Antidepressiva

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 28 okt 2008 10:38

Idd, het heeft (naast de nadelen) veel voordelen: ipv een consult bij de arts kan soms worden volstaan met een recept, een advies of een consult bij de assistente (oren uitspuiten, urine onderzoek). En de voordelen voor het plannen van het spreekuur (meer tijd nodig, bij buikpijn vragen om urine mee te brengen, instrumenten klaarleggen)

Maar het gebeurt ook af en toe dat mensen om een afspraak voor 's middags of de volgende dag vragen en als ik dan de reden vraag, blijkt het toch iets ernstigs te zijn. Maar die mensen willen de dokter dan niet tot last zijn. Bied ze dan toch aan eerder te komen.
Heb 1x zo'n situatie gehad waarbij de patient dezelfde avond nog overleden is (moeilijk, maar ik was wel blij dat ik doorgevraagd had!!)
En laatst ook een keer dat de patient dezelfde middag nog op de hartbewaking lag.

In het geval van psychische klachten kan ik me ook voorstellen dat het vervelend is als er naar gevraagd word. Je hoeft het idd niet te zeggen, zet zelf ook wel eens in de comp dat iemand de reden niet wil vertellen.
Maar zoals annette al zij; het onderwerp staat dan al wel op de agenda, de arts weet ervan en dan is het misschien toch makkelijker om erover te praten en niet meer terug te krabbelen.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 28 okt 2008 12:02

Verwijderd
Laatst gewijzigd door *Annette* op 10 jul 2012 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat de toekomst brengen moge........

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 29 okt 2008 10:09

Michael (19 sept. 2008) schreef:Het probleem is verder dat depressieve mensen vaak een realistischer beeld op de wereld hebben dan de rest van de mensen. (..)

Aangezien depressieve mensen dat realistische beeld hebben moet je daar een beetje van af stappen... Verzin een rotsmoes om tevreden over te zijn het hoeft niet te kloppen. Ik denk zelfs dat het beter is als het niet realistisch is. Want geluk is helemaal niet rationeel. Het is gewoon een gevoel wat je opwekt of niet, de buitenwereld gebruiken we als trigger om het te scheppen of niet.

Hi Michael,

Ik heb een tijdje over dit citaat nagedacht, en juist van dit stuk wordt ik een beetje.. depri

Mijn vraag is vrij simpel: waarom is realiteitsbeleving ondergeschikt aan geluksbeleving? want dat is de conclusie die ik hieruit trek.

In mijn filosofie zijn we op deze aarde om het leven te leven, ervaringen te ervaren en daarbij altijd God zoeken. Gewoon zoals het op ons afkomt. Het bovenstaande citaat komt een beetje 'american beauty' op me over: mooie buitenkant, holle binnenkant.
Het bouwen van een kunstmatige geluksbasis.. is dat niet juist het ontkennen (omzeilen) van het probleem? Nl. dat er gewoon veel te veel ellende in de wereld is?

*knipknap* stukje verwijderd door mezelf

Eric
Laatst gewijzigd door Invincible op 19 nov 2008 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
..

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 29 okt 2008 12:46

Verwijderd
Laatst gewijzigd door *Annette* op 11 jul 2012 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 29 okt 2008 13:00

Haaa! Jij bent echt goed bezig! Pak anders gelijk je telefoon even :wink:

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 29 okt 2008 13:05

Fijn Annette dat je huisarts het zo oppakte,
En maak inderdaad gelijk een afspraak, hoe langer je wacht hoe moeilijker het word.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 29 okt 2008 13:06

*Annette* schreef:Ben net terug van de huisarts, zag er erg tegenop, had echt zoiets van kom ik aan..... magoed het verliep heel goed. En de reactie van de huisarts was, dat hij het al in de gaten had en knap vond dat ik (eindelijk) de stap had gezet. Ben doorgestuurd naar een psycholoog/psychotherapeut. Het heeft wel z'n tijd nodig, omdat ik toch aardig ben weggezakt. Het is niet een knopje wat je omdraaid, en als het niet ging o.i.d. dan moest ik direckt terug komen.

Heb ook extreme vreetbuien :x..... eerder was het andersom. Zat ik niet lekker in me vel/stress o.i.d. ik kreeg geen hap door me keel en viel af. Maar nu precies andersom, krijg enorme vreetbuien en kom aan :? :x :?.

Nu de volgende stap zetten..... afspraak maken :|.....

Goed gedaan!!!! Succes met de volgende stap. Ik had idd. ook vreetbuien. De één eet in zo'n situatie niets en de ander juist wel... ik probeer nu afleiding te zoeken ipv te gaan eten en een beetje te lijnen :?

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 29 okt 2008 16:56

Verwijderd
Laatst gewijzigd door *Annette* op 11 jul 2012 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 29 okt 2008 17:08

Top Annette dat je naar de huisarts bent geweest en een afspraak hebt gemaakt. Jammer dat het nog even duurt voordat het 10 november is, maar laat je er niet door tegen houden!!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 29 okt 2008 17:36

Heel goed man.

En die vreetbuivraag is uit zorg denk ik :wink:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 29 okt 2008 19:06

Supergoed dat je die afspraak hebt gemaakt, Annette!
En die vreetbui-vraag is inderdaad gewoon een psychologische navraag-actie... bij hulpverleners gaan bij het woord 'vreetbui' nogal wat (alarm)belletjes rinkelen... ligt er een beetje aan, wat je daar precies onder verstaat!
(had zelf een soortgelijke ervaring: vertelde een cliente, dat ze vaak vreetbuien heeft, ik vroeg na wat ze in zo'n moment at en wat ze daarna deed... bleek dat ze gewoon na haar werk zo'n honger had dat ze vier boterhammen met salami ging eten... dat vond ze zelf echter nogal veel.. maar dat verstaan we natuurlijk niet echt onder 'vreetbui'... )
Sterkte alvast voor 10 november! Het zal allemaal heus wel meevallen!
liefs, elvira

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 29 okt 2008 19:11

Heel goed Annette !!
Je kunt het :!: :!:
Alle begin s moeilijk, maar als t goed is kom je dr beter uit !!
Sterkt ermee

Yrrfur
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Citalopgram

Berichtdoor Yrrfur » 29 okt 2008 19:53

Ik heb dus citalopgram, en ben er nog niet zo lang mee begonnen. Maar ik heb waarschijnlijk al last van een bijwerking, namelijk dat ik elke nacht zo ongeveer drie dromen droom en ze ook onthoud. Dit slaapt niet echt lekker, kan ik zeggen. Ik vraag me af of iemand anders hier dit ook heeft of heeft gehad.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 05 nov 2008 15:46

@yrrfur: dat heb ik ook sinds ik ad slik.. Best vervelend he!! Soms zijn het onwijs nare dromen! Maar ik heb er inmiddels wel mee leren leven en vermaak mijn collega's soms met mn verhalen over wat ik gedroomd heb :mrgreen:

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 05 nov 2008 15:59

Lenny schreef:@yrrfur: dat heb ik ook sinds ik ad slik.. Best vervelend he!! Soms zijn het onwijs nare dromen! Maar ik heb er inmiddels wel mee leren leven en vermaak mijn collega's soms met mn verhalen over wat ik gedroomd heb :mrgreen:

Dat is wel knap dat je er positief mee om gaat, en je collega's hebben er ook nog eens profijt van :mrgreen:

Terug naar “Archief”