Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 22 okt 2008 16:36

Voor mij is het ook geen enkel probleem om op filmgebied wereldvreemd te zijn, boeit me niets eerlijk gezegd.

Zelf denk ik dat er wel films zijn die ik kan zien, maar dat zijn vast niet de meest hippe :mrgreen: . Met the sound of music, kruimeltje, nijntje en het kleine huis heb ik weinig moeite.
Maar het gros laat ik liggen of verdwijnt in de prullenbak.

En wat betreft documentaires; tuurlijk wordt de inhoud daar ook in gemanipuleerd, ik probeerde alleen aan te geven dat films m.i echt niet noodzakelijk zijn om mensen in te lichten over allerlei feiten. Daar zijn kranten, internet, scholen en geschiedenisboeken voor.
Doet me denken aan the passion of the Christ (zelf niet gezien overigens). Terwijl die in de bioscoop draaide waren er allerlei mensen die beweerden dat zo'n film in deze tijd echt 'nodig' is en dat het mensen zal bekeren.
Maar ja, volgens mij was dat weer een eendagsvlieg.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 22 okt 2008 19:40

Passion of the Christ was dan ook niet zo'n erg bijbelgetrouwe film ;)

Zelf vind ik dat films vaak wat zeggen over de cultuur van tegenwoordig. Er zijn behoorlijk wat films die erg cultuurkritisch zijn. En dan hoef je het er niet echt mee eens te zijn, toch kan het goed zijn om er kennis van te nemen.

Een film als Juno 'speelt' bijvoorbeeld enorm met het idee van adoptie i.p.v. abortus, liefde en seks op jonge leeftijd. Het bekritiseerd de cultuur van 'als het kind ongewenst is, dan moet het maar geaborteerd worden' en laat een alternatief zien. Wat mij betreft een goede film om eens over dit onderwerp na te denken.

American History X is ook een film waarin een bepaalde cultuur tegen het licht wordt gehouden. Neonazi's doen er de meest vreselijke dingen in (vloeken e.d. is nog het minst erge), maar de film staat ondertussen bol van de dialogen óver die cultuur en is wat dat betreft - klinkt gek ;) - erg leerzaam.

Vind niet dat je direct een film af moet schrijven omdat er een paar keer in gevloekt wordt. Veel films hebben een doel - bijvoorbeeld om een bepaalde cultuur tegen het licht te houden. In zo'n cultuur kunnen dingen als vloeken voorkomen. Maar is dat dan direct verkeerd? Is het verkeerd als je een bepaalde cultuur aan mensen laat zien? Of bijvoorbeeld een maatschappelijk issue als oorlog in Blood Diamond? Ik denk het niet. Ze laten een deel van de werkelijkheid zien, al past dat deel vaak niet in het christelijke wereldje.

Maar goed, ik vind ook dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening, dus heb ik er geen moeite mee als mensen helemaal geen films kijken. Mijn eigen tv staat ook al weken werkeloos mijn kamer in te staren. Je hóéft geen kennis te maken met een cultuur en zeker niet van sommige culturen zoals op tv te zien zijn ;)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 okt 2008 22:48

Met films heb ik sowieso weinig, maar sinds we zelf (2 zelfs) tv in huis hebben, heb ik wel geleerd om minder kritisch te zijn naar tv in huis hebben. Ik hoefde het ding niet zo, gevaarlijk enzo. Mijn man wilde het wel heel erg graag, hij is er meer mee opgegroeid dan ik. Toen kwam er 1, een heel kleine. Ik wilde pers‚ op de slaapkamer (daar ga ik tenminste niet zo snel kijken, beneden zet je 'm sneller aan), maar hij wilde toch graag een grote beneden (maar wel in de kast, ik heb een bloedhekel aan tv's die midden een woonkamer staan, waar draait het huis dan om? ;) ). Dus zodoende hebben we er nu 2, maar verantwoord gebruik kan dus echt!
Wij kijken erg weinig, mijn man vooral voetbal op het grote tv scherm, en ik af en toe eens ingang oost, kinderziekenhuis, vermist, opgelicht enzo. Dat vind ik leuke programma's. En die kunnen echt gewoon w‚l. Ik heb het afgelopen jaar ons trv gebruik eens onder de loep genomen, en heb geconcludeerd dat wij echt op een verantwoorde manier met de tv's omgaan. Films kijken doe ik niet zo veel. Daar vind ik eerder een gevaar in zitten dan in tv kijken. En trouwens, zonder films kijken ben ik toch totaal niet wereldvreemd. Ik vind het zelf veel belangrijker om uit mijn veilige christelijke omgeving te stappen en in een totaal (soms zelfs anti) onchristelijke omgeving te werken dan films te kijken. Daar zie ik de toevoeging op het leven toch echt niet van in. En idd, ik kan op mijn werk niet meepraten over allerlei nieuwe films, of over bepaalde soorten muziek, maar niemand stoort zich daaraan. Dus of films nu echt zo nodig zijn om je onder de mensen in 'de wereld' te mengen, ik denk het niet. Dat doe je veel meer met je houding naar de wereld om je heen (en dat is mijns inziens trouwens niet een houding van: tv en films zijn fout, en als iemand ze kijkt, is diegene ook fout),
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 okt 2008 12:37

