Een aantal jaar gelden bespraken we met Nederlands de psalmberijmingen waaronder die van 1773 (die alle refo kerken, met uitzondering van een paar die nog Datheen zingen, zingen)
Onze docent was er erg kritisch over hoewel hij ouderling in de Ger. Gem. was, doceerde op een Refo-school en ook niet een jong broekie was.
Het ontstaan van de berijming is als volgt:
Er werd in opdracht van de staten generaal een compilatie gemaakt uit psalmbundels van de volgende personen:
- H. Ghyssen (godvrezend man)
- J. Voets (beinvloed door zijn tijd)
- Dichtgenootschap Laus Deo Salus populo (remonstrants en omstreden)
Bij ‘Laus Deo, salus populo’ waren Hermanus Asschenberg, Bernardus de Bosch, Anthony Hartsen, Lucretia van Merken, Pieter Meyer, Lucas Pater, Henri Jean Roullaud en Nicolaas Simon van Winter betrokken.
Ik heb o.a. van Lucreatia van Merken bewijzen dat ze zeer duidelijk remonstrants en anti-contra-remonstrants was.
Ik zou graag meer informatie willen gaan vergaren over de Psalmberijming 1773 om aan te tonen dat het een corrupte berijming is en we beter of alleen de liederen van Ghyssen kunnen zingen, of over stappen kunnen op andere berijming (Datheen bijv.)
Hebben mensen interesse om samen met mij een paper o.i.d. te gaan maken hierover?! (pm/email gerust!)
Hier een artikel van dominee de Cock, helaas heb ik de originele tekst niet, dit artikel was engels en is met de computer vertaald, vandaar af en toe wat fouten/engelse woorden: [edit: voorwoord over engelse situatie ff verwijdert]
ZOGENAAMD
EVANGELISCH
HYMNS
DARLING VAN
VERRUKTE EN MISLEIDE MASSA
IN
SYNODICAL HERVORMDE KERK
en zelfs door wat van de kinderen van de God van
blindheid, omdat zij gedronken waren
met de wijn van haar ontucht,
verder
getest, gewogen en gevonden het willen,
Ja, in conflict met alle ons
VORMEN VAN EENHEID
EN
HET WOORD VAN GOD
DOOR
H. DeCock, Hervormde Minister van Ulrum
Onder het kruis omwille van de Jesus-Christus.
Het pamflet dat door Jacobus Klok, betreffende hymns wordt opgesteld, dat door me wordt gepubliceerd en dat opmerkelijk met de zegen van de God wordt bekroond, ver*kopte bijna totaal uit. 1 Het verschijnt aan me dat de ware Kerk van Christus duidelijke belangstelling in dit werk heeft, zo veel zodat een ander pamflet in een beknopter formaat is opgesteld, dit keer gemakkelijker toegankelijk voor iedereen en met minder bewijzen; deze zijn unneccesary aangezien in dat opzicht de studious en onderzoekende lezer vaak naar het belangrijkere werk kan verwijzen dat wij hebben vermeld.
Het kon dan aan één of andere graad worden georganiseerd geschikter om mensen te overtuigen die vooringenomen zijn of die weinig kennis hebben, maar anders oprecht zijn. De genade van de God van mei maakt blinden te zien, hoort doof en stom spreken.
Het Eerste Hoofdstuk behandelt de bezwaren betreffende de introductie van hymns, en een tegenbewijs van wat sommigen hebben gezegd welke redelijk scheen te zijn.
Het Tweede Hoofdstuk behandelt de componisten en hun samenstellingen, die door hun eigen getuige en hun eigen bekentenis en hun te redeneren worden geprobeerd, en het gevonden willen.
Het Derde Hoofdstuk omvat het rapport van bepaalde ernstige falsehoods en unseemly innovaties, evenals andere onzekerheden en onwaarschijnlijkheid.
