Discussies voeren over wel of geen hoed/rok, is dat zinvol?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 22:23

Zullen we het na zeven pagina's vorm het nu over de inhoud gaan hebben?

Hoe staat het er bij jouw voor?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2004 23:23

Inderdaad. Kijk naar wat Paulus zegt over het eten van offervlees. Als iemand graag een rok wil dragen en dat tot eer van God doet is dat goed. Als iemand een broek draagt en dat tot eer van God doet, ook prima. Zolang je maar rekening met elkaar houdt en je alles wat je doet tot eer van God doet.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 21 jan 2004 00:51

Mariamagdalena schreef:22 vers 5:
Een vrouw mag geen manskleding aanhebben, noch een man een vrouwengewaad aantrekken; want Jahwe, uw god, heeft een afschuw vanwie zulks doet.

Nounounou?????????????

Dus een rok! :mrgreen:

En wat droegen de mannen in die tijd..? Juist, geen broeken.
Dus als je alles zo superletterlijk opgaat vatten zou je het ook zo kunnen zien dat je juist geen rokken mag dragen als vrouw (=lang gewaad). Owkee misschien is dit een beetje krom geredeneerd, maar goed...
Er zit trouwens nog steeds verschil tussen mannen en vrouwen broeken hoor..

Veel van deze regels zoals vrouwen mogen geen mannenkleding dragen, een vrouw moet haar hoofd bedekken, er mogen geen vrouwen in het ambt enz. komen trouwens uit allerlei brieven die in de bijbel staan. En denk je nou echt dat bijv. Paulus toen hij toendertijd een brief aan een van zijn gemeentes schreef, alles daarin schreef met de bedoeling dat de mensen dat 1000en jaren later nog precies zo moesten doen..? Paulus (en ook de andere (brief)schrijvers) waren wel mensen van die tijd en schreven naar de normen enzo van hun tijdsgeest. Ze schreven die brieven echt niet met het idee dat die brieven opgenomen zouden worden in de bijbel en dat mensen zich 1000en jaren later nog precies gingen houden aan alles waat daarin staat.
Als je dat trouwens toch wilt doen moet je je ook houden aan alles wat in die brieven staat en er niet een paar dingen/teksten uitpikken. Tegenwoordig beslissen de mensen zelf maar wat belangrijk is en wat niet in de bijbel.
Onze dominee had een goed voorbeeld. Hij zei als Paulus in een brief aan Timotheus schrijft dat hij wijn moet drinken als hij buikpijn heeft volgen we dat ook niet op omdat we dat niet belangrijk vinden. Maar eigenlijk zou je dan ook geen onderscheid moeten maken en dat dus ook moeten doen.
De bijbel heeft een belangrijke kern: God heeft Zijn zoon Jezus gezonden voor ons en Hij is aan het kruis gestorven voor onze zonden en heeft de dood overwonnen zodat wij bij God kunnen komen. De rest is ook wel belangrijk maar het draait allemaal om die ene kern.
Vergelijk de bijbel met een stad. Er is een wirwar van straten, waar niemand echt alles weet te vinden. Maar die stad heeft een centrale markt, die voor iedereen te vinden is en centraal ligt. Zo is het met de bijbel ook: het is een wirwar van allemaal teksten, maar met een centraal 'thema' Jezus (zoals ik net al zei.) En in die wirwar van teksten weet niet iedereen helemaal de weg en dat is ook niet nodig, als je het belangrijkste maar weet te vinden!!! En dan is het echt niet nodig dat je je leven ingaat richten naar allerlei kleine teksten en allemaal eigen 'wetjes'gaat maken. Ik denk dat als Paulus (en de rest) wisten hoe de mensen nu moeilijk doen over die teksten hij ze misschien niet eens opgeschreven had. Of ze wel duidelijker uit had gelegd, maar in die tijd was dat gewoon vanzelfsprekend...
En ik denk dat als hoedjes en rokken/broeken echt halszaken zouden zijn ze echt wel in de 10 geboden ofzo waren opgenomen hoor.
Wat denk je nou zelf, zou het God nou echt uitmaken of je Hem dient in een broek of een rok? T gaat toch om de binnenkant, om hoe je bent als mens en niet om wat je aan hebt...

*dit is mn meest lange post ooit gloof ik, ik hoop dat k n beetje duidelijk ben geweest in wat ik bedol, zoniet dan hoor ik t wel!*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2004 11:50

Haha, inderdaad.... Mannen droegen in die tijd geen broeken hoor.

En ehm.... Is een broek specifiek mannenkleding? Hoe kom je daar bij?

caprice

Berichtdoor caprice » 21 jan 2004 16:40

Marnix schreef:Haha, inderdaad.... Mannen droegen in die tijd geen broeken hoor.

