reizen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 sep 2008 20:31

Ik denk dat dat ook de uiteindelijke bedoeling is geweest. Mensen moeten niet maar doorgaan en doorgaan. Er moet een moment van rust zijn in een week. Wij als christenen gebruiken daarvoor, heel handig, de zondag.
Het is trouwens iets ontzettend Nederlands om zo streng aan die zondagsrust te houden. In bijv. Amerika zie je dat veel minder terug.
pobody's nerfect

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 08 sep 2008 20:53

Jo'tje schreef:Ik denk dat dat ook de uiteindelijke bedoeling is geweest. Mensen moeten niet maar doorgaan en doorgaan. Er moet een moment van rust zijn in een week. Wij als christenen gebruiken daarvoor, heel handig, de zondag.
Het is trouwens iets ontzettend Nederlands om zo streng aan die zondagsrust te houden. In bijv. Amerika zie je dat veel minder terug.

Nou, dan moet je eens in de Schotse hooglanden en -eilanden kijken. Daar binden ze zelfs de schommel vast zodat die ook niet door de wind in beweging wordt gebracht. En er gaat altijd een doek over het hok van de haan zodat hij niet kraait op de zondag. En dat meen ik echt!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 sep 2008 21:45

In Luxemburg ligt het leven ook behoorlijk stil op zondag.

Rolf schreef:Van huis uit ben ik ook niet gewend om (onnodig) op zondag te
reizen. Ik pas dit nu niet meer 100% consequent toe, maar ben er wel
terughoudend in.

Dit heb ik precies eender.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 sep 2008 21:54

LauraC schreef:
Jo'tje schreef:Ik denk dat dat ook de uiteindelijke bedoeling is geweest. Mensen moeten niet maar doorgaan en doorgaan. Er moet een moment van rust zijn in een week. Wij als christenen gebruiken daarvoor, heel handig, de zondag.

Nou, dan moet je eens in de Schotse hooglanden en -eilanden kijken. Daar binden ze zelfs de schommel vast zodat die ook niet door de wind in beweging wordt gebracht. En er gaat altijd een doek over het hok van de haan zodat hij niet kraait op de zondag. En dat meen ik echt!

Het is natuurlijk altijd ergens erger ;) De amisch zullen vast ook strenger zijn etc. Mijn bedoeling was om aan te stippen dat ook striktheid rondom de zondagsrust te maken heeft met tradities.
pobody's nerfect

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 09 sep 2008 19:41

Laura, Gerdien, Rolf en anderen die terughoudend zijn: Wat zouden jullie doen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 sep 2008 19:56

Ik zou of alleen de zaterdag gaan of alles en dan op zondag mee terug.
Mijn ervaring is dat collega's het enorm waarderen en daarna nog meer ruimte geven voor je geloof en principes als je ook is in zulke zaken een stap naar hun toe zet. Zo ben ik afgelopen keer naar het personeelsfeest geweest wat een enorme disco was. Ze vonden het gaaf dat ik toch mee ging ook al was ik de enige die om 12 uur weer thuis was :lol:

Chris7
Mineur
Mineur

reizen op zondag

Berichtdoor Chris7 » 09 sep 2008 20:04

LauraC,

Wanneer zelfs je haan niet mag kraaien op zondag, dan ben je toch behoorlijk doorgeslagen, zeg. Hoe bedoel je wetticisme?

God heeft een haan toch niet zo geschapen, dat deze slechts 6 dagen per week mag kraaien?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 sep 2008 20:11

als ik haar posting goed lees, doet zij het niet maar mensen in die regio ;)

Chris7
Mineur
Mineur

reizen op zondag

Berichtdoor Chris7 » 09 sep 2008 20:19

Lalage,

Ik ben geen refo, maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken, om op zondag te winkelen. Dat gaat echt tegen mijn principes van de zondagsrust in.

Ga je zondags eerst naar de kerk, om daarna eventueel te gaan winkelen?

Van mijn ouders mochten we vroeger nooit op zondag fietsen, maar we gingen wel met de auto naar de kerk, welke slecht 1 km verderop stond. Hoezo inconsequent? (om maar geen andere woorden te gebruiken).

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 09 sep 2008 21:41

Degene die in de reformatorische hoek opgevoed is, komt deze vraag tegen in zijn leven. Ik weet nog hoe moeilijk ik het vond om zelf een beslissing hierin te maken. Mijzelf heeft het geholpen om te lezen wat erover in de bijbel staat. Doe het biddend. Bij mij kwam toen stukje bij beetje een 'eigen visie'.
Ik wilde je dit doorgeven omdat het mij erg geholpen heeft, ook om een gefundeerde 'mening/verdediging' buiten de kerk te hebben. Succes met je beslissing.
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 sep 2008 22:55

M.i. is de mens een rustdag geven om een dag te hebben om tot rust te komen In hoeverre komt iemand (nog) tot rust als die meer met regelgeving rondom de zondagsrust bezig is, dan met genieten van de rustdag?

Lees anders nog eens Matt 12 (Jezus en de sabbat), misschien dat het je helpt om e.e.a nog eens nader te bekijken.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 10 sep 2008 08:00

Ik ken je probleem wel een beetje. Ik ga binnenkort een weekend weg met een groep ongelovige jongeren. Nu weet ik al precies hoe het gaat: feesten en ook inpakken op zondag. Ik heb hier ook problemen mee en ik gok dat ik zaterdagavond al naar huis kom.

Dit heeft voor mij niets te maken dat ik dan geen rust krijg, door alles wat je niet mag. Ik krijg juist enorme rust als ik gewoon naar de kerk kan en voor de rest niets hoeft te doen wat met studie/werk te maken heeft. Dit uitje heeft echter met mijn studie te maken en daarom wil ik er ook niet bij zijn op zondag.

Chris7
Mineur
Mineur

reizen op zondag

Berichtdoor Chris7 » 10 sep 2008 09:00

Gerdien B.

Mijn mailtje aan LauraC was niet voor haar persoonlijk bedoeld, hoor. Ik had, net als jij, begrepen wat zij daar in haar omgeving is tegengekomen.

Ik vond het zo absurd wat deze mensen daar doen, dat ik daar toch even op moest reageren. :wink:

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 10 sep 2008 09:01

Ik vind het zelf ook belangrijk om de zondag als rustdag te nemen.
En zou in dit geval niet een uitzondering maken.
Want dan denk ik van: why nu wel een uitzondering? wat vind je nu belangrijker.

Ik zou op zaterdagavond teruggaan of zou helemaal niet gaan.
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 sep 2008 09:16

Ik begrijp niet dat mensen zo onrustig kunnen worden van reizen. Het is voor mij veel onrustiger om me in allerlei bochten te wringen en maandag veel vroeger te vertrekken naar school of werk dan nodig is.
Net zoals ik voor een repetitie Frans op zondagavond altijd nog even m'n woordenlijst doornam. Ook dat gaf rust. Op zondag nog beginnen met leren en dus de hele dag aan de slag deed ik nooit.
Tsja, die zondagsrust, iedereen zal daar verschillend tegenaan blijven kijken denk ik.

lees anders nog eens Matt 12 (Jezus en de sabbat), misschien dat het je helpt om e.e.a nog eens nader te bekijken.

Eens!
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”