Optimatus schreef:Ieder mens zondigt, dat is een gegeven.
Maar dat betekent niet dat men steeds maar moet orakelen dat de mens zo slecht is en zo.
Absoluut met je eens, alleen denk ik wel eens dat wij een nogal verwrongen beeld hebben van zondig zijn. Wat is zondig zijn? Als ik naar mijzelf kijk dan zou ik tot voor kort het volgende lijstje opgesomt hebben:
- - liegen
- stelen
- moorden
- vreemd gaan
- etc. etc.
Maar ik denk dat het woord zonde veel dieper gaat dan dat! Sterker nog ik denk het niet alleen ik geloof dit voor de volle 100%. Zonde wil zeggen je doel missen! God de Vader heeft ons geschapen met een bepaald doel in ons leven, Hij heeft een plan met ons. Hij wil dat niemand verloren gaat! Als je vanuit dit perspectief kijkt denk ik dat het woord elende kennis een totaal ander perspectief krijgt dan alleen naar "fouten" te kijken.
In Jezus Christus mogen wij tot onze bestemming komen! Natuurlijk is het goed om je steeds weer afhankelijk op te stellen van Hem. Maar om te zeggen het begint bij ellende kennis... dan krijg ik het idee van een erg negatief zelfbeeld, en dat strookt bij mij totaal niet met de wil van God over mijn leven.