Abortus of baby houden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 sep 2008 10:23

[quote="Harm-J

Het komt nu bij mij over, en dat is heel menselijk denk ik.., dat mensen emotioneler reageren, omdat er voor veel mensen raakvlakken in het verhaal zitten, Hierbij denk ik aan mensen die een miskraam hebben doorstaan, mensen die geen kinderen kunnen krijgen, mensen die juist wel kinderen hebben mogen ontvangen etc. Het komt op het zelfde neer als iemand bijvoorbeeld met een bepaalde ziekte te maken heeft gekregen, die zal waarschijnlijk dan emotioneler reageren op een vraag, mededeling, stelling daarover, dan iemand die daar niet mee te maken heeft gehad.
[/quote]

Natuurlijk blijft een bankoverval ook erg! En ik denk dat het volkomen logisch is dat mensen, als een zonde om een ander mens gaat, emotioneler reageren. Maar bij een bankoverval doe ik dat ook! Denk eens aan die vrouw achter de balie...Maar daarmee hoeft een zonde niet als meer of minder erg betiteld te worden, en dat gebeurt hier volgens mij ook helemaal niet. Maar ik denk wel dat we, vanuit Christelijk ookgpunt, zonden mogen benoemen als verkeerd. In plaats van erom heen te draaien. We staan ergens voor, en daar mogen we voor uit komen! En al gaat dat met emotie gepaard, dat maakt niet uit.

Als 2e blijf ik mij afvragen, kijken wij ook niet met te wereldse ogen naar de vraag van Haring? vandaar dat ik al eerder in het topic schreef: "Daarbij moet men ook niet vergeten dat God zo machtig is, dat Hij ook voor een ongeboren/geaborteerd kind een plaats aan Zijn tafel bereidt kan hebben als Hij dat nodig acht". Men kan het erg vinden dat een kindje niet geboren mag worden, maar worden wij allen niet geboren om eens te sterven? Iedereen klampt zich feitelijk aan dit aardse leven vast, ik net zo goed, er zijn weinig mensen die zeggen: laat mij morgen maar sterven. Toch is dit leven wat wij nu leiden, niet het leven zoals God het bedoelt heeft, dat leven komt later pas. Van dat latere leven weten wij ook, dat wij op die belofte van God mogen vertrouwen en dat het daar wel goed zal zijn, zoals God het bedoeld heeft.

Dit ben ik totaal niet met je eens. Daar gaat het hier helemaal niet om. Natuurlijk geloof ik best dat God ook met zo'n kindje een plan heeft (al moet ik heel eerlijk zeggen dat een dominee eens aan mij vertelde dat een kindje dat voor het zelf tot geloof kan komen overlijdt, en bij gelovige ouders is geboren, in de hemel zal komen. De andere kant van de munt liet hij in het midden...).
Maar het gaat erom dat je als volwassene een keuze maakt, die gebaseerd is op ikke ikke ikke. Waar ik het persoonlijk absoluut niet mee eens ben. Op mijn werk lopen zat jongeren rond die zeggen: had me maar niet geboren laten worden. Maar ik heb wel respect voor die ouders, bij wie het kindje ook totaal onverwacht, totaal ongewenst, kwam. Zij droegen tenminste de verantwoordelijkheden en gevolgen van hun daden. En hoe het dan later verder gaat, dat even terzijde. Het gaat hier om deze keus die ouders maken.
En ik kijk dus vanuit een normaal oogpunt, dit argument heeft niks met mijn geloof te maken, maar wel met mijn visie op volwassenheid[/quote]
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 sep 2008 11:41

Je kunt kiezen voor een abortus omdat je al die veranderingen in je leven nog niet wilt, maar je leven is al veranderd. Je kunt niet langer meer onbevangen in het leven staan als je zoiets heftigs meemaakt.Bovendien denk ik dat je jezelf evengoed als ouder zult gaan zien. Ook als je dit kindje aborteert.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 sep 2008 12:10

bloempie, daar heb je gelijk in.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 sep 2008 12:35

bloempie schreef:Je kunt kiezen voor een abortus omdat je al die veranderingen in je leven nog niet wilt, maar je leven is al veranderd. Je kunt niet langer meer onbevangen in het leven staan als je zoiets heftigs meemaakt.Bovendien denk ik dat je jezelf evengoed als ouder zult gaan zien. Ook als je dit kindje aborteert.

