Klaas schreef:??? Dit lijkt me essentieel als je het wilt hebben over vrije wil in een deterministische context. Het determinisme stelt dat er geen vrije wil is omdat het mentale domein uiteindelijk onderworpen is aan fysische oorzaak-gevolg relaties.
het maakt mij - in deze discussie - niet uit of het fysische of het mentale domein deterministisch is of niet. Ik ben op zoek naar een beschrijving van het concept 'vrije wil' die op een of ander manier lijkt op hetgeen we met wil bedoelen (dus niet: iets willekeurigs) en op een of andere manier niet volledig onderworpen is aan externe factoren (willekeur of determinisme). Met determinisme is inmiddels vastgesteld dat dat niet kan, dus blijft alleen het non-determinisme over. Nu de beschrijving nog.
'Ergens op gebaseerd' is toch niet gelijk te stellen aan 'bepaald door'? Een beslissing die nergens op gebaseerd is is een onzinnige beslissing.
Als een beslissing
volledig ergens op gebaseerd is, is hij 'bepaald door'. Anders is hij deels nergens op gebaseerd.
Frost: Hetzij op toeval, hetzij op deterministische mentale processen.
Waarom geef je slechts deze twee opties? De toevoeging 'deterministische' staat nou juist ter discussie. Als mentale processen niet deterministisch zijn kun je ook niet per definitie stellen dat ze niet vrij zijn.
Omdat ik niet weet welke mentale processen er nog meer kunnen zijn buiten deterministische en willekeurige. En geen van beiden zijn naar mijn mening vrij te noemen; de laatste lijkt niet eens op een 'wil'.
Frost:
Ik zie in dit opzicht nog geen verschil tussen een niet-causale actor en toeval.
En ik zie niet in waarom je dat verschil niet ziet. Een beslissing nemen we omdat we dat 'willen'. De vraag is nu of dat willen bepaald wordt door fysische processen of niet.
Zo niet, wordt de wil dan nergens door bepaald? Worden beslissingen 'zomaar' genomen? Is de wil dan niet willekeurig?
Ik zou je willen aanraden het artikel dat ik aandroeg nog eens goed te lezen. Er wordt weliswaar niet direct over de vrije wil gesproken maar wel worden zaken t.a.v. naturalisme-dualisme duidelijk uiteengezet.
Heb ik gedaan, en hieronder volgt een beknopte samenvatting van mijn interpretatie, en mijn positie.
Het eliminitatief materialisme (de Churchlands) lijkt te stellen dat subjectieve ervaringen niet bestaan.
Het constructief naturalisme (Flanagan) en het trancedentaal naturalisme (McGinn) erkennen de subjectieve ervaring, en erkennen dat subjectieve ervaring zich niet (volledig) laat beschrijven. Het verschil lijkt te zijn dat de eersten de subjectieve ervaring wel fysisch noemen, en de laatsten niet, maar dat lijkt me een kwestie van definitie van de term 'fysisch'. (Vandaar mijn eerdere opmerking dat het mij voor de hand liggend leek om het mentale domein als onderdeel van het fysische domein te beschouwen, waarmee het mentale domein niet 'gereduceerd' wordt, maar het fysische 'uitgebreid').
De schrijver van het artikeltje lijkt een definitie te hanteren die subjectieve ervaringen uitsluit (zie dove wetenschapper). Als dat de officiele definitie is ben ik denk ik ook dualist (nog steeds een die naar determinisme neigt), waarbij ik een 1-op-1 relatie tussen de 'ziel' en fysische processen veronderstel zoals bij het constructief en trancedentaal naturalisme. De rol van de ziel acht ik dus beperkt tot het mogelijk maken van het mentale, van subjectieve ervaringen. En ik denk dat veel dieren ook zo'n 'ziel' hebben. Morele opvattingen, logisch redeneren, de wil etc zijn denk ik gewoon in fysische termen te beschrijven. Alleen de bewuste ervaring ervan niet.
Ik zie echter nog niet in op welke manier de wil vrij zou kunnen worden wanneer hij (deels) losgekoppeld wordt van deterministische of toevallige fysische processen - en aangekoppeld wordt aan mentale processen. Die laatste processen zijn nog steeds deterministisch of toevallig. De schrijver gaat daar ook niet op in.
Wat betreft die onbewezen aanname, het determinisme stelt dat alles onderworpen is aan fysische oorzaak-gevolg reacties. Me dunkt dat dat minstens zo'n onbewezen aanname is. Het niet vrij-zijn van de wil wordt uiteindelijk enkel op deze aanname teruggevoerd.
Dat klopt. Maar daar zit ik niet mee; voor mijn part is het determinisme onwaar.