Mei Lord gebruikt het voor Zijn verheerlijking. voor edification van Zijn Kerk en congregatie, zodat hen die zijn afgedwaald zullen worden verbeterd, ook zodat velen aan de congregatie van teruggekocht zullen terugkeren.
Mournfullv, en zonder verrukking
Lord 0 van Gastheren, O Lord van zou kunnen,
Zijn de liederen van Ashdod, deze droevige steekproeven
Welke in de tempels van Holland worden gehoord.
Het fascineren, en zielen die bedriegen,
Een tragedie voor die het geloven.
Mijn ziel schreeuwt.. O Vader! Spook!
Dat leugens kan sterven en de waarheid kan, opscheppen.2
J. Kool
Hoofdstuk 1 -- Bezwaren tegen de Introductie van Hymns
<Contents>
Hymns werden nooit geïntroduceerd in de kerk, behalve om degeneratie en contempt voor het welzijn van de kerk, of misschien in gevallen van onvolledige Hervorming te veroorzaken.
Wij zien ten eerste, dat in het Oude Testament geen andere hymns behalve de inzameling van Psalmen worden erkend. Door contempt en degeneratie van het welzijn van de kerk (een staat waarin de Joden vaak) verbleven, in plaats van het zingen aan de eer van de God met Zijn eigen geest-Geïnspireerde Psalmen, gingen zij tegen de wil van de God en stelden hun eigen liederen samen, zelfs vergend verrukking in deze samenstellingen.3 Deze hebben itching oren die in hen resulteren die niet kunnen om de waarheid dragen. Het is wegens deze dat Apostle Paul Timoteegras waarschuwt (2 Timoteegras 4:3) betreffende self-willed verering, eveneens die door onze Lord in de Nieuwe Overeenkomst wordt verboden (Matthew 15:9) In de Oude Overeenkomst die zij ook niet in God verrukten, en niet zouden zijn subservient aan Zijn Word in Geest en in waarheid.4 Dat is waarom in Deuteronomy 11:8, 32 is er het scherpe bevel:
"U zult helemaal niet doen aangezien wij hier vandaag -- elke mens die doen wat doet in zijn eigen ogen juist is...' Welk I ook u beveelt, zijn zorgvuldig om het waar te nemen. u zult niet aan het toevoegen noch zult vanaf het nemen." 5
Het is om deze reden dat de God zo ernstig Zijn Prophets tijdens tijden van misvorming, bijvoorbeeld in Amos 5 waarschuwt:23:
"Neem vanaf me het lawaai van uw liederen, want ik niet zal horen de melodie van uw instrumenten stringed."
Ook Amos 8:10:
"Ik zal uw feesten in het rouwen, en al uw liederen in klaagzang veranderen; Ik zal jute op elke taille, en kaalheid op elk hoofd brengen; Ik zal het mouming voor een enige zoon, en zijn eind zoals een bittere dag maken."
En ook in Isaiah 23:16, met betrekking tot Band:
"Neem een harp, gaan over de stad, vergeten u harlot; maak zoete melodie, zing vele liederen, dat u kunt worden herinnerd."
En zal u, kinderen van God (!), volg na overspelige Band, en vertrek van het uitdrukkelijke bevel van de God, om de plagen op ons te brengen of hen te vermenigvuldigen, wanneer Amos 8:10 tribunes als waarschuwing, of wanneer Mozes de dreigende woorden van de God met betrekking tot het toevoegen of het aftrekken van Zijn bevelen geeft (Deut. 12:8,32)?
Geliefd nr! Vrees Lord van Gastheren en Zijn bevel (cf. Isaiah 8:11-15); dan zal hij voor ons als heiligdom, ons comfort en bescherming geven zijn, maar aan Zijn vijanden zal hij een steen van het struikelen en een rots van inbreuk zijn, zal hij als val en strik zijn, en velen onder hen zullen struikelen, zullen zij vallen en gebroken -- zij die van Lord en de rebel tegen van hem afwijken anointed.6 Zie ook Psalm 2.
