reizen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 11 sep 2008 17:35

Niet dat ik verantwoordelijk ben voor wat de rest van de wereld doet (het is immers ook 'die binnen uw poorten is'). Maar daarmee voel ik me er wel verantwoordelijk voor als ik gebruik maak van hun diensten.

Overigens zijn de zondagen bij ons thuis een beetje gemiddeld in refoland denk ik. Geen tv, geen huis(houdelijk)werk, wel knutselen, spelletjes, in de tuin spelen, op visite gaan, koken. Maar mijn ouders zijn er wel altijd eerlijk in geweest dat veel dingen gevoelsmatig zijn. Bijv. koken is best, maar een cake bakken gevoelsmatig weer niet.

Bovenstaande denk ik eigenlijk ook wel. Het is ook plezierig als het in de
stad rustig is. Doorgaans is dat hier ook wel zo. Ik heb nog nooit iemand
zien autowassen, of schilderen. Al zal dat bij uitzondering wel gebeuren.

Gelukkig zijn hier ook geen winkels open. In het nabijgelegen Zwolle zo
af en toe wel. Maar daar is ook verzet tegen. Degenen die weigeren op
zondag te werken worden minder snel aangenomen. Maar lang niet alle
winkels in Zwolle doen mee met de koopzondagen.
Laatst gewijzigd door Rolf op 11 sep 2008 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 sep 2008 17:37

Haha dat vind ik eigenlijk wel een leuk voorbeeld Heidebloem, van dat koken en die cake!
Niet omdat ik het stom vind ofzo, maar het is wel typerend voor sommige andere gevoelsmatige beslissingen, waar absoluut niets mis mee is verder :)

Ik zou zelf ook niet gaan shoppen op zondag hoor. Maar ik zou een koopzondag om die reden uit mijn vorige post nooit willen verbieden ofzo. Mensen moeten het zelf weten.
Maarja, met de bus naar de kerk gaan denk ik weer geen seconde over na eigenlijk.
pobody's nerfect

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 12 sep 2008 16:06

Als je consequent ben, dan ga je ook niet naar de kerk, sluit je je gas licht en water af en ga je ook niet lezen. Gewoon naar buiten staren, zo is het toch als God bedoelt heeft?

Of toch ook niet?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 sep 2008 17:03

The Engineer schreef:Als je consequent ben, dan ga je ook niet naar de kerk, sluit je je gas licht en water af en ga je ook niet lezen. Gewoon naar buiten staren, zo is het toch als God bedoelt heeft?

Of toch ook niet?

Lekker genuanceerd, hier heeft iedereen echt wat aan, dank je!
pobody's nerfect

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 sep 2008 14:13

Heidebloem, ik zou je beslissing ook genomen hebben. Anders dan voor de kerk en aanverwante zaken gebruiken wij de auto op zondag niet.

De zondat wordt wel genoemd een "dag van afzondering", en ik denk dat dat een juiste formulering is. Het gaat niet zo zeer om welke regels je hanteert, maar waarom je ze hanteert. Omdat ze zondag de opstandingsdag van Christus is, is de dag aan Hem gewijd.

Maar goed, dan kom je nog bij praktische vragen uit zoals:
Laat je je zoontje van 2 op zondag in de zandbak spelen? (Antwoord: we moedigen het niet aan, maar als hij wil, en er is tijd om oude kleren aan te doen, dan mag het wel, zondag is niet de dag dat niets mag.)

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 sep 2008 15:23

Ik vind de zondag juist niet een dag van afzondering. Wel een dag waarin je uit kan rusten van je werk en een dag die idd aan Hem gewijd is.
Maar ik denk dat we God meer een 'plezier' doen om er een mooie dag van te maken waarin de kinderen lekker kunnen spelen ipv een dag die niet leuk is of waarin kinderen niet lekker hun gang kunnen gaan.
'k Denk dat de zondag ook een dag is waarin je gezin centraal mag staan. Door de weeks is iedereen druk maar juist op zondag kun je dan even lekker tijd nemen voor elkaar.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 sep 2008 16:50

Eens met Scatie. Er is gevaar op herhaling van het topic over zondagsrust, maar kan iemand mij vertellen wat er verkeerd aan is dat een kind van 2 op zondag in de zandbak speelt?! Ik begrijp daar werkelijk niets van. Kind gaat mee naar kerk/creche (wat doet het daar? ook spelen, juist!) en is vervolgens gezellig de middag thuis met het hele gezin. Leuk, als pa en ma zo rustig mogelijk willen zijn en het liefst boekjes lezen o.i.d. Misschien is het juist wel veel opbouwender als pa zelf ook zijn oude broek aan doet en meespeelt in de zandbak..! :)
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 sep 2008 17:18

Dat is denk ik het probleem nog neit zo ,maar meer dat kidneren binen de tuin moeten blijven.
Volgens mij zijn zulke regels puur gevoels kwesties die van generatie op generatie gaan en soms heel iets afzwakken. Zo ging mijn vader vroeger met ons wandelen op zondag en in de herfst gingen we dan kastanjes rapen, bij mijn grootouders mocht ook dat niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 sep 2008 17:59

Ja ik snap 't ook allemaal niet zo. Als wij kids krijgen mogen ze van mij denk ik gewoon buiten spelen en gaan we lekker met ze wandelen, spelletjes doen. Koekjes bakken/cake bakken zie ik ook geen probleem in.

