Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 02 nov 2008 16:56

mohamed schreef:Tja, jij gelooft het NT niet en dat moet je helemaal zelf weten, maar als je dan ook nog doodleuk beweert dat Jer 31 niet over het overblijfsel gaat , terwijl het er letterlijk staat (v7) dan houdt de discussie voor mij op!

7 Dit zegt de HEER:
Juich van vreugde over Jakob,
jubel aan het hoofd van alle volken,
roep het uit, zing een lofzang:
“De HEER heeft zijn volk gered, ”

je wilt toch niet beweren dat de Israelieten allemaal overleeft hebben, de voorgaande en afgelopen eeuwen. Maar het blijft gaan over israel.
'het overblijfsel' is altijd nog gewoon Israël hoor.
Deze tekst is vrij duidelijk over het etnische jodendom, namelijk: Jakob.

Onder het oude verbond werd de zonde door de offergaven van de priesters steeds herdacht. Dus zolang de zonde niet was overwonnen, waren er inderdaad altijd levitische priesters, maar nu is er vergeving voor hen die zich laten heiligen door Christus, dus zijn er geen levieten meer nodig.

Je gaat nog steeds niet in op de inhoud van het bijbelse nieuwe verbond.

Jer 31:
27 ‘De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik Israël en Juda zal inzaaien met mensen en met dieren. 28 Zoals ik niet aarzelde om hen uit te rukken en te verwoesten, af te breken, kwaad te doen en te vernietigen, zo zal ik niet aarzelen om hen te planten en op te bouwen – spreekt de HEER. 29 Dan zal men niet meer zeggen: “Als de ouders onrijpe druiven eten, krijgen de kinderen stroeve tanden,” 30 maar zal wie zondigt om zijn eigen zonden sterven. Wanneer iemand onrijpe druiven eet, zullen zijn eigen tanden stroef worden.
31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

Denk je nou serieus dat het nieuwe verbond niet samengaat met een andere menselijke mentaliteit? Vind jij dat de christelijke cultuur, godsdienstig gezien, superieur is aan die van de atheïstische, islamitische, hindoeistische, boeddischische etc???

Heb je hosea 14 ook gelezen?
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2008 19:05

hettys schreef:Volgens Paulus is een jood niet iemand die afstamt van abraham, maar iemand die christelijk is. en aangezien de praktijk bewijst dat dit niet klopt, kunnen we stellen dat pauus verkeerd zat.

Paulus zat niet verkeerd.

2 Petr 3,16
Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 02 nov 2008 20:29

mohamed schreef:
hettys schreef:Volgens Paulus is een jood niet iemand die afstamt van abraham, maar iemand die christelijk is. en aangezien de praktijk bewijst dat dit niet klopt, kunnen we stellen dat pauus verkeerd zat.

Paulus zat niet verkeerd.

2 Petr 3,16
Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.

Je geeft geen antwoord op al mijn vragen. oftewel. ik ben volgens jou ongeleerd en onvast. Ik verdraai de hele handel tot mijn eigen verderf enzovoort...

pomtiedom......
Ook gif is geschapen.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 02 nov 2008 23:40

@Hettys
Salty, het is nu eenmaal zo dat Paulus het etnische jodendom heeft weggegeven aan christenen. Dat is toch eeuwenlang een groot probleem geweest voor joden. (Zie ook rom 2)
Volgens Paulus is een jood niet iemand die afstamt van abraham, maar iemand die christelijk is. en aangezien de praktijk bewijst dat dit niet klopt, kunnen we stellen dat pauus verkeerd zat.

