Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 sep 2008 16:25

Het percentage bedroeg in 2006 1%. In Nederland is dat nu 2,0%.
Maar het is hier heel sterk gestegen, dus misschien dat het anno 2008 in
de VS ook veel hoger is.

Honda is overigens sinds kort nummer drie op de Amerikaanse markt,
na GM en Ford, maar voor Chrysler. Volledig artikel.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 sep 2008 21:56

Een viertakt die ook als tweetakt kan draaien.

2-takt mode
- Uit- en inlaatslag worden gecombineerd, overlappend met de compressie- en arbeidsslag.
- Vulling m.b.v. 2 compressor2, een mechanische en een turbo (uitlaatgascompressor).
- Hierdoor relatief hoog koppel. 2,1 ltr levert hierbij hetzelfde
vermogen als 3,5 ltr viertakt.
- 27% lager verbruik, CO2 uitstoot van 260 naar 190 g/km.
(Ter vergelijking, Astra, Golf ed. ~160 g/km, Aygo 100 g/km, Alfa 159 3.2 260 g/km).

Omschakelen gebeurt in directe zin via variabele klepbediening.
Injectie en ontsteking worden dan ook aangepast.

Als dit ook mogelijk is met een 1400 cc motor, bijv. de 1.4 Tjet van
Fiat (150 pk) zou die ong. 250 pk kunnen leveren, met een koppel van
340 Nm.
Of zoiets echt kan bijdragen aan minder vervuiling is te betwijfelen.
De tweetakt-werking is veel minder schoon.
Het voordeel zit vooral in het feit dat het zo mogelijk is met een kleine
motor, toch veel vermogen te leveren. Overigens vereist dit nog wel
aanpassingen. Het geheel moet toch afgestemd worden om het max.
koppel (aandrijfassen ed.) waardoor het gewicht zal toenemen.
Het idee erachter lijkt veel vermogen meer als ideaal te hebben dan
zuinigheid en schone werking.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 11 sep 2008 22:17

Afbeelding

'Mercedes' (1980).
- boxermotor, luchtgekoeld
- 1192 cc
- 34 pk / 3600 rpm
- topsnelheid (versie met vaste kap) ong. 110 km/h
- geproduceerd van 1957 - 1985

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 12 sep 2008 16:18

@rolf: In mijn onwetendheid dacht ik altijd dat tweetakt twee kleppen per cilinder betekende, maar dat is dus niet zo?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 sep 2008 23:13

Tweetakt
Of tweeslag, betekent per 2 slagen (1 omwenteling van de krukas) een arbeidsslag.
Beschrijiving:
1 Arbeidsslag/aanzuigslag: zuiger gaat naar beneden, door explosie, en zuigt mengsel aan
2 Uitlaatslag/compressieslag: zuiger gaat naar boven, duwt het afgewerkte gas eruit, en comprimeert het nieuwe mengsel.

Een tweetakt heeft doorgaans een inlaatpoort (of aanzuiging via krukasruimte,
en membraam, zoals in animatie achter de link), spoelpoorten (om het
mengsel vanuit de krukasruimte in de cilinder te brengen) en een uitlaatpoort.
Meer informatie, met animatie.

Viertakt
Of 4-slag, is één arbeidsslag per vier slagen (2 omwentelingen van de krukas).
1 Aanzuigslag, zuiger gaat naar beneden, aanzuiging nieuw mengsel, inlaatklep is geopend
2 Compressieslag, zuiger gaat naar boven, comprimeert het mengsel, alle kleppen gesloten.
3 Arbeidsslag, zuiger gaat naar beneden, door explosie, alle kleppen gesloten
4 Uitlaatslag, zuiger gaat naar boven, afgewerkte mengsel wordt verdreven, uitlaatklep is open

Een viertakt heeft doorgaans 2, 3, 4 of 5 kleppen.
Tot voor ong. 1980 veelal 2 kleppen, daarna zijn 4 kleppen per cilinder
veel meer toegepast. 3, en vooral 5, komen minder voor. Vier kleppen
per cilinder kunnen een grotere opening voor aanzuigen en wegdrijven
van resp. nieuw en oud mengsel teweegbrengen. Hierdoor kan een hogere
vullingsgraad worden bereikt (meer mengsel), en meer efficientie en
kracht. Meer informatie, met animatie.

