Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LM » 20 sep 2008 16:40

Waar we denk ik over eens kunnen zijn is dat onze houding naar God er een van eerbied behoort te zijn. Dit is niet een houding die speciaal gereserveerd is voor de kerk, maar altijd geldt. Ik ben altijd nogal huiverig voor het elkaar opleggen van wat precies eerbiedig is. Waarom is dit zondags stil zitten in de kerk en geldt dit op maandag niet voordat je je bijbel openslaat?

Wat wij onder een eerbiedige houding verstaan verschilt en is afhankelijk van de traditie waarin je groot bent gebracht maar ook karakter en cultuur hebben hun invloed. Zouden Afrikanen en net zo beleven? Eerbied heeft niet perse iets met stil te maken, maar is een levenshouding. Eerbied wil voor mij zeggen dat je God de plaats in je leven geeft waar Hij recht op heeft. Eerbied wil zeggen dat je Hem gehoorzaam bent. Eisen dat mensen op bepaalde momenten stil zijn of op basis daarvan bepalen hoe eerbiedig iemand wel niet is krijgen al snel iets wettisch. Ga met mensen praten en verdiep je in elkaars geestelijk leven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2008 21:54

kirdneh schreef:
Optimatus schreef:Juist, maar dat kan toch ook zachtjes?

Ik weet het niet zeker maar is het inleidend orgel spel niet ingevoerd om het praten van de mensen een beetje in te dammen?

Trouwens even tussen haakjes een mooie inprovisatie mag ik ook best horen voor de dienst (ik ben een orgel liefhebber).

DV Zondag 21 september 2008, Gereformeerde Kerk, Bergambacht aan de hoofdstraat aldaar:

improvisatie voor de dienst: De Wilhelmus (het àndere Wilhelmus)
improvisatie na de predikatie: Erzherzog Johann Jodler (Wo i geh und steh)
improvisatie na de dienst: Guide me oh Thy great Redeemer
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 22 sep 2008 19:00

Optimatus schreef:
DV Zondag 21 september 2008, Gereformeerde Kerk, Bergambacht aan de hoofdstraat aldaar:

improvisatie voor de dienst: De Wilhelmus (het àndere Wilhelmus)
improvisatie na de predikatie: Erzherzog Johann Jodler (Wo i geh und steh)
improvisatie na de dienst: Guide me oh Thy great Redeemer

Bergambacht is een beetje te ver voor mij, maar wat ik bedoel is tijdens het voorspel van een psalm cq lied, met name rond de collecte en voor de dienst en ook na de dienst, orgelmuziek vind ik prachtig vooral van peter wildeman, propitius, k j mulder, martin mans, maar tijdens de dienst moet het Woord centraal staan en een goede organist kan inspelen op het Woord, door bv een toepasselijke psalm cq lied te laten klinken.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 sep 2008 21:23

LM schreef:Waar we denk ik over eens kunnen zijn is dat onze houding naar God er een van eerbied behoort te zijn. Dit is niet een houding die speciaal gereserveerd is voor de kerk, maar altijd geldt. Ik ben altijd nogal huiverig voor het elkaar opleggen van wat precies eerbiedig is. Waarom is dit zondags stil zitten in de kerk en geldt dit op maandag niet voordat je je bijbel openslaat?

Wat wij onder een eerbiedige houding verstaan verschilt en is afhankelijk van de traditie waarin je groot bent gebracht maar ook karakter en cultuur hebben hun invloed. Zouden Afrikanen en net zo beleven? Eerbied heeft niet perse iets met stil te maken, maar is een levenshouding. Eerbied wil voor mij zeggen dat je God de plaats in je leven geeft waar Hij recht op heeft. Eerbied wil zeggen dat je Hem gehoorzaam bent. Eisen dat mensen op bepaalde momenten stil zijn of op basis daarvan bepalen hoe eerbiedig iemand wel niet is krijgen al snel iets wettisch. Ga met mensen praten en verdiep je in elkaars geestelijk leven.
daar ben ik het helemaal mee eens!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 sep 2008 15:12

Vandaag in Utrecht naar de kerk geweest (was superrrr). Het was een verrassing want m'n zwager ging voor. (had hem nog nooit horen spreken) :mrgreen:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 28 sep 2008 16:09

Evelien schreef:Vandaag in Utrecht naar de kerk geweest (was superrrr). Het was een verrassing want m'n zwager ging voor. (had hem nog nooit horen spreken) :mrgreen:

best apart denk ik als je zwager op de preekstoel staat!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 sep 2008 16:15

pol schreef:
Evelien schreef:Vandaag in Utrecht naar de kerk geweest (was superrrr). Het was een verrassing want m'n zwager ging voor. (had hem nog nooit horen spreken) :mrgreen:

best apart denk ik als je zwager op de preekstoel staat!

ja zeg dat wel.

Maar ik vindt het nog apparter als mijn broer straks op de preekstoel staat.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 sep 2008 16:19

Was dat ds. Olst die voorging ?? (Utrecht-West)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 sep 2008 16:20

mijn zwager is geen dominee, en wij waren in de vergadering.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 sep 2008 16:23

ooooo nu snap ik :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 28 sep 2008 16:23

vamaaf maar eens naar miijn eigen kerk

NGK in voorthuizen

We hebben ds. Casper Koolsbergen en die kan ik over het algemeen wel waarderen

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 28 sep 2008 17:22

Ik ben ook lid van een NGK (oegstgeest). Vanochtend waren we met onze jeugdgroep in Dordt ook bij een NGK.
Wel een goede dienst gehad (al was ik een beetje moe).

Ik ben lid van mijn gemeente om verschillende redenen. Het is een erg open gemeente, in de breedste zin van het woord. Ze staan erg open voor gasten, maar ook voor nieuwe ideeen en gedachten. Verder is het een mooie combi van gereformeerd zijn en 'meegaan met de tijd'. Zo zingen we uit veel liedbundels, worden er allerlei instrumenten gebruikt, we hebben 1 keer in de maand een band. Zelf vind ik het erg prettig dat er geen makkelijke antwoorden worden gegeven op moeilijke vragen. Er is ruimte voor het 'niet-weten' van dingen.
Hmmm, lastig om mijn gemeente in een paar woorden te beschrijven, maar dit geeft volgens mij wel een aardig beeld.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 sep 2008 17:57

esli schreef:Ik ben ook lid van een NGK (oegstgeest).

Daar ben ik de eerste tien jaar van mijn leven ook lid geweest ;)

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 sep 2008 08:39

Wat grappig :)
Volgens mij is het er de afgelopen 10/5 jaar wel enorm veranderd.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 29 sep 2008 19:45

@ Esli
Wat interessant, ik heb ook in Oegstgeest gewoond(Ging vroeger naar de Marekerk). Ik ben ook wel eens in het Duinzigtcollege wezen kijken, en vond het ook een erg open en gastvrije gemeente. Alleen las ik een keer in het Leidsch Dagblad dat er discussie was rondom doop door ondompeling (wat nu op de synode van de PKN speelt), zorgt zoiets niet voor ophef in de gemeente?

On-topic: Meestal bezoek ik op zondag de hervormde gemeente in de Martinikerk te Groningen (mijn studentenstad). Deze is van confessionele aard. Het is ook een fijne gastvrije gemeente, al ligt de gemiddelde leeftijd hoog(en een hele club studenten). Het prachtige orgelspel (van conservatoriumorganisten 8) ), de psalmen en gezangen uit het LvdK en de manier van preken spreken mij erg aan.
~Get out and do what we were meant to do~

Terug naar “Archief”