De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2008 10:19

Ach, jij moet gewoon wat structuur leren krijgen. Ik hoop dat je niet net zo vergeetachtig bent met tandenpoetsen en al die andere dingen die je ook iedere dag moet hebben :D

Jo'tje schreef:
Marnix schreef:
Acire schreef:Whaha! Mijn man helpt wel herinneren hoor, gelukkig.
Ik wil eigenlijk geen alarm instellen, omdat ik denk dat ik hem dan nóg vaker ga vergeten. Ik neem de pil als ik ga slapen, dus meestal rond 23:00. Als ik zo'n alarm aanzet om 23:00 en ik ben thuis is er niets aan de hand. Maar stel dat ik op een verjaardag ben en het alarm gaat af, dan zet ik dat ding uit, en weet ik zéker dat ik hem thuis ga vergeten. Naja, het komt vast wel goed, ik moet er gewoon goed aan denken.

Dan bedenk je hoe laat je thuis bent en stel je het alarm nog een keer in. Gewoon net zo lang totdat je thuis bent.

Ik ben van nature ook vergeetachtig en een calender in je telefoon met alarmfunctie werkt uitstekend.

Ja, maar als je er aan denkt om een alarm te zetten voor je pil, kun je hem net zo goed dan slikken :P

Het voordeel van zo'n alarm is dat je hem gewoon een hele week of maand of desnoods voor een heel jaar kan zetten. En aangezien je niet je pil alvast voor een hele week kan slikken zie ik dan toch wel voordelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 02 okt 2008 19:14

Jo'tje schreef:
Marnix schreef:
Acire schreef:Whaha! Mijn man helpt wel herinneren hoor, gelukkig.
Ik wil eigenlijk geen alarm instellen, omdat ik denk dat ik hem dan nóg vaker ga vergeten. Ik neem de pil als ik ga slapen, dus meestal rond 23:00. Als ik zo'n alarm aanzet om 23:00 en ik ben thuis is er niets aan de hand. Maar stel dat ik op een verjaardag ben en het alarm gaat af, dan zet ik dat ding uit, en weet ik zéker dat ik hem thuis ga vergeten. Naja, het komt vast wel goed, ik moet er gewoon goed aan denken.

Dan bedenk je hoe laat je thuis bent en stel je het alarm nog een keer in. Gewoon net zo lang totdat je thuis bent.

Ik ben van nature ook vergeetachtig en een calender in je telefoon met alarmfunctie werkt uitstekend.

Ja, maar als je er aan denkt om een alarm te zetten voor je pil, kun je hem net zo goed dan slikken :P

Sommige mobieltjes hebben een kalender waarbij je maar een keer hoeft in te voeren en dan dagelijks een berichtje krijgt.
Leef je droom.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 03 okt 2008 09:02

Marnix schreef:Ach, jij moet gewoon wat structuur leren krijgen. Ik hoop dat je niet net zo vergeetachtig bent met tandenpoetsen en al die andere dingen die je ook iedere dag moet hebben :D

Hohoho :mrgreen: Ik ben een getrouwde burger en ik ben enorm gestructureerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2008 10:24

Nou, dat blijkt uit dit voorbeeld in ieder geval niet ;) Als je zo gestructureerd bent moet die pil geen probleem vormen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

dushi
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: De Pil

Berichtdoor dushi » 09 okt 2008 16:12

Op internet zijn allerlei bijwerkingen te vinden (het zijn per slot van rekening hormonen die je slikt) en in combinatie met roken is de kans op het krijgen van een longembolie groter dan normaal...

Dreamster schreef:In overleg met de dokter slik ik sinds een week de pil. Niet als voorbehoudsmiddel ( 8) ) maar voor mn puistjes...

Nu hoorde ik van een meisje dat je er dik van kan worden en baardgroei van kan krijgen...weten jullie van bijwerkingen? (geen fabeltjes...)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 okt 2008 16:22

Jahooeee... ff een vraagje. Hebben jullie je voorbereid op een afspraak bij de arts ivm de pil slikken? of hoe hebben jullie dat gedaan?

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: De Pil

Berichtdoor NdW » 09 okt 2008 16:49

[quote="dushi"]Op internet zijn allerlei bijwerkingen te vinden (het zijn per slot van rekening hormonen die je slikt) en in combinatie met roken is de kans op het krijgen van een longembolie groter dan normaal...

Vrouwen die de pil slikken of hebben geslikt, hebben ook meer kans op borstkanker.

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1497n17276.html:

Risicoverhogend effect hormonale substitutie

In grootschalige onderzoeken in de VS werd een toename van de kans op borstkanker gevonden bij vrouwen die postmenopauzaal langer dan vijf jaar oestrogeensubstitutie gebruikten. De kans op het krijgen van borstkanker was bij deze vrouwen 30-40% groter dan voor vrouwen die geen hormonen hadden gebruikt (Colditz et al., 1995; Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer, 1997). Tumoren die onder invloed van hormonale substitutie ontstaan, zijn vaak van het lobulaire type (Chen et al., 2002a).
Een grote Britse studie bevestigt de eerder gevonden toename van het risico van borstkanker bij het gebruik van producten met alleen een oestrogeen (toename 20-40%). Daarenboven toont de studie aan dat de toename van het risico veel groter is (90-210%) bij het gebruik van een combinatietherapie van oestrogeen en een progestageen (Million Women Study, 2003).
De toename van de kans op borstkanker is afhankelijk van de duur van de behandeling. De kans neemt af vanaf het moment dat HST wordt gestaakt. Vijf jaar na stopzetting van de therapie is het risico van borstkanker weer hetzelfde als bij vrouwen die nooit HST hebben gebruikt. Er blijkt geen verschil te zijn in het risico van borstkanker tussen specifieke preparaten of de wijze van toepassing.
Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) adviseert de artsen om bij het voorschrijven van HST een zo laag mogelijke effectieve dosis te gebruiken, voor een zo kort mogelijke duur. Met name bij langdurig gebruik moeten de voordelen van HST worden afgewogen tegen het verhoogde risico van optreden van borstkanker.

Verhoogd risico door anticonceptiepil

Vrouwen die de pil slikken hebben een verhoogd risico van 24% op het krijgen van borstkanker in vergelijking tot vrouwen die de pil niet slikken. Voor vrouwen die 1-4 jaar geleden zijn gestopt met de pil is er een verhoogd risico van 16%. Vrouwen die 5-9 jaar geleden zijn gestopt met de pil, hebben een verhoogd risico van 7%. Voor vrouwen die al langer dan tien jaar geen anticonceptiepil meer slikken is er geen verhoogd risico meer. De duur van het gebruik van de anticonceptiepil, de dosis en de samenstelling hebben geen effect op het risico. Vrouwen die vóór de leeftijd van 20 jaar beginnen met het slikken van de pil hebben een wat hogere kans op het krijgen van borstkanker gedurende het gebruik van de pil. Het absolute risico van borstkanker is echter laag in deze leeftijdsgroep (Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer, 1996).

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 okt 2008 17:14

Uhm dat is helemaal niet waar NdW.

Pas nog van een huisarts gehoord dat de kans er wel is. Maar dat komt omdat de vrouwen dan 3 jaar lang achter elkaar dezelfde pil gebruiken.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 09 okt 2008 17:36

Evelien schreef:Uhm dat is helemaal niet waar NdW.

Pas nog van een huisarts gehoord dat de kans er wel is. Maar dat komt omdat de vrouwen dan 3 jaar lang achter elkaar dezelfde pil gebruiken.

Is toch onderzoek naar gedaan??? Ik heb er al in meer onderzoeken over gelezen.
Enne... de huisartsen weten het ook lang niet altijd, want de pil-fabrikant houdt (wijselijk?) zn mond. En de huisartsen vinden de pil ook wel gemakkelijk om voor te schrijven, omdat de pil helpt gewoon bij veel ongemakken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 okt 2008 17:42

Die huisarts waar ik het van heb zei zelf: niet langer gebruiken dan 3 jaar.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 09 okt 2008 17:45

Evelien schreef:Die huisarts waar ik het van heb zei zelf: niet langer gebruiken dan 3 jaar.

Niet langer doen dan, hè?! Ik ben blij dat ik het met NFP kan redden...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 okt 2008 18:05

Evelien schreef:Die huisarts waar ik het van heb zei zelf: niet langer gebruiken dan 3 jaar.

Waarom? En wat is het alternatief?

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 09 okt 2008 18:08

Evelien schreef:Jahooeee... ff een vraagje. Hebben jullie je voorbereid op een afspraak bij de arts ivm de pil slikken? of hoe hebben jullie dat gedaan?

Nee hoor, bij mij vroeg de huisarts zelf of ik niet aan de pil wilde. En toen heeft hij die mij voorgeschreven. Volgens mij wordt er vaak standaard de microgynon 30 voorgeschreven en die kun je 3 maanden uitproberen. Krijg je geen klachten dan kun je een herhaalrecept voor een half jaar halen.

Is dat langer dan 3 jaar achter elkaar slikken? Kun je bijv. 3 jaar slikken en als je dan bijv. kids wilt na de geboorte opnieuw slikken? (combinatie met borstvoeding daar even buiten gelaten)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 okt 2008 18:29

Lalage schreef:

Waarom? En wat is het alternatief?

Het alternatief weet ik niet.

Maar dit was een antwoord op de vraag over het onstaan van borstkanker (of een kans op).

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 09 okt 2008 18:45

NdW schreef:
Evelien schreef:Uhm dat is helemaal niet waar NdW.

Is toch onderzoek naar gedaan??? Ik heb er al in meer onderzoeken over gelezen.
Enne... de huisartsen weten het ook lang niet altijd, want de pil-fabrikant houdt (wijselijk?) zn mond. En de huisartsen vinden de pil ook wel gemakkelijk om voor te schrijven, omdat de pil helpt gewoon bij veel ongemakken.

Is er ook nog een up to date onderzoek over dit onderwerp? Deze is uit 1996, beetje oud onderzoek. In de afgelopen jaren zal vast wel wat verder onderzoek naar gedaan zijn en aanpassingen aan de pil gedaan?

Maar goed nu hebben we nog geen antwoord op de vraag van Evelien. *ook nieuwsgierig is*

Terug naar “Archief”