Voor- en nadelen
2-takt, voordelen
- minder bewegende delen
- 1 arbeidsslag per twee, daardoor veel meer kracht in verhouding tot de cilinderinhoud
nadelen
- door combinatie van arbeidsslag en aanzuigslag, minder schone werking,
en ook door combinatie van compressieslag en uitlaatslag minder zuinig

Anno 2008 worden 2-takt motoren bijna niet meer toegepast, omdat ze
veel minder zuinig zijn. Nog wel bij bromfietsen (hoelang nog?), en enkele
andere machines (o.a. gazonmaaiers). Ze zijn wel lichter en goedkoper.

4-takt, voordelen
- door gescheiden arbeidsslag en aanzuigslag, en compressieslag en uitlaatslag, schonere werking, en zuiniger
nadelen
- meer bewegende delen (nokkenas, kleppen)
- 1 arbeidsslag per vier slagen, daardoor aanzienlijk minder vermogen

Andere constructies
Nu zijn kopkleppers altijd uitgerust met bovenliggende nokkenas(sen).
Voor ~1960 waren er ook onderliggende nokkenassen, de kleppen
werden dan bediend door stoterstangen.

Vroeger waren er ook zijkleppers, hierbij zijn de kleppen niet rechtstreeks
boven de verbrandingsruimte geplaatst.

Andere motoren
Wankelmotor
Heel anders is de wankelmotor. Deze werkt met een roterende schijf,
die via vertanding een as aandrijft. De cyclus komt overeen met die
van een vierslag, echter in 1 omwenteling.
In het verleden is dit toegepast door o.a. Mercedes, NSU (Ro 80), Mazda,
en Suzuki (bij een motorfiets). Thans levert Mazda de RX-8, met een
1300 cc rotatiemotor. Voor zover ik weet de enige auto met wankelmotor
nu. Nadeel is o.a. dat deze minder schoon en efficient werkt.

Dieselmoteren hebben, behalve dat ze op andere brandstof werken, als
verschil een veel hogere compressie (1 : 20, benz. ong. 1 : 10) en geen ontsteking.
Het gecomprimeerde mengsel ontvlamt zonder vonk, door verhoogde temperatuur.
p1 / T1 = p2 / T2 (Wet van Charles) als de druk toeneemt, bij
gelijkblijvend volume, stijgt de temperatuur.

In auto's, vrachtauto's en tractoren worden viertaktdieselmotoren, met
vaak 2 of 4 kleppen per cilinder, toegepast.
Er zijn ook tweetaktdieselmotoren, voor toepassing in o.a. schepen.

Hopelijk wordt het zo iets duideljker.

Op een forum moet een artikel afgestemd worden op alle lezers.
Het is daarom telkens zoeken naar een goede balans in de berichten.
Of dat ook is gelukt, is niet altijd waar te nemen.
Laatst gewijzigd door Rolf op 30 dec 2008 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 13 sep 2008 09:46

Rolf, goed verhaal je zou zo leraar kunnen worden :D

Dit filmpje van Toyota kun je nog gebruiken ter visualisatie.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9098
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 sep 2008 12:12

Ik ga van de week even kijken voor een ander wagentje. Hoop eigenlijk wel dat het iets is, want echt lekker rijden is het niet als je weet dat van alles elk moment het kan begeven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 sep 2008 15:48

Voor pech onderweg
Vroeger, bij wat oudere auto's, had ik altijd een gereedschapskist achter
in de koffer.
Een ander alternatief is WW, of mobiliteitsgarantie (bij Opel tot 12 jaar of 200.000 km).
Maar ja, als het Corsa-tje 13 jaar is, en van allerlei mankementen
vertoond, dan lijkt een andere een betere keus.

Nieuwtjes
* Opel presenteert Corsa Hybrid (CO2 uitstoot van 99 g/km).
* Opel wil volledig electrische auto, moet in 2011 rijden.
Qua verbruikskosten kan zoiets voordelig zijn.
Stel 8 uur laden, met 3000 W, is 24 kWh. Kosten: 24 * 0,14 (nachttarief) = €3,36.
Actieradius: 60 km.
60 km op benzine: 4 (60/15) * 1,50 = €6,00.
Alleen de aanschafprijs van €10.000 extra, is zo pas bij ruim 200.000 km
terugverdient.
's Nachts opladen is (voor gewone huishoudens) gebonden aan een
maximum, ~3 kW per uur. Dus in 8 uur 24 kW.

