Bidden. Alleen in stilte?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 sep 2008 09:15

Ik kan me er in vinden Fluitje, ik neem me ook altijd voor om "extra" te besteden zeker vlak voor het HA.
Soms lukt het, soms niet. TV is zo gemakkelijk om toch maar eventjes het geluid uit te zetten, en dan hop weer aan, terwijl het uitdrukken toch ook echt maar 1 knop is :roll:
Wij hebben over een paar weken weer Avondmaal, ik wil mij daarin ook echt gaan verdiepen, laatst voor de vakantie hadden wij een ouderling daarin op bezoek die mij hierin heeft begeleid.
Ik persoonlijk ben dus een stapje verder. Echt raar eigenlijk terwijl ik vroeger in de Hervormde Kerk gewoon echt vaker aanging. Misschien uit gewoonte? Nee, het was daar gewoon 'vrolijk'. Wij hadden een vaste ds. die ook echt uitnodigde. Hij maakte een mooie preek, ik werd daar gewoon blij van. Daardoor kreeg ik ook echt verlangen om aan te gaan.

Nu zijn wij vacant, de ene predikant preekt somber bij het HA, dan heb minder verlangen om aan te gaan. Het klinkt echt heel stom, het gaat tenslotte om Hem die onze zonden wilt vergeven. Maar als iemand zo somber preekt, gaat mijn verlangen slinken.
Als een predikant gewoon 'blij' preekt zeg maar ( :mrgreen: ) dan is mijn verlangen ook gewoon echt groter.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Chris7
Mineur
Mineur

Bidden. Alleen in Stilte?

Berichtdoor Chris7 » 07 okt 2008 13:48

Als je thuis bid, kan het ook heel goed zijn om hardop te bidden.
Voor God is het niet nodig om hardop te bidden, want Hij weet al voordat je gaat bidden, wat je gaat zeggen, maar wel voor satan, want hij weet niet wat wij bidden, als wij dit in stilte doen.
Wie veel vergeven is, heeft veel lief.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Re: Bidden. Alleen in Stilte?

Berichtdoor Heidebloem » 07 okt 2008 17:39

Chris7 schreef:Als je thuis bid, kan het ook heel goed zijn om hardop te bidden.
Voor God is het niet nodig om hardop te bidden, want Hij weet al voordat je gaat bidden, wat je gaat zeggen, maar wel voor satan, want hij weet niet wat wij bidden, als wij dit in stilte doen.

Dit volg ik niet helemaal. Hoort de duivel je stem wel, maar kent je gedachten niet? Dat kan ik me niet indenken.
AfbeeldingAfbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 07 okt 2008 19:13

Heidebloem schreef:
Chris7 schreef:Als je thuis bid, kan het ook heel goed zijn om hardop te bidden.

Dit volg ik niet helemaal. Hoort de duivel je stem wel, maar kent je gedachten niet? Dat kan ik me niet indenken.

Dat was ook mijn gedachte!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 okt 2008 19:16

Zelf denk ik dat de duivel veel werk verzet met onze (zondige) gedachten.
AfbeeldingAfbeelding

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 10 okt 2008 10:23

Satan weet vaak hoe we gewend zijn om te denken, waar hij dan op in kan spelen, maar ik heb nog nooit ergens gelezen, dat satan ook weet wát we precies denken op een bepaald moment.

Ik denk dat we satan ook niet meer macht moeten gaan toebedelen, dan hij heeft.

God en de Here Jezus weten wat we denken, maar niet satan.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 okt 2008 10:45

De duivel weet juist w‚l wat we denken! Vaak zondig je in je denken het meeste, en in mijn idee komen zonden absoluut niet van God, maar van de duivel.
Ik denk niet dat we de duivel teveel 'macht' moeten geven, maar onderschatten moeten we het al helemaal niet!
Maar het mooie is, dat God altijd net iets machtiger is, ook m.b.t. gedachten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 10 okt 2008 15:20

MissF,

Waar zou ik geschreven hebben dat zonden van God komen?

Satan was, voordat hij door God op de aarde werd gegooid een engel en de aanbiddingsleider van God in de hemel.
Waarom zou God, Die de engelen ook geschapen heeft, de mogelijkheid hebben gegeven om onze gedachten te kennen? Engelen hebben dit, o.a. als boodschappers van God, toch ook helemaal niet nodig?
Bovendien, als satan zou weten wat wij als mensen denken, dan zou hij ook hebben geweten wat God dacht en dat is ZEKER niet het geval, want anders zou satan hebben geweten wat zijn straf voor zijn hoogmoed zou zijn, door te denken dat hij aan God gelijk zou zijn.

Ik heb nog nooit ergens in de Bijbel gelezen, dat satan weet wat wij denken. Dat zou namelijk gelijktijdig hebben betekend, dat God een enorme blunder zou hebben gemaakt tijdens de schepping van, in dit geval de engelen. Overbodig te zeggen, dat God nog NOOIT fouten heeft gemaakt.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 10 okt 2008 20:20

Chris7 schreef:Bovendien, als satan zou weten wat wij als mensen denken, dan zou hij ook hebben geweten wat God dacht en dat is ZEKER niet het geval, want anders zou satan hebben geweten wat zijn straf voor zijn hoogmoed zou zijn, door te denken dat hij aan God gelijk zou zijn.

