Gedrag in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 sep 2008 09:54

We hebben idd twee keer per jaar preekbespreking met de +15 en +20 vereniging.
Maar ik zou me minder thuis voelen in een gemeente als ik elke week zou moeten koffie drinken na de dienst, en elke dienst met de dominee na zou gaan praten. Ik ben iets meer van het vrijblijvende. Ik kletst na de dienst buiten nog even met iedereen, en wil dan lekker naar huis. We werken allebei de hele week al keihard, en hebben de zondag eigenlijk nodig om bij te komen.
Maar het is maar wat je gewend bent misschien. Ik zit in een 'gewone' ouderwetse gemeente. En ik voel me er prima thuis. Soms probeer ik met wat anderen van de gemeente wel wat nieuwe dingen door te voeren, zoals zingen na de diensten op tweede feestdagen, sing-ins, koffie drinken na de kerk, maar daar blijft het wel bij, en ik vind het prima. IK heb bewust voor deze gemeente gekozen, en neem dan het wat ouderwetsere en bepaalde tradities maar voor lief.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 sep 2008 09:57

Ook al is er wekelijks koffiedrinken, daarom is het toch niet verplicht om daar ook wekelijks bij te wezen?

Wij zijn pas ook gelijk uit de kerk weggegaan ipv eerst koffiedrinken. Daarbij vind ik het wel altijd fijn, maar dat komt misschien omdat het daar ook een kleine gemeente is (ongeveer 20 mensen)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 sep 2008 10:10

Preekbesprekingen zijn inderdaad fijn, maar het moet geen verplichting worden.

Ik ben het niet gewend om koffie te drinken na de kerkdienst, maar misschien werkt dat wel om te voorkomen dat er veel gekletst wordt voor de dienst/in de kerk?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 sep 2008 10:16

Vooral het sociale aspect versterkt daardoor. Er wordt dan ook gevraagd hoe het met elkaar gaat en kom je er achter wat er leeft in de gemeente.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 sep 2008 10:21

Riska schreef:In een ver verleden heb ik wel eens een preekvóórbereiding mee gemaakt. Dat is ook heel boeiend. De te lezen tekst voor de zondag en dan erover spreken wat jou raakt, wat je opvalt, waar jij denkt dat de kern zit of waar het echt over gaat, samen met een groep gemeenteleden.
En dan zondags luister je extra scherp, om te horen of er wat terug te vinden is van wat er besproken is. Meestal ging die dominee schijnbaar in eerste instantie een stuk mee en kwam dan met echte, diepgaande tekstuitleg en dat stond soms haaks op wat je gedacht had dat het betekende. Maar het was heel leerzaam, al was het ook maar om te leren niet oppervlakkig te lezen...

Herkenbaar!!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 sep 2008 10:21

Ja, dat kan ik me voorstellen. En omdat mensen weten dat ze na afloop die en die toch even kunnen spreken, gaan ze dat misschien niet doen in de kerkbank...

Riska

Berichtdoor Riska » 09 sep 2008 10:30

Dat is whisful thinking, dat ze dan vantevoren niet meer praten... :wink:
Maar er is bij ons alle zondagen koffiedrinken na de dienst. Dan worden er gesprekken gevoerd over van alles en nog wat. Het is meestal eenzelfde club, maar toch is het goed.
Eenieder is vrij om mee koffie te drinken of om lekker naar huis te gaan. Je kunt de dominee aanspreken op iets, maar ook gewoon de hand geven en ook hem een gezegende dag wensen verder (bijvoorbeeld). Maar zelfs dat hoeft niet. Je kunt ook nog via de zij-ingang de kerk verlaten...
Daarin zit geen enkele verplichting. Maar er is gewoon gelegenheid...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 sep 2008 10:49

Riska schreef:Dat is whisful thinking, dat ze dan vantevoren niet meer praten... :wink:
:lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 sep 2008 11:30

omdat wij maar 1 dienst op de zondag hebben en we in een aula van een school de kerk hebben moet de aula ook weer leeg en weer omgebouwd worden voor de school. Er is na de dienst ook altijd tijd voor persoonlijk gebed met een van de kerkenraad of dominee. En na de dienst hebben wij zeker koffiedrinken en dat is niet verplicht wij gaan ook weleens gelijk uit de kerk naar huis. Als je oppasdienst heb gehad of kindernevendienst dan moeten de lokalen ook weer omgebouwd worden zodat de school de maandag weer gebruik kan maken.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 sep 2008 15:46