In het geval van Haring zou je zo kunnen denken, hoeveel mannen onttrekken zich niet aan de verantwoordelijkheid... In geval van een onenightstand lijken mij de zaken ook anders liggen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 sep 2008 14:31

Pivo schreef: Een heleboel stellen zouden er alles voor over hebben om een kindje te krijgen! Denk daar ook eens aan.

Dat is niet relevant denk ik, daar er genoeg mensen zijn die dat niet willen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 17 sep 2008 22:09

Sabra schreef:
Pivo schreef: Een heleboel stellen zouden er alles voor over hebben om een kindje te krijgen! Denk daar ook eens aan.

Dat is niet relevant denk ik, daar er genoeg mensen zijn die dat niet willen.
Nou ik denk dat het wel relevant is. De topicstarter (ik weet even niet meer wie het was...) twijfelt tussen abortus en niet abortus. Ik denk dat heel veel kinderloze echtparen nu misschien heel (egoistisch, sorry niet naar bedoeld) stiekem naar zichzelf en denken: "Tsjonge jonge zeg! Ik wou dat ik er een KON krijgen, en jij twijfelt of je het moet houden?!?!?!?!?!!?!!" Sommige doen letterlijk / figuurlijk een moord voor een kind.
Sommige echparen zien het einde van de wereld als ze zien / horen dat hun kind vroegtijdig is overleden.
Natuurlijk kan ik niet alle echtparen die kinderloos zijn niet over een kam scheren, ook de echtparen met kinderen niet.
Ook vind ik dat de topicstarter zich heel gelukkig kan prijzen (in mijn ogen) dat zijn vriendin zwanger is, ondanks dat het misschien niet helemaal gepland is. Mijn moeder zei in m'n tienerjaren: "Jij was een ongelukje, je was niet gepland." Dat zet je echt aan het denken!! Dat klinkt alsof een wilde nacht is beleefd zonder de gevolgen daarvan te overzien. (zo voelde ik mij toen mijn moeder het vertelde) maar goed dan gaan we te ver uitwijken.....

Misschien is het relevant, misschien niet. Maar de kinderloze echtparen op dit forum kan ik heel goed begrijpen............ Het is slechts een mening waarop zij zich verwoorden hoe zij zich voelen. En dat is gelukkig ook in refoland toegestaan. Jammer dat niet iedereen zich daarin kan vinden.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 17 sep 2008 22:10

Lalage schreef:
Daphne schreef:
Pivo schreef:Een heleboel stellen zouden er alles voor over hebben om een kindje te krijgen!

Inderdaad...

En toch blijf ik dit een non-argument vinden. Ik kan dan toch ook zeggen: er zijn zoveel stellen die er alles voor over hebben om te voorkomen dat ze een kind krijgen (er zijn er zelfs die abortus plegen!) Dat is toch geen reden dat anderen dan ook maar geen kind moeten krijgen? Wat een larie.

Als je je gaat inleven in mensen die geen kinderen kunnen krijgen terwijl ze dat wel graag zouden willen, lijkt me dat je gaat inzien dat het bijzonder is dat jij wel een kindje krijgt. Dit lijkt me zeker een aspect om mee te nemen in je beslissing. Kan jij een non-argument vinden, ik vind van niet

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 sep 2008 23:09

kwebbel schreef: Nou ik denk dat het wel relevant is. De topicstarter (ik weet even niet meer wie het was...) twijfelt tussen abortus en niet abortus.

Je kunt natuurlijk over mening verschillen om al dan wel of niet abortus toe te passen. Echter, het feit dat er kinderloze echtparen zijn, is voor degene die en beslissing moet nemen, niet relevant.

