Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 sep 2008 08:35

Ik ben naar de roosteraar gegaan en ze heeft mij uitgelegd waarom ze het heeft gedaan. Nu is het zo dat van alleen de meerzorgafdelingen (4) er 18 medewerkers niet de zorg in kunnen, mogen, of willen. De een is zwanger, nog een is zwanger, de andere heeft een bepaald contract voor de avond, weer een ander kan niet slapen 's nachts, weer een ander heeft gezegd: "Geen nachten anders neem ik ontslag."
Iedereen kan de leidinggevende "paaien" en met gevolg dat ik dus 6 nachten in geroosterd staat.
Pff...
De leidinggevenden zijn makkelijk over te halen, sommige kunnen dan heel veel potjes breken bij haar, als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik heb duidelijk gezegd dat dit dus niet zo meer een 2e keer hoeft. Ik heb woensdagavond vrij gevraagd (mijn vaste vrije avond) en de leidinggevende had ooit tegen mij gezegd: "heb je die ook wel echt nodig?" :shock: van mij part ga ik achter de rode gordijntjes zitten!!! t Is mijn vrije avond!!!
Hier is ze nog niet klaar mee, want ik heb ook gewoon recht op een vrije avond. En anders schakelt ze maar een uitzendkracht in. Nu is mijn leidinggevende op vakantie, volgende week komt ze terug. Gelukkig heb ik dan nog dagdienst, dan kan ik het er mooi over hebben.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 sep 2008 08:37

Wat doen jullie, als jullie zien dat collega's niet volgens afspraken werken?

Ik heb nu binnen een week, een collega al voor de zoveelste keer betrapt op niet volgens afspraak werken. Van de week wat van gezegd en nu zie ik iets in de agenda staan, wat ook niet mag en van haar hand is. Wordt er eerlijk gezegd wat moedeloos van. Hoe blijf je tactvol maar kaart je het toch aan? Volgens mij voelt ze het ook aan.
Eergisteren werkte ik met haar en zei ze bijna niets. Gisteren zag ik haar met een ander werken en kletste ze 100 uit en vandaag weer met mij en zegt ze weer bijna niets. Ik voel heel goed aan dat zij weet dat ze fout zit maar toch bang is om het te horen van mij.

Lastig vind ik zulke zaken. Daarbij is de 1 ook gevoeliger om feedback te krijgen dan de ander. Het wordt hier gauw als aanvallen gezien.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 okt 2008 13:50

Enquete over zorg, op de site van Consument en Zorg.
De lijst bestaat uit 49 vragen, en kan in ongeveer een kwartier worden ingevuld.

Omdat er familie in het plaatselijke verzorgingstehuis een kamer heeft,
heb ik de enqute ingevuld.
Veel vragen heb ik positief beantwoord, er is goede zorg, goede inzet van het
personeel en de vrijwilligers en goed overleg mogelijk.
Minpunt vind ik de vele wisselingen (velen werken 1 of 2 dagen per
week) misschien wel meer dan 20 personen die voor iemand zorgen.
Daardoor ontsnapt er wel eens wat aan de aandacht.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 okt 2008 14:22

Onze avondroutes zijn veranderd en ten goede!
Eerst moesten we het hele gebied doorijden en dan had je soms wel 70 km per avond en dan woon/werk verkeer niet meegerekend.
Nu zit ik vanavond maar in 2 dorpen is echt veel relaxter werken.
WIj hebben ook erg veel wisseling van verzorgende/verpleegsters want veel collega's werken maar 8 uur p.w. Alleen terminale clienten krijgen een klein groepje verpleegkundige/verzorgende om zich heen.
Maar dan moeten wij soms voor een half uurtje komen werken maar het is wel goed geregeld.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 okt 2008 14:25

