Ik hou me verre om deel te nemen aan deze afgodderij!!!
En hoe kan ik deel nemen aan zo'n onbijbels gebruik, dat mij persoonlijk vervloekt ???? (zie Concilie van Trent)
Qoute:
In de vroege kerk was de mis onbekend, en ze werd niet eerder een officiële doctrine dan op het Lateraans Concilie van 1215, onder de leiding van paus Innocentius III, en herbevestigd door het Concilie van Trente. De kerk van Rome beweert echter dat de mis een voortzetting is van het offer dat Christus bracht op Golgotha - in feite een her-kruisiging van Christus, opnieuw en opnieuw, maar dan op een on-bloedige wijze (vergelijk echter Hebreeën 9:22; 1 Johannes 1:7). Zij geloven dat hiermee Christus Zich opnieuw en opnieuw offert voor de zonde (vgl. echter Hebreeën 7:27; 9:12, 25, 26; 10:10, 12, 14, 18), en dat deze offers even effectief zijn om de zonden weg te nemen als het echte offer op Golgotha. Katholieken hangen daarbij de leer van de transsubstantiatie aan (verandering van substantie), namelijk dat het brood en de wijn echt het lichaam en bloed van Christus worden (door toedoen van de priester!), en dat de hostie kan aanbeden worden als God Zelf! Het offer van de mis is het centrale punt van de katholieke aanbidding, zoals aangetoond wordt door het feit dat mensen die niet naar de mis gaan daarmee een doodzonde begaan.
Concilie van Trent
13e Zitting - CANON I: Indien iemand ontkent dat in het sacrament van de allerheiligste Eucharistie het lichaam en bloed waarlijk echt en substantieel aanwezig zijn, samen met de ziel en goddelijkheid van onze Heer Jezus Christus, en derhalve de gehele Christus; maar zegt dat Hij daar slechts als teken in aanwezig is, of figuurlijk, of virtueel; hem treffe de banvloek.
13e Zitting - CANON II: Indien iemand zal zeggen dat de substanties van brood en wijn nog steeds in het sacrament van de allerheiligste Eucharistie overblijven, samen met het lichaam en bloed van onze Heer Jezus Christus, en de wonderlijke en unieke conversie zal ontkennen van de substanties van brood en wijn in lichaam en bloed, welke conversie de Katholieke Kerk toepasselijk transsubstantiatie noemt: hem treffe de banvloek.
13e Zitting - CANON VI: Indien iemand zal zeggen dat Christus, de eniggeboren Zoon van God, niet moet vereerd worden in het sacrament van de allerheiligste Eucharistie, zelfs niet met de open aanbidding van latria, en daarom niet moet vereerd worden met enige feestelijke vier¬ing, noch plechtig moet rondgedragen worden in processies over¬een¬komstig de lofwaardige en algemene riten van de heilige Kerk, en dat Hij niet publiek voor het volk moet gezet worden om vereerd te wor¬den, en dat zijn aanbidders afgodendienaars zijn: hem treffe de ban¬vloek.