Hij heeft het niet weggegeven en wat uiteindelijk de kerk ervan heeft gemaakt was nooit de bedoeling.
Het gaat ook niet om joodszijn Het gaat om te mogen delen in de belofte aan Avraham,Itzhak en Yaacov=Israel! .
genesis 22
15 The angel of the LORD called to Abraham from heaven a second time 16 and said, "I swear by myself, declares the LORD, that because you have done this and have not withheld your son, your only son, 17 I will surely bless you and make your descendants as numerous as the stars in the sky and as the sand on the seashore. Your descendants will take possession of the cities of their enemies, 18 and through your offspring/seed all nations on earth will be blessed, because you have obeyed me."
http://www.blueletterbible.org/Bible.cf ... =0#conc/18
Paulus=Shaul
Zijn bedoeling is ----dat ook degenen uit de volken die in YHWH geloven en ZIjn wil doen -naar het voorbeeld van de Messias ook heilig genoeg kunnen worden voor het Koninkrijk van de Eeuwige. Het bloed van de Messias is voor iedereen gestort !zo wordt een ieder schoongewassen en krijgt de kapparah en een plaats in het boek van het leven!
Je kan het niet kopen of het verdienen , je hoeft er ook niet superintelligent voor te zijn of een machtpositie voor hebben . Het is voor iedereen toegankelijk geworden, naar de belofte aan Abraham gedaan. Dat is het prachtige aan dit hele plan
http://www.biblegateway.com/passage/?bo ... version=30
jesaja 42,43,44
Hij is onze vrede !We moeten onze blik gericht houden op Hem Hij heeft ons de Torah voorgeleeft, en ons geleerd hoe we onze naaste moeten liefhebben.
Ja de kerkelijke leer is een groot probleem geworden ! Het IS EEN RELIGIE
Het geloof dateert uit de beginperiode, het is eeen manier van leven : Het is het besef dat je bent vrijgekocht , door dit verbond......Niemand hoeft zijn jood-zijn op te geven !Maar joodszijn zelf geeft geen garantie om inhet Boek van de leven geschreven te staan , Het kennen van de identiteit van deMessias wel !De kennis van de identiteit van de Messias geeft er een nieuwe dimensie aan je joodszijn. De volle betekenis .

.De bedoeling van Paulus was dat de heidenen die tot geloof kwamen altijd zouden blijven beseffen dat zij op Israel zijn geent en niet andersom ! dit juist vanwege de profetieen uit de Tenach.
ff oftopic misschien maar> je kunt het ook naar de andere kant doortrekken: Diegenen hier die in Israel inYeshua geloven worden niet helemaal serieus genomen, er is bijv messiaanse muziek - psalmen en profetieeen allemaal in een nieuw jasje - heel vakkundig uitgevoerd prachtig gezongen- maar denk maar niet dat die op de radio wordt uitgezonden, als ze weten dat de artiest messiaans gelovig is wordt je gewoon geboycot, want helaas : het is naast de orthodoxie de cultuur van sodom en ghomorrah die hier wel via de media hoogtij viert.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2008 23:59

hettys schreef:
mohamed schreef:Tja, jij gelooft het NT niet en dat moet je helemaal zelf weten, maar als je dan ook nog doodleuk beweert dat Jer 31 niet over het overblijfsel gaat , terwijl het er letterlijk staat (v7) dan houdt de discussie voor mij op!

7 Dit zegt de HEER:
Juich van vreugde over Jakob,
jubel aan het hoofd van alle volken,
roep het uit, zing een lofzang:
“De HEER heeft zijn volk gered, ”

je wilt toch niet beweren dat de Israelieten allemaal overleeft hebben, de voorgaande en afgelopen eeuwen. Maar het blijft gaan over israel.
'het overblijfsel' is altijd nog gewoon Israël hoor.
Deze tekst is vrij duidelijk over het etnische jodendom, namelijk: Jakob.

Jakob is nooit een jood genoemd en de HEERE is de God Israëls (2 Kon 18,5) waar Juda een fractie van was.

'...en Ik zal de steden van Juda stellen tot een verwoesting, dat er niemand in woont. '(jer 34,22)

2 Kon 21,12
Daarom, alzo zegt de HEERE, de God van Israël: Ziet, Ik zal een kwaad over Jeruzalem en Juda brengen, dat een ieder, die het hoort, beide zijn oren klinken zullen.

Jer 35
17 Daarom alzo zegt de HEERE, de God der heerscharen, de God Israëls: Ziet, Ik zal over Juda en over alle inwoners van Jeruzalem brengen al het kwaad, dat Ik tegen hen gesproken heb; omdat Ik tot hen gesproken heb, maar zij niet gehoord hebben, en Ik tot hen geroepen heb, maar zij niet hebben geantwoord.

Jer 44,11
Daarom, zo zegt de HEERE der heerscharen, de God Israëls: Ziet, Ik zal Mijn aangezicht tegen u stellen ten kwade, en om gans Juda uit te roeien.

Vaak wordt aangenomen dat de joden Gods volk zijn, maar dat is helemaal niet wat wij in de Bijbel lezen. We lezen dat het huis Israël God tot een volk zou zijn en dat staat nergens over het huis Juda geschreven:

Jer 31,33
Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en Ik zal die in hun hart schrijven; [u]en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn[u/].

David profeteerde over Juda:

Ps 69,23
Hun tafel worde voor hun aangezicht tot een strik, en tot volle vergelding, tot een valstrik.

Het moge wel duidelijk zijn dat de joden niet bedoelt worden in Jeremia 31.
Jer 31
34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan. [/i]

Denk je nou serieus dat het nieuwe verbond niet samengaat met een andere menselijke mentaliteit? Vind jij dat de christelijke cultuur, godsdienstig gezien, superieur is aan die van de atheïstische, islamitische, hindoeistische, boeddischische etc???

