Idd, het heeft (naast de nadelen) veel voordelen: ipv een consult bij de arts kan soms worden volstaan met een recept, een advies of een consult bij de assistente (oren uitspuiten, urine onderzoek). En de voordelen voor het plannen van het spreekuur (meer tijd nodig, bij buikpijn vragen om urine mee te brengen, instrumenten klaarleggen)
Maar het gebeurt ook af en toe dat mensen om een afspraak voor 's middags of de volgende dag vragen en als ik dan de reden vraag, blijkt het toch iets ernstigs te zijn. Maar die mensen willen de dokter dan niet tot last zijn. Bied ze dan toch aan eerder te komen.
Heb 1x zo'n situatie gehad waarbij de patient dezelfde avond nog overleden is (moeilijk, maar ik was wel blij dat ik doorgevraagd had!!)
En laatst ook een keer dat de patient dezelfde middag nog op de hartbewaking lag.
In het geval van psychische klachten kan ik me ook voorstellen dat het vervelend is als er naar gevraagd word. Je hoeft het idd niet te zeggen, zet zelf ook wel eens in de comp dat iemand de reden niet wil vertellen.
Maar zoals annette al zij; het onderwerp staat dan al wel op de agenda, de arts weet ervan en dan is het misschien toch makkelijker om erover te praten en niet meer terug te krabbelen.