Ik vraag me af of hoe krachtig het vrije-wil argument is, dat door gelovigen soms aangehaald wordt (zie begin discussie). Wanneer het louter een extra aanname is, is de waarde vrij gering. En wanneer het concept 'vrije wil' netzomin compatibel is met non-determinisme als met determinisme, is het een ongeldig argument.
Frost:
Waardoor wordt een non-deterministisch beslissingsproces geregeerd als het niet door toeval is?
Door de wil. Of noem het 'geest', wat je maar wilt. Het gaat erom dat het mentale proces niet 100% fysisch bepaald is.
En waardoor wordt de wil of de geest geregeerd? Op welke manier besluit iemand wat hij morgen zal gaan willen? Kan iemand besluiten (willen?) dat hij morgen in smurfen wil -en gaat- geloven? Of heeft de wil niet zoveel vrijheid?
Frost:
En, in het geval iemand zou stellen dat het beslissingsproces nergens door geregeerd wordt, wat betekent dat dan?
Dat het beslissingsproces een 'entiteit' an sich is.
Ik zie geen verschil tussen 'geregeerd worden door' en 'volledig gebaseerd zijn op'. Een beslissingsproces dat deels nergens door geregeerd wordt, is dan een beslissingsproces dat deels nergens op gebaseerd is. Is dat wat bedoeld wordt met vrijheid? Het label 'onzinnige beslissing' lijkt mij meer van toepassing. De onafhankelijke entiteit lijkt me equivalent aan een toevalgenerator.
Frost:
Is dat meer dan een flauwe woordspeling, waarmee hetzelfde bedoeld wordt als 'geregeerd worden door toeval'?
Als je stelt dat God nergens aan onderworpen is betekent dat dan per definitie dat God geregeerd wordt door toeval?
Vanuit ons perspectief bezien wel ja (en laat dat nu net het enige interessante perspectief zijn). Er valt geen enkel patroon te ontdekken in zijn acties; als God vervangen zou worden door een toevalgenerator zouden wij geen verschil opmerken. Zodra er een patroon te ontdekken is, is hij voorspelbaar, en onderworpen aan dat patroon (zijn aard, die hij niet kan veranderen).
Ik zie althans nog steeds geen derde optie naast determinisme en toeval (of een mengvorm daarvan).
Mijn stelling is dat we, door een bepaalde categorie oorzaken uit te sluiten, nooit tot een dergelijke oorzaak zullen concluderen.
?? Als je een oorzaak a priori uitsluit, zul je nooit die oorzaak concluderen. Dat lijkt me triviaal, dus dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt...
Is dat zo? Kun je van de vele verschillende soorten die elk op zich perfect zijn aangepast aan hun leefomgeving / -omstandigheden stellen dat het wangedrochten zijn? Ik zou zeggen dat slecht aangepaste organismen wangedrochten zijn.
Veel organismen zijn dan ook slecht aangepast. Voldoende om het te kunnen redden, maar vaak hopeloos inefficient. Denk aan vissen die op grote diepte leven en niets aan ogen hebben. Welke ontwerper gaat zulke vissen nu uitrusten met al dan niet functionerende ogen, als er geen licht is om ze te kunnen gebruiken? Het ontwerp van de menselijke bevalling is ook niet echt iets om over naar huis te schrijven, en heeft heel wat slachtoffers geeist.
Wel, de voorbeelden liggen voor het oprapen. En niet voor niets gaan er stemmen op om bepaalde 'ontwerpen' fors te verbeteren nu de technieken daarvoor binnen handbereik komen. Daarnaast is, als de mens het doel van het ontwerp was, een evolutieproces van miljarden jaren enigszins vergelijkbaar met via Keulen naar Parijs gaan, om het zwak uit te drukken.
Welke eisen zou je willen definiëren?
Bijvoorbeeld efficiency en hergebruik van bestaande componenten (en niet uitsluitend in soorten die een gemeenschappelijke voorouder hebben). Ethisch verantwoord wou ik nog noemen, maar daar voldoen mensen vaak ook niet aan dus dat zou oneerlijk zijn; het ontwerpen van biologische wapens is dus toegestaan.
Klopt. Ontwerpen die wezenlijk afwijken van menselijke ontwerpen kunnen we wellicht niet herkennen als zodanig. Echter, als we vanuit menselijke optiek kunnen omschrijven wat een ontwerp is en we dit vergelijken met een bepaald object dan kunnen we, bij voldoende overeenkomst, de conclusie 'ontwerp' op z'n minst aannemelijk maken.
Het lijkt me tricky, maar misschien is het mogelijk. Vergeet niet dat bij voorwerpen die we op deze planeet aantreffen, zoals horloges, vaak al via andere bronnen weten, of sterke vermoedens hebben, dat ze ontworpen [kunnen] zijn, en wie die ontwerpers dan waren. Wanneer zulke bronnen er niet zijn, zal de claim 'ontwerp' een stuk controversieler zijn.