Bij ons is er ook na iedere morgendienst koffie drinken en meestal is daar de dominee ook wel aanwezig. Vragen stellen kan dus altijd. Na een vriendendienst (laagdrempelig) blijft de dominee nog een poosje voor in de kerk op een barkruk zitten, zodat mensen met vragen naar hem toe kunnen komen. Zo staat niet iedereen er meteen omheen zoals in de koffieruimte, maar kan er wel op het gemakje worden doorgepraat. Na zo'n vriendendienst wordt er ook gezamenlijk brood gegeten trouwens, erg leuk!
Mailen kan natuurlijk altijd, dat heb ik ook wel eens gedaan :)
pobody's nerfect

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 09 sep 2008 19:34

Koffie drinken na de dienst of de dominee de hand schudden of aanspreken is bij ons vrijwel onmogelijk. We zijn gewoon met te veel gemeenteleden. Je kunt moeilijk met z'n 950-en gaan koffiedrinken oid. En na de eerste dienst staan de mensen voor de tweede al op de stoep.
Koffie drinken doet bij ons alleen de dominee in de consistorie als hij twee diensten achter elkaar doet.

Een aantal keren per jaar is er wel een preekbespreking, soms voor de jongeren, soms voor iedereen.

Uiteraard is het fijn zo'n grote gemeente te hebben, maar soms niet echt praktisch. Ook ken je lang niet iedereen, dat is onmogelijk.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 09 sep 2008 19:38

Ik ga meestal 2e dienst (lekker uitslapen, begint pas om 10:45), maar daardoor ken ik diegenen die altijd 1e gaan ook niet zo goed. Al zijn er natuurlijk wel andere gelegenheden dan de dienst om elkaar te ontmoeten.

Bijvoorbeeld met het avondmaal is het (m.n voor hen die niet aangaan en de kinderen) ook niet altijd handig met zoveel, we hebben dan zo'n 5 of 6 lange tafels.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 sep 2008 19:43

Ik ben ook een tijdje naar zo'n grote kerk geweest en heb uiteindelijk geconcludeerd dat ik dat toch niet zo geweldig vond, omdat je nooit iedereen leert kennen. Het valt ook niet op als er een nieuw gezicht is, terwijl bijvoorbeeld in de kerk van mijn ouders (waar ik nu ook weer af en toe heen ga) nieuwe mensen altijd worden aangesproken.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 16 sep 2008 14:28

Tja, nieuwe mensen verwelkomen, daar schort het idd wel eens aan. Meestal worden ze wel opgemerkt hoor :lol:

Ik heb wel waardering voor mijn broer en schoonzus, zij stappen soms op nieuwelingen af en nodigen hen uit voor de koffie. Vind ik wel bewonderingswaardig, want ik ben het van huis uit ook niet zo gewend helaas.

Over gedrag in de kerk gesproken; ik erger me vaak dat als iemand er uit gaat of een geluid maakt oid direct alle hoofden die richting uitgaan en blijven. Vooral dat laatste vind ik irritant. Ik kijk ook wel als ik iets hoor, maar probeer niet te blijven staren en zeker niet half omgedraaid te gaan zitten.
AfbeeldingAfbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 sep 2008 17:23

Heidebloem schreef:Over gedrag in de kerk gesproken; ik erger me vaak dat als iemand er uit gaat of een geluid maakt oid direct alle hoofden die richting uitgaan en blijven. Vooral dat laatste vind ik irritant. Ik kijk ook wel als ik iets hoor, maar probeer niet te blijven staren en zeker niet half omgedraaid te gaan zitten.
Inderdaad, dat je even kijkt, oké, da's menselijk, maar daarna gewoon weer concentreren graag! Onze vorige predikant liet een Psalm zingen als er iemand onwel werd, omdat er anders toch maar slecht geluisterd werd, is ook wel een remedie.

Terug naar “Archief”