Even jullie mening...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 sep 2008 15:58

@Anne80: onze Michael is zo'n kind. Wij kregen hem met 5 maanden, helemaal gezond en in orde. Wij begonnen dit hele gedoe pas in september 2007, dus het heeft in totaal 9 maanden geduurd van begin van de procedure totdat wij Michael in huis kregen. We zijn nu nog met de officiele kant bezig, maar het belangrijkste is dat hij wel al bij ons woont.
Er zijn vaak wel kinderen die een rotleven achter de rug hebben en dat heeft natuurlijk veel invloed op hun gedrag en gezondheid en ontwikkeling. Sowieso zijn ze vaak jonger dan 8, daarna denken ze meer over permanente pleegzorg na dan adoptie. Tenzij ze in een 'sibling' groep zitten.
En nee, deze kinderen kunnen niet door Nederlandse mensen geadopteerd worden omdat ze in principe in dit land moeten blijven wonen.
Wij zijn gewoon erg gezegend met de manier waarop deze hele adoptie procedure is gegaan en met de uitkomst ervan; een lieve jongen.
Ik voel dan ook enorm voor mensen in NL zoals Galateia en jij, Anne, die jarenlang moeten wachten totdat zij hun kindje thuis mogen halen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 30 sep 2008 17:06

Acire schreef:Galateia zegt ook altijd dat het andersom is.

En dat is ook zo. Want dat cijfer heeft inderdaad betrekking op jonge gezonde kindjes. Daar zijn de wachtlijsten en de pre-wachtlijsten overvol voor. Maar voor de zogenaamde 'special need' kinderen en oudere (= ouder dan 24 maanden) valt het wel mee. Vooral wanneer het een combinatie betreft van een 'ouder' kindje met een special need (= medisch probleem). Dan loopt het aantal beschikbare ouders toch wel snel terug. En dan geldt vooral, dat hoe erger de aandoening en hoe ouder het kind, hoe minder ouders er beschikbaar zijn.

Verder moet je dat cijfer ook wel in zijn context bekijken. Het gaat alleen om de kinderen die in tehuizen zitten, waar toevallig contacten zijn met organisaties die in adoptie bemiddelen. Er zijn natuurlijk over de hele wereld tehuizen die uitpuilen van de kinderen, maar waar geen contacten zijn. Wanneer je die kinderen er bij zou optellen, dan krijg je natuurlijk hele andere cijfers.

Verder zijn er grote verschillen tussen het systeem in Nederland en bijvoorbeeld in Groot-Brittannië. Daar wordt op een hele andere manier besloten, dat een kind voor adoptie in aanmerking komt dan in Nederland. In Nederland gebeurt dat maar zelden, omdat een kind dan gewoon de langdurige pleegzorg ingaat. In het buitenland is men in het belang van het kind meestal wat resoluter...

Verder zijn er op dit moment bij 3 vergunninghouders oproepen te vinden voor adoptie-ouders voor kinderen die ze niet kunnen plaatsen. Dat gaat om oudere kinderen en kinderen met een medisch dossier. Kinderen waar men dus geen ouders voor vindt.

Ik moet dus altijd een beetje lachen om die cijfers van 25 ouders voor 1 kind... ja, dat klopt wel, als het kindje het geluk heeft gehad om gezond ter wereld te komen, jong te zijn en toevallig in een tehuis met contacten terecht gekomen is.

Hoeveel kinderen zouden buiten dat cijfer vallen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 sep 2008 18:12

Ja, dat vergat ik nog te zeggen eigenlijk. Wij hebben geen inspraak gehad in welk kindje we zouden krijgen. Voor hetzelfde geld was het een driejarig meisje met gedragsproblemen. Dat kun je dan accepteren of niet. Hier werd trouwens al bij het aanmelden verteld dat als we een baby wilden, we ons de moeite van inschrijven konden besparen want zulke mensen wilden ze niet aannemen. Wij zeiden dat we voor alles openstonden en zodoende...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2008 09:56

Marc en Karin schreef:@Fluitje: voorbeelden van negatieve reacties die we kregen zijn dat het lijkt of we niet tevreden zijn met onze eigen kinderen (we kunnen immers zelf kinderen krijgen). En dat we andere mensen in de weg zouden staan die zelf geen kinderen kunnen krijgen (de lange wachtlijsten).

