Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 sep 2008 19:56

Grappig, ik heb ook bijna elke kerk in Leiden wel van binnen gezien, zo ook de Marekerk:) en ik ben vorig jaar ook een keer in de martinikerk geweest, daar heb ik toen ook wel een goede dienst gehad.
Vorig jaar zijn er idd. 2 mensen gedoopt door onderdompeling. Dat was de wens van de dopelingen. Als zij dat graag willen wordt dat serieus genomen en wordt er over gepraat. Er is oa. een gesprek voor geïnteresseerden geweest na de dienst. Maar er is gewoon openheid en eigenlijk geen ophef. Dat vind ik wel leuk aan de gemeente, als er geen goede onderbouwing is tegen onderdompeling en het praktisch geregeld kan worden kan zoiets gewoon.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 30 sep 2008 07:36

gaaf om te lezen esli, geweldig die open dialoog binnen een kerk!
Laat je leiden door Hem!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2008 08:10

Heeft de Martinikerk een cantorij?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 30 sep 2008 09:17

De Martinikerk heeft geen cantorij. Eigenlijk maken 2 gemeenten gebruik van het kerkgebouw. De hervormde wijkgemeente en het studentenpastoraat. Het Gsp bezit wel enkele koren, de hervormde gemeente niet.
~Get out and do what we were meant to do~

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 okt 2008 20:35

wat beweegt mensen om (vaak) te shoppen ??? ik heb geen flauw idee want ik doe het nooit. Hoogstens als ik op zondag op visite ben dat ik daar mee naar de Kerk ga.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

bloob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bloob » 10 okt 2008 20:45

Mééstal kerk ik bij de HHK Barneveld óf Genemuiden. Maar sinds kort ook bij de Ger. Gem de Valk/Wekerom.
Ik heb vanaf me 17e (was tot die tijd onkerkelijk) gekozen voor de Hervormde Kerk, omdat het grootste gedeelte van de familie daar ook 'zat'. Door vrienden/vriendinnen ook us in de Ger. Gem. gekeken, en ontdekt dat het verschil niet zo bar groot is. (Ik snap dan ook niet veel van die kerknamen, laat staan van die kerkmuren)
Nu ik een vriend heb uit de Ger. Gem. kom ik daar heel regelmatig.
Kerknamen doen me niet zo veel, zolang er een zuivere prediking is, waarin je eerlijk behandeld wordt en waarin de eer van God voorop staat.
Arbeid rustig zonder zorgen, wat niet af komt is voor morgen :)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 okt 2008 20:46

bloob schreef:Kerknamen doen me niet zo veel, zolang er een zuivere prediking is, waarin je eerlijk behandeld wordt en waarin de eer van God voorop staat.
daar kan ik mij dan weer heel goed in vinden :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 10 okt 2008 22:50

kwebbel schreef:wat beweegt mensen om (vaak) te shoppen ??? ik heb geen flauw idee want ik doe het nooit. Hoogstens als ik op zondag op visite ben dat ik daar mee naar de Kerk ga.

Ik ben zelf lid van de GKV, maar kom regelmatig bij anders denkenden:

(vrije Baptisten). Ben bij de 2 dichtstbijzijnde geweest voor mij, puur uit interresse. Vaak hebben kerkleden een (voor)oordeel over andere kerkrichtingen, maar weten ze totaal niet waar ze over praten, omdat ze er nog nooit geweest zijn. Dat wou ik dus niet. Voor mij is het meer een: "listen without prejudice" ;-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 okt 2008 07:26

Kerkhoppen doe ik vooral in tijden dat ik een nieuwe gemeente zoek om me bij aan te sluiten.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 11 okt 2008 09:55

kwebbel schreef:wat beweegt mensen om (vaak) te shoppen ??? ik heb geen flauw idee want ik doe het nooit. Hoogstens als ik op zondag op visite ben dat ik daar mee naar de Kerk ga.

Ik shopte vroeger om een beeld te krijgen van andere gemeenten/kerken. Toen ik in Leiden ging wonen moest ik een nieuwe kerk vinden. Ik voelde me echt niet thuis in de gemeente met hetzelfde naampje als mijn oude kerk. Ik heb toen de tijd genomen om alle verschillende kerken te bezoeken om erachter te komen wat bij mij past.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 okt 2008 17:34

Ik ben zelf HHK, maar ben pas een keer bij een doordeweekse dienst van de GerGem in Ned hier in ons dorp geweest, omdat zij bij hoge uitzondering een dominee hadden (Ds. Treur).
Was wel interessant om eens mee te maken.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 okt 2008 17:44

Wullimpie schreef:Ik ben zelf HHK, maar ben pas een keer bij een doordeweekse dienst van de GerGem in Ned hier in ons dorp geweest, omdat zij bij hoge uitzondering een dominee hadden (Ds. Treur).

Was het erg anders?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 okt 2008 17:52

LauraC schreef:
Wullimpie schreef:Ik ben zelf HHK, maar ben pas een keer bij een doordeweekse dienst van de GerGem in Ned hier in ons dorp geweest, omdat zij bij hoge uitzondering een dominee hadden (Ds. Treur).

Was het erg anders?

Tja, ik ging er natuurlijk enigszins bevooroordeeld heen, "het zal wel zwaar zijn".
Sommige dingen vielen mee; veel aandacht voor de jongeren en kinderen, geen zwarte mensen massa.
En sommige dingen werden enigszins bevestigd; zeer langzaam zingen, het woord verdoemelijk viel opvallend veel, en de dominee preekte enigzins zangerig.
Maar ik zou niet willen zeggen dat ik niets aan de preek heb gehad.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 okt 2008 10:26

Dus het kan best wel interessant zijn :) ik ben het van huis uit niet gewend, en mijn schoonouders kerken al jaaaaaaaren in dezelfde kerk dus vandaar dat ik het vroeg.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 okt 2008 16:34

Wij zijn vandaag naar een mini-studiedag van Goed Bericht (www.goedbericht.nl) in Zoetermeer geweest. Het ging over Gods gerechtigheid/rechtvaardigheid. We gaan nu wat minder vaak naar Zoetermeer, omdat het zo ver weg is, maar het is wel fijn om daar af en toe te komen en de mensen te spreken.

Terug naar “Archief”