Hoe kies je een goede basisschool?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 15 sep 2008 20:05

*Annet* schreef:ik heb ook even een vraag over scholen.

waarom word van hoger hand bepaald wanneer de kinderen vrij hebben. Ik baal daarvan, of in elk geval zou ik het zo willen stellen: is er de mogelijkheid om bijv. een paar dagen per jaar zelf te bepalen om vrije dagen op te nemen? Mijn man heeft ook recht op een aantal vrij op te nemen dagen per jaar. Het zou wel eens errug handig zijn als dat voor de kinderen ook kon.

Tuurlijk, ik kan gewoon mijn kinderen ziek melden oid maar ik doe het liever op een eerlijke manier.

Wat ik zo in bijna ieder boekje van school lees, is dat zomaar ziekmelden ook niet zo makkelijk is. Stel je voor dat school nabelt en je bent niet thuis, dan zijn ze officieel genoodzaakt om de leerplichtambtenaar in te schakelen. (Sorry, ik lees dat je dat ook liever niet wilt)

Er zijn geloof ik wel manieren om vrij te krijgen, maximaal 10 dagen in het jaar. Daar moet van te voren toestemming voor gevraagd worden en ik geloof dat er geen vrije dag mag worden gevraagd in de eerste week van het nieuwe schooljaar.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 sep 2008 22:33

Bij ons waren ze nooit zo heel moeilijk hoor. Wij mochten wel eens een halve dag eerder weg als we op vakantie gingen ofzo.
Maar daarnaast: een kind is gewoon leerplichtig, en moet gewoon. Net als dat ik en mijn man ook niet zomaar van ons werk weg kunnen blijven. Volgens mij moet je daar als ouders gewoon rekening mee houden, zolang de kinderen op school zitten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 sep 2008 05:58

jullie kunnen een dag vrij vragen van je werk en ik kan dat niet voor mijn jongens. Ik heb het van het voorjaar 1 keer gedaan, voor een middag, beetje ingewikkeld verhaal ivm verjaardag opa en een sterfgeval in dezelfde familie. Kreeg nogal een kille reactie terug. Echt of meneer de opperdirekteur tegen mij 'nietig menschenkind' sprak.

Ik hoef echt niet te pas en te onpas vrij want ik ben ook echt iemand van rust reinheid regelmaat en plicht is plicht, maar wat jammer toch dat we niet een paar dagen per schooljaar vrij op kunnen nemen. De leraars hebben ook nog al eens een studie dag en geven de kinderen vrij. Wij kunnen dan ook niet nagaan of het personeel allemaal naar die studiedag gaat. Heb nl. ook wel eens wat opgevangen in de wandelgangen van collega's die daar met elkaar over spraken.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 16 sep 2008 08:09

Volgens mij wordt dat echt een zooitje en heb je dan bijna nooit meer een complete klas. En er zijn toch gewoon dingen waar je zonder problemen vrij voor kan krijgen, zoals begrafenis, bruiloft ed. En als je een goede reden had om je kinderen niet naar school te doen dan zou ik gewoon geen aandacht schenken aan een rottige directeur.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 16 sep 2008 14:52

Het lijkt me overigens voor kinderen ook niet leuk als ze tussendoor vrij zijn als al hun vriendjes en vriendinnetjes op school zitten. Dan denken ze al snel dat ze het een en ander missen. Niet zozeer het schoolwerk, maar wel alle andere dingen die in de klas gebeuren.
AfbeeldingAfbeelding

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 16 sep 2008 16:58

Helaas, is die regel er nu eenmaal.
Bij ons op school wordt de aanwezigheid van leerlingen verwacht en wordt ongeoorloofd verzuim doorgegeven aan de leerplichtambtenaar. We zijn nl een christelijke school en hebben de plicht om gehoorzaam te zijn aan degenen die 'boven ons gesteld' zijn.
Enne... voor ons als leerkrachten ook weleens jammer, want wij kunnen net zo goed geen vrije dagen opnemen (ondanks we veel vakantie hebben :roll: ) En dat is bijv. bij een bruiloft van vrienden toch wel handig, maar helaas, 't is nu eenmaal zo.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 16 sep 2008 19:33

ligt geheel aan je eigen directeur hoor, hoe moeilijk ze doen, want die moet het verantwoorden, en als hij daar geen zin in heeft heb je pech.

het voelt idd alsof je als kind behandeld wordt, ik bedoel 90% van de mensen kan goed inschatten waarneer hun kind eens vrij kan hoor, maar ja de goeden moeten nou eenmaal onder de kwaden lijden, maaar dat betuttelend wordt ik ook wel eens zwaar geriiriteerd van.

al hebben wij het erg getroffen met onze directeur, echt waar, heb afegelopen, febr een week vrij gehad om met dekids, met vriendenen die met verlof waren, op vakantie te kunnen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 sep 2008 05:59

Heidebloem schreef:Het lijkt me overigens voor kinderen ook niet leuk als ze tussendoor vrij zijn als al hun vriendjes en vriendinnetjes op school zitten. Dan denken ze al snel dat ze het een en ander missen. Niet zozeer het schoolwerk, maar wel alle andere dingen die in de klas gebeuren.

als ze ziek zijn zijn ze ook niet op school en juist de laatste dag van hun ziek zijn vinden ze het heerlijk om nog even thuis vertroeteld te worden en gewoon lekker buiten te mogen spelen terwijl hun vriendjes op school zijn.

Maar goed, ben blij dat Gempa me begrijpt! Ik had ooit es gehoord dat je evengoed vrij kunt vragen voor 2 dagen ofzo buiten de vakantie om. Maar dat zal dan niet zo zijn als verder daar niemand iets over meld.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 17 sep 2008 06:38

Het zal ook wel een beetje per school verschillend zijn, maar volgens mij is er geen enkele directeur die graag rond vakantietijd extra vrij geeft. Daar wordt enorm op gecontroleerd.
Mijn broertje en zusje krijgen altijd wel een morgen of middag vrij als ze mij naar het vliegveld brengen, dat gebeurt ook niet op elke school.

Terug naar “Archief”