Wat voor negatieve reacties krijg je dan? Die zijn vast wel te weerleggen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 okt 2008 16:10

Anne 80 schreef:Het gaat me ook er ook niet om dat ik niet wil dat zo'n kindje geholpen wordt! Wij zijn zelf ook met adoptie bezig.
Het gaat mij er om dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn met biologische kinderen of die er voor kiezen geen eigen kinderen te willen hebben, maar adoptiekinderen om iets goeds te doen voor de wereld en voor die kinderen.
Het streven is goed, maar men hoeft het niet te doen omdat die kinderen anders niet geadopteerd worden. Er zijn genoeg adoptieouders! Er wordt tegenwoordig streng geselecteerd omdat er TE veel adoptieouders zijn. Voor kinderloze echtparen wordt de kans dus steeds kleiner dat ze in aanmerking komen. Een vriendin van mij is bv afgewezen omdat ze hen de kant van pleegzorg op willen hebben. Het was erg pijnlijk voor haar om te zien dat andere mensen die bewust kinderloos blijven wel door mochten. Snap je?

Hier wil ik even op reageren. Ook al heb ik medisch gezien weinig kans op een spontane zwangerschap, toch voel ik me aangesproken door bovenstaand verhaal: wij waren al bezig met het adoptietraject, toen we er toevallig achter kwamen, dat we een probleem hebben op dat gebied. Maakt verder voor ons niets uit: ik voel me nog steeds iemand die bewust voor adoptie kiest en niet voor biologisch eigen kinderen.

Ik vind niet dat ouders met kinderen of met de mogelijkheid om biologische kinderen te krijgen andere ouders in de weg staan. Het moet namelijk niet gaan om de wens van aspirant-ouders, maar om de belangen van het kind. Een vergunninghouder zoekt de juiste ouders voor een kind, niet een kind voor een stel dat graag een kind wil hebben. En een stel met eigen kinderen kan wel eens hele goede ouders zijn voor een bepaald kind, die meteen met broertjes/zusjes gezegend is.

Het is heel rot voor je vriendin dat ze afgewezen is. Ik moet er niet aan denken: wij zijn aan het wachten op de kinderbescherming en het verdriet bij een afwijzing... brrr... ik krijg er de rillingen van!

Maar een selectie kan niet streng genoeg zijn. Is er tegen je vriendin gezegd, dat ze haar afwijzen omdat ze haar voor de pleegzorg willen hebben? Dat mag namelijk niet de reden zijn, dan heeft ze het recht om bezwaar aan te tekenen. En dat zou ze dan ook moeten doen. Als dat niet tegen haar gezegd is, dat kan ze in het gezinsrapport dat van haar en haar man is opgesteld lezen, waarom ze is afgewezen.

Ik vind het persoonlijk niet erg, dat de selectie steeds strenger wordt. Er zijn namelijk voor de vergunninghouders te veel ouders en dus wachtlijsten (er zijn dus niet te weinig kinderen: er zijn teveel ouders met bepaalde eisen, zie mijn vorige post).

Adoptie is een kinderbeschermingsmaatregel, dat moet altijd bovenaan staan. Het kan de kinderwens van veel mensen in vervulling doen gaan, maar daar is het als het goed is niet om te doen. Die vervulling van de kinderwens is niet het doel van adoptie. Dat zou de verkeerde kant op geredeneerd zijn!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 okt 2008 11:04

mooi gezegd Galateia :P , je verwoording ben ik jaloers op!! :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Terug naar “Archief”