"Overbodige" Boeken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 jan 2004 00:57

Sjaan schreef:Die kleine profeten lees ik juist heel graag! Je ziet dat het volk Israel telkens weer van God afdwaalt, maar dat God Zijn volk steeds weer opzoekt. God straft en vertroost
'En gij zult weten dat Ik de Heere ben' Beslist niet 'overbodig', deze boeken!

Wat je hier uit kunt leren, vind ik, dat je het volk Israel kunt projecteren op jezelf. Toen ik dat besefte zag ik er ook de waarde van in.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 19 jan 2004 17:05

Ik heb een keer meegemaakt dat de schriflezing het geslachtsregister in Matteüs 1 was. Ik vroeg me toen echt af wat die man daarmee wilde bereiken. Maar toen hij de nadruk ging leggen op de 5 vrouwen (Tamar, Rachab, Ruth, Batseba en Maria) in de stamboom van Jezus was het echt een superinteressante preek (gezien het feit dat het jaren geleden is en ik het nog steeds weet, moet het wel indruk hebben gemaakt).

En ik denk dat alles in de bijbel belangrijk is, ookal spreekt niet alles je nu aan, misschien over 10 jaar juist wel!

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jan 2004 17:26

God liet niets optekenen zonder bedoeling.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 20 jan 2004 11:25

caprice schreef:God liet niets optekenen zonder bedoeling.

dat ben ik van harte met je eens.

Ook in bepaalde geslachtsregeisters staan boodschappen verborgen op profetische wijze; en sommigen zijn ook van belang als je gaat kijken naar de wetten.

BV: Mag een Levi wel trouwen met een niet Levi, priester, Israëliet?
sommigen zeggen van niet, maar in de Tora staat dat Mosjé trouwde met Tzippora de dochter van Jitro een Midjaniet (een heiden, dus).

Ik vind zulke kwesties uiterst interessant. Verder beschouw ik profeten als in het algemeen interessant, omdat ze erop wijzen welke weg men wel of juist niet bewandelen moet.

Sommige boeken zijn qua inhoud niet meer heel erg aan de orde, neem nou Eicha/Klaagliederen: dat is een rouwklacht over de vervallen staat van Jeroesjalajiem: welnu, JL is weer in glorie hersteld en zal nog meer bijzonder worden als de Grote Koning ervan uit zal regeren.

Maar misschien heeft het symbolische waarde als rouwklacht op de vervallen staat van de Kerk in het westen.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Terug naar “Archief”