Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 24 sep 2008 14:48

ja oke maar ik ben (gelukkig) niet gewond en niet ziek dus dan zie ik geen reden om me ziek te melden maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Ik ben elke keer door een collega gebeld of alles goed was en mijn man heeft ook verschillende keren gebeld en voor de rest is alles oke met mij.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 sep 2008 14:51

Dat is voor iedereen weer persoonlijk idd... En gelukkig dat je door collega's gebeld bent, dat is wel lief :P
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 sep 2008 15:38

Gelukkig dat het goed afgelopen is.
Niet stil gaan zitten, maar gewoon doorgaan, als het kan, dat hoor ik veel vaker.
Moderne auto's zijn op vanallerlei situaties berekend, meer dan auto's
van 20 jaar geleden. Als bijv. de band knapt is besturen toch nog
mogelijk.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 sep 2008 17:33

Rolf schreef:Gelukkig dat het goed afgelopen is.
Niet stil gaan zitten, maar gewoon doorgaan, als het kan, dat hoor ik veel vaker.

Inderdaad, en zo snel mogelijk weer in de auto hè, omdat anders de drempel steeds groter wordt. Ondanks dat 'r alleen blikschade is schrik je toch, hè Liefie?!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 sep 2008 17:47

Een uur later zat ik al in de auto hoor en heb vandaag de nodige km weer gereden.
Ja is heel erg schrikken vanmorgen is mijn auto door een schadeexper nagekeken en er is zeker 1200 euro schade en dan kan het altijd meer worden! :shock:
Staat vandaag in de krant en op internet dus ik hoop dat we nog te weten komen wie het gedaan heeft.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 sep 2008 17:50

Zo, da's een flinke schadepost! Jammer op zo'n moment dat je niet beter naar die vrachtwagens kijkt hè...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 sep 2008 17:59

Ach ik moet er niks zelf aan betalen maar ik ben allang blij dat ik geen ongeluk veroorzaakt heb want je rijdt toch 120.
Maar het was nog donker en het gaat zo vlug dat je niet eens kans hebt om te zien wat voor vrachtauto het was.
maar voor andere mensen met schade is het wel erg handig als ze weten wie het is misschien zijn die wel WA verzekerd

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 sep 2008 18:06

Ook als je alleen WA-verzekerd bent, geldt het waarborgfonds gewoon als de schade door 'n ander veroorzaakt is hoor. Maar of de schade me nu persoonlijk geld zou kosten of niet, ik zou toch graag de 'dader' aan willen spreken... zeker als het losse lading was.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 sep 2008 18:08

Pff, balen zeg!
Ik ben een keer, als bijrijder dan, uit de bocht gevlogen, mijn moeder reed. Auto total loss. Wij hadden niet echt iets. Behalve wat pijn in mijn nek. Maar toen ben ik ook gewoon door gegaan. We hebben even staan lachen om onze domme gezichten. Mijn moeder riep ook nog voor we eruit vlogen: ohoh, dat gaat mis!' en daar moest ik al enorm om lachen.
Maar toen ik zelf mijn rijbewijs haalde, vond ik die bocht nocht altijd wat eng. Het gaat best schuin naar beneden en is erg scherp. Ik rij er nog altijd voorzichtig.

Mijn vijfde versnelling doet het niet meer :? En als er een hele nieuwe versnellingsbak in moet, gaat me dat wel erg veel kosten. Wel balen, het ding doet het verder supergoed. Nouja, van de week maar een keer naar een vriend brengen die het na kan kijken
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 sep 2008 18:21

LeChat schreef:Ook als je alleen WA-verzekerd bent, geldt het waarborgfonds gewoon als de schade door 'n ander veroorzaakt is hoor. Maar of de schade me nu persoonlijk geld zou kosten of niet, ik zou toch graag de 'dader' aan willen spreken... zeker als het losse lading was.

Oke ik snap dat waarborgfonds niet helemaal maar is wel erg handig.
Het was eigenlijk geen losse lading maar onderdelen van zijn vrachtauto af kwamen :shock:
Maar ze zien het wel als afgevallen lading

Rolf

Berichtdoor Rolf » 27 sep 2008 15:13

Zuinige electrische stadsbus

APELDOORN - Het is toch te gek dat we van een liter benzine of diesel
zeven tot tien procent benutten voor aandrijving en de rest verloren gaat
aan warmte. Kunnen we beter op elektriciteit gaan rijden en de olie
gebruiken voor spullen waarbij het rendement hoger is, zegt Arjan Heinen.

Eerst even een mogelijk misverstand wegnemen: rijden op elektriciteit is
bepaald niet nieuw. In 1900 reden er al auto's, bussen en vrachtwagens
op elektriciteit. Ingenieur Arjan Heinen heeft zelf foto's van elektrische
bierwagens van de Amstel Brouwerij. "Er werd in die tijd volop
geëxperimenteerd met elektriciteit. De verhouding elektrisch en benzine
was zelfs ongeveer vijftig-vijftig."
Afbeelding
Lohner Porche, 1898. Aangedreven door electrische wielnaafmotoren.
De eerste hybride auto.

"Daar kwam hopeloos de klad in toen er steeds meer olie werden
gevonden en de benzine ook steeds beter werd."

Het was Henry Ford die min of meer de genadeklap uitdeelde door de
productie van auto's te automatiseren. De opmars van de benzinemotor
zorgde er voor dat er veel kennis over elektrische aandrijving verloren
ging. De techniek werd eigenlijk afgedankt en de kennis verwaterde.

