lammetje schreef:ik snap niet hoe je voor je vermaak verantwoord tv kunt kijken. Neem voetbal, er wordt van alles afgeschreeuwd vanaf het publiek, als de voetballer zelf een doelpunt mist, kán hij heel krachtig Gods Naam misbruiken, en daar ga je voor de fun naar kijken? Ik vermoed niet dat de Heere Zélf naar zo'n voetbalwedstrijd zou willen kijken. Ik heb altijd in mn achterhoofd: als God over je schouder mee kan kijken is het goed.
Ik denk dat het meer gaat om het effect dat het op je heeft. Je kunt niet angstvallig alles en iedereen die naar zonde ruikt uit de weg gaan. Dan kom je je huis haast niet meer uit, lijkt me.
Overal zijn mensen en zaken die met zonde te maken hebben. Waar het denk ik om gaat is wat voor effect deze mensen en zaken op jou hebben als persoon.
Lammetje schreef:in de Bijbel staan deze geschiedenissen niet om na te apen, maar om wat van te leren. Mi wordt daar ook mee bedoeld dat je het niet moet gaan naspelen in een film.
Dat was ook niet zo zeer mijn punt. Wat ik bedoel is dat je niet
consequent alles kunt weren waarin dingen gebeuren die niet tot Gods eer zijn.
Er is ergens een grens blijkbaar. Een film waarin mensen dingen doen die niet tot Gods eer zijn, moet vermeden worden. De bijbel waarin mensen dingen doen die niet tot Gods eer zijn, is echter van levensbelang.
Het komt op mij een beetje inconsequent over, als je zegt dat je het een wel weert omdat mensen daar dingen doen die niet tot Gods eer zijn, terwijl iets anders waarin dat OOK gebeurd, niet geweerd wordt. Nu is de bijbel wel een extreem voorbeeld, maar zo zijn er natuurlijk wel meer dingen. Je betaald mee aan een overheid die van alles toe staat wat niet tot Gods eer is.
Ik denk zelf dat het goed is om betrokken te zijn bij de maatschappij en wat daarin gebeurd. Het kijken van films kan je erbij helpen om beter te begrijpen hoe die maatschappij in elkaar zit. Ik denk dat het je ook weerbaarder kan maken. Het kan je aan het nadenken zetten over misstanden in de wereld en hoe je daarmee om kunt gaan.
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....