Matt 7 en zelfbedrog.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 18 jan 2004 16:16

Dag Mic.

Eén tekst is geen tekst. Twee teksten zijn een halve tekst, en daarom krijg je er drie :)

Deut. 15:10
Gij zult hem met mildheid geven en uw hart zal niet verdrietig zijn, wanneer gij hem geeft, want ter wille daarvan zal de HERE, uw God, u zegenen in al uw werk en in alles wat gij onderneemt. 11 Want armen zullen nooit in het land ontbreken; daarom gebied ik u aldus: Gij zult uw hand wijd openen voor uw broeder, voor de ellendige en de arme in uw land.

Math. 25:34vv
34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af. 35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, 36 naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. 37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed? 39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen? 40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.

Jacobus 1:27
Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is: omzien naar wezen en weduwen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren.

let vooral eens op die Mattheustekst.
Een half-verborgen element in het verhaal,mis dat de mensen die Jesus spreekt, kennelijk niet eens wisten dat hun zaligheid het gevolg was van hun "godsdienst-van-de-liefde". Zij zijn zich er niet van bewust dat wat je je naaste aan-doet (positief of negatief) je Christus aandoet, en daarom logischerwijs ofwel de hel, ofwel de zaligheid voortbrengt.
Dit geldt ook voor de beide andere teksten.

je
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 jan 2004 11:38

en als je iets goeds doet en iets slechts? Ga je dan naar de hemel of naar de hel Carl?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 jan 2004 12:26

1 Tim. 2:3
3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.

En dat Zijn wil gerealiseerd zal worden, behoeft geen betoog.
Dit is overigens niet de enige passage uit de brieven van Paulus die duidelijk maakt dat uiteindelijk allen behouden wordne, kijk eens naar het hele hoofdstuk 1 uit Colossenzen, waaruit ik m.n. vers 19 wil highlighten:
Colossenzen 1:19b
19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, 20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.

Met de ganse volheid bedoelt Paulus dus niet een klein select groepje uitverkorenen, maar de héle schepping. De héle schepping verzoent zich dus met haar Schepper. Ook figuren die wij nu kennen onder namen als bv. Bin Laden.

De vraag rijst dan natuurlijk wat je met het begrip 'hel' aan moet.
De hel bestaat wel degelijk.
Echter niet als een altijddurende strafplaats, maar als een geestelijke staat waar je in terecht komt als de slechtst denkbare uitkomst van je streven, je gedachten, je waarden en normen, je wensen etc. etc.
Hoe lang dit duurt hangt af van het besluit om Gods Wil uit te voeren, nl. het liefhebben van je naaste als jezelf. Daarmee zet je genezende (voor jezelf genezend dus) krachten in werking.

je
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 jan 2004 13:53

Zonder wedergeboorte/ geloof kom je niet in de hemel:

Joh 3:

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

en dan heb je natuurlijk nog de tekst waarmee deze topic begon: "niet ieder die in de naam des Heeren goede werken doet zal ingaan in de hemel"

Dit is overigens niet de enige passage uit de brieven van Paulus die duidelijk maakt dat uiteindelijk allen

Als God's wil altijd gedaan wordt, wilde hij dus dat miljoenen mensen van Zijn volk uitgemoord werden, dat kindertjes sterven aan aids en hongersnood, dat meisjes verkracht worden etc. En jij zegt nog dat het bevel van God is dat je elkaar lief hebt? Hoe kan Hij dat dan zeggen als Hij zelf geen liefde is?

Volgens mij is de hel iets minder dan een minder fijne plaats: En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid. (openbaring 20:10)
Afbeelding

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 jan 2004 14:20

@mic schreef:Zonder wedergeboorte/ geloof kom je niet in de hemel:

Joh 3:

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

Een schitterende passage, deze woorden van Jesus. Ik denk me dan in hoe groot het wonder en de majesteit van God zijn, als uiteindelijk ook de laatste zondaar tot behoud zal komen.

en dan heb je natuurlijk nog de tekst waarmee deze topic begon: "niet ieder die in de naam des Heeren goede werken doet zal ingaan in de hemel"

Dit is overigens niet de enige passage uit de brieven van Paulus die duidelijk maakt dat uiteindelijk allen

Als God's wil altijd gedaan wordt, wilde hij dus dat miljoenen mensen van Zijn volk uitgemoord werden, dat kindertjes sterven aan aids en hongersnood, dat meisjes verkracht worden etc. En jij zegt nog dat het bevel van God is dat je elkaar lief hebt? Hoe kan Hij dat dan zeggen als Hij zelf geen liefde is?

Je maakt een vergissing.
De liefde van God kan niet volmaakt zijn, als Hij de mens (die van Zijn ruach in zich draagt) ge- en verboden oplegt. Joden spreken dan ook niet over bijv. de 10 geboden, maar over de 10 Woorden.
Ik wil uiteraard genocide niet goed praten. maar als wij, mensen, dit kennelijk van tijd tot tijd en van plaats tot plaats oirbaar vinden, kan God niet tegen Zijn eigen Wil (om ons in vrijheid te laten kiezen) ingaan. Dat is ook de diepere betekenis van het genesisverhaal.
God wijst ons echter wel de weg die het meest efficient is om te bereiken wat het uiteindelijke doel is: je naaste liefhebben zoals je jezelf liefhebt, en Hem liefhebben met heel je hart en al je kracht.