En ehm.... Is een broek specifiek mannenkleding? Hoe kom je daar bij?

Nee? En Daniel enzv. dan?

Daniel 3:21:
Toen werden die mannen gebonden in hun mantels, hun broeken, en hun hoeden, en hun andere klederen, en zij wierpen hen in het midden van den oven des brandenden vuurs.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jan 2004 16:44

1. Lev 6,10
En de priester zal zijn linnen kleed aandoen en een linnen broek over zijn lichaam aantrekken; dan zal hij de as wegnemen, waartoe het vuur het brandoffer op het altaar verteerd heeft, en hij zal die naast het altaar storten.

2. Lev 16,4
Het heilige linnen onderkleed zal hij aantrekken en een linnen broek zal over zijn vlees zijn en met een linnen gordel zal hij zich omgorden en een linnen tulband zal hij zich ombinden; dit zijn heilige klederen, die hij zal aantrekken, nadat hij zijn lichaam in water gebaad heeft.

3. Ex 28,42
Maak voor hen linnen broeken, om hun schaamte te bedekken: van de heupen tot aan de dijen zullen zij reiken.

4. Ex 39,28
de tulband van fijn linnen, de sierlijke hoofddoeken van fijn linnen, de linnen broeken van getweernd fijn linnen,

5. Ez 44,18
Linnen hoofddoeken zullen op hun hoofd zijn en linnen broeken aan hun heupen, zij zullen zich niet omgorden met iets dat doet zweten.

In de NGB komt op deze plekken ook het woord broek voor.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 21 jan 2004 16:47

Ja maar we moeten wel oppassen met de uitdrukking 'je moet niet alles zo letterlijk nemen' en 'de brieven zijn geschreven in die tijdsgeest'

Ik vind het geweldig als iemand een rok draagt tot eer van God,
maar ik vind het slap als iemand aankomt met een rede zoals 'dat staat geschreven'...

Want hoeveel mensen ken je die wel een rok dragen, maar geen varkensvlees eten, of vlees zonder bloed eten, of noem maar op wat in Leviticus, Deutronomium staat ... :?

Kijk naar wat Paulus zegt over het eten van offervlees. Als iemand graag een rok wil dragen en dat tot eer van God doet is dat goed. Als iemand een broek draagt en dat tot eer van God doet, ook prima. Zolang je maar rekening met elkaar houdt en je alles wat je doet tot eer van God doet.

^amen!

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 21 jan 2004 17:12

Stacie schreef:
Want hoeveel mensen ken je die wel een rok dragen, maar geen varkensvlees eten, of vlees zonder bloed eten, of noem maar op wat in Leviticus, Deutronomium staat ... :?

Ik bedoel eigenlijk ook dat je als je je echt aan regeltjes uit de bijbel wilt houden je je aan alle regels moet houden. En niet wel een rok dragen omdat t in de bijbel staat, maar dan bijv. ook zoals jij zegt wel varkensvlees eten ofzo.
Dus als je op alle kleine regeltjes wilt letten moet je je ook consequent aan alles houden.

-Narnia-

Stacie

Berichtdoor Stacie » 21 jan 2004 17:23

Johanne schreef:
Ik bedoel eigenlijk ook dat je als je je echt aan regeltjes uit de bijbel wilt houden je je aan alle regels moet houden. En niet wel een rok dragen omdat t in de bijbel staat, maar dan bijv. ook zoals jij zegt wel varkensvlees eten ofzo.
Dus als je op alle kleine regeltjes wilt letten moet je je ook consequent aan alles houden.

Dat bedoel ik precies ook :wink:

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 21 jan 2004 17:24

Stacie schreef:
Johanne schreef:

Dat bedoel ik precies ook :wink:

Owkee:-)

-Narnia-

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 21 jan 2004 17:32

Ik weet niet wat hiervoor al aan antwoorden de revue is gepasserd, maar ik vind het niet zinvol om over broeken/rokken en het wel of niet dragen van hoedjes te discussieren. Denk je echt dat God kijkt naar wat iemand aanheeft? God kijkt hoe je hart is t.o.v. Hem. Daar gaat het om. En als bijv. een meisje uit de GGiN een broek draagt, dan maakt dat haar er voor God niet minder om. Ze is net zo uniek als ieder ander. Als meiden besluiten een rok of voor mijn part een hoed te dragen uit geloofsovertuiging dan moeten we dat accepteren. Net zo goed als dat jij geaccepteerd wilt worden door anderen.

