Organisten/orgels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Organisten/orgels

Berichtdoor Race406 » 28 okt 2008 14:25

Hier op Refoweb zitten de meeste mensen zondags in een kerk/gemeente waar de zang op het orgel begeleid wordt. Wat vinden jullie: Hoe moet de begeleiding zijn? Mag de organist spelen met de registers (dwz: Bij een boetelied het orgel mee laten klagen om maar zo te zeggen en bij een loflied het "ding helemaal open trekken"), of moet de begeleiding sober en op de achtergrond plaats vinden?
Ben benieuwd naar jullie mening!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 28 okt 2008 14:51

:mrgreen:

gewoon de hens er in

in t orgel bedoel ik, niet de organisten
..

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 28 okt 2008 15:07

Laat de organist ajb spelen met de registers! :D Je mag best aan het orgel horen of er een lofpsalm of een klaagpsalm gespeeld wordt. De gemeente weet dan ook of er luid gezongen mag worden of juist niet. Ik vind het alleen wel jammer dat er weinig goede organisten zijn...maar dat is een ander verhaal!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 okt 2008 16:30

88alries88 schreef:Laat de organist ajb spelen met de registers! :D Je mag best aan het orgel horen of er een lofpsalm of een klaagpsalm gespeeld wordt. De gemeente weet dan ook of er luid gezongen mag worden of juist niet. Ik vind het alleen wel jammer dat er weinig goede organisten zijn...maar dat is een ander verhaal!

Wat mij betreft mag er ook met de registers gespeeld worden! Die knoppen zitten er niet voor niets op, niet dan? :mrgreen:

Wat betreft je laatste opmerking: Dan kom je bij de discussie: Wat is een goede organist? En daarover zijn de meningen verdeeld.
Voorbeeld: Bij ons in de kerk hebben we organisten die romantisch spelen, maar ook wat organisten met een modernere speelstijl. Het ene lid wil graag dat alle modern spelende organisten achter het orgel weg worden gebeukt, en de andere wil niets liever dan romantisch spelende mensen wegwerken....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 28 okt 2008 16:33

Race406 schreef:
88alries88 schreef:Laat de organist ajb spelen met de registers! :D Je mag best aan het orgel horen of er een lofpsalm of een klaagpsalm gespeeld wordt. De gemeente weet dan ook of er luid gezongen mag worden of juist niet. Ik vind het alleen wel jammer dat er weinig goede organisten zijn...maar dat is een ander verhaal!

Wat mij betreft mag er ook met de registers gespeeld worden! Die knoppen zitten er niet voor niets op, niet dan? :mrgreen:

Wat betreft je laatste opmerking: Dan kom je bij de discussie: Wat is een goede organist? En daarover zijn de meningen verdeeld.
Voorbeeld: Bij ons in de kerk hebben we organisten die romantisch spelen, maar ook wat organisten met een modernere speelstijl. Het ene lid wil graag dat alle modern spelende organisten achter het orgel weg worden gebeukt, en de andere wil niets liever dan romantisch spelende mensen wegwerken....

Tja, en meestal zegt de kerkenraad wel hoe en wat er gespeelt mag worden voor en tijdens de erediensten.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 28 okt 2008 16:48

Ik vind het juist heel mooi als je de goede ´sfeer´als organist weet te raken door te spelen. Vooral aan het einde van de dienst vind ik het vaak mooi hoe ze dat vertalen in het orgelspel. En als het er bij past graag lekker uitbundig, daar is een orgel toch ook voor?
Bij ons krijgt een organist veel vrijheid, en word dat echt niet alleen bepaald door de kerkenraad.

Alleen wat er ook al gezegd word jammer dat er weinig goede organisten zijn.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 okt 2008 18:13

Ik hou er wel van als een dominee 'inspeelt' op de tekst van de psalm.
Maar ik vind het bij ons vervelend als een organist bij een zielige psalm zeg maar heel zacht en klagend gaat spelen. We hebben een enorme kerk, en een kleine gemeente, wat al voor geen meter klinkt (het lijkt of je alleen zingt), en als dan het orgel ook niet eens fors meespeelt, dan klinkt het nergens naar.
En ik vind het ook fijn als de organist een beetje tempo houdt. We zingen ritmisch, maar een enkele organist speelt zo langzaam dat het amper meer ritmisch te noemen is :)

We hebben 1 fantastische organist, die bijna altijd speelt. Ook vaak (kinder) liedjes voor en na psalmen of tijdens de collecte die betrekking hebben op de preek. Of na als we de kerk uitlopen, dan zingt de halve kerk mee, heerlijk :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 okt 2008 07:09

Zelf speel ik in diverse kerken en derhalve ook op diverse orgels. Geen orgel klinkt hetzelfde, dat is vrij evident.

Persoonlijk speel ik op het liefd. Een biddend lied speel ik dan ook rustig, zonder veel omhaal en sober geregistreerd. Een lofzang mag schetteren (als er cymbalen op het orgel zouden zitten, zou ik die laten klinken bij psalm 150).