Wij hadden een dominee en die vertelde een keer dat de vrouwen vroeger wel mochten breien maar het vervolgens weer uit moesten halen, anders was het werk. Tsjah...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 sep 2008 18:15

Ik vond de regel bij ons thuis heel nuttig, op zondag in de tuin blijven. Het was echt een gezinsdag. Mijn vader werkte fulltime, mijn moeder 2 avonden per week ofzo, de hele week liepen kinderen continu in- en uit ons huis. We woonden aan een speeltuin, met veel kids. Die ene dag was lekker gezinsdag, gewoon onder elkaar. Ik vond het geweldig. Even geen andere kinderen, maar lekker papa en mama voor onszelf. Mijn vader las 's middags als een verhaal voor, van Frinsel ofzo. Dat waren gouden tijden voor ons :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 13 sep 2008 18:41

Jo'tje schreef:
The Engineer schreef:Als je consequent ben, dan ga je ook niet naar de kerk, sluit je je gas licht en water af en ga je ook niet lezen. Gewoon naar buiten staren, zo is het toch als God bedoelt heeft?

Of toch ook niet?

Lekker genuanceerd, hier heeft iedereen echt wat aan, dank je!

Ik geef alleen mijn mening over het niveau van deze regel.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 sep 2008 18:51

Heidebloem schreef:Bijv. koken is best, maar een cake bakken gevoelsmatig weer niet.
Hahaha, dat herken ik zo! Niet van mijn ouders dan, maar gewoon van mezelf.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 13 sep 2008 18:52

Heidebloem schreef:Ik ben er nog niet uit.

Zaterdag terug is idd ook een optie, moet ff kijken of dat praktisch haalbaar is. Het is toch een reis van 4,5 uur.

Zelf reis ik op zondag ook nooit met het openbaar vervoer. Wij tanken ook niet op zondag.

Maar wat ik me afvraag; ben ik de enige met zulke bezwaren? Aan de reacties te zien zijn de meesten wel gewend op zondag te reizen.

Misschien een late reactie, maar ik denk er hetzelfde over als jij.
Het is misschien lastig uit te leggen aan collega´s, maar aan de andere kant, als je nu niet consequent bent wordt het alleen maar lastiger, want er komt misschien nog wel eens zo´n situatie om de hoek kijken.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 13 sep 2008 20:34

Ben dus niet de enige 'bezwaarde' :wink:

Heb besloten idd open te zijn naar collega's toe, ik denk dat ze er meer respect voor hebben als ik ze uitleg waarom ik wel of niet iets doe.

Ga ook kijken of het mogelijk is op maandag terug te gaan, als ik zaterdag weg zou gaan is het de moeite niet.

Wij speelden vroeger ook alleen in de tuin. Juist om de zondag te onderscheiden van andere dagen. Als je als kind de halve dag op straat hangt 'vergeet' je dat het zondag is. En spelen mag echt wel, maar het kan ook anders dan andere dagen van de week. Juist op zondag mocht er van alles bij ons op de vloer, een lego-stad, een poppenhuis, wegen bouwen met blokjes enz. Zelf heb ik fijne herinneringen aan het neerstrijken in de tuin met kleed en doos poppen of lego. En spelletjes doen met pa of ma.

Zelf ben ik er nog niet zo uit of ik dingen als cake bakken enz. wel wil, weet het gewoon nog niet.
Of 'een zondagse steek houdt geen week'; ik vind het leuk om met de hand wat te naaien, maar met de machine doe ik dan weer niet. En ook geen kleren herstellen. Probeer voor mezelf de grens te houden bij hobby en noodzakelijk. Maar dat zijn ook lastige dingen.

Om terug te komen op het reizen:
Degenen die wel op zondag zouden reizen, maakt het uit met wat voor vervoer? Alleen auto, of ook OV, ook 2 uur op een veerboot? (5 minuten of 2 uur maakt natuurlijk ook niet veel uit)

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 13 sep 2008 21:09

Ik heb er zelf helemaal geen moeite mee om op zondag te reizen, welk vervoer maakt me ook niet uit ik reis gewoon met alles.

Terug naar “Archief”