Belijdenis bij consulent

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Belijdenis bij consulent

Berichtdoor Heidebloem » 07 sep 2008 17:44

Op dit moment is onze gemeente helaas vacant. Normaal hebben we zelfs twee dominees, dus nu twee vacante wijken en een herderloze gemeente... :cry:

Al langere tijd denk ik erover om belijdenis te gaan doen.
Dit jaar wordt de belijdeniscatechesatie door de consulent van onze gemeente gegeven. (deze ds komt uit een ander dorp)

Nu twijfel ik of ik dit jaar naar de cat. zal gaan, ten eerst omdat ik die ds totaal niet ken, ten tweede omdat zijn prediking mij niet geheel ligt, ten derde omdat hij zeer lang van stof is en ik daar juist absoluut niet tegen kan.

Maar kan ik wegblijven vanwege de ds? Is het niet veel belangrijker om te gaan voor God?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 sep 2008 18:38

Toen ik op belijdeniscath ging, zouden wij bij een dominee in een dorp verder cathegisatie volgen. Aan de ene kant best mooi, maar aan de andere kant totaal niet veilig. We deden met 9 mensen belijdenis dat jaar (en dat is voor onze gemeente met 150 mensen heel erg veel). maar dan zit je met allemaal onbekenden. Dan praat je minder vrij uit.
Gelukkig heeft de kerkenraad na 2 lessen een dominee gevonden die alleen voor belijdeniscath kwam. Ik ken hem toevallig wel best goed, maar de rest eigenlijk niet. Maar je krijgt gewoon een echte band met zo'n dominee, dan maakt het volgens mij niet superveel uit wie het is. Al was ik zelf wel blij dat deze dominee wat moderner en vooruitstrevender is dan sommige dominee's die bij ons komen/kwamen, omdat ik dat zelf fijner vind, omdat ik erg weinig met bepaalde tradities heb, wat ik niet in de Bijbel terug kan vinden.
Maar die band ontstaat volgens mij echt wel. En een beetje is het ook zo: je doet belijdenis voor God en Zijn gemeente, de dominee is alleen het opstapje ernaartoe...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 07 sep 2008 20:54

Ik kan mij je vraag best voorstellen Heidebloem.

Is er geen wijk- of jeugdouderling waar je eens mee kan praten?

Toch is het geweldig dat, ook als de gemeente geen predikant heeft, Gods werk doorgaat en jongeren belijdenis doen.
Luister naar Hem, als Hij jou in je hart legt dat je belijdenis wil doen dan zal Hij het ook goed maken.
Dit zijn zo mijn gedachten.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 sep 2008 08:07

Een soortgelijk dilemma heeft bij mij in het verleden ook gespeeld, toen gaf er iemand belijdeniscatechisatie die ook nogal lang van stof is en ver van de jongeren af staat. Uiteindelijk heeft dat wel meegespeeld bij mijn keuze om nog even te wachten met belijdenis doen. Toen ik er voor mezelf écht behoefte aan had, ben ik belijdeniscatechisatie gaan volgen in mijn thuisgemeente, ook al had ik -voor het niveau- eigenlijk liever de catechisatie gevolgd in een studentenstad, toch vond ik dat ik het thuis 'hoorde' te doen en ik moet je zeggen dat het me erg meegevallen is: het waren over het algemeen goede bijeenkomsten!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 sep 2008 08:22

Ik woonde in Ede, kerkte nog in Goes (CGK), volgde belijdeniscatechisatie in Wageningen (GKV) en deed uiteindelijk belijdenis in Goes bij de consulent die toen uit Vlissingen kwam omdat we op dat moment geen eigen predikant hadden. Haha lekker zooitje he :)