Dat is fijn Liefie! Al heb je dat bij jullie denk ik nogal snel,omdat het allemaal wat uitgestrekter is. In Utrecht kan je volgens mij in 1 wijk je een hele dag bezig houden met thuiszorg.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 okt 2008 14:54

dat kunnen wij opzich ook wel omdat we giga veel clienten hebben (wat je eigenlijk niet verwacht in die dorpen in brabant)
Maar de routes zijn behoorlijk apart verdeeld zodat je alle kanten op moet wat ook wel weer leuk is vind ik. En je zit ook met verschillende nivo's.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 04 okt 2008 15:40

mooi liefie dat het zo goed geregeld is. Hebben jullie er ook last van dat de verzorgende B en C geen huishouding meer mogen doen? Mijn schoonmoeder krijgt thuiszorg. Een C-er of een B-er mag haar douchen, maar voor de huishouding krijgt ze een A-hulp. Best wel jammer want nu vervallen haar vaste verzorgenden, en krijgt ze mensen die met alle respect niet eens een raam kunnen lappen!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 okt 2008 15:52

Wij hebben als verzorgende geen huishoudelijke taken natuurlijk wel badkamer opruimen als je iemand gedouchd hebt.
Maar veel clienten van ons hebben een alfa hulp of een huishoudelijke medewerker van onze stichting. Maar die wassen geen clienten is dat bij jou schoonmoeder wel dan? heb ik echt nooit van gehoord is denk ook overal verschillend

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 04 okt 2008 16:59

Neej, daar heb ik ook nooit van gehoord in NL. Bij ons is het inderdaad ook zo dat wij de zorg leveren, en dat een Alphahulp de huishousing komt doen.
Wij schijnen te duur te zijn voor dat werk.

Hier in Roemenië is het trouwens totaal anders geregeld, vraag me niet hoe, want ik snap dr nog niks van :)

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 04 okt 2008 17:01

Hier in Roemenie is het helemaal niet geregeld Rienuku :)

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 04 okt 2008 17:54

@Saskia... bij ons een klein beetje :)
Is een beetje vanuit NL opgezet.. dus ja :D

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 04 okt 2008 18:14

Inderdaad... er zijn alleen een aantal particuliere initiatieven, hopelijk wordt het ooit nog eens structureel geregeld!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 okt 2008 18:42

Dit soort zaken weet ik niet zoveel van. Wel weet ik dat, toen het
betreffende familielid nog thuis was, er drie verzorgsters kwamen.
Twee voor de medische zorg, en één voor de huishoudelijke
zorg. Dus in totaal drie personen, aleen in de zomervakantie een andere huish. hulp.
Nu in het zorgcentrum is dat aantal denk ik tussen de 20 en de 30. Dat
maakt het minder persoonlijk, en ook iets minder effectief.

Dit is wat een iemand op afstand er van ziet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 okt 2008 18:53

kwebbel schreef:mooi liefie dat het zo goed geregeld is. Hebben jullie er ook last van dat de verzorgende B en C geen huishouding meer mogen doen? Mijn schoonmoeder krijgt thuiszorg. Een C-er of een B-er mag haar douchen, maar voor de huishouding krijgt ze een A-hulp. Best wel jammer want nu vervallen haar vaste verzorgenden, en krijgt ze mensen die met alle respect niet eens een raam kunnen lappen!

Een verzorgende B/C/D -er mogen alleen maar een afwasje doen bij mensen (als er op die dag geen hhvzer komt).

Op papier (diploma) ben ik verzorgende b-er. Maar omdat er binnen onze/de thuiszorg niet met verzorgende b-ers wordt gewerkt ben ik een A-hulp.

Het is echt heel erg jammer dat men binnen de thuiszorg en dan met name op huishoudelijk gebied er mensen worden aangenomen (jonge mensen) die geen ervaring hebben of niet weten van de hoed en de rand mbt het huishouden. Maar dit alles heeft te maken met de WMO en het geld wat ze te besteden hebben. Omdat jonge mensen weinig geld kosten nemen ze die met bosjes aan en worden de oudere medewerksters met bosjes ontslagen.

Niet om te pochen hoor maar ik doe ook weleens inval werk (op bepaalde middagen in de week) en dan kom ik bij mensen die mij graag al vaste hhvzer willen hebben, echt waar ze smeken daar echt om. Maar helaas kan ik me niet in 4 delen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 okt 2008 15:31

nee nog steeds niet :wink: ik werk ook als B-er en doe de opleiding als C-er. Best wel gecompliceerd. Ik kan een hoop dingen maar ik mag nog niet alles.. en dat is wel eens lastig want er gaan ook mensen misbruik van maken.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Terug naar “Archief”