Misschien is het relevant, misschien niet. Maar de kinderloze echtparen op dit forum kan ik heel goed begrijpen.

Dat zie ik natuurlijk ook in, dat het heel erg wrang is dat iemand abortus laat plegen, terwijl jij graag een kind wil, maar het niet lukt. Neemt niet weg wat ik hiervoor heb gezegd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 sep 2008 23:11

Pivo schreef:Als je je gaat inleven in mensen die geen kinderen kunnen krijgen terwijl ze dat wel graag zouden willen, lijkt me dat je gaat inzien dat het bijzonder is dat jij wel een kindje krijgt. Dit lijkt me zeker een aspect om mee te nemen in je beslissing. Kan jij een non-argument vinden, ik vind van niet

Dat kun je natuurlijk op elk aspect van het leven toepassen. Daarom is het een non-argument.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 sep 2008 07:41

kwebbel schreef:Misschien is het relevant, misschien niet. Maar de kinderloze echtparen op dit forum kan ik heel goed begrijpen............ Het is slechts een mening waarop zij zich verwoorden hoe zij zich voelen. En dat is gelukkig ook in refoland toegestaan. Jammer dat niet iedereen zich daarin kan vinden.

Kijk, nu ga je er weer vanuit dat kinderloze echtparen verdriet hebben omdat ze geen kind hebben, terwijl er ook mensen zijn die geen kinderen willen. En nee dat is niet geaccepteerd in refoland, zie alle andere topics over dit topic (euh ja die zin klopt).

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 sep 2008 16:23

Lalage schreef:
kwebbel schreef:Misschien is het relevant, misschien niet. Maar de kinderloze echtparen op dit forum kan ik heel goed begrijpen............ Het is slechts een mening waarop zij zich verwoorden hoe zij zich voelen. En dat is gelukkig ook in refoland toegestaan. Jammer dat niet iedereen zich daarin kan vinden.

Kijk, nu ga je er weer vanuit dat kinderloze echtparen verdriet hebben omdat ze geen kind hebben, terwijl er ook mensen zijn die geen kinderen willen. En nee dat is niet geaccepteerd in refoland, zie alle andere topics over dit topic (euh ja die zin klopt).
Sorry als ik dat beeld heb gegeven, natuurlijk zijn er echtparen die geen kinderen willen (zoals mijn eigen zus en zwager) maar ik weet wel dat er veel echtparen zijn die heel graag een kind willen, ik kan hun heel goed begrijpen. Het is niet leuk om te horen over mogelijke abortus of niet, terwijl hun er zo naar verlangen!
Maar er zijn er genoeg die geen kinderen willen, met recht natuurlijk!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 sep 2008 17:54

Een abortus is altijd vreselijk... maar sommige mensen zien het toch als de beste oplossing in een bepaalde situatie. Het is misschien moeilijk om je in te leven in mensen die ervoor kiezen, omdat je er zelf niet in zit (ik zelf gelukkig ook niet). Dan helpt zo'n argument als 'andere mensen willen zo graag een kind en krijgen er niet eentje' echt helemaal niet.

De reden dat ik voor legale mogelijkheden tot abortus ben is omdat er anders illegale praktijken gaan plaatsvinden. Daar heb ik laatst nog een film over gezien en dat was erg indrukwekkend. Blijkbaar kunnen meisjes/vrouwen zo erg in paniek zijn vanwege een zwangerschap dat ze zelfs abortus willen toepassen als het illegaal is. Laat het ze dan maar op een hygienische manier doen...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 18 sep 2008 18:22

Het blijft wel erg stil aan de kant van Haring.............
Afbeelding

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 19 sep 2008 10:58

Dippie schreef:Het blijft wel erg stil aan de kant van Haring.............

Dat zat ik nu ook net te denken...
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 sep 2008 11:02

Je kan dan toch ook die 2 combineren: het kind laten komen en ter adoptie geven aan mensen die zelf geen kinderen kunnen krijgen en dat wel heel graag hadden gewild.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”