Het is mijns inziens ook belangrijk wie er zingt: de voorganger (en dan is het van belang of hij/zij kan zingen of niet; moeizaam zingende voorgangers houd ik op toon door hun gedeelten zacht mee te spelen, zodat ze niet gaan "zwabberen". Zingt het koor? Ook dan een voorzichtige begeleiding. Zingt de gemeente? Dan gaan we al wat meer variëren. In de oud-kath. kerk is vaak sprake van wisselzang, waarbij koor en gemeente elkaar afwisselen. Dat vergt een actieve registratie, gelet op het kleine eenklaviers orgeltje.

Gedwongen soberheid is aan mij niet besteed. Ik ben organist geworden om iets met dat orgel te doen, niet om alleen een beetje op de achtergrond mee te klungelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 okt 2008 07:42

Optimatus schreef:Zelf speel ik in diverse kerken en derhalve ook op diverse orgels. Geen orgel klinkt hetzelfde, dat is vrij evident.

Persoonlijk speel ik op het liefd. Een biddend lied speel ik dan ook rustig, zonder veel omhaal en sober geregistreerd. Een lofzang mag schetteren (als er cymbalen op het orgel zouden zitten, zou ik die laten klinken bij psalm 150).

Het is mijns inziens ook belangrijk wie er zingt: de voorganger (en dan is het van belang of hij/zij kan zingen of niet; moeizaam zingende voorgangers houd ik op toon door hun gedeelten zacht mee te spelen, zodat ze niet gaan "zwabberen". Zingt het koor? Ook dan een voorzichtige begeleiding. Zingt de gemeente? Dan gaan we al wat meer variëren. In de oud-kath. kerk is vaak sprake van wisselzang, waarbij koor en gemeente elkaar afwisselen. Dat vergt een actieve registratie, gelet op het kleine eenklaviers orgeltje.

Gedwongen soberheid is aan mij niet besteed. Ik ben organist geworden om iets met dat orgel te doen, niet om alleen een beetje op de achtergrond mee te klungelen.

|:)| Helemaal mee eens!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 nov 2008 17:33

Klaas Jan Mulder is overleden. Ik vond hem een goede organist! Heb vaak genoeg naar nummers van hem geluisterd
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

CaptainCaveman

Re: Organisten....

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 nov 2008 17:45

Race406 schreef:Hier op Refoweb zitten de meeste mensen zondags in een kerk/gemeente waar de zang op het orgel begeleid wordt. Wat vinden jullie: Hoe moet de begeleiding zijn? Mag de organist spelen met de registers (dwz: Bij een boetelied het orgel mee laten klagen om maar zo te zeggen en bij een loflied het "ding helemaal open trekken"), of moet de begeleiding sober en op de achtergrond plaats vinden?
Ben benieuwd naar jullie mening!
Wat dacht je van begeleiding in de vorm van andere akoestische instrumenten? ;/ Het orgel is natuurlijk een overhypt instrument in de kerk. 8)

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 03 nov 2008 21:08

Gerdien B. schreef:Klaas Jan Mulder is overleden. Ik vond hem een goede organist! Heb vaak genoeg naar nummers van hem geluisterd

Vanavond om 23.00 uur kan je een uur lang luisteren naar hem op de reformatorische omroep :wink:
(www.reformatorischeomroep.nl)
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 nov 2008 23:29

KAMPEN – Organist, pianist en dirigent Klaas Jan Mulder is zaterdag op 78-
jarige leeftijd overleden. Klaas Jan Mulder werd bekend en geliefd,
vanwege zijn orgelimprovisatie van het lied ‘Ruwe stormen mogen
woeden’. Hij gaf jaarlijks veel orgelconcerten, maakte grammofoonplaten
en cd’s, en was dirigent van mannenkoren, waarvan christelijk
mannenkoor Door Eendracht Verbonden (DEV) uit Kampen het bekendst
werd.Hij werd op 21 mei 1930 geboren in Hardinxveld-Giessendam.

Volledig artikel.

Rouwadvertentie van dhr. K. J. Mulder op Mensenlinq.nl.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re:

Berichtdoor pannenkoek » 01 dec 2009 10:04

Ik ben ook organist(e) geweest.
Idd het orgel moet juichen als het een lofpsalm is, en zachter als het een boetepsalm is.
Ja, zoveel organisten, zoveel zinnen. Ik hou ook van een beetje tempo ( op hele noten bij ons) maar de ander speelt weer heel langzaam. Dat krijg je nooit gelijk.

Bij ons worden alleen psalmen gespeeld voor en na de dienst, maar met bijzondere dagen soms een toepasselijk lied. Anders worden er liederen gespeeld waar de kerkenraad niet achter kan staan, en zo willen ze een discussie vermijden. Op zich wel begrijpelijk.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Organisten....

Berichtdoor 1a2b3c » 01 dec 2009 22:05

Bij ons was het jarenlang een ramp. Wij hadden een organist die helemaal niet spelen kon, nou ja, hij speelde wel heel
'bijbels' want hij liet zijn linkerhand niet weten wat zijn rechterhand deed. Dat bracht hij volop in praktijk.
Nu hebben we een andere gelukkig maar ik zou het wel mooi vinden als er ook andere muziekinstrumenten werden gebruikt.
Als je bijv. psalm 150 leest dan krijg ik daar echt zin in.

Terug naar “Archief”