Bijtanken via het stopcontact.
Goedkoper dan diesel
"Rijden op elektriciteit is ook goedkoper. Op een kilowattuur ter waarde
van 20 eurocent kan acht kilometer gereden worden. Terwijl een liter
diesel, die ongeveer 1,40 euro kost, goed is voor 16 kilometer. Dat
maakt rijden op diesel 3,5 keer duurder." Volledig artikel.
Stel 64 km op 3 liter diesel: €4,20.
64 km op electriciteit: 8 kWh * 0,20 = €1,60 (nachttarief €1,04).
Alleen, bij een rit van 60 km, gemiddeld slechts 8 kW vermogen (= 11pk),
is erg weinig.
Heel merkwaardig is het dat als energie uit olie eerst wordt
omgezet in electriciteit, en vervolgens wordt gebruikt voor transport,
dit goedkoper is dan dat energie uit olie direct daarvoor wordt aangewend.
Kwestie van belasting?


Primeurs
Autosalon Parijs (okt).
O.a. nieuwe Citroen C3 Picasso, Ford Ka, Renault Megane en
Suzuki Alto.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 sep 2008 16:19

Nieuwe electrische auto uit Nederland
"Heerlen - Een Nederlandse autofabrikant maakt zijn wereldpremière op
de prestigieuze Parijse beurs Mondial de L'Automobile op 4 oktober. De
nieuwe Nederlandse autofabrikant Durocar presenteert daar zijn eerste,
elektrisch aangedreven, kunststof bestelwagen QUICC! DiVa. De QUICC!
DiVa is speciaal ontwikkeld voor stadsverkeer. In 2009 komt de auto op
de markt. De massaproductie ervan komt in 2010 op gang. Het design van
de auto is in handen van Johann Tomforde, de geestelijke vader van de
Smart ForTwo. De auto kan een maximum snelheid halen van 120 km/h,
en heeft een actieradius van 150 kilometer." Uit de Stentor, wo 17 sep. 2008.

Afbeelding Afbeelding
QUICC! auto’s worden uitgerust met een lithium-ion ijzer fosfaat accu
pakket of een speciaal bi-polair lichtgewicht loodaccu pakket.
De uitstoot van CO2 en fijnstof is nul. Ook is de auto zeer stil, en
goedkoop m.b.t. variabele kosten: €1 - €2 per 100 kilometer.
De auto weegt ong. 850kg, en het laadvermogen is 600 kg.

Enkele feiten
* Voor de introductie kreegt Duracar een award voor de Quicc DiVa, tijdens het Cleantech Forum in Brussel.
* Oorspronkelijk komt het ontwerp uit Amerika.
* De auto is goed gekeurd door de Rijksdienst voor het wegverkeer, en op dit moment rijden er vijf (prototypes) rond.
* De investeringskosten bedragen reeds 25 miljoen.
* De aanschafprijs wordt geschat op €20.000.
* De eerste 30 zijn verkocht, aan een zorgcentrum in Heerlen.
* Durocar wil later met meer modellen komen.
* Voor electrische auto's hoeft geen wegenbelasting betaald te worden.

Proefrit met de Quicc Diva.
Meer over de Quicc DiVa (voorheen Innovan).

Opel Flextreme
Afbeelding Afbeelding

De electrische auto van Opel.
Enkele gegevens:
- actieradius 50 km, met insch. motor 750 km
- 1,3 ltr dieselmotor als hulp, voor opladen accu's.
- vermogen 120 kW.
- topsnelheid 160 km/h
- acceleratie van 0 - 100 km in 9,5 sec.
Meer info.
Photo gallery.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 24 sep 2008 14:25

En toen was mijn auto flink kapot.


