Cicero schreef:Ik wil er even op wijzen dat het woord 'persoon' voor ons 'persoonlijkheid' betekent. In de tijd dat deze term in de triniteitsdiscussie werd geïntroduceerd, betekende persona zoiets als 'rol', 'masker'. Je zou kunnen zeggen, dat Vader, Zoon en Geest verschillende personae, rollen van de ene God zijn.
Nee, dat is
Sabellianisme of modalisme en dat is juist in grote meerderheid verworpen door de christelijke kerk.
Wat mohamed hier in dit topic betoogt, komt dicht bij Sabellianisme in de buurt of komt daar zelfs mee overeen.
madel schreef:Het Beeld heeft zijn Godheid afgelegd.. zie filipenzen en hebreeen etc.
Ik blijf eerlijk gezegd toch liever bij de orthodoxe opvatting dat de Zoon bij zijn menswording God gebleven is en zijn goddelijke heerlijkheid heeft afgelegd i.p.v. zijn goddelijke persoon.
Joh. 6:38 Want Ik ben uit den hemel nedergedaald
Joh. 17:5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.
Fil. 2:6-8 zegt niet iets wezenlijk anders.
snicker schreef:Ik ben met je eens dat wie de Vader en de Zoon met elkaar identificeerd moeilijk uit de voeten kan met teksten waarin Jezus tot de Vader bid e.d. Maar bij een tekst als "Ik en de vader zijn één" is het al veel ingewikkelder. Wat zegt dat? Met de drieeenheid in je achterhoofd zeg je misschien: dat betekent dat Jezus zich van hetzelfde wezen ziet als de Vader. Een ander, zonder die vooronderstelling, zou kunnen zeggen: dat betekent dat Jezus en God voor dezelfde zaak staan. Twee handen op één buik, als het ware.
Niets houdt je tegen om beide uitleggingen te accepteren, want ze sluiten elkaar niet uit.

Overigens is de drieeenheid geen typisch reformatorische belijdenis, maar een algemeen christelijke. Ik zeg trouwens niet dat sommigen de bijbel niet serieus nemen, maar wel dat je na alle debatten die er in de loop der eeuwen over zijn gevoerd wel van goede huize moet komen om met een nieuw en beter gezichtspunt op de proppen te komen dan al is geformuleerd. Vaak zie je een herhaling van argumenten die al zijn genoemd in de geschiedenis, ook in dit topic.
Dat is ook wel te begrijpen: vaak heeft men wel een idee wat de orthodoxe opvatting is (hoewel, vaak ook niet altijd...), maar weet men niet waarom bepaalde andere uitleggingen verworpen zijn. Daarvoor zou je wat theologiegeschiedenis moeten kennen. Het is geen vereiste, maar kan je wel behoeden voor uitglijders die vroeger al eens gemaakt zijn.
snicker schreef:Het theologisch belang van orthodoxen is dat God in het vlees is gekomen. Een ariaan benadrukt meer de eenheid en de transcendentie van God.
Ook hier houdt niets je tegen om beide belangen te benadrukken. Alleen trinitariers kunnen dat trouwens.

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)