hettys schreef:Dat er geen priesters zijn, zegt verder niets. Er waren verschillende perioden in het OT dat er niet geofferd kon worden. Ook deze perioden vielen onder het "oude verbond"
Ja, maar er is een essentieel verschil, in de eerste eeuw is Jezus voor de levitische priesters in de plaats gekomen en heeft een onvergankelijk priesterschap naar de orde van Melchizedek (Heb 5,6) aan wie Abraham tienden afdroeg uit wiens lendenen de levieten ontsproten waren.
Heb 7 4 Aanmerkt nu, hoe groot deze geweest zij, aan wie ook Abraham, de patriarch, tienden gegeven heeft uit de buit.
5 En die uit de kinderen van Levi het priesterdom ontvangen, hebben wel bevel om tienden te nemen van het volk, naar de wet, dat is, van hun broeders, hoewel die uit de lendenen van Abraham voortgekomen zijn.
6
Maar hij, die zijn geslachtsrekening uit hen niet heeft, die heeft van Abraham tienden genomen, en hem, die de beloftenissen had, heeft hij gezegend.
7 Nu, zonder enig tegenspreken, hetgeen minder is, wordt gezegend door hetgeen meer is.
8 En hier nemen wel tienden de mensen, die sterven, maar aldaar neemt die ze, van wie getuigd wordt, dat hij leeft.
9 En, om zo te spreken,
ook Levi, die tienden neemt, heeft door Abraham tienden gegevenAangezien bovenstaande van de mysterieuze 'Hebreeën' schrijver is, denk ik dat je het wel prettig zal vinden dat hij het op de Thora baseert en getuigt van een diep inzicht.
Genesis 1418 En Melchizédek, koning van Salem, bracht voor brood en wijn; en hij was een priester van de allerhoogste God.
19
En hij zegende hem, en zeide: Gezegend zij Abram Gode, de Allerhoogste, Die hemel en aarde bezit!
20 En gezegend zij de allerhoogste God, Die uw vijanden in uw hand geleverd heeft! En hij gaf hem de tiende van alles.
Verder ben ik het niet erg eens met de hebreeën schrijver. Volgens welke het oude verbond bijna verdwenen was. Voor Paulus was het al verdwenen:
2 Kor. 3:
3 u bent zelf een brief van Christus, door ons opgesteld, niet met inkt geschreven maar met de Geest van de levende God, niet in stenen platen gegrift maar in het hart van mensen. 4 Dit vertrouwen kunnen wij dankzij Christus tegenover God uitspreken. 5 Niet dat wij vanuit onszelf zo bekwaam zijn dat we dit als ons eigen werk kunnen beschouwen; onze bekwaamheid danken we aan God. 6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Dat staat er helemaal niet, er staat 'geschikt gemaakt om' dat is heel wat anders.
Er worden dagelijks mensen opgeleid tot soldaat en 'geschikt gemaakt om' oorlog te voeren, maar dat betekent nog niet dat de oorlog dan ook meteen uitbreekt.
Ik denk het Israël uit Jes 31:
1 Dan zal ik voor elke stam van Israël een God zijn,
dan is Israël mijn volk – spreekt de HEER.
2 Dit zegt de HEER:
In de woestijn kreeg ik Israël lief, het volk dat aan vernietiging ontkomen was.
Ik ging hun voor en gaf hun vrede.
3 Van ver ben ik naar je toe gekomen, (31:3) ben ik naar je toe gekomen – Voorgestelde lezing. MT: ‘is de HEER naar mij toe gekomen’.vrouwe Israël.
Ik heb je altijd liefgehad,
mijn liefde zal je altijd vergezellen.
4 Ik breng je weer tot bloei.
Je zult weer dansen in de rei
en de tamboerijnen laten klinken.
5 In Samaria’s bergen zul je wijngaarden planten,
en mogen eten van de eerste vruchten.
6 De dag breekt aan
dat in Efraïm de wachters op de bergen roepen:
“Kom, laten we op weg gaan naar de Sion,
naar de HEER, onze God!”
Er is in Jer 31 geen sprake van een geestelijke Israël zoals gepresenteerd door Paulus. Zelfs het offeren zal in de messiaanse tjd weer gewoon plaatsvinden:
Jer. 31:
17 Want dit zegt de HEER: Er zal altijd een nakomeling van David op de troon van Israël zitten 18 en er zullen altijd Levitische priesters zijn die mij dienen, die brandoffers zullen brengen, graanoffers zullen opdragen en vredeoffers zullen bereiden.’ 19 De HEER richtte zich tot Jeremia: 20 ‘Dit zegt de HEER: Als mijn verbond met de dag en de nacht kon worden tenietgedaan, zodat de dag en de nacht niet meer op tijd zouden aanbreken, 21 dan zou ook mijn verbond met mijn dienaar David kunnen worden tenietgedaan. Dan zou er geen nakomeling van David op zijn troon zitten. Dan zou ook mijn verbond met mijn dienaren de Levitische priesters kunnen worden verbroken. 22 Ontelbaar zijn de sterren aan de hemel en de zandkorrels aan de zee, even ontelbaar zal ik de nakomelingen maken van mijn dienaar David en van de Levieten die mij dienen.’
Nee, Hosea 8,8 gaat over het verslonden Israël en Jeremia 31 over het overblijfsel (v7) van Israël.
Nogmaals. Voor joden blijft de wet altijd van kracht, voor ALLE komende generaties. Nergens staat er een woord over een vervulling van de wet door een messias.
Nou, ondanks de vele pogingen staat er nog steeds geen derde tempel, dus dat houden van de wet zal nog even moeten wachten!
Lucas en Matt zijn gebaseerd op marcus. (of een oudere bron, genaamd Q. het meest historische evangelie zegt:
Marc 14:
24 Hij zei tegen hen: ‘Dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen vergoten wordt.
Wat ermee bedoeld wordt is een kwestie van interpretatie. Veel mensen denken dat Jezus een politiek slachtoffer was, wiens dood die van veel anderen zal voorkomen. Lucas zegt weer 'voor u' i.p.v. 'voor velen'. De meeste christenen zeggen "voor iedereen". wéér iets heel anders.
Wel on-topic blijven graag, wat er staat is duidelijk zat, Jezus dronk met de discipelen op het nieuwe verbond, welke allen van joodse komaf waren.
Noem het een 'nieuw verbond'. het woord 'nieuwe testament' betekent al 'nieuw verbond'. Maar ik vind het wat bezwaarlijk om dit toe te passen op het nieuwe verbond waar de joodse gemeenschap nog steeds op wacht. mede dankzij de vervangingstheologie zijn er al ontelbare joden omgebracht om hun ongeldige religie. het christendom was de enige echte waarheid en elke jood die de wet wilde houden werd vervolgd, opgesloten, omgebracht, buitengesloten etc etc.
Tenzij je wilt beweren dat er geen jood meer in leven is die de wet wil houden, klopt je stelling niet.
Ook de joden waren geen lieverdjes, lees dit uitgebreide artikel over joods kannibalisme maar eens:
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... ece?part=1het verbond dat Paulus predikte lijkt in de verste verte niet op het nieuwe verbond zoals gelezen kan worden in Jeremia. Zodra niemand meer godsdienstonderwijs nodig heeft, en iedereen God automatisch kent, kunnen we praten van 'HET' nieuwe verbond.
Vooralsnog is het hoopvol wachten. Nietwaar?
Voor mij niet!