Volgens mij is de hel iets minder dan een minder fijne plaats: En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid. (openbaring 20:10)

Hoe zie jij die tekst in relatie tot Jesaja 45:5?
Ik ben de HERE en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben de HERE, en er is geen ander, 7 die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles. 8 Druppelt, hemelen, van boven en laten de wolken gerechtigheid doen neerstromen; de aarde opene zich, opdat het heil ontluike en zij daarbij gerechtigheid doe uitspruiten; Ik, de HERE, heb dit geschapen.
God demonstreert zichzelf hier als de schepper van niet alleen het goede, maar ook van het kwade.

je
Carl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 jan 2004 15:00

In die mooie tekst van johannes 3 staat wel dat mensen die kwaad doen veroordeelt worden (zie de hel).

De hel kun je het beste zien als de afwezigheid van God, dus niet echt iets wat Hij concreet gemaakt heeft.

Gods liefde is perfect. Hoe zouden wij anders uberhaupt kunnen leren elkaar goed lief te hebben?

Overigens is jesaja idd een redelijk moeilijke tekst. Lief zijn voor elkaar getuigt van geloof, maar is niet zaligmakend. Er wordt ind e bijbel maar één manier van behoud genoemd en dat is door geloof in Jezus.
Afbeelding

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 jan 2004 15:09

Psalm 139:8
Steeg ik ten hemel – Gij zijt daar,
of maakte ik het dodenrijk tot mijn sponde – Gij zijt er;

kortom: is er -waar dan ook- één enkele plek te bedenken waar Zijn Aanwezigheid niet is?

je
Carl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 jan 2004 15:13

dodenrijk is iets anders dan hel: het dodenrijk is de plaats waar mensen de dag des oordeels afwachten. de hel is de plaats waar je naar veroordeeld wordt.

Overigens citeer jij een psalm uit z'n verband: in die tijd beschouwde men het dodenrijk gewoon als een plaats op aarde, wat David hier probeert te zeggen dat hij nergens kan zijn waar God niet is. Maar dan hebben we het over deze fysieke wereld, niet over de geestelijke.
Afbeelding

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 jan 2004 15:50

@mic schreef:dodenrijk is iets anders dan hel: het dodenrijk is de plaats waar mensen de dag des oordeels afwachten. de hel is de plaats waar je naar veroordeeld wordt.

Zomaar een paar teksten over het dodenrijk.

Psalm 49:15 schetst het dodenrijk niet als een plaats waar mensen afwachten, maar als een plaats waar mensen vergaan.
Psalm 88:1 tm 8 schetst het dodenrijk als een plaats waar David zich ervaart als een plaats waar God straffend aanwezig is.
Psalm 116:3 idem
Niet alleen komt het dodenrijk hier naar voren niet als een soort neutrale bewaarplaats, maar als een plaats waar je maar beter niet kunt zijn. Het interessante is, dat op deze, en andere plaatsen, tevens de indruk wordt gewekt dat de ervaring van het dodenrijk niet persé alleen na de dood is.
Men kan tijdens het fysieke bestaan het dodenrijk al ervaren.
Jesaja 38:10 vv (het danklied van Hizkia) versterkt dit beeld.[/quote]

Overigens citeer jij een psalm uit z'n verband: in die tijd beschouwde men het dodenrijk gewoon als een plaats op aarde, wat David hier probeert te zeggen dat hij nergens kan zijn waar God niet is. Maar dan hebben we het over deze fysieke wereld, niet over de geestelijke.[/quote]

M.i. niet juist. Men ervoer het dodenrijk als een plaats onder de aarde. De meest sprekende tekst hierover is de reflectie op het einde van Korach, Dathan en Abiram in Numeri 16:33, en Psalm 15:33

je
Carl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 jan 2004 19:51

Nou ja wat ik bedoelde te zeggen: men ervaart het dodenrijk als een fysiche plaats, wat het niet is. interessante discussie, maar wel offtopic volgens mij. Dus wat was nog wel ontopic :wink:?

overigens denk ik dat je die 'doodservaringen'niet al te zwaar op moet vatten: we kennen ook de uitdrukking 'door een hel gaan' dat is hetzelfde, je gaat neit fysiek door de hel, maar het duid een gemoedstoestand aan die niets met de werkelijk hel zelf te maken heeft. Ik denk dat je op die manier ook het dodenrijk uit de psalmen op moet vatten.

(de psalmen blijven poetisch: als David over arendsvleugelen spreekt waarop hij gedragen word denk je ook niet gelijk aan een LOTR-3 achtig tafereel waar hij vrolijk wegvliegt van al z'n problemen, maar dat is meer een ervaring van intens geluk/ zorgeloosheid dan dat hij echt op een arend zit)
Afbeelding

Terug naar “Archief”