ik snap niet hoe je voor je vermaak verantwoord tv kunt kijken. Neem voetbal, er wordt van alles afgeschreeuwd vanaf het publiek, als de voetballer zelf een doelpunt mist, kán hij heel krachtig Gods Naam misbruiken, en daar ga je voor de fun naar kijken? Ik vermoed niet dat de Heere Zélf naar zo'n voetbalwedstrijd zou willen kijken. Ik heb altijd in mn achterhoofd: als God over je schouder mee kan kijken is het goed.

Overigens bedoel ik niet dat voetlbal, de sport zelf, verkeerd is :wink:

In de bijbel staan ook verhalen over mensen die dingen doen die niet tot Gods eer zijn. Kijk bijvoorbeeld naar David die vreemd gaat en bovendien de echtgenoot van deze vrouw laat omkomen.
Misschien zijn dingen die niet direct tot Gods eer zijn, wel nuttig om een punt mee te maken of om iets van te leren.

in de Bijbel staan deze geschiedenissen niet om na te apen, maar om wat van te leren. Mi wordt daar ook mee bedoeld dat je het niet moet gaan naspelen in een film.
In alle geschiedenissen waarin gezondigd wordt, wordt ook door God Zelf gestraft!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 okt 2008 20:55

lammetje schreef: Ik vermoed niet dat de Heere Zélf naar zo'n voetbalwedstrijd zou willen kijken. Ik heb altijd in mn achterhoofd: als God over je schouder mee kan kijken is het goed.

Als God ziet hoe Kaka speelt, dan geniet Hij daarvan, dat een creatie van Hem iets dergelijks kan met een bal. Ongelooflijk.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 okt 2008 21:02

Sabra schreef:
lammetje schreef: Ik vermoed niet dat de Heere Zélf naar zo'n voetbalwedstrijd zou willen kijken. Ik heb altijd in mn achterhoofd: als God over je schouder mee kan kijken is het goed.

Als God ziet hoe Kaka speelt, dan geniet Hij daarvan, dat een creatie van Hem iets dergelijks kan met een bal. Ongelooflijk.

Hmm volgens mij voetbalt hij niet om God te eren maar voor eigen hebzucht en roem... dus nee ik ben het niet met je eens,
maar dat had je natuurlijk ook niet verwacht.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 23 okt 2008 21:16

Sabra schreef:

ik ben bang dat Hij denk, wat een verspilling van energie aan iets wat geen doel heeft

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 okt 2008 21:40

Kaka is een Evangelicaal Christen. Hij pleit tegen voorhuwelijkse seks en staat 10% procent van zijn inkomen af aan de kerk. [3] Zijn favoriete boek is de Bijbel, waar hij elke dag een stukje in leest. [4] Zijn favoriete muziek is gospel. [5] Na elk doelpunt wijst en kijkt hij omhoog, naar, in zijn beleving, God en de hemel. Ook draagt hij geregeld shirts onder zijn wedstrijdshirts met de tekst I belong to Jesus. Ook op de labels van zijn schoenen staan teksten als Jesus in the 1st place.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 24 okt 2008 00:35

gempa schreef:ik ben bang dat Hij denk, wat een verspilling van energie aan iets wat geen doel heeft

Over doelloos gesproken..... :!: :!:
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 24 okt 2008 07:44

lammetje schreef:
Sabra schreef:

Hmm volgens mij voetbalt hij niet om God te eren maar voor eigen hebzucht en roem... dus nee ik ben het niet met je eens,

Eerlijk gezegd vind ik dat generaliseren. Natuurlijk zijn er voetballers die voetballen om roem en eerzucht. Toevallig ken ik wat mensen die op hoog niveau sporten. Zij doen dat omdat dat hun passie is. Er zijn mensen die van sporten een hype maken, maar er zijn zeker ook bescheiden voetballers, mensen die het doen om God te eren en hun talenten gebruiken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2008 08:00

gempa schreef:
Sabra schreef:

ik ben bang dat Hij denk, wat een verspilling van energie aan iets wat geen doel heeft

Hoezo? Het heeft wel een doel. 2 zelfs. Je eigen doel en dat van de tegenstander. Zonder doelen zou voetbal pas doelloos worden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2008 08:06

lammetje schreef:
Sabra schreef:

Ken je hem dan?

Zo nee, waar praat je dan over. Je weet alleen dat het een voetballer is die daar veel geld mee verdient en vervolgens sta je alweer met je oordeel klaar. Dan kan je beter je mond houden, dat is beter dan anderen er zomaar mee veroordelen.