Wat er in de Bijbel staat over vrouwen die geen mannenkleren mogen dragen en vice versa heeft mijns inziens meer te maken met het werk dat de mannen en vrouwen in de Bijbel deden. Mannen hadden hun eigen werkzaamheden en gereedschappen en vrouwen ook. Het was niet gepast als een vrouw mannenwerk ging doen. Je moet ook kijken naar de cultuur en tijdsperiode.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 21 jan 2004 17:34

Gandalf schreef:Ik weet niet wat hiervoor al aan antwoorden de revue is gepasserd, maar ik vind het niet zinvol om over broeken/rokken en het wel of niet dragen van hoedjes te discussieren. Denk je echt dat God kijkt naar wat iemand aanheeft? God kijkt hoe je hart is t.o.v. Hem. Daar gaat het om. En als bijv. een meisje uit de GGiN een broek draagt, dan maakt dat haar er voor God niet minder om. Ze is net zo uniek als ieder ander. Als meiden besluiten een rok of voor mijn part een hoed te dragen uit geloofsovertuiging dan moeten we dat accepteren. Net zo goed als dat jij geaccepteerd wilt worden door anderen.

Wat er in de Bijbel staat over vrouwen die geen mannenkleren mogen dragen en vice versa heeft mijns inziens meer te maken met het werk dat de mannen en vrouwen in de Bijbel deden. Mannen hadden hun eigen werkzaamheden en gereedschappen en vrouwen ook. Het was niet gepast als een vrouw mannenwerk ging doen. Je moet ook kijken naar de cultuur en tijdsperiode.

helemaal mee eens!

-Narnia-

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 21 jan 2004 17:35

Met jou kan ik praten Johanne :wink:.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Alice
Verkenner
Verkenner

hmm

Berichtdoor Alice » 21 jan 2004 20:22

Zeg mariamagdalena,

Ik mag ook geen broeken dragen van mijn moeder. Ik zelf kan het respecteren. Ik moet naar hen luisteren. Als jij naar je man wilt luisteren mag dat tog! Niemand ontneemt je dat recht. We zijn hier gewoon aan't diussieren over wel of niet rok/hoed. Mijn persoonlijke mening is ook rok en hoed in de kerk maar ik zou niet weten waarom een broek niet mag. Maar nogmaals: Mijn persoonlijke mening.

Zo heeft jouw man ook zijn mening en jullie hebben tog besloten samen door het leven te gaan?! Als jullie dan samen hebben besloten dat je man het *beter* vind dat je een rok draagt dan is dat tog goed! Niemand zegt dat dat verkeerd is. Ik luister tog ook naar m'n ouders? En als mijn toekomstige man *wie het ook mag zijn* liever heeft dat ik een rok draag dan zal ik me daar ook bij neerleggen. Ik sta volledig in dat opzicht achter je.

En even tegen de anderen: Ik las dit en ik d8 even dat we herrie zaten te maken ipv discussieren. Ik d8: Laat ik het tog maar even zeggen want zo vriendelijk klinkt dit niet echt.

En dat de vrouw onder de man of boven de man staat:

Er staat in de Bijbel geschreven dat de vrouw haar man in alles moet gehoorzamen.

Korinthe 7 vanaf vers 3

De man zal aan de vrouw de schuldige goedwilligheid betalen en desgelijks oko de vrouw aan de man
De vrouw heeft de macht niet over haar eigen lichaam maar de man. En desgelijks heeft ook de man de macht niet over zijn eigen lichaam maar de vrouw

Kolossenzen 3: 18-19

Gij vrouwen! zijt uw eigenen mannen onderdanig gelijk het betaamt in de Heere.
Gij mannen! hebt uw vrouwen lief en wordt niet verbitterd tegen haar

Hier staat dus dat de vrouw haar man onderdanig moet zijn! Maar er staat niet dat de man boven de vrouw staat.

Dus... Mariamagdalena, Ik sta in het opzicht luisteren naar je man e.d. wel achter je. Jullie hebben samen afspraken gemaakt en daar wil je je tog aan houden?!!!

Veel geluk samen :wink:

Take care, God Bless voor iedereen,

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

héhé
Verkenner
Verkenner

Broek hoed enz

Berichtdoor héhé » 22 jan 2004 20:35

Oké, mensen zeggen vaak dat het niet om uiterlijk gaat. Maar dit zegt een hartstikke boel van je binnenkant. Als ik iemand tegenkom met een strakke spijkerbroek strak t-shirtje erop denk ik echt niet . Wow die gelooft in Jezus. Ik keur mensen echt niet gelijk af als ze een broek aan hebben, maar het zegt wel erg veel van je binnenkant.

God bless you
Jezus is de waarheid en het leven

Terug naar “Archief”