Wij zien eveneens, onder andere in de Nieuwe Overeenkomst, dat in het beste van tijden, en in de zuiverste kerken, hymns nooit worden gevonden of getolereerd. Onze vaders zo ook toonden altijd de grootste afkeuring, en hielden horloge hiertegen aangezien zij zo veel tegen het waren, zoals blijk gegeven van door hun die besluiten, op het woord van de God en ervaring worden gebaseerd. Waar, daarom, hymns, of andere whorishliederen ooit werden gebruikt in de tijd van apostles in de congregaties van Lord? Vinden wij om het even welke verwijzing naar hen? Nooit! Het is waar dat wij zelfs vroege verwijzingen naar heretics vinden dat onze Kerk, zoals Arius, Paul van Samosata, en Valentinians in de tweede, derde, en vierde eeuw verwerpt.7Deze heretics, zeg ik, had innovaties in mening, en bewoog pervers de congregaties ertoe om te worden, verblind door fouten, en zij deden deze dingen door middel van nieuwe liederen van menselijke samenstelling. Zie Van DE Velde, Is van Hoogst (DE Wonderen des Allerhoogsten) benieuwd, p.5968 En zal u, kinderen van God (!), Hervormd van Nederland (!) ga volg, tegen onze bekentenis en deze heretics? Zult u de besluiten van onze vaders negeren? Onder andere kunt u zien pagina 17 in mijn Inleidend Rapport (Vooloopig Berigt),9 de vergaderingen van 1578 die in Dordrecht, in 1581 in Middelburg, in 1586 in Gravenhage, en in 1618 en 1619 worden gehouden in Dordrecht.10 Zult zult zult zult u, ik zeggen, en disobey vertrappelen en van de weg afdwalen en alle besluiten van algemene Synods van onze vaders betreffende hun verklaringen van Word van de God tegen deze liederen afschaffen? Dit zou verre van u, gelovig en recht moeten zijn, die vóór het woord van de God beven, en die, samen met onze God-fearing voorvaders zich tegen gedegenereerde leugens en perverse zonde zouden moeten verzetten. Zij tegengesteld Rome en Spanje, en zult u belast worden met het bloed van onze vaders?!
Geliefd, werden deze liederen niet ingevoerd alleen door vroege heretics en de emigranten van Word van de God, maar ook door hen die daarna kwamen. Van dit geleerde en God-fearing Peter Martyr11 geeft het bewijsmateriaal, evenals de Hervormers in Italië en in Duitsland, dat door dit de Roman kerk bedoelt ontvingen koper in ruil voor goud.
Het was spoedig na de Hervorming dat Remonstrants in de 17de eeuw bewoog en de kerk moeizaam, schudde en de staat aan de rand van het kloof bracht. Deze ook nogmaals gebracht in liederen 12 zelfs als hun voorvaders Arians, Samosatians, Valentinians, en Rooms. Daarom schrijven onze voorvaders, in zitting 162 van Synod van Dort, onder andere het volgende, de "Rest liederen zal uit de kerk worden genomen, en zo ook zullen om het even welk die eerder in de kerk zijn ingevoerd weggelaten op de fatsoenlijkste manier mogelijk zijn."13
De geschiedenis volstaat alleen om ons van de het stinken bron op de hoogte te brengen waaruit zij I.e. hymns vooruit gestroomd, en zo kunnen wij hen beschamend en afschuwelijk beoordelen, en verder horen wij het woord van de wijze Koning in Gezegden 24:21:
"Associëer niet met die gegeven aan verandering."