Het heeft me niets uitgemaakt verder. Het is uiteindelijk God die Zijn weg met je gaat hoor!
Maar, het is wel belangrijk dat je een fijne groep hebt en dat je echt dingen leert tijdens je catechisatieavonden.
Je zou inderdaad eens met een (jeugd)ouderling of een andere vertrouwenspersoon uit je gemeente kunnen praten en je vragen voorleggen. Ik denk dat het erg gezond is dat je daar je bedenkingen bij kunt hebben en het is alleen maar mooi dat je niet klakkeloos je avonden uitzit en blij bent dat je er na je belijdenis vanaf bent!
pobody's nerfect

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 11 sep 2008 16:09

Als je graag belijdenis wil doen zou ik echt gaan! Misschien is het juist wel heel fijn bij die predikant, en zo niet kan je altijd nog een jaar langer catechisatie doen, als er ondertussen misschien weer een dominee is!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 16 sep 2008 07:01

Heidebloem,

Ik ben benieuwd of je al een beslissing hebt gemaakt. Ik kan het opzich best begrijpen dat je vanwege een ds weg zou blijven, maar persoonlijk zou ik de drang niet kunnen weerstaan om tegenover de zichtbare en onzichtbare wereld te willen zeggen: Jezus Christus, is de Heer van mijn leven!

Als je het nou echt nog niet weet, breng het dan in gebed bij God, dus zoek je antwoord bij Hem, want er staat immers geschreven: zoekt en gij zult vinden!
Laat je leiden door Hem!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 16 sep 2008 14:23

Inmiddels een beslissing genomen, ben niet gegaan. Het verlangen blijft overigens wel.

Wel twijfelend hoor. En niet alleen om de ds weggebleven. Maar het is toch zeker wel meebepalend geweest voor mijn beslissing. Ik kan ook moelijk berusten zijn manier van prediken. Het 'rommelt' in de gemeente, geen dominees, allerlei discussies die ik het discussieren niet waard vind. Ik weet dat dat weinig met belijdenis doen te maken heeft, maar ik weet ook nog niet zo goed wat mijn plaats in de gemeente is.

Ik mag berusten in mijn besluit omdat ik weet dat God mijn hart aanziet en weet dat ik niet voor Hem ben weggebleven. God kent mijn redenen (ik vermeld ze niet allemaal hier, is te persoonlijk).
AfbeeldingAfbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2008 08:00

Heidebloem schreef:Inmiddels een beslissing genomen, ben niet gegaan. Het verlangen blijft overigens wel.

Wel twijfelend hoor. En niet alleen om de ds weggebleven. Maar het is toch zeker wel meebepalend geweest voor mijn beslissing. Ik kan ook moelijk berusten zijn manier van prediken. Het 'rommelt' in de gemeente, geen dominees, allerlei discussies die ik het discussieren niet waard vind. Ik weet dat dat weinig met belijdenis doen te maken heeft, maar ik weet ook nog niet zo goed wat mijn plaats in de gemeente is.

Ik mag berusten in mijn besluit omdat ik weet dat God mijn hart aanziet en weet dat ik niet voor Hem ben weggebleven. God kent mijn redenen (ik vermeld ze niet allemaal hier, is te persoonlijk).

Ik weet niet precies hoe er in je kerk tegen belijdenis wordt aangegekeken. Er zijn kerken waar je, als je belijdenis hebt gedaan, ook geacht wordt daarom in de kerk te blijven waar je belijdenis in hebt gedaan. In dat geval is het dus uitkijken met het doen van belijdenis in een kerk waar je twijfels bij hebt. Aan de andere kant, belijdenis hoort belijdenis van je geloof te zijn, niet van de leer van je kerk of het belijden van een kerkverband als jou kerk. Wat dat betreft zou dit je niet van het doen van belijdenis moeten weerhouden. Het lastige is alleen even dat je eerst een catechisatie moet volgen voor je belijdenis mag doen. Het hangt er ook van af hoe interactief de catechisatie is, als er ruimte is voor interactie is het niet zo erg, dan kan het juist heel leerzaam zijn als je het niet helemaal met iemand eens bent. Als je niks mag zeggen en alleen mag luisteren ligt dat wat anders :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”