Gevolgen van slaan in opvoeding op latere leeftijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 01 okt 2008 12:01

Michael schreef:Een vriend van me werd opgevoed met een periodieke tik. Niet eens door slechte ouders. Tot hij een keertje zo boos was omdat zijn zusje onterecht een pak slaag kreeg dat hij zijn vader geslagen heeft. Dat verbaasde iedereen die hem kende want de jongen heeft nog nooit ervoor en nooit erna een vlieg kwaad gedaan.

Maar van wie zou hij dat nou geleerd hebben ???

Van niemand heeft hij dat geleerd. Het geeft wel aan wat slaan met een kind kan doen, zeker als het 'periodiek' gebeurt. Een kind kropt woede op, woede over de vernedering en dat kan er ineens een keer uit komen.
Of het komt er heel veel later, in de volwassenheid uit. Maar het kómt er een keer uit.
Ik mag hopen dat die vader van jouw vriend de ogen zijn geopend, dat het dus niet meer voorgekomen is, wat meer is, dat er een gesprek over op gang is gekomen.

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 01 okt 2008 16:02

Over de gevolgen:

Ik voelde me ook nergens meer veilig. Zelfs als ik sliep kon ik uit bed gesleurd worden en vernederd en geslagen worden.

Ik voel me nog steeds heel genant in bijvoorbeeld een zwempak.

Als ik mijn innerlijke frustraties/pijn/woede niet meer te baas kan, ga ik mezelf voor mijn blote kont slaan. En hoe gek dat ook klinkt, dat lucht op en dat voelt fijn. Want dat heb ik verdiend: straf, zware lichamelijke straf.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 okt 2008 16:49

Qwast, heb je hulp gehad? Therapie of zo?

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 01 okt 2008 16:52

Riska schreef:Qwast, heb je hulp gehad? Therapie of zo?

Wat ik hier schrijf, durf ik in therapie (nog) niet te zeggen en weet niet of dat ooit wel komt.
Hier voel ik me anoniem.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 okt 2008 16:59

Dat komt dan misschien nog wel. Misschien kun je dingen schrijven. Dat heeft mij altijd geholpen als ik blokkeerde, om welke reden dan ook. Mij ooit door een hulpverlener aangeraden. Gaat het niet tijdens therapie? Schrijf het, dat maakt soms het gesprek gemakkelijker. Het is maar een suggestie.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 01 okt 2008 18:31

Ik blijf van mening dat sommige mensen te kort van inzicht van m.b.t. het slaan van kinderen! Hier bij ga ik even voorbij aan een wel of niet pedagogische tik, maar het slaan op de billen of waar dan ook. Men redeneert m.i. te vaak dat een kind er niets aan overhoudt of heeft overgehouden. Vreemd dat er toch een groot aantal mensen is die er wel degelijk wat aan overhoud of heeft overgehouden.

Ik schreef niet voor niets al eerder: slaan doet pijn en dat kan een associatie leggen met angst. Angst is een breed begrip dit kan verstrekkende gevolgen hebben!
Laatst gewijzigd door Harm-J op 01 okt 2008 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 01 okt 2008 18:33

qwast: veel sterkte ermee !!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 01 okt 2008 18:34

Idd en hoe wil je een kind leren dat hij/zij niet mag slaan als je ze zelf wel een tik/pak slaag geeft. 't Verschil tussen een tik of slaan zie ik nog steeds niet nl.
En wat straffen betreft, ik denk dat consequent zijn 't belangrijkste is en op lange termijn ook werkt.
En gaat een kind ondeugd uitvreten (tja daar is 't tenslotte ook een kind voor) dan zet je hem/haar toch binnen je gezichtsveld.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 01 okt 2008 23:17

En natuurlijk zodra het mogelijk is uitleggen waarom het gedrag van het kind ongewenst is. Mensen hebben de neiging zich te gedragen naar de manier waarop ze behandeld worden. Een kind wat op zijn verantwoordelijkheid aangesproken word zal zich gedragen alsof het die verantwoordelijkheid heeft.

Als je ze deelgenoot maakt in hun opvoeding zullen ze dat oppikken. En als ze snappen dat de wereld causaal is en dus niet enkel bestaat uit mensen die binnen komen rennen en beginnen te slaan en in de ergste omstandigheden zeggen "Waarom? Dat weet je best!" Dan zullen ze met die causaliteit gaan handelen in plaats van gewoon impulsief en zonder verantwoordelijkheids gevoel omdat straf of beloning toch niet voorspelbaar is en buiten hun invloed ligt.

Nogmaals: mijn ouders maakten het me soms "lastig" door me te laten uitleggen waarom ik iets gedaan had. Dat had tot gevolg dat als ik stom was geweest dat ik het mezelf moeilijk maakte en zodra ik een goede reden had er relatief goed vanaf kwam. En tegelijkertijd kreeg ik goed inzicht in wat wel en wat niet kon. En vooral waarom. En zo hoort het toch?

Als je even wat meer tijd investeert kom je er in twijfel situaties heus wel achter wat er echt gebeurt is. Ik zie ouders die van zichzelf eisen dat ze in een miliseconde kunnen inschatten of een kind een tik moet krijgen of een beloning... Ze eisen van zichzelf de foutloze bliksemsnelle rechter te zijn. Dat kan niemand.. Dan ga je fouten maken waardoor je onvoorspelbaar wordt. Met alle gevolgen van dien.

Terug naar “Archief”