Ja, ik begrijp heel erg goed wat Maarten bedoeld, en denk ook dat we daarin voorzichtig moeten zijn!
Maar dat schijnt nu niet aan de orde te zijn, gelukkig!
Het is goed om voor elkaar te bidden! Toch denk ik dat we allemaal gebed nodig hebben: ook na het ingelijfd zijn in Christus (weet niet wat de gangbare term in refo nederland is op het moment, maar dit klinkt me nog wel bekend) kunnen we ons zo koud voelen, zo onverschillig. We gaan dan zeuren om kleine dingen. Onze mede mens buiten Christus raken we uit het oog, en we worden egoistisch. Wij zijn immers veilig in Christus, nu kunnen we er rustig bij gaan zitten... Maar Christus zei: gaat dan heen... 'k al verder maar niet citeren, wil geen discussie over de doop.
Ook gebed om meer en meer eeeehmm "conformed in the image of Christ" te worden... Dat heb ik zo nodig! Ik wil vaak zo mezelf blijven als je begrijpt wat ik bedoel...! Veel Christenen hebben het idee: als iedereen maar was zoals ik dan zouden er helemaal geen problemen in de kerken zijn...!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?