Vanmorgen reed ik naar mijn werk en toen verloor er op de snelweg een vrachtwagen een spatbord + een ijzeren staaf (rond de 50 cm)
Ik reed daar dus achter gelukkig rij ik altijd op afstand anders had ik het dwars door mijn ruit gehad. Maar nu reed ik er dus overheen en dan maakte een lawaai.
Sturen ging gelijk erg moeilijk ik dus snel naar de kant en meerdere auto's die er overheen reden. Ik snel uit mijn auto bumper kapot recht voorwiel stond gelijk leeg. :cry:
Sommige mensen reden gelijk weer door omdat ze alleen maar blik schade hadden. De rijkswaterstaat was er heel snel net als politie en bergings bedrijf. Mijn man was er gelukkig ook snel omdat hij iets later dan mij wegreed thuis. Mijn auto is door een bergingsbedrijf weggesleept en ik blijk toch erg veel schade te hebben gelukkig kon ik de auto van mijn ouders meenemen.
Nu is mijn auto naar een autoschadebedrijf gebracht en wordt hij morgen onderzocht hoeveel schade er is. ALs de tegenpartij niet gevonden wordt kan alles vergoed worden de waarborgregeling (volgens mij heet dat zo)
Nu heb ik een opel miriva zolang mijn auto niet gemaakt is.
Ik baal der echt zo erg van omdat ik mijn auto net een maand heb er amper in gereden hooguit 10x.
Maar gelukkig is er niemand gewond geraakt. En ik heb de zeeuwse krant gebeld of er morgen een oproep in kan komen of getuigen zich willen melden. Ben erg benieuwd of we er iets van horen.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 sep 2008 14:30

heftig liefie!!! Maar Godzijdank dat er met jou niets gebeurd is, oke de auto is wellicht te fixen! Jij bent onvervangbaar, voor je man en de familie.
Ik hoop dat dit door getuigenverklaringen nog wordt opgelost!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 24 sep 2008 14:37

liefie schreef:En toen was mijn auto flink kapot.


Vanmorgen reed ik naar mijn werk en toen verloor er op de snelweg een vrachtwagen een spatbord + een ijzeren staaf (rond de 50 cm)
Ik reed daar dus achter gelukkig rij ik altijd op afstand anders had ik het dwars door mijn ruit gehad. Maar nu reed ik er dus overheen en dan maakte een lawaai.
Sturen ging gelijk erg moeilijk ik dus snel naar de kant en meerdere auto's die er overheen reden. Ik snel uit mijn auto bumper kapot recht voorwiel stond gelijk leeg. :cry:
Sommige mensen reden gelijk weer door omdat ze alleen maar blik schade hadden. De rijkswaterstaat was er heel snel net als politie en bergings bedrijf. Mijn man was er gelukkig ook snel omdat hij iets later dan mij wegreed thuis. Mijn auto is door een bergingsbedrijf weggesleept en ik blijk toch erg veel schade te hebben gelukkig kon ik de auto van mijn ouders meenemen.
Nu is mijn auto naar een autoschadebedrijf gebracht en wordt hij morgen onderzocht hoeveel schade er is. ALs de tegenpartij niet gevonden wordt kan alles vergoed worden de waarborgregeling (volgens mij heet dat zo)
Nu heb ik een opel miriva zolang mijn auto niet gemaakt is.
Ik baal der echt zo erg van omdat ik mijn auto net een maand heb er amper in gereden hooguit 10x.
Maar gelukkig is er niemand gewond geraakt. En ik heb de zeeuwse krant gebeld of er morgen een oproep in kan komen of getuigen zich willen melden. Ben erg benieuwd of we er iets van horen.


Ben je nog wel gaan werken?? Want ik kan me voorstellen dat de schrik er behoorlijk in zat. En hoe ging het werken?

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 24 sep 2008 14:40

Ja ik ben gaan werken ik heb het kantoor gebeld zit dan de eerst verantwoordelijke en die heeft mij tot 10.15 uitgepland (andere collega's hebben alles overgenomen) Maar ik was om 09.00 bij de eerste client en had er maar 3 ondertussen heb ik verzekering enz gebeld.
Schril zit er goed in maar kan beter bezig zijn dan alleen thuis te gaan zitten.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 sep 2008 14:43

ja dat is wel zo,
sterkte!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 24 sep 2008 14:45

nou ik heb ook een keer een ongeluk gehad... ben toen wel m'n bed in gedoken en heb toen heel wat uren geslapen. Lichamelijk kapot en vreselijk geschrokken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten