Discussies voeren over wel of geen hoed/rok, is dat zinvol?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 20 jan 2004 12:24

John Knox schreef:Nee het heeft geen zin om een discussie te voeren over rok en hoed. Geef geen aanstoot en draag een rok en hoed.

Dus je moet je kleden op het oog van mensen?
(want sommigen vinden het niet dragen een aanstoot, anderen het juist wel dragen).

Zijn er geen objectieve normen in de Bijbel voor kleding: zoals, schouwdraden aan de kleding, keppel voor man: sluier voor vrouw (of wellicht hoofddoek)??
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 20 jan 2004 12:52

leek me nog wel eens aardig om van de zomer een paar weken als mijn dopende naamgenoot door het leven te gaan:
- kameelsharen mantel
- sandalen
- sprinkhanen etend (al wel eens gedaan trouwens)
- hopelijk dat ik aan wilde honing kan komen...

Zal grappig zijn de reactie die je krijgt als je dan de kerk binnen loopt. En als mensen er aanstoot aan nemen, dan zullen ze helemaal aanstoot nemen aan de leer van Johannes!
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Stacie

Berichtdoor Stacie » 20 jan 2004 12:56

John Knox schreef:Nee het heeft geen zin om een discussie te voeren over rok en hoed. Geef geen aanstoot en draag een rok en hoed.

belachelijk, die uitspraken van jou!
heb je de bijbel wel onderzocht?
of kwam je er niet uit en zeg je daarom 'geef geen aanstoot en draag gewoon een hoed en een rok'
en discussie's zijn bijna altijd zonvol, iedereen heeft toch een mening?

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 20 jan 2004 13:13

Stacie schreef:

belachelijk, die uitspraken van jou!
heb je de bijbel wel onderzocht?
of kwam je er niet uit en zeg je daarom 'geef geen aanstoot en draag gewoon een hoed en een rok'
en discussie's zijn bijna altijd zonvol, iedereen heeft toch een mening?

Bezoek die gast z'n site eens (denk er om, wel werelde popups over loterijen en zo) dan weet je genoeg...
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jan 2004 13:44

k moet ook altijd een rok aan van mijn man, en wat Columbus zegt is nou precies wat mijn man altijd zegt: Als een vrouw een rok aan heeft weet ik tenminste gelijk dat ik met een vrouw te maken heb.

Waarom legt hij je dat zo op? Ik zou me daar als vrouw (en als man trouwens ook niet) niet echt prettig bij voelen..
Nee het heeft geen zin om een discussie te voeren over rok en hoed. Geef geen aanstoot en draag een rok en hoed.

Ik geloof niet helemaal dat die tekst zo bedoeld is. Bovendien is er een kwestie van aanstoot nemen en aanstoot geven...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2004 13:54

Raar, dat je niet kunt zien of iemand een vrouw is of een man omdat de vrouw een broek draagt. Meestal kun je aan bijvoorbeeld de borsten, of billen, of haardracht, of make-up, sieraden etc, schoenen, etc prima zien of iemand een man of een vrouw is.

Iemand verplichten een rok te dragen is mijns inziens dan ook uit deze tijd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jan 2004 15:28

Aragorn schreef:
k moet ook altijd een rok aan van mijn man, en wat Columbus zegt is nou precies wat mijn man altijd zegt: Als een vrouw een rok aan heeft weet ik tenminste gelijk dat ik met een vrouw te maken heb.

Waarom legt hij je dat zo op? Ik zou me daar als vrouw (en als man trouwens ook niet) niet echt prettig bij voelen..

Ja, het went wel, in het begin was ik wel wat opstandig, maar later weet je niet beter.
En waarom hij dat wil, omdat hij een broek een vloek voor een vrouw vindt. Hij houdt er gewoon niet van.
En je zegt als man ook, maar een vrouw heeft niet het recht te bepalen wat haar man aantrekt, omgekeerd wel, want als Christin moet je je man gehoorzamen, en niet andersom. Een kind moet toch ook naar zijn/haar ouders luisteren? Zo moet je als vrouw naar je man luisteren, maar wel afwegen of het ook volgens de bijbel klopt wat hij van je wil. De man is nl het hoofd van het gezin, dus zijn wil is wet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2004 15:36

De wil van de man is wet? In welke sekte groei jij op?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jan 2004 15:37

En uit deze tijd.............. veel mensen zeggen ook dat de bijbel niet meer van deze tijd is, en het is ook niet van deze tijd om naar je man te luisteren. Nee, in deze tijd zijn de vrouwen de baas, en moeten mannen het huishouden doen en allerlei vrouwenwerk. Dat zie je al aan de propaganda tvreclamespotjes van mannen die de was en de afwas doen en zo. Het is tegenwoordig bij veel mensen de omgekeerde wereld, in navolging tot Amerika, waar dat al een tijdje zo is. Mannen mogen zichzelf niet meer zijn, en moeten luisteren naar hun feministische vrouw.
Vandaar dat ook veel mannen erectieproblemen hebben, tegenwoordig.
Ik zou nooit zo'n zachtgekookte man willen hebben, die mijn bevelen op zou volgen. Waar heb je dan nog een man voor?
Een echte man geeft leiding, en hij beschermt je, anders is het naar mijn idee geen echte man.
Als mensen gelukkig zijn in een relatie waarin de vrouw de baas is, moeten ze dat zelf weten, als ik het maar niet hoef :P

Alice
Verkenner
Verkenner

hmm

Berichtdoor Alice » 20 jan 2004 15:37

Ik bedoel met cultuur wel de kleding. :D Niet het samenwonen, aborus euthenasie e.d. :!: Dat lijkt me vrij logisch. Maar we kunnen er niets aan veranderen. Ik persoonlijk draag geen broeken omdat mij ouders dat niet toestaan. :cry: Maar ikzelf zou zoals ik gezegd had echt niet weten waarom we geen broeken mochten dragen. :wink:

Over dit onderwerp komt niemand uitgepraat. In onze klas hebben we er al heeel veel discussies over gevoerd. De een vind van wel en de ander niet. Ik denk dat we ons daar bij neer moeten leggen :)

Take care, God bless you

Alice :mrgreen:
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jan 2004 15:38

Sabra schreef:De wil van de man is wet? In welke sekte groei jij op?

Ik zit niet in een sekte, ik zit bij een vrije evangelische gemeente, en ik ben al opgegroeid.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jan 2004 15:40

En ik denk dat veel gereformeerde vrouwen ook in een rok of jurk moeten lopen. Ik ken er genoeg. Niet alleen bij evangelische mensen maar ook bij gereformeerden is de man thuis gewoon nog de baas :mrgreen:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 20 jan 2004 15:43

Sorry, maar dit gaat me wel wat te ver, de wil van de man is wet, nee dat gaat erbij mij niet in, echt niet ik vind dit wel heel ver gaan. Er zijn toch dingen waar je samen uit moet komen en samen moet beslissen... Dus als je een discussie hebt met je man (alhoewel ik betwijfel of je die wel aangaat) ga je gewoon klakkeloos met hem mee, want we doen toch wat hij wil, of wat hem goeddunkt. Ik zie dat echt niet als een gezonde situatie, je hebt te maken met twee mensen, niet met een, niet alleen maar met de man.

Als christin (waarom niet gewoon christen) is het je taak om te gehoorzamen! Dus dat geld voor mannen en vrouwen en heeft zeker niet te maken met kleding (mijns inziens). Maar met de wet des Heeren...

De liefde is de vervulling van de wet!
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jan 2004 15:47

De liefde is de vervulling der wet, dat is dus waar het om draait!
En ik ga heus wel discussies met mijn man aan, hoor, alleen ik ben niet meer zoals vroeger, dat ik mijn zin perse wil doordrammen. Op een bepaald moment denk ik gewoon: ach laat dan maar. Waarom zou je steeds ruzie moeten hebben?
Het is toch veel toffer als alles een beetje leuk gaat? En als je er van overtuigd bent dat je een goeie man hebt, dan weet je ook dat het wel goed zit, ook al ben je het er niet altijd mee eens...............

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 jan 2004 15:50

Discussie over een hoed? Paulus voelde dat al aankomen:
Maar, indien het er iemand om te doen is gelijk te hebben, wij hebben zulk een gewoonte niet, en evenmin de gemeenten Gods.

Terug naar “Archief”