Het lijkt mij helemaal niet zo logisch dat satan dan ook God's gedachten zou kennen. God is totaal niet te vergelijken, laat staan gelijk te stellen aan de mens!!

Ik heb nog nooit ergens in de Bijbel gelezen, dat satan weet wat wij denken.

Ik kan geen verwijzingen geven. Maar ik ben het volkomen met missF eens dat juist veel zonden in gedachten gebeuren en dat de duivel daar gretig gebruik van maakt!
En zonden in gedachten spreken we vaak niet hardop uit, maar reken maar dat de satan er gretig gebruik van maakt!
Als satan onze gedachten niet zou kennen, zou hij veel minder 'werk' hebben, om het zo maar even ongelukkig uit te drukken. Hij gaat echt niet zitten 'wachten' tot wij eens iets hardop zeggen!
En dat zou ook betekenen dat de satan veel minder van 'stomme' mensen weet.
Dat zou namelijk gelijktijdig hebben betekend, dat God een enorme blunder zou hebben gemaakt tijdens de schepping van, in dit geval de engelen. Overbodig te zeggen, dat God nog NOOIT fouten heeft gemaakt.

De engelen zijn niet geschapen tijdens de schepping.
Hoe en wanneer dat wel gebeurd is, dat weet ik niet. Maar God heeft de engelen wel zo geschapen dat zij zelf keuzes konden maken. Dan zou dat ook een fout zijn.
AfbeeldingAfbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 okt 2008 21:01

Chris7 schreef:MissF,

Dat verwijt ik je toch nergens?
Ik geloof alleen absoluut niet dat de duivel geen gedachten kan 'zien'. Wie zegt niet dat alle engelen dat kunnen? Ik kan me dat best voorstellen. Niet alles hoeft opgeschreven te zijn, maar door een beetje logisch redeneren kom ik tot een andere conclusie dan jij, namelijk zoals ik schreef: ik gedachten zondig je veel. Als de duivel die gedachten dan niet kan lezen, hoe komen die zondige gedachten er dan? Dan zouden ze dus van God komen? Dat denk ik niet, dus is mijn enige logische gedachte die overblijft: de duivel leest mijn gedachten en gebruikt ze ook tegen mijn Vader.
Dat hoef ik niet persé ergens te lezen, dat beredeneer ik gewoon zelf. Want helaas staat niet alles in de Bijbel :) Snap je?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 11 okt 2008 09:49

MissF schreef:
Chris7 schreef:MissF,

Dat verwijt ik je toch nergens?
Ik geloof alleen absoluut niet dat de duivel geen gedachten kan 'zien'. Wie zegt niet dat alle engelen dat kunnen? Ik kan me dat best voorstellen. Niet alles hoeft opgeschreven te zijn, maar door een beetje logisch redeneren kom ik tot een andere conclusie dan jij, namelijk zoals ik schreef: ik gedachten zondig je veel. Als de duivel die gedachten dan niet kan lezen, hoe komen die zondige gedachten er dan? Dan zouden ze dus van God komen? Dat denk ik niet, dus is mijn enige logische gedachte die overblijft: de duivel leest mijn gedachten en gebruikt ze ook tegen mijn Vader.
Dat hoef ik niet persé ergens te lezen, dat beredeneer ik gewoon zelf. Want helaas staat niet alles in de Bijbel :) Snap je?

Ik snap het iig. niet. Hoe komen zondige gedachten er? omdat jij die denkt. Ik begrijp niet waarom God of de duivel voor die zondige gedachte zou moeten zorgen. Jij bent toch een zelfstandig denkend persoon en verantwoordelijk voor jou eigen gedachten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 okt 2008 10:00

Dat is denk ik dan een verschil van visie/mening. Ik geloof dat het goede van God komt, het slechte van de duivel.
Ik denk dus dat in wezen ik absoluut niets goed kan doen (want dat doet God door mij), of verkeerds kan doen (want dat doet de duivel). En toch is het niet helemaal het robot idee. Ik ben ook niet iemand die door deze mening geen verantwoordelijkheid meer wil nemen voor mijn eigen 'dingen die ik doe of zeg of denk. Maar ik denk wel dat het zo is. Want zeker gedachten hebben wij totaal geen invloed op. Ik kan voor een negatieve gedachte wel een positieve zetten, maar ik geloof dan ook vast dat dat God is, die dat doet. Niet ikzelf. Ik geloof dus niet in de vrije wil. (maar dat is een gevaarlijk onderwerp in christelijk Nederland ;) )

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 11 okt 2008 10:04

Hmm bij dit idee komen er wel erg veel vragen bij mij op, maar goed dat wordt dan wat te off-topic. We denken hier dan wel totaal verschillend over, ik denk juist wel dat we een vrije wil hebben. En dat negatieve gedachten van jezelf komen en dat je daar zelf een positieve gedachte voor in de plaats kan zetten. Ik vind het wel weer goed dat jij consequent bent: nl. het goede van God en slechte van de duivel. Ik hoor ook nogal eens de visie: het goede van God en het slechte doe jezelf, dat vind ik altijd erg deprimerend.

