Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 okt 2008 19:44

@Heidebloem:
Kinderen luisteren sowieso beter naar vreemden dan naar de ouders. Dat is als ouder soms heel frustrerend. Mensen herkennen je verhaal niet dat je kinderen weleens oervervelend, koppig, tegendraads etc. zijn. Als ze bij ons zijn, dan zijn ze altijd zo lief...

Totdat ze ergens gewend zijn, dan komen mensen er achter hoe braaf onze lieve jongentjes zijn...

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 okt 2008 19:48

O maar dat besef ik wel hoor. En bij mij zijn ze ook niet zo lief, ik moet alle zeilen bijzetten. Maar dan lukt het meestal wel mijn doel te bereiken.

Maar ik weet dat het heel anders is 24uur/7dgn per week kinderen te hebben dan 1 dag op te passen.

En vreemde ogen dwingen zegt het spreekwoord niet voor niets.

Maar in het geval van mijn vriendin ben ik niet de enige die dit signaleert. Het valt anderen ook op dat de kinderen regeren.
AfbeeldingAfbeelding

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 okt 2008 09:36

liefie schreef:Dat bedoel ik ook eigenlijk niet tuurlijk mogen ze hier spelen dan ligt het speelgoed door heel de kamer vind ik helemaal niet erg.
En ze mogen gewoon op onze dure bank staan en lopen die kan wel tegen een stootje maar het is meer dat ze met dure spullen gaan lopen en er wordt niks van gezegt door moeders en modder en nattigheid op vloerbedekking is niet echt handig.
Een kind van 6 weet heus wel dat ze laarzen uit moeten doen en de buurman zegt ook gewoon als je iets niet goed vind moet je het gewoon tegen ze zeggen en dat doe ik ook gewoon maar ik vind eigenlijk dat hun dat zelf moeten doen!
Ze hebben al nieuwe meubels moeten kopen omdat die kinderen ze gesloopt hebben :shock: Zo iets zou bij ons echt niet gebeuren :)
Ja idd, ik vind ook dat de ouders zelf er wat van moet zeggen. Bijv. als ze dan bij jou komen liefie, dan had ik als buurvrouw gezegd: "Schoenen uit bij de deur, niet aan de spullen komen, en gewoon braaf gaan spelen." ofzoiets :D dat ze zelfs andere meubels moeten kopen omdat ze die gesloopt hebben vind ik wel ver gaan. Blijkt aan een gebrek aan opvoeding (neem me niet kwalijk), maar als je als kind bij je ouders al de bank kan SLOPEN (dat gebeurt denk ik niet in 1x) dan gaat het bij mij toch wel heel ver.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 okt 2008 09:45

En ik vind het gevaarlijk om meteen een etiketje op ouders te plakken dat ze dus een gebrek in de opvoeding hebben.
Een kind blijft een kind, en dan gebeuren dingen. Ik bedoel dan niet bij anderen alles slopen, maar soms zie je als moeder ook niet meteen alles, als een kind dan met laarzen doorloopt.
Ik hou er ook helemaaaaaaal niet van, als mensen hier zijn en die hun kinderen continu waarschuwen voor van alles en nog wat. Dát vind ik een gebrek aan opvoeden, om zo negatief te zijn steeds.
En idd, bij mijn ouders zat er ook na twee weken op de gloednieuwe bank al een paar paarse strepen van een viltstift. Je kunt als moeder toch niet je kinderen steeds in de gaten houden?
Daarom ben ik blij dat we geen stoffen bank hebben :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 okt 2008 10:09

MissF schreef:En ik vind het gevaarlijk om meteen een etiketje op ouders te plakken dat ze dus een gebrek in de opvoeding hebben.
Een kind blijft een kind, en dan gebeuren dingen. Ik bedoel dan niet bij anderen alles slopen, maar soms zie je als moeder ook niet meteen alles, als een kind dan met laarzen doorloopt.
Ik hou er ook helemaaaaaaal niet van, als mensen hier zijn en die hun kinderen continu waarschuwen voor van alles en nog wat. Dát vind ik een gebrek aan opvoeden, om zo negatief te zijn steeds.
En idd, bij mijn ouders zat er ook na twee weken op de gloednieuwe bank al een paar paarse strepen van een viltstift. Je kunt als moeder toch niet je kinderen steeds in de gaten houden?
Daarom ben ik blij dat we geen stoffen bank hebben :D
is ook gevaarlijk, daarom had ik er al wat tussen haakjes bijgezet :wink: je mag je kinderen best waarschuwen en vertellen wat de gevolgen daarvan zijn. Als ze niet met laarzen binnen mogen lopen en ze blijven het doen, tsja dan zijn er gevolgen. Dat moeten ze ook leren.
Maar het hoeft idd niet een gebrek aan de opvoeding te zijn, het kan ook wat anders zijn. En natuurlijk blijft een kind een kind! Maar ik hoefde het niet te wagen om op de bank te gaan staan, laat staan er overheen lopen, of met schoenen binnenlopen. Mijn moeder waarschuwde en ik wist wat de gevolgen zijn. Natuurlijk zijn de tijden heel anders, je ziet echt als het ware een cultuurshock, vroeger waren de kinderen heel anders, was er nog gezag en gehoorzaamde je gewoon. Tegenwoordig lijkt het alsof het allemaal gewoon anders is. Moeders krijgen een grote bek (sorry, mond) en ze hoeven het niet te wagen om wat terug te zeggen. Ik vind dat nogal wat!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 okt 2008 10:26

¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 okt 2008 10:53

Christiaan mag ook echt niet op de bank staan en er al helemaal niet op springen, maar doet het toch...
Tis natuurlijk helemaal geweldig als je kleine broertje er echt de slappe lach van krijgt.
gisteren was ik boven de boel aan het glad trekken, had meneer een viltstift te pakken, en zijn nieuwe! broek onder gekleurd...
en tja zo heb ik nog wel meer voorbeelden.
Dus ook al mogen ze dingen niet, wat ze ook heel goed weten, ze doen het vaak nog wel.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 14 okt 2008 19:43

Ondeugende dingen doen vind ik toch anders dan (structueel) brutaal zijn tegen de ouders en geen respect tonen. Tuurlijk doen alle kinderen dingen die niet mogen, dat hoort er toch bij. Maar wat ik wel vind is dat ouders 'bang' lijken te zijn er wat aan te doen als de kinderen echt te ver gaan.
AfbeeldingAfbeelding

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 okt 2008 09:13

Gistermiddag was er inloopmiddag op de SBO school van mijn zoon. Je kunt dan het werk bekijken, praatje maken met de leerkracht en de klas bekijken. Ik was de enige moeder die kwam van zijn klas. Dan vraag ik me af: hoeveel belangstelling heb je werkelijk voor je kind? Juist voor zulke kinderen is het zo belangrijk!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 okt 2008 10:24

Sjonge. Tof voor je zoon, maar wel shit voor de rest van die kinderen. Ook geen opa's oma's?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 okt 2008 10:54

nobody

het leek wel of de juf het nog normaal vond ook, maar wel jammer.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 15 okt 2008 13:16

*Annet* schreef:Gistermiddag was er inloopmiddag op de SBO school van mijn zoon. Je kunt dan het werk bekijken, praatje maken met de leerkracht en de klas bekijken. Ik was de enige moeder die kwam van zijn klas. Dan vraag ik me af: hoeveel belangstelling heb je werkelijk voor je kind? Juist voor zulke kinderen is het zo belangrijk!

Dat vind ik echt bizar, ja. Een beetje interesse in het schoolwerk van je kind is toch niet teveel gevraagd??! SBO is meestal een streekschool, toch? Kan het niet zijn dat de ouders 'te ver' van school afwonen om 'zomaar' even langs te komen? Klinkt wel een beetje knullig, maar volgens mij zit er altijd wel ergens een reden achter. (Alhoewel je naar mijn gevoel hiervoor wel een héél goede reden moet hebben om niet te komen kijken; juist bij kinderen op het SBO)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2008 14:02

Waarom doen ze zoiets dan niet 's avonds? Toen ik op de kleuterschool zat hadden we weleens kijkavonden, dat is denk net zoiets als wat jij bedoeld: knutselwerkjes showen enzo.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 okt 2008 14:15

Waarom het niet 's avonds is weet ik ook niet. Maar je weet al vanaf begin september wanneer de inloopdagen zijn op school. Je kunt er m.i. toch rekening mee houden? Ik had ook het hele circus mee, dan vonden ze ook wel eens leuk om te kijken waar hun broer op school zat. Het is idd. wel een streekschool maar volgens mij hoeft niemand meer dan 20 km te rijden, bussen stoppen voor de deur. Het is maar wat je wil.

Verder maakt het mij ook niet uit hoor, maar ik denk meer: hoe komt het dat je geen belangstelling hebt voor je kind? Is toch ook een stukje opvoeding? Ik hoorde van mijn schoonzus dat de rapporten bij hun op de ouderavond worden meegegeven aan de ouders. Komen de ouders niet opdagen, dan ook geen rapport. En dat scheen nog regelmatig voor te komen. :shock:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 okt 2008 14:45

Als je zoon op 1 v/d SBO-vestigingen in Middelharnis/Sommelsdijk zit (die in S'dijk zit trouwens in de straat waar mijn ouders wonen), is het inderdaad max 20 km. dat die ouders af zouden moeten leggen, n.m. vanuit Ouddorp. De kinderen doen dat dagelijks, dus waarom de ouders niet? Dat kan m.i. dus inderdaad geen argument zijn.
Misschien werken die ouders allebei fulltime? Of anders hebben ze misschien het idee 'ik ben er in de 1e groep al geweest, nu zal het wel hetzelfde zijn'? Dat laatste duidt m.i. wel op een gebrek aan belangstelling...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”