Heb je hosea 14 ook gelezen?

Jezus verwijst naar Jer 31 en betrekt die profetie op de eerste eeuw:

Joh 6,45
Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een ieder dan, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.

De gelovigen weten al vanaf het begin Wie God is:

Ps 76,2
God is bekend in Juda; Zijn Naam is groot in Israël.

Het nieuwe verbond gaat prima samen met andere levenswijzen. tegen de ouderlingen zei Petrus dat zij de schapen moesten wijden:

'...niet uit dwang, maar gewillig; noch om vuil gewin, maar met een volvaardig gemoed' (1 Petr 5,2)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 nov 2008 00:23

.De bedoeling van Paulus was dat de heidenen die tot geloof kwamen altijd zouden blijven beseffen dat zij op Israel zijn geent en niet andersom ! dit juist vanwege de profetieen uit de Tenach.

Nee hoor, Paulus vergeleek zowel de heidenen als de joden met takken (Rom 11,21) van een wilde en een edele olijfboom en schreef:

Rom 11,18
Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt de wortel niet, maar de wortel u.

Wat Paulus ons wilde leren is dat de takken niet heilig zijn, maar:

'...indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig (rom 11,16)

Jezus zei dat het zaad zonder wortel verbrandt (Mat 13,6) zodra de zon is opgekomen, dus de heidenen en de joden zijn niet heilig van zichzelf, maar door de Wortel:

Op 22,16
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om u deze dingen te betuigen in de gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht van David, de blinkende Morgenster.

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 03 nov 2008 09:52

Appels en peren, zaad en takken. Misschien kunnen jullie beter doorbomen over Romeinen 9 - 11, in plaats van dat iedereen zijn of haar tekst tegen de andere aanhaalt. Misschien is de bijbel wel niet zo eenduidig als jullie denken. Overigens denk ik dat Paulus ideeen op dit moment het best verwoord worden door Mohamed, al sta ik niet achter zijn concordantiemethode.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 nov 2008 12:32

snicker schreef:al sta ik niet achter zijn concordantiemethode.

Verklaar je nader aub.

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 03 nov 2008 13:00

Ik heb er al over gesproken in je Josefus topic. Ik vind de manier waarop jij met de bijbel omgaat te willkeurig. Ook hier weer.

Jezus zei dat het zaad zonder wortel verbrandt (Mat 13,6) zodra de zon is opgekomen, dus de heidenen en de joden zijn niet heilig van zichzelf, maar door de Wortel:

Dit linken aan Romeinen 9 - 11 gaat veel te snel. Pak die concordantie (of zoekterm in computer) nou even wat minder snel erbij. Je kan er nu wel een lekker eenheidsworst uit draaien, maar het is appels met peren vergelijken. Je kan leuk associeren, maar om nou te zeggen dat het overtuigend is...

Als een tekst naar een andere tekst verwijst moet je dat eerst duidelijk maken. Ik kan nog wel tig verzen noemen waarin wortel voorkomt en door associeren een tegenovergestelde conclusie trekken.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 03 nov 2008 13:44

snicker schreef:Ik heb er al over gesproken in je Josefus topic. Ik vind de manier waarop jij met de bijbel omgaat te willkeurig. Ook hier weer.

Dit linken aan Romeinen 9 - 11 gaat veel te snel. Pak die concordantie (of zoekterm in computer) nou even wat minder snel erbij. Je kan er nu wel een lekker eenheidsworst uit draaien, maar het is appels met peren vergelijken. Je kan leuk associeren, maar om nou te zeggen dat het overtuigend is...

Als een tekst naar een andere tekst verwijst moet je dat eerst duidelijk maken. Ik kan nog wel tig verzen noemen waarin wortel voorkomt en door associeren een tegenovergestelde conclusie trekken.

Ja, eigenlijk een beetje theologiseren op deze manier:
Gen 4:8b:
en het geschiedde, als zij in het veld waren, dat Kain tegen zijn broeder Habel opstond, en sloeg hem dood.

Luk 10:32b:
Ga heen, en doe gij desgelijks.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 nov 2008 17:12

snicker schreef:Ik heb er al over gesproken in je Josefus topic. Ik vind de manier waarop jij met de bijbel omgaat te willkeurig. Ook hier weer.

Ik snap wat je bedoelt, of ik het er mee eens ben is een tweede, maar bedankt voor je uitleg!

'Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad...'(Joh 8,33)

Joh 8,37
Ik weet, dat gij Abrahams zaad zijt; maar gij zoekt Mij te doden; want Mijn woord heeft in u geen plaats.

Rom 4,13
Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.

Doe eens een poging!
Laatst gewijzigd door mohamed op 03 nov 2008 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 nov 2008 17:17

dalethvav schreef:

Ja, eigenlijk een beetje theologiseren op deze manier:
Gen 4:8b:
en het geschiedde, als zij in het veld waren, dat Kain tegen zijn broeder Habel opstond, en sloeg hem dood.

Luk 10:32b:
Ga heen, en doe gij desgelijks.

Als het puur op die manier was, waar maak jij je dan zo druk om! ;)

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 03 nov 2008 18:37

Dalethwaw overdrijft natuurlijk een beetje :-)

Toch moet je wel kijken hoe woorden en beelden afzonderlijk gebruikt worden.

Zaad in de zin van sperma/nakomelingschap is weer anders dan zaad van koren.
Wortels van bomen is er wat anders dan wortel schieten van graanzaad.

Ik heb ooit een keer een preek geluisterd van iemand die de boom uit Romeinen 9 - 11 linkt aan de "De bijl ligt al aan de wortel van de boom" van Johannes de Doper (!?). Er kwam een heel bezonder Israel-visie uit dat weet ik nog wel.

Jezus maakt in de gelijkenis van de zaaier geen verwijzing dat hij de wortel is die geschoten moet worden oid. Het gaat enkel over goede grond en slechte grond. En om de luisterhouding van de toehoorders van de prediking van het woord.

Doe eens een poging!

Hmm, ik ben niet zo creatief als jij hoor :-)

Jes 27:6 De tijd zal komen dat Jakob zal wortelen, dat Israël zal uitbotten en bloeien. En de vruchten van zijn oogst zullen de hele aardbodem bedekken.
Jes 37:31 De Judeeërs die ontkomen en het overleven, zullen wortel schieten en vrucht dragen,
Luc 17:6 De Heer zei: ‘Als jullie geloof hadden als een mosterdzaadje, zouden jullie tegen die moerbeiboom zeggen: “Trek je wortels uit de grond en plant jezelf in de zee!” en hij zou jullie gehoorzamen.
Psalm 1:3 Hij is als een boom aan het water,
een boom die altijd vrucht draagt
als het de tijd ervoor is,
en waarvan nooit de bladeren verdorren.

Dat betekent dus dat we moeten geloven en tegen de joden zeggen dat ze hun staat moeten oprichten in de middellandse zee en niet in Palestina. Dan zal het joodse volk vruchtdragen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 nov 2008 19:04

snicker schreef:Dalethwaw overdrijft natuurlijk een beetje :-)

Toch moet je wel kijken hoe woorden en beelden afzonderlijk gebruikt worden.

Zaad in de zin van sperma/nakomelingschap is weer anders dan zaad van koren.
Wortels van bomen is er wat anders dan wortel schieten van graanzaad.

Ik heb ooit een keer een preek geluisterd van iemand die de boom uit Romeinen 9 - 11 linkt aan de "De bijl ligt al aan de wortel van de boom" van Johannes de Doper (!?). Er kwam een heel bezonder Israel-visie uit dat weet ik nog wel.

Jezus maakt in de gelijkenis van de zaaier geen verwijzing dat hij de wortel is die geschoten moet worden oid. Het gaat enkel over goede grond en slechte grond. En om de luisterhouding van de toehoorders van de prediking van het woord.

Doe eens een poging!

Hmm, ik ben niet zo creatief als jij hoor :-)

Jes 27:6 De tijd zal komen dat Jakob zal wortelen, dat Israël zal uitbotten en bloeien. En de vruchten van zijn oogst zullen de hele aardbodem bedekken.
Jes 37:31 De Judeeërs die ontkomen en het overleven, zullen wortel schieten en vrucht dragen,
Luc 17:6 De Heer zei: ‘Als jullie geloof hadden als een mosterdzaadje, zouden jullie tegen die moerbeiboom zeggen: “Trek je wortels uit de grond en plant jezelf in de zee!” en hij zou jullie gehoorzamen.
Psalm 1:3 Hij is als een boom aan het water,
een boom die altijd vrucht draagt
als het de tijd ervoor is,
en waarvan nooit de bladeren verdorren.

Dat betekent dus dat we moeten geloven en tegen de joden zeggen dat ze hun staat moeten oprichten in de middellandse zee en niet in Palestina. Dan zal het joodse volk vruchtdragen!

Lol :mrgreen:

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 03 nov 2008 19:23

Mohammed, misschien ben je er eerder al eens op doorgegaan, maar hoe lees jij Romeinen 11:25-32?

Terug naar “[Religie] - Open forum”