Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 okt 2008 19:13

Die films heb ik nog niet ontdekt Gerdien, maar ik heb dan ook niet alle films gezien, gelukkig.

In de verfilming van waargebeurde verhalen komen ook vaak dingen voor die tegen Gods Woord ingaan.

En daarnaast vind ik het ook 'dom' als je tegen tv bent en wel een kast vol dvd's hebt zoals heidebloem zegt. Met de dvd's haal je misschien nog wel meer zooi binnen dan de tv op zich.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 okt 2008 19:20

Door waargebeurde verhalen te verfilmen worden wel zaken duidelijk en helder die mis gaan in deze wereld. Wie van ons en van wat jonger is weet van de genocide van Rwanda? Laat ze daar maar is een goede film over kijken. We moeten ons niet afsluiten voor wat er gebeurd en gebeurd is in de wereld. Het is goed om het waar te nemen en er lessen uit te leren. Daarom alleen al ben ik er voor om zulke films te kijken. In de hoop dat mensen er van leren en niet die fouten nog is gaan maken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 21 okt 2008 19:22

Maar dat kan ook in documentaires! Dat hoeft niet in een speelfilm.
Kijk maar naar de Titanic, het verhaal wordt geromantiseerd en doet tekort aan de werkelijke tragedie.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 okt 2008 19:24

oke, die draaide dan ook meer om geld verdienen dan om het verhaal te vertellen. Daarnaast zijn er vele andere films die de prioriteit op andere plekken hebben gelegd: het verhaal vertellen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 21 okt 2008 19:28

Tuurlijk, zulke films heb ik ook wel gezien. Maar toch wordt het vaak wat spannender, leuker, dramatischer of juist niet gebracht dan het in werkelijkheid was.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 21 okt 2008 22:21

scape schreef:Voor mij is films kijken een serieuze aangelegenheid.

Ook als het Wallace & Gromit is? :wink: :P
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 22 okt 2008 08:48

jostitosti schreef:
scape schreef:Voor mij is films kijken een serieuze aangelegenheid.

Ook als het Wallace & Gromit is? :wink: :P

Haha . . . Wallace & Gromit hebben misschien niet direct een religieuze lading.
Maar wat mij verbaasd is dat mensen zoveel geduld en creativiteit hebben om animatie te maken.
Daarbij zit Wallace&Gromit vol serieuze knipogen, metaforen en culturele kritiek als je goed kijkt.

Als ik kinderen had dan zou ik ze verplichten Wallace & Gromit te kijken.

anyway --> terug naar het werkelijke topic

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 okt 2008 13:34

Heidebloem schreef:Tuurlijk, zulke films heb ik ook wel gezien. Maar toch wordt het vaak wat spannender, leuker, dramatischer of juist niet gebracht dan het in werkelijkheid was.

Hmm, en je denkt dat zoiets in een documentaire niet zo is?
Als er één tak van de journalistiek is die totaal niet objectief hoeft te zijn, is het de kant van documentaires maken. Natuurlijk zijn er ook goede, maar kijk er mee uit.

Verder is mijn standpunt over films wel een beetje bekend denk ik.
Ik begrijp dat mensen er voor kiezen ze niet meer te kijken.
Eén ding: zet geen oogkleppen op om de werkelijkheid te ontwijken.
Je wordt niet wereldvreemd door geen films te kijken, maar de gedachte die erachter zit kan daar wel voor zorgen denk ik.
pobody's nerfect

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 okt 2008 15:15

is het dan erg om op dat gebied wereldvreemd te zijn/blijven?

We leven niet op aarde om met de wereld mee te gaan, maar om God te eren, we moeten ons onderscheiden, niet dat we beter zijn, maar wel omdat we beter wéten!

Je kunt geen twee heren dienen, mi doe je dat wel als je bewust de 'wereld' in huis haalt dmv tv en dvd.

Ik hoor regelmatig in discussies "Ja als je het zo bekijkt heb je wel gelijk, máár..." en dan komt er een hele redernatie waarom films wel goed/educatief etc zijn. Net of mensen zich goed willen praten.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 okt 2008 15:26

lammetje schreef:is het dan erg om op dat gebied wereldvreemd te zijn/blijven?

