Helaas merk je alleen bar weinig van de openheid van de kerkenraad voor ideeën van mede gemeenteleden. Dat is mij in vele gemeenten opgevallen.
Kerkenraad is er om de boel te sturen. Dat houdt in dat zij de leiding nemen in de diensten, de financieeën, de geestelijke ondersteuning en de diaconie verzorgen.
Mij inziens is de kerkenraad, de classis en de synode er niet om voor elk gemeentelid te beslissen wat hij of zij in eigen huis doet. Dat ze regels voor de kerkbezoeken en alles wat daar bij komt kijken opstellen: prima. Dat moet ook om orde en regelmaat te houden. De kerkenraad zijn gemeenteleden, die niet meer of minder dan alle andere gemeenteleden.
Zodra mensen thuis zijn, is het hun eigen verantwoording of zij al dan niet open of gefiltert indernet hebben, televisie kijken (al kijkt een gros van de niet tv bezitters uitzending gemist via kliksafe), kleding in de kast hebben en ga zo maar door.
Al helemaal niet mogen zij op deze uiterlijke zaken mensen weigeren deel te nemen aan sacramenten die door God zijn in gestelt, ZONDER deze voorwaarden.
De kerkelijke wereld draait mijn inziens veelste veel om macht. Ik moet hier door erg mijn best doen op moment om er niet een afkeer van de kerk te krijgen. Zo heeft God de gemeente nooit en te nimmer bedoeld. Het moet in harmonie en er voor elkaar zijn.