(G)een Arafatsjaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 02 okt 2008 14:47

Ik heb dat ding 10 jaar geleden eens gekocht in Bethlehem. Vind hem zelf erg leuk en heb hem veel gedragen. Nu heb ik hem nog steeds in de kast want hij past niet bij mijn jas qua kleur, maar om me nu verbonden met de palestijnen te voelen, erg overdreven

Las pas dat de legging ontstaan in via de housecultuur, maar om dan geen legging te dragen,
alle 2 die dingen zijn mode en zitten lekker dus waarom niet?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 okt 2008 16:20

Ik heb wel eens een dergelijke sjaal gehad. Hij zit heerlijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 02 okt 2008 20:37

Floefloe schreef:Tja, ik begrijp wel een klein beetje wat die dominee bedoeld eerlijk gezegd. De sjaal is door Arafat in eerste instantie verworden tot een symbool van de vrijheidsstrijd van de Palestijnen. En zoals hij zegt, in de jaren '80 (en later ook trouwens) werd de sjaal gedragen door punkers en andere mensen die zich op die manier nadrukkelijk wilden manifesteren als voorstanders van de Palestijnse zaak. Dus in die zin is de sjaal een symbool (geweest) van de Palestijnse zaak.

Waar hij denk ik de plank misslaat is de reden waarom het ding nu gedragen wordt. De sjaal is 'gekaapt' door mode-ontwerpers, omdat 'tie blijkbaar past bij de huidige mode. De sjaal is niet meer in eerste instantie bedoeld als object om je verbondenheid met de Palestijnse zaak uit te drukken, maar puur als iets dat mooi en modieus is. Ik denk niet dat veel er ontwerpers zijn die bewust voor deze sjaal gekozen hebben omdat 'tie voor de Palestijnse zaak staat.

De vraag is dan met welke reden je die sjaal draagt. Omdat 'tie staat voor de Palestijnse zaak, en omdat jij daarmee sympathiseert? Omdat de mode nu zo is? Of omdat je het gewoon een warme sjaal vind? De sjaal is niet langer exclusief verbonden met de Palestijnse zaak, maar kan er nog mee geassocieerd worden. Je zal zelf de afweging moeten maken of je vind dat de sjaal teveel 'besmet' is door het verleden, of dat je het gewoon als een neutraal mode object ziet.

Persoonlijk zou ik niet zo snel zo'n sjaal dragen. Ten eerste omdat het totaal mijn kledingstijl niet is. Maar ten tweede omdat ik de sjaal te veel associeer met de Palestijnse zaak en ik daar zelf absoluut niet mee geassocieerd wil worden.

In de jaren '80 droegen wij ze ook op de Lodenstein scholengemeenschap te Amersfoort in allerlei kleuren niet omdat we voor Arafat waren of zo maar we wisten wel dat het met de PLO / Arafat te maken had maar ja als je rond de 14 jaar bent heb je niet zoiets van aiai maar vond je het eigenlijk zogenaamd stoer om het om te doen en mee te doen met de anderen?!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 okt 2008 20:39

Optimatus schreef:Ik heb wel eens een dergelijke sjaal gehad. Hij zit heerlijk.

Ik heb er nog genoeg op voorraad liggen... in de kleuren roodwit / zwartwit /blauwwit/ groenwit geblokt. Tja, in Tunisch hangen ze op elke hoek van de straat...voor een prikkie, zelfs de dikke uitvoeringen..en idd ze zitten heerlijk. :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 02 okt 2008 21:26

Vanavond de winkels afgestruind.. nergens te vinden :?
Dan maar dinsdag op de markt kijken 8)
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 03 okt 2008 09:29

Dit (en dit soort artikelen) is voor mij een reden om later geen abonnement op het RD te nemen.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 03 okt 2008 11:02

Eigenlijk is het met zo'n zgn. Arafatsjaal net als met bijvoorbeeld een shirtje met de beeltenis van Che Guevara. Een groot deel van de mensen die met zo'n shirtje aanloopt heeft volgens mij geen idee wie Che was. Op dat moment is zo'n shirtje geen statement meer. Zo ook de Arafatsjaal denk ik.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

André

Berichtdoor André » 03 okt 2008 11:29

Mm, ik weet niet beter als dat het om de manier/vorm ging hoe hij dat ding droeg, namelijk gevouwen in de vorm van het land palestina.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 okt 2008 12:54

Bevlogen schreef:haha :mrgreen:

Overigens vind ik het wel bijzonder hoe stinkende best die ds. Meeuse doet om zoveel mogelijk jongeren de kerk uit te jagen. Met zo'n belerend toontje in het artikel kom je nergens. Dat stoot alleen maar af.

8>) 8>) 8>) 8>)
Deze zijn voor je moeder!
Kan me wel indenken dat ds. waarschuwt tegen de mode, maar er mag ook in eigen kring gekeken worden....!
Hoeden, zó groot, dat je met goed fatsoen geen dominee en orgel meer kunt zien...... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 03 okt 2008 13:59

jans1 schreef:Vanavond de winkels afgestruind.. nergens te vinden :?
Dan maar dinsdag op de markt kijken 8)

action alle kleuren en combinaties paar euri

Heb er zelf ook een

Heeft niets met terrorisme te maken. Is een protest sjaal en kan us voor ieder protest en ieder statement

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 okt 2008 15:27

Race406 schreef:Kan me wel indenken dat ds. waarschuwt tegen de mode, maar er mag ook in eigen kring gekeken worden....!
Hoeden, zó groot, dat je met goed fatsoen geen dominee en orgel meer kunt zien...... :shock:

hysterisch-smile
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 okt 2008 18:42

Race406 schreef:Hoeden, zó groot, dat je met goed fatsoen geen dominee en orgel meer kunt zien...... :shock:
Dan kun je beter een arafat-sjaal als hoofddoek op doen :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 03 okt 2008 20:14

zullen we een refoweb meeting in de GG houden in goes, en dan allemaal zo;n sjaal om.... die Dominee is gewoon wereld vreemd... :wink: en heeft absoluuut oogkleppen op

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 okt 2008 21:28

ik zelf vind het echt lelijke sjaals zou ze nooit dragen maar ik zie er niks verkeerds in hoor.
Ik draag elke dag sjaals alleen andere kleuren en printen :D
Bij onze kapper verkopen ze zelf die sjaals en ze vlogen vanmiddag de deur uit toen ik daar zat

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 okt 2008 07:32

't Is mijn smaak ook niet, maar problemen heb ik er niet mee.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”