Maar verwacht ik hier dat worldly wijs en die geneigd aan het vlees twee bezwaren zal maken:
1. Zijn "hymns en geestelijke liederen" niet die van in Ephesians 5 wordt gesproken: 19 en Colossians 3:16? Aan zij die zo zeggen zou ik dat zij me tonen, duidelijk en in een gegronde manier, niet door middel van het vermoeden of het veronderstellen, maar op een beknopte en grondige manier vragen, dat Apostle van hymns en liederen buiten het woord van de God spreekt. Als niet, dan houd ik vooruit één bewijs, zowel de mensen als de kinderen waarniet kunnen debatteren tegen, hoewel misschien dit zij niet zal tevredenstellen die eerst en vooral aan Revelatie richten wanneer het dat, in hemel zegt een "nieuw lied" zal worden gezongen en tevreden zelf met dat. 14Met dergelijke advertentie hominem bewijzen, (om de mensen evenals aan blinden blind te maken zelf) ik ben niet tevreden, en houd met onze geleerde, God-fearing, en echt wijze commentators die schrijven: De "drie soorten van Geestelijke liederen richten aan één doel, namelijk om de Heilige Geest te verrukken. En sommigen maken ook het onderscheid dat alle Psalmen soorten Geestelijke liederen zijn, niet alleen die met de stem worden uitgeoefend, maar ook met stringed instrumenten: hymns, dankzeggingen aan God of gedichten van lof betreffende de genade van Lord naar ons. En door "geestelijke liederen" wij begrijpen dat deze gedichten de middelen zijn waardoor allerlei Geestelijke dingen worden geleerd. Zie ook Colossians 3:16, waar de diverse namen die voor de titels worden vermeld om in de Psalmen van David schijnen worden gevonden.15 I bereken dat met deze verwijzingen dit bezwaar wordt weggehaald en behandeld.
2. Maar bepaalde anderen zeggen, "Luther was zeker een mens van God, en hij bracht nieuwe liederen aan de kerk!"Ik erken dit voor de wereld! Maar zou u zeggen niet dat God-fearing mensen soms fouten maken? Luther was zeker verkeerd in meer dan één opzicht, in alles niet vrij van Roomse invloed (eveneens kan men, onder zijn andere meningen, op zijn mening betreffende consubstantiation van de fysieke aanwezigheid van Lord wijzen op, binnen, en onder het brood en de wijn, tijdens het Heilige Avondmaal van onze Lord). De Anglicaanse Kerk is veel het zelfde, hoewel wij samen op het punt van vrije gunst zijn. Zeker moet u met me, al degenen akkoord gaan wie de waarheid evenals de geschiedenis kennen, aangezien ik in het begin heb gezegd, dat globaal, waar de Hervorming in zijn zuiverste vorm is uitgebroken, hymns volledig worden afgeschaft. Nochtans, gebeurde het met ons ook dat hymns spoedig opnieuw binnenslopen. Wij gingen aan het volgende van de bastaardkinderen van het Roomse dier terug, die als de Sirenes kunnen zingen.16 Wij nieuwkomers proberen om te overschrijden wat voordien is gegaan.
Zo zien wij dan dat, niet met ons, noch in Frankrijk, noch in Genève, getolereerd hymns zijn of, en niet zeker in Schotland vond. Nochtans, in Engeland, waar de episcopale kerkoverheid blijft en waar de Roomse ceremonies nog gedeeltelijk worden toegestaan, zal men misschien vinden ook dat hymns worden gezongen.