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 11 okt 2008 11:22

MissF,

De zondige gedachten waar jij het over hebt, die worden je ingegeven door demonen. Ook zo'n onderwerp wat nogal gevoelig ligt. :wink:

Demonen kunnen namelijk door jouw eigen ogen zien wat je doet. Ik weet dat dit allemaal erg eng kan klinken, maar wellicht zou je eens het boek Zegen of vloek van Derek Prince moeten lezen. Ik denk dat je dan veel meer zult gaan begrijpen op het gebied van de onzichtbare wereld. Het heeft mijn ogen in ieder geval geopend, want ik stond hier totaal niet open voor en ik vond het ook allemaal heel erg eng.
Helaas weten predikanten hier vaak ook niet mee om te gaan a.g.v. waarvan ze het onderwerp maar helemaal negeren. Dit geldt helaas vaak ook voor de gaven van de Geest.
Zelfs Luther en Calvijn begrepen hier helemaal niets van, las ik deze week in het ND. Calvijn wildde het onderwerp Heilige Geest daarom het liefst helemaal negeren. Heel triest allemaal.
Dit was even off-topic, maar ik hoop dat je begrijpt dat het wel degelijk allemaal met elkaar te maken heeft.

Wat betreft je opmerking over het niet hebben van een vrije wil, wat inderdaad aardig in de buurt komt van het zijn van een robot, kan ik je wellicht hiermee helpen.
Wanneer je negatieve gedachten hebt, zou je hier positieve gedachten tegenover kunnen zetten, zoals Esli ook al schrijft. Dit kun je doen op basis van Gods woord. Er bestaan hier zogenaamde proclamatiekaarten voor.

Ik zal er één hierbij opschrijven.

Gevoel zegt: Je bent zo zwak
Jezus zegt: Zo openbaar je Mijn kracht.

Gevoel zegt: Trek maar een muur op
Jezus zegt: Niets kan je van Mijn liefde scheiden

Gevoel zegt: Ga maar heel diep gebukt
Jezus zegt: Hef je hoofd omhoog

Gevoel zegt: Hoe kun je nu volhouden?
Jezus zegt: Als je Mij maar verwacht

Gevoel zegt: Kijk eens om je heen
Jezus zegt: Zie op Mij

Gevoel zegt: Hier kom je nooit meer uit
Jezus zegt: Ik maak je vrij

Gevoel zegt: De mensen mogen mij niet
Jezus zegt: Ik ben vóór jou, wie zal tegen je zijn?

Gevoel zegt: Je struikelt telkens weer
Jezus zegt: Ik houd je vast

Gevoel zegt: Je hebt zoveel zorgen
Jezus zegt: Geef Mij je last

Gevoel zegt: Je schiet altijd te kort
Jezus zegt: In Mij ben je volmaakt

Gevoel zegt: Je kan alleen maar huilen
Jezus zegt: Verblijd je altijd

Geveol zegt: Je bent zo minderwaardig
Jezus zegt: Je bent kostbaar in Mijn ogen

Gevoel zegt: Je hebt weer te weinig gebeden
Jezus zegt: Slaap nu maar, rust maar in Mijn vrede

Als ik mij goed herinner werk je in de psychiatrie: Ik denk dat het goed zou zijn wanneer depressieve mensen negatieve gedachten bijvoorbeeld door dit hardop te lezen (daar is tie weer :wink: ) hun negatieve gedachten zouden kunnen gaan kunnen vervangen door positieve gedachten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 okt 2008 13:11

Ik begrijp jou ook prima, en ik weet, vanuit mijn omgeving, dat meer mensen op die manier denken en interpreteren. Ik ben het er alleen niet mee eens. Dus ik hoef er niet mee geholpen te worden (ik heb zeer weinig angst voor de duivel en zijn demonen, omdat ik absoluut geloof dat mijn Vader veel machtiger is, en mij altijd beschermt).
En ik ben het met je eens dat het soms goed is om negatieve gedachten om te zetten in positieve, maar ik geloof daarbij nog steeds niet dat je dat uiteindelijk zelf doet.
En dat is iets wat veel mensen niet willen horen. OMdat je dan je leven pas écht overgeeft in handen van God. Door te zeggen dat je absoluut niets daarvan zelf kunt. Voor mij persoonlijk was dat één grote verademing. Ik hóef niet zelf dingen te gaan doen.
Dan nog 'doe' je wel dingen, maar ik zie steeds meer achteraf dat God het was die het deed door mij heen.
En ik zie dat als het enorme pluspunt van mijn geloof: ik hoef eindelijk zelf niets meer te doen (het hele leven bestaat immers al moeten en doen). Ik kan alles overgeven. HeerlijK! En dan hóef ik me ook niet meer uitgebreid te verdiepen in demonen en engelen. Dan kan ik erop vertrouwen dat op momenten dat het allemaal tegenzit, en de duivel me op de hielen zit, God toch bij me is, en me eruit zal redden.

Terug naar “Archief”