vasten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

micro
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

vasten

Berichtdoor micro » 13 nov 2002 12:09

Het komt mij voor dat er reformatorisch Nederland weinig tot niet gevast wordt. (in mijn directe omgeving niet in ieder geval)

Weet iemand hoe dat komt?

Vasten jullie wel eens? Waarom wel/niet?
dus...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 nov 2002 13:10

De vraag is of we wel moeten vasten.
Als die vraag negatief beantwoord wordt, is duidelijk wat de oorzaak is, toch?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 nov 2002 13:11

Ik heb het voordeel van vasten eigenlijk nog nooit ingezien. Ik kan me niet voorstellen dat je met een lege maag alle aandacht bij geestelijke zaken hebt.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 13 nov 2002 13:15

Men zegt dat af ent oe een dag vasten erg gezond voor je zou zijn.

Maar als ik dan naarde moslims kijk ( ramadan) dan vasten ze een dag maar naar zonsopgang vreten ze zich letterlijk vol. Das echt geen eten meer.

ZOu dat dan gezond zijn??? Ik denk het niet.

Hte vasten wordt in de bijbel wel genoemd maar ik denk dat dit toch echt onder de ceremoniele wetten valt.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 13 nov 2002 13:15

Ik wel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 nov 2002 13:25

Mijn zusje is aan het vasten, ze drinkt sap en ze eet fruit, verder nix. Maar ze is al best wel slank en gistermiddag lag ze gewoon te pitten omdat ze zo moe was. Dus ik betwijfel of het voor iedereen zo gezond is.
Trouwens, m'n zusje doet het gewoon omdat ze dunner wil worden (ze zegt zelf dat ze haar darmen wil reinigen).

micro
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor micro » 13 nov 2002 15:08

Vasten is volkomen bijbels. Lees Mattheus 6 en 9 alleen al maar. Verder blijkt uit de hele Bijbel dat vasten een vast onderdeel van de religie uitmaakte.

Er zijnverschillende redenen voor:
- persoonlijke heiliging; je los maken van alles wat tussen jou en God in staat, voor een ongestoord contact
- je verootmoedigen/vernederen voor God
- om je te helpen herinneren dat wij het hier overdadig goed hebben, terwijl er miljoenen mensen zijn die dit niet hebben;
- om je gebed kracht bij te zetten (denk aan Esther, Ninave, de eerste christengemeenten)

Ik denk overigens dat de laatste reden wel het belangrijkste is...

Wat mij het meest bezig houd: wat heeft er voor gezorgd dat vasten geen gewoonte meer is in reformatorisch Nederland? Terwijl het toch zo overduidelijk een Bijbelse opdracht is, die misschien wel net zo belangrijk is als bidden...
dus...

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 nov 2002 15:41

Ik vast ook. Voor de kick!! Ik drink dan een dag alleen water, verder helemaal nix. M'n record staat op 36 uur!!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 13 nov 2002 16:21

Acire schreef:Ik vast ook. Voor de kick!! Ik drink dan een dag alleen water, verder helemaal nix. M'n record staat op 36 uur!!

Heb vandezomer weinig gesport, gevolg: 10 kilo erbij. Die zijn er nu dus weer af aan het gaan. Maar ik vast zeker niet, je moet wel een beetje normaal eten.

Ik snap dat kick-idee dus ook niet helemaal ;) 36 uur alleen water drinken kan helemaal geen kwaad, maar je krijgt er zo'n honger van ;)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 nov 2002 16:46

Ik vind het gewoon cool om het vol te houden. M'n fam. zit lekker aan de hamburgers en de nasi, en ik lekker zielug aan het water... om dat vol te houden... Dat is cool. Hoor niet van veel mensen dat ze't kunnen/doen!!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 nov 2002 16:52

mmm, ik haal mijn kick liever uit andere dingen. op zich denk ik dat vasten best eens goed zou zijn, om jezelf bewust te maken van de waarde van voedsel.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 13 nov 2002 16:57

Vasten uit religieus oogpunt........ok kan ik begrip voor opbrengen.

Vasten voor de kick......snap ik niet

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 nov 2002 16:08

Micro,

naar mijn bescheiden mening is het vasten verloren gegaan bij de reformatie. De Katholieke kerk had er een wet van gemaakt, waarmee je kon verdienen. Toen is het hele gebruik afgeschaft.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 nov 2002 16:10

Acire schreef:Ik vind het gewoon cool om het vol te houden. M'n fam. zit lekker aan de hamburgers en de nasi, en ik lekker zielug aan het water... om dat vol te houden... Dat is cool. Hoor niet van veel mensen dat ze't kunnen/doen!!!

Ik vind het juist cool om dan die hamburgers of nasi te eten ;);)

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 14 nov 2002 16:13

Tuurlijk is vasten niet is wat leuk is oid....Als je het moet qua geloof (net zoals het voor ons normaal is om 's zondags naar de kerk te gaan, of niet op zondag te werken-muv bepaalde beroepen-) dan doe je dat gewoon. NIet voor de lol...

Terug naar “Archief”