Hij (Arjan Heinen) ontdekte in 1998 een nieuwe wielnaafmotor. Daarbij zit de
elektromotor dus in de naaf van het wiel. Die methode levert
spectaculaire bezuinigingen op, tot zelfs ruim vijftig procent op de
brandstof, maar ook op uitlaatgassen en geluid.

Volledig artikel.

Enkele feiten:
- De fluisterbus Whisper wordt aangedreven door electrische motoren in de wielnaven (geen transmissie verliezen)
- Stroomvoorziening door accu''s, boven op het dak
- De bus is ook voorzien van een dieselmotor
- Geluid daalt van 78 dBA naar 64 dBA (64 dBA = geluid in Mercedes E-klasse bij 100 km/h)
- CO2 uitstoot verminderd van 160 ton per jaar naar 80 ton

Gerelateerde artikelen:
- Vijftig procent zuiniger door electrische wielmotor (2003).
- Electrische wielnaafmotor van General Motors (2003).
- Electrische wielnaafmotor van Porsche (1897).
Laatst gewijzigd door Rolf op 29 sep 2008 18:54, 3 keer totaal gewijzigd.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 27 sep 2008 16:44

Sterkte liefie...
Ik heb 2 keer een ongeluk (waarvan de eerste ernstig met dodelijke afloop) dus kweet wat het is :cry: . Gelukkig gaat het goed met je.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 okt 2008 18:47

Zaterdag heb ik een opel Zafira gekocht. Vrijdag of maandag ga ik hem ophalen.

In de laatste dagen dat ik mijn Polo rijd krijgt hij ineens kuren: afgelopen vrijdag stond ik stil, een relaisje bleef hangen. Nu vandaag weer een storinkje. Hopelijk rijd hij bij het inruilen wel gewoon goed en zijn de storingen morgen allemaal verholpen. Anders kan ik hem wel naar de sloop brengen ipv inruilen...

Maar goed, een storinkje is geen ongeval, dus ik heb niets te klagen in vergelijking met de voorgangers.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 20 okt 2008 19:49

Rolf schreef:Wankelmotor: Nadeel is o.a. dat deze minder schoon en efficient werkt.

Efficiëntie is een zeer ruim begrip; efficiëntie per cc? per kg eigen gewicht? per pk? arbeid per liter brandstof.....?
Dat de Wankelmotor minder efficiënt is is onzin. De Mazda 26B presteerde het tijdens de 24 uur van Le Mans om zuiniger te rijden dan alle andere zuigermotoren.....
Ook kunnen we even kijken wat de huidige Renesis (waarmee de RX-8 is uitgerust) aan vermogen per liter motorinhoud levert: 231 pk / 1,308 cc = 176,6 pk per liter.....
Kijken we bijv. naar een auto zoals een Ferrari 430 Scuderia, die blijft met zijn 4,3 liter motor steken bij krap 112 pk per liter!!!
Zelfs de Bugatti Veyron blijft steken bij 125 pk per liter.

Kijken we naar de verhouding van het motorvermogen t.o.v. het eigen gewicht van de motor dan slaat de balans ook door in het voordeel van de Renesis.

De Mazda RX-8 haalt gewoon de emissie-eisen.
De auto weegt leeg 1290 kg en stoot 284 gram CO2 uit per kilometer.
De Audi TT Coupé 1.8 turbo stoot 'slechts' 221 gram CO2 uit per kilometer, maar dat hij daarmee milieuvriendelijker is kan niet worden gezegd....

Kortom; de Wankel-motor is helemaal zo slecht nog niet, zeker als je een snellere auto wilt!
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 20 okt 2008 20:04

Ik heb intussen alweer ruim 2 weken geleden een ongeluk gehad in Engeland. K was een weekje naar Duxford (Imperial War Museum) en Londen geweest met mn pa, en zaterdagochtend gingen we vroeg weg om met de ferry weer over te varen naar Nederland.
Mn auto begon te glijden op de snelweg en uiteindelijk knalden we met ruim 75 km/u frontaal op een verkeersbord. Helaas zijn die in Engeland iets steviger gebouwd dan in ons kikkerlandje (stalen palen van ruim 15 cm doorsnee) waardoor mn auto uiteindelijk ondersteboven op de rijbaan lag.

Ik heb er enkel een gekneusde pols aan overgehouden en mn pa heeft een flink gekneusde ribbenkast. :? Tijd om te schrikken hadden we nauwelijks want het was gebeurd voordat we het wisten :wink:

Achteraf kan k wel zeggen dat we bewaard zijn, en dat ik ontzettend blij ben (en velen met mij) dat ik Volvo rij..... In een Frans of Italiaans koekblik hadden we allebei grotere schade opgelopen, zo niet zelfs fatale schade......
Niet verwonderlijk dus dat ik (nu ik uit eigen ervaring weet hoe goed een Volvo gebouwd is voor dit soort onbedoelde slippertjes) nu wederom Volvo rij. Ditmaal een Volvo 940 SE (2.0 turbo; goed voor 155 pk), de laatste echte achterwiel-aangedreven Volvo :D

Ik kwam er die zaterdag (je gaat toch over allerlei dingen na zitten denken) eigenlijk pas achter waarom het motto is: Volvo for life.... Eerst las ik dat enkel als een slogan voor de degelijkheid (t is techniek die een mensenleven mee kan) maar die zaterdag zag ik hem voor het eerst anders: Volvo for life, en dus niet: for death.....
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Terug naar “Archief”