Kaka is christen en draagt dat zonder schroom uit aan een hoop mensen. Even een klein stukje van Wikipedia:

Sinds het bovengenoemde ongeluk in 2000 en Kaká's herstel is Kaká zeer gelovig. Hij is een Evangelicaal Christen. Hij pleit tegen voorhuwelijkse seks en staat 10% procent van zijn inkomen af aan de kerk. [3] Zijn favoriete boek is de Bijbel, waar hij elke dag een stukje in leest. [4] Zijn favoriete muziek is gospel. [5] Na elk doelpunt wijst en kijkt hij omhoog, naar, in zijn beleving, God en de hemel. Ook draagt hij geregeld shirts onder zijn wedstrijdshirts met de tekst I belong to Jesus. Ook op de labels van zijn schoenen staan teksten als Jesus in the 1st place.

Wie ben jij om zonder enige kennis van zaken te beweren dat het allemaal niet waar zou zijn en dat hij puur uit hebzucht en voor zichzelf zou voetballen?

Afbeelding

Als je meer wil lezen: http://paulrudatsikira.wordpress.com/20 ... testimony/
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 24 okt 2008 08:24

lammetje schreef:ik snap niet hoe je voor je vermaak verantwoord tv kunt kijken. Neem voetbal, er wordt van alles afgeschreeuwd vanaf het publiek, als de voetballer zelf een doelpunt mist, kán hij heel krachtig Gods Naam misbruiken, en daar ga je voor de fun naar kijken? Ik vermoed niet dat de Heere Zélf naar zo'n voetbalwedstrijd zou willen kijken. Ik heb altijd in mn achterhoofd: als God over je schouder mee kan kijken is het goed.

Ik denk dat het meer gaat om het effect dat het op je heeft. Je kunt niet angstvallig alles en iedereen die naar zonde ruikt uit de weg gaan. Dan kom je je huis haast niet meer uit, lijkt me.

Overal zijn mensen en zaken die met zonde te maken hebben. Waar het denk ik om gaat is wat voor effect deze mensen en zaken op jou hebben als persoon.

Lammetje schreef:in de Bijbel staan deze geschiedenissen niet om na te apen, maar om wat van te leren. Mi wordt daar ook mee bedoeld dat je het niet moet gaan naspelen in een film.

Dat was ook niet zo zeer mijn punt. Wat ik bedoel is dat je niet consequent alles kunt weren waarin dingen gebeuren die niet tot Gods eer zijn.

Er is ergens een grens blijkbaar. Een film waarin mensen dingen doen die niet tot Gods eer zijn, moet vermeden worden. De bijbel waarin mensen dingen doen die niet tot Gods eer zijn, is echter van levensbelang.

Het komt op mij een beetje inconsequent over, als je zegt dat je het een wel weert omdat mensen daar dingen doen die niet tot Gods eer zijn, terwijl iets anders waarin dat OOK gebeurd, niet geweerd wordt. Nu is de bijbel wel een extreem voorbeeld, maar zo zijn er natuurlijk wel meer dingen. Je betaald mee aan een overheid die van alles toe staat wat niet tot Gods eer is.

Ik denk zelf dat het goed is om betrokken te zijn bij de maatschappij en wat daarin gebeurd. Het kijken van films kan je erbij helpen om beter te begrijpen hoe die maatschappij in elkaar zit. Ik denk dat het je ook weerbaarder kan maken. Het kan je aan het nadenken zetten over misstanden in de wereld en hoe je daarmee om kunt gaan.
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 nov 2008 12:11

Ik ben het wel met lammetje eens. De verhalen uit de Bijbel zijn er om wat van te leren, niet om klakkeloos na te spelen.
Hoewel het leerzaam is voor de kinderen om zo een beeld te krijgen hoe die mensen toen zouden hebben geleefd.
Verder over voetbal gesproken. Ik vind het toch meer naar een afgod gaan. Als supporter ga je helemaal in op het spel, je vloekt, scheldt en gilt alles bij elkaar als ze een doelpunt missen, alles wat God verboden heeft qua schelden doe je juist.
En als je favoriet een doelpunt scoort vind je diegene zooooo knap, geweldig, een gaaf, wauw zeg.....

Nee ik geef er niets om!
Maar dat neemt niet weg dat voetbal wel een leuke sport kan zijn om naar te kijken....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 16 nov 2008 12:46

persoonlijk vindt De prins van egypte(tekenfilm over mozes) erg leerzaam, kinderen van nu leven in een beeldcultuur, en dat komt erg krachtig over.
het gezegde is niet voor niets een beeld doet meer dan 1000 woorden.
maar dat heeft dus ook een keerzijde, ook slechte beelden zijn erg krachtig

Terug naar “Archief”