nog steeds jongeren zijn die verkering krijgen en dus nog nergens van weten.
Zelfs niet wat ongesteldheid is of hoe je zwanger kunt worden,
Laat staan dat ze weten hoe je het niet moet worden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 21:44

:? :|
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jan 2004 22:14

joepie schreef:Het blijkt maar weer dat ik dus niet helemaal duidelijk ben geweest.
Ik zeg niet dat je als stelletje niet samen op je kamer mag zijn, maar dan wel in mijn huis of het huis van de ouders.
En ja je moet je kinderen zo voorlichten dat ze weten van de hoed en de rand.
En inderdaad er zo open over praten dat ze ook weten waar ze mee bezig zijn.
Maar ik heb nu al meegemaakt dat er nog steeds jongeren zijn die verkering krijgen en dus nog nergens van weten.
Zelfs niet wat ongesteldheid is of hoe je zwanger kunt worden,
Laat staan dat ze weten hoe je het niet moet worden.

Je kinderen voorlichten over sexualiteit is heel wat anders dan krampachtig proberen te voorkomen dat ze sexueel actief worden.

Ik zie trouwens het voordeel ook absoluut niet. Ik geloof in een groei in een relatie op drie wegen. Deze drie wegen moeten gelijktijdig en even snel bewandeld worden, anders is de kans op turbulentie in de relatie groot. Deze gebieden zijn: sociaal, geestelijk en fysiek.

Wanneer één of twee achterlopen bij de ander(en) dan zorgt dit voor problemen.

Dit houdt dus ook in dat fysiek naar elkaar toe gegroeid moet worden. De sexualiteit begint dus in mijn opinie al voor het huwelijk, zodat in het huwelijk volledig kan worden genoten van de sexualiteit.
Het is namelijk ook erg belangrijk om te weten hoe het lichaam van de ander reageert op een bepaalde actie.
Wanneer men dit niet weet dan zal de huwelijksnacht vrij waardeloos zijn, denk bijvoorbeeld aan een vroegtijdige ejaculatie van de man, en de heftige reactie die het bij de vrouw teweeg kan brengen zonder dat ze eerder zo'n ervaring heeft gehad. Dit kan een bepaalde angst oproepen voor sex omdat men het gevoel heeft dat men faalt. Dit kan zowel bij beide partners als bij één van de partners optreden. Het staat mijns inziens een gezond sexleven in de weg.

joris

Berichtdoor joris » 21 jan 2004 23:05

Ik vind het belangrijk dat je elkaar goed kent voordat je verkering krijgt. En als je verkering krijgt kan je prima rustig aan doen. Heerlijk spannend om naar elkaar toe te groeien lijkt mij en dan samen heel bewust te kiezen dat je met elkaar wilt leven. Samen leven met God, lijkt mij geweldig met iemand met wie je alles deelt: je gevoelens, je gedacthen, je lichaam.

zoeken naar de grens? ach, waar leef je voor? Ik hoop voor God.

joepie

Berichtdoor joepie » 22 jan 2004 08:18

joepie schreef:En dan is het de kunst om gelijk op te gaan.
Want je gaat snel verder op lichamelijk gebied, dan je zou willen,dan dat je met elkaar gaat bidden en lezen.
Ik merk dat veel stelletjes het gewoon vinden om te zoenen en elkaars lichaam te ontdekken, terwijl als je vraagt, bidden en lezen jullie ook samen uit de Bijbel dan doen ze dat dus niet.
Ik zou zeggen, ga eerst maar eens leren om met elkaar Gods woord te bestuderen, met elkaar lezen uit de Bijbel en bidden en danken.
Voordat je verder gaat op lichamelijk gebied.

Misschien toch eens mijn eerder reacties lezen. Want ook ik vind dat je op alle gebieden naar elkaar toe moet groeien.
Alleen je mag je kinderen best helpen om niet te snel te gaan met het ene, wat tenslotte het makkelijkste is, want dat geeft een fijn gevoel, en aan het andere niet toe te komen.
En dat houd bij ons in dat ze gerust samen mogen zijn op hun kamer IN ons huis of die van de andere ouders, maar zeker niet een heel weekend bij elkaar op de kamer zonder ouders in de buurt.
Dat zeggen we dan niet omdat we ze niet vertrouwen, maar om te beschermen.
Ook wij zijn jong geweest en weten hoe moeilijk het is, om je huwelijk rein in te gaan.
En gelukkig denken onze kinderen er precies zo over.
Ik heb het namelijk nog eens aan ze gevraagd, en ook zij vinden dat het zo het prettigst is.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2004 08:28

De vreze des Heeren is nog altijd het beginsel der wijsheid, ook wat dit onderwerp betreft.

Dat wil niet zeggen dat je er niet voor bewaard wordt (denk maar aan koning David en Bathseba), maar het zal zeker helpen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 22 jan 2004 10:11

joepie schreef:
En dat houd bij ons in dat ze gerust samen mogen zijn op hun kamer IN ons huis of die van de andere ouders, maar zeker niet een heel weekend bij elkaar op de kamer zonder ouders in de buurt.
Dat zeggen we dan niet omdat we ze niet vertrouwen, maar om te beschermen.

Het is wel heel lief van je, dat je ze wilt beschermen, maar ik denk toch dat het vanuit de kinderen zelf moet komen, de keuze, of ze wachten of niet.
Bij mij mogen ze wel blijven slapen.
Bij ons thuis mocht dat vroeger niet. Ik ben dus ook nauwelijks voorgelicht, moest er zelf achter komen, maar wij vreeen dus in het bos, en als de ouders wegwaren.
Dus ik denk niet dat de geslachsdaad snachts in bed gebeurt.
Juist niet, bij jongeren, dan kan je ze wel willen beschermen, maar hoe spannend is het om het elders te doen?
Ik weet nog goed alles te herinneren toen ik jong was................
Trouwens, ik ben nog steeds niet van beton :wink:
Maar ik ben dan getrouwd....................................

joepie

Berichtdoor joepie » 22 jan 2004 10:21

Bij ons blijft de jongeman ook gewoon slapen, wel in zijn eigen bed.
En ja het moet hun eigen keuze zijn, dat is zo. Maar dan nog kun je ze op bepaalde punten helpen.
En als ze hier in huis samen op de kamer zijn dan kunnen ze van alles doen. Maar toch vinden ze het fijn als wij er zijn. Als extra rem zeg maar.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jan 2004 14:04

Ik zei altijd: Ik mag van mijn moeder alles, behalve met mijn vriend op 1 kamer slapen. Maar omdat we dat bij hem thuis toch wel deden, mocht het bij zijn ouders na een tijdje ook en tot mijn grote verbazing, sinds ik ben verhuisd, ook bij mijn ouders. Een kwestie van vertrouwen.

over voorlichting: heb ik ook nooit gehad van mijn ouders, maar genoeg van vriendinnen en op school (zou het zelf anders doen, maar heb er zelf weinig last van dat het zo is gegaan).

Terug naar “Archief”