Waarom u na de misbruiken van bijzondere kerken, en forsake zult volgen en het goed van onze vaders en andere Hervormers zult vergeten, en onderworpen aan het ongenoegen van de God zult zijn? 1 hoop dat door de genade van de God van hen moet worden bewaard die wensen om dat te doen. Voorts verkies ik eerder met de brief, betreffende een andere kwestie akkoord te gaan, maar toepasselijk hier ook, die door grote John Knox aan de Engelse Bischoppen in 1565 werd geschreven. Het werd door de last van Nationale Synod van Schotland geschreven dat in dat jaar wordt gehouden de Engelse Bischoppen te vragen en de ministers om leniently zulke van hun brethren te behandelen wie waren scrupled om de sacerdotal kleding te gebruiken die door de wetten wordt opgelegd -- witte raiments en andere vestures. Knox schrijft zo: "Als surplesse, cornett-GLB en tippet en ik hier hymns zou omvatten, is HDC, kentekens van idolaters in de eigenlijke handeling van hun idolatry geweest, wat preacher van Christelijke vrijheid en open rebuker van al superstition heeft met de residu's van dat Roomse dier te doen; yea, wat is hij die niet aan feare of in zijn hand of voorhoofd zou moeten nemen, de druk en het teken van dat odious Dier? ... Als het bevel van de drang van de Instantie het geweten van u en van onze brethren verder dan kunnen zij dragen, hunkeren wij unfeignedly naar van u die ye herinnert wordt ye genoemd het ' licht van de wereld, ' en het ' zout van de aarde.' Al die geroepen aan gezag hebben niet het licht van God altijd glanzend vóór de ogen in hun statuten en bevelen; maar hun affecties smaken over veel van de aarde en van worldly wijsheid, en daarom denken wij ye zich aan alles dapper zou moeten verzetten wat dat zullen of het geweten van gelovig durven belasten aandrijven, verder dan God hen in zijn eigen woord heeft belast.`17
En wat was het effect van de valse stap van Luther op zijn aanhangers? Deze nogmaals vormen de "Hervormde" meerderheid onder onze zogenaamd of "Liberalen."Hebben zij veel meer evenals de Paus van Rome dan met Luther of Calvin niet? Zelfs aangezien de blindheid blindheid, zonde met zonde, afwijking met afwijking, zodat wordt ontmoet de Lutheran Kerk is bezocht met righteous oordeel en straf van de God.
Ik ben niet diepgaand vertrouwd met hun geschiedenis, maar dit ik ken: Luther had de hoogste achting voor de Psalmen, zo veel zodat hij hen zeker nooit met om het even welk van zijn liederen vergeleek. En onder Lutherans zijn er nog zij die de zelfde standpunten innemen18 Maar er zijn zij die ver vanaf die meningen zijn gegaan en van mening geweest dat onder de 150 Psalmen, 125 niet geschikt voor onze tijden worden berekend, en resterende 25 worden nog enkel beter verlaten alleen. Naar hun mening, kunnen zij meer geestelijke liederen samenstellen. Maar hun liederen waren eigenlijk beestachtig, en het resultaat van het gebruiken van hen is dat het werk van de God bijna helemaal is verdwenen.
O welke tijden! O welke douane! Moeten wij (als Lord mild dit niet, zoals hij wachten op zal, niettemin wij moet gird omhoog verhindert en de jongelui om het geloof, eens voor allen roept te betekenen en te vechten uitgesproken aan de Heiligen) dit oordeel?!!! Absoluut en het zekerst. En dit, helaas, zijn de mournful resultaten geweest die wij weten het bestaan: Ik weet van één boek van liederen geen dat ben gecompileerd door mensen, hetzij groot of klein, in wat men indwelling van de Geest van de God kan zien, niettegenstaande dat deze liederen grotendeels op Word van de God kunnen worden gebaseerd. Wat zou dan van onze reacties op de Synodical Hervormde Kerk Hervormde betreffende een dergelijke grote compilatie moeten komen, de waarvan tekortkomingen zijn aangehaald? Wat van de liederen zijn de grote vijanden van vrije gunst, en zijn zo ook soms openlijk Arminian. Zij zijn niet ook niet grotendeels gebaseerd op waarheid, maar op fraudes en liggen. Betreffende deze spreekt Apostle Peter in 2 Peter 2: 1: "Maar er waren ook valse prophets onder de mensen, zelfs aangezien er valse leraren onder u zal zijn, die in het geheim in vernietigende heresies zullen brengen."Dat zal weldra behandeld worden in Hoofdstuk 2, gewillige Lord.
Hoofdstuk 2 -- de Componisten en hun Samenstellingen, die door hun eigen Getuige en Bekentenis en Gