Trouwen ed. TIPS!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 nov 2008 12:07

kirsten schreef:Dat is waar. Ik kwam vannacht (toch handig als je niet kan slapen) met het geniale idee (vond ik zelf dan) dat ik voordat wij de sleutel van het huisje krijg dat soort dingen al geregeld wil hebben. Dus ik heb nog 2 maanden.

wanneer trouwen jullie dan?

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 01 nov 2008 13:06

Hoelang van tevoren kun je trouwens het beste beginnen met een datum plannen/algemene dingen regelen?
Ik ken stellen die alles binnen een halfjaar van tevoren regelen, maar wat is het handigst?
We willen een bruiloft zonder heel veel bijzondere dingen btw, gemeentehuis (niet een bijzondere locatie), kerk, zaal voor receptie en eten (eventueel in een restaurant, maar waarschijnlijk gewoon een leuke zaal waar we catering laten komen)
De vage ideeën zijn er op dit moment al (we willen over een jaar/1,5 jaar trouwen) maar we vinden het nog wat vroeg om dingen vast te gaan zetten, of valt dat wel mee?
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 01 nov 2008 13:16

Evelien schreef:
kirsten schreef:Dat is waar. Ik kwam vannacht (toch handig als je niet kan slapen) met het geniale idee (vond ik zelf dan) dat ik voordat wij de sleutel van het huisje krijg dat soort dingen al geregeld wil hebben. Dus ik heb nog 2 maanden.

wanneer trouwen jullie dan?

Dat is nog niet helemaal duidelijk. We zijn er wel over aan het nadenken, maar we hopen een dezer dagen een datum te hebben.

@Dine. Ik ken wel wat mensen die 1,5 jaar van te voren aan het plannen zijn geslagen. Vind ik persoonlijk erg lang. Wij hebben altijd gezegd: vanaf een 1 jaar van te voren mogen wij beginnen met plannen van onszelf. Wij hebben expres gewacht tot we wat meer wisten over het flatje voordat we beginnen met plannen. Nu we dat weten, gaan we beginnen. Ik heb er zin in.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 nov 2008 13:18

Wij zijn in april met de dominee gaan praten of hij op de datum kon. We hebben een week verschoven ivm zijn bezoek aan z'n kinderen in Amerika.

Rond de vakantie (net na de vakantie) hebben we de locatie's vast gezet (gemeentehuis en kerk/zaal). Na de zomer vakantie zijn we met allerlei andere zaken begonnen en dingen vast gezet etc.

Het hangt er ook vanaf in welke maand je gaat trouwen en of je alles op 1 dag doet en wat je wensen zijn.

Ondanks dat we vroeg begonnen zijn kom je zoveel kleine dingen tegen.

Wij doen het tussen de bedrijven door en we zijn ook nog bezig met ons huis en nu in november en december wordt het een drukke maand voor m'n vriend (op z'n werk).

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 01 nov 2008 13:21

Wij hadden alles binnen het half jaar rond :wink: Maar dan kun je ook weleens een nee krijgen :( . Dat hadden wij bij de koets en het tijdstip in het gem. huis moest toen uur later dan de planning.
Maar verders is t ammel goed gekomen :D :D
O, ja bij t bruidshuis voor m'n jurk vonden ze n half jaar te kort, ze zeiden de volgende x moet je eerder komen, zeg ik volgende x :mrgreen: :mrgreen: dat hoop ik toch niet.. zei: :oops: :oops: maar hij was ruim op tijd binnen hoor :wink:

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 01 nov 2008 16:17

Haha, is inderdaad niet te hopen dat je nog een keer langs moet.

Waarschijnlijk gaan wij in de ochtend trouwen (uur of 10/11). Maar dat is toch niet zo'n hele popiejopie tijd toch?

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 01 nov 2008 16:18

inderdaad, de jurk duurde nog het langst! Tussen het moment dat mijn man me vroeg en onze bruiloft zaten ongeveer 9 maanden. We zijn begonnen een lijst te maken van dingen die we moesten regelen en daar werden elke week (meestal op zaterdag) een paar punten geregeld. Allereerst: de officiële dingen (priester gebeld, dominee gebeld, gemeentehuis gebeld, locatie via vrienden gebeld) was in 1 dag geregeld! Toen alleen nog leuke dingen: kleding uitzoeken, ringen uitzoeken, kijken naar bloemetjes ed. Een paar drukkers gebeld om offertes... dan een goeie uitzoeken, nog een middagje om te ontwerpen... en de uitnodigingen waren klaar! Daarnaast 1 keer (lang) overleg gevoerd over de dienst (moest natuurlijk met Duitse priester en Nederlandse dominee, dus dat was even lastig te regelen...)

Aangezien we voor heel veel zaken op onze bruiloft vrienden en vrienden van vrienden ingeschakeld hebben, was het ook niet zoveel werk. Gewoon een to-do lijstje maken en er een vast moment voor prikken! Dat laatste is nogal belangrijk, anders ga je studie/werk-ontwijkend gedrag vertonen! :mrgreen:

veel plezier met alle voorbereidingen!
elvira

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 01 nov 2008 16:24

Bedankt voor de tips. Wij hebben al ringen dus die hoeven we ook niet uit te zoeken, bloemen zoekt vriendlief uit, trouwjurken ga ik gewoon in een dag kijken en mezelf kennende moet dat gelijk wel in een keer lukken, verlovingskaart was bij ons ook zo geregeld, dus bij trouwkaarten zal dat ook wel zo zijn. Ik denk dat bij ons de meeste tijd gaat zitten in locatie van receptie regelen. Maarja, je hebt natuurlijk ook van die kleine dingen die moeten gebeuren. Voor de rest zijn wij best wel makkelijk, dus dat scheelt. We zijn nu net begonnen met een gastenlijst maken. Moet ook gebeuren he?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 nov 2008 16:52

Het regelen van de kerk en locaties kostte niet zoveel tijd. Daar ga je gewoon een keer langs en maak je afspraken. Bij de dominee waren we ook snel weer weg.
Wel was de hele liturgie zelf opstellen best een klus.
En mijn jurk heeft er 9 maanden over gedaan voor ie binnen was. Dus ik was blij dat wij een jaar hadden om alles te organiseren. Ook het ernaar uitkijken was gewoon erg leuk :) Maar als ik écht alles snel had willen doen, hadden we veel korter kunnen doen. Behalve de jurk dan.
En toen nog vriendje kwam er drie dagen voor we trouwden achter dat hij nog helemaal geen schoenen had. Ach, die dingen waren ook in een kwartiertje gekocht.
Maar zelf de menukaartjes, naamkaartjes, autolinten, tasjes voor de kinderen etc maken, dát kostte tijd.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 01 nov 2008 17:19

Wij weten eerlijk gezegd niet welke locatie we willen, dus daarom gaat het nog wel een tijdje duren denk ik. Menu kaartjes en naamkaartjes komen bij ons niet. Wij willen ook een apart gastenboek, dus daar gaat ook wel tijd in zitten. Zit er trouwens echt zo'n lange tijd tussen trouwjurk bestellen enzo? Is dat overal zo? Niet dat wij die tijd niet hebben, maar ik dacht dat het ook wel snel kan. Mijn schoonzus had 6 maanden om een bruiloft te plannen en de trouwjurk had ze prima op tijd binnen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 nov 2008 17:38

hangt er vanaf of je een jurk uit de winkel koopt, of huurt of iets dergelijks. Ik ben in augustus voor de 1e pas geweest en toen ook uitgezocht. In december komt de coupuse en gaat m'n jurk op maat maken en dan in januari kan ik hem ophalen. En ik vroeg of ik niet te laat en dat was het geval niet.

En wij regelen ook echt alles zelf. Hebben geen ceremoniemeesters, wel een aanspreek persoon voor op de dag zelf en voor die tijd.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 03 nov 2008 09:10

kirsten schreef:
elvira (gast) schreef:@Evelien: dat klinkt als een enorme klus... is jullie bruiloft zoveel werk? (bij ons ging het echt errrug soepel: telefoontje hier, telefoontje daar, emailtje sturen, locatie kijken... klaar!)

Kan je mij dat eens even leren? Ik weet echt niet hoe wij het voor elkaar moeten gaan krijgen. Ik heb mijn studie, hij moet zijn scriptie schrijven en daarnaast werkt hij fulltime, we moeten een flat verbouwen en een bruiloft regelen. Rara hoe moet ik dat doen?

(het klinkt net of het een straf is zo :mrgreen: )

Haha! Hier moet ik ff om lachen hoor! :D Als je het zo bekijkt snap je idd niet hoe je het straks voor elkaar krijgt! Maar het gaat je echt wel lukken hoor. Als je de belangrijkste dingen maar vast hebt staan (gemeentehuis, kerk, feestzaal) dan regelt de rest zich vanzelf wel.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 03 nov 2008 09:18

Wij zijn er ongeveer 8 maanden van tevoren mee begonnen. Eerst hadden we een datum geprikt en de dominee gebeld en het gemeentehuis. We hebben het toen na 2 weken ongeveer aan de familie verteld. Daarna zijn we eindeloos feestzalen afgegaan omdat we een leuke zaal voor weinig geld wilde. Uiteindelijk is het de eerste zaal geworden waar we zjin geweest :? :D En toen zijn we rustig aan verder gegaan met alles regelen. En nu zijn we zo druk met het huis, dat we er niet zoveel mee bezig zijn. Maken wel gebruik van een online planning die ons elke maandag een mailtje stuurt wat er op de to-do-list staat, maar we lopen al best wel voor op de planning. Mijn jurk duurt ongeveer 3 maanden, dus in januari ga ik voor de tweede pas. Onze ceremoniemeester gaat zich druk maken over menukaartjes en die regelt waar de daggasten zich moeten verzamelen enz. Alleen het programma voor de kerkdienst maak ik zelf, maar ik wil eerst het gesprek met de dominee afwachten.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 03 nov 2008 09:47

88alries88 schreef:Als je de belangrijkste dingen maar vast hebt staan (gemeentehuis, kerk, feestzaal) dan regelt de rest zich vanzelf wel.

Na, hier ben ik het echt niet mee eens. Niets gaat vanzelf. Wij moesten er iig flink hard voor werken. Volgens sommigen was onze bruiloft tot in de puntjes georganiseerd. Zou wel kunnen, maar ik heb weinig vergelijkmateriaal, dus weet het eigenlijk niet.
Het ligt er ook aan hoe de mensen die je inschakeld werken. De ene fotograaf wil graag een afspraak vooraf, de ander heeft genoeg aan een telefoontje. Zo is het ook met locaties, catering, en bijv de dominee. Wij hebben 4 afspraken van 1,5 uur met hem gehad. Dan ben je wel ff tijd kwijt.
Het klopt wel dat je gemeentehuis, kerk en feestzaal als eerste moet fixen, maar dat de rest vanzelf gaat: no way.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 nov 2008 09:52

Acire schreef:
88alries88 schreef:Als je de belangrijkste dingen maar vast hebt staan (gemeentehuis, kerk, feestzaal) dan regelt de rest zich vanzelf wel.

Na, hier ben ik het echt niet mee eens. Niets gaat vanzelf. Wij moesten er iig flink hard voor werken. Volgens sommigen was onze bruiloft tot in de puntjes georganiseerd. Zou wel kunnen, maar ik heb weinig vergelijkmateriaal, dus weet het eigenlijk niet.
Het ligt er ook aan hoe de mensen die je inschakeld werken. De ene fotograaf wil graag een afspraak vooraf, de ander heeft genoeg aan een telefoontje. Zo is het ook met locaties, catering, en bijv de dominee. Wij hebben 4 afspraken van 1,5 uur met hem gehad. Dan ben je wel ff tijd kwijt.
Het klopt wel dat je gemeentehuis, kerk en feestzaal als eerste moet fixen, maar dat de rest vanzelf gaat: no way.

Ik ben het er wel mee eens :wink: Wij hebben dominee gebeld en gesprekje mee gehad, gemeentehuis gebeld en gesprekje met ambtenaar gehad (die kwam aan huis)fotograaf is 1 keer aan huis geweest. En we hebben 1 feest/eet locatie bekeken en dat was het.
Ik ben om mijn jurk geweest mijn man om zijn pak. En ik heb de bloemen uitgezocht en toen waren wij klaar. Heerlijk en alles was perfect geregeld mede door 2 super ceremoniejuffen.

Terug naar “Archief”