We leven niet op aarde om met de wereld mee te gaan, maar om God te eren, we moeten ons onderscheiden, niet dat we beter zijn, maar wel omdat we beter wéten!

Je kunt geen twee heren dienen, mi doe je dat wel als je bewust de 'wereld' in huis haalt dmv tv en dvd.

Ik hoor regelmatig in discussies "Ja als je het zo bekijkt heb je wel gelijk, máár..." en dan komt er een hele redernatie waarom films wel goed/educatief etc zijn. Net of mensen zich goed willen praten.
Herkenbaar :) zeker ook de discussies op het werk e.d. Lammetje zou je niet eens een keer zo'n film kunnen kijken? In actiefilms worden vaak gevloekt en gescholden maar misschien niet in andere films. Dan pas kan je ook echt een oordeel vellen (denk ik).
Ik sla films waarin gevloekt wordt over, ik zap weg want dat hoef ik niet te horen. Maar ik hou best wel van een grappige, ontroerende, mooie en leuke film!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 okt 2008 15:34

misschien heb ik dan de verkeerde films gezien, maar ik heb nog nooit een film gezien waarin geen vloek of basaardvloek invoor kwam, alleen bepaalde afleveringen van thomas trein.

Zelfs in bob de bouwer komen afkortingen van de naam Jezus in voor :?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 okt 2008 15:39

nou ja :shock: dan kan ik je heel goed begrijpen. Dan heb ik niets gezegd :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 22 okt 2008 16:01

In de bijbel staan ook verhalen over mensen die dingen doen die niet tot Gods eer zijn. Kijk bijvoorbeeld naar David die vreemd gaat en bovendien de echtgenoot van deze vrouw laat omkomen.
Misschien zijn dingen die niet direct tot Gods eer zijn, wel nuttig om een punt mee te maken of om iets van te leren.

Als je alles buiten de deur wilt houden waarin dingen voorkomen die niet tot God's eer zijn, dan zou je als je consequent wilt zijn, de bijbel ook weg moeten doen.

De vraag is mss: Waarom kijk je films en wat voor invloed heeft dit op je?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 22 okt 2008 16:07

lammetje schreef:Zelfs in bob de bouwer komen afkortingen van de naam Jezus in voor :?

Alleen in het Nederlands, hier kun je 'm in principe wel zonder vloeken kijken. Ik vind het zo jammer dat ze niet gewoon een ander woord hadden kunnen gebruiken. Dat zie je steeds vaker wel hoor, dat zelfs afkortingen van Jezus' Naam wordt gebruikt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 okt 2008 16:09

jostitosti schreef:In de bijbel staan ook verhalen over mensen die dingen doen die niet tot Gods eer zijn. Kijk bijvoorbeeld naar David die vreemd gaat en bovendien de echtgenoot van deze vrouw laat omkomen.
Misschien zijn dingen die niet direct tot Gods eer zijn, wel nuttig om een punt mee te maken of om iets van te leren.

Als je alles buiten de deur wilt houden waarin dingen voorkomen die niet tot God's eer zijn, dan zou je als je consequent wilt zijn, de bijbel ook weg moeten doen.

De vraag is mss: Waarom kijk je films en wat voor invloed heeft dit op je?

Dat ben ik niet met je eens. In de bijbel werd David die zondigde met Bathseba ook gestraft. Iedereen zondigt in zn leven. Dat is geen reden om de bijbel weg te doen. De keuze om wel/niet films de kijken is een hele andere. Als je het gevoel hebt dat je daarmee van God afdwaalt moet je het niet doen.

Ik kijk weinig televisie, ben er meestal te snel afgeleid voor. Mijn man is dol op tv kijken en kijkt ook regelmatig films waar ik niet achter sta. Dat is zijn eigen keuze en verantwoording. Wij hebben echter al wel afgesproken dat wij Hugo zo min mogelijk tv laten kijken( en helamaal niet overdag). Het tv gedraqg vanmn man wordt ook zo aan banden gelegd, maar dat vindt hij niet erg.

Terug naar “Archief”