Onmogelijk om zalig te worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 okt 2008 18:22

Vuurtje schreef:
Wullimpie schreef:Toch kun je daar uit afleiden dat we daar dus in afhankelijk zijn van God.

Kun je wat duidelijker aangeven wat precies je punt is? Met deze one-liner kun je alle kanten op.

Dat valt wel mee toch.
Leest de kanttekeningen en de tekst verwijzingen bij het betreffende vers eens, je ziet dat er verwezen wordt naar verschillende teksten die onze afhankelijkheid van God aantonen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 31 okt 2008 19:29

Beste Wullimpie,

Natuurlijk zijn we afhankelijk van God, daar heb ik geen kanttekeningen voor nodig. God is onze schepper en hij onderhoudt ons, God is almachtig lees ik in de bijbel. Als God bij wijze van spreken zou zeggen: ik kap ermee, ik heb het gehad met die mensen, dan hebben wij geen bestaansrecht meer.

Het ging mij erom dat je met Filipensen 2:13 wilde aantonen dat mensen niet uit zichzelf naar God zoeken. En daar gaat het in Filipensen 2:13 gewoon niet over.

Ook het God zoeken van Romeinen 3:11 gaat niet over het zoeken naar de waarheid. Ook dit 'zoeken van God' gaat over het doen van Gods wil. Paulus wil met dit citaat aangeven dat ook de Joden in de macht van de zonde zijn (Romeinen 3:9-10).

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 okt 2008 20:06

Als een Bijbeltekst niet ergens direct over gaat wil dat niet zeggen dat je hem daar niet ook op toe kunt passen.
Als we in alles afhankelijk zijn van God omvat dit dus ook het zoeken naar God, er is immers van nature niemand die God zoekt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 31 okt 2008 21:08

Als een Bijbeltekst niet ergens direct over gaat wil dat niet zeggen dat je hem daar niet ook op toe kunt passen.

Je moet er zeker voor uitkijken dat je een bijbeltekst niet onterecht voor je karretje spant. Het is verstandig om een groter geheel te lezen om te kijken wat een schrijver bedoelt. Anders kun je je eigen godsdienst verzinnen en onderbouwen met losse bijbelteksten.

Als we in alles afhankelijk zijn van God omvat dit dus ook het zoeken naar God, er is immers van nature niemand die God zoekt.

Dat kun je zo niet stellen. We zijn afhankelijk van God, zoals al eerder aangegeven daar kunnen we niet omheen. De vraag is echter in hoeverre God ons vrijheid heeft gegeven. Als God ons vrijheid heeft gegeven bij het maken van bepaalde keuzes houdt dat automatisch in dat we bij het maken van die keus niet afhankelijk zijn van God. (Behalve dan dat we uiteraard wel de consequenties van die keus zullen ondervinden).

Over de tekst dat er niemand is die God zoekt
- het 'van nature' staat daar niet bij (een constatering van me, geen stellingname)
- verder staat mijn eerdere uitleg nog overeind
Laatst gewijzigd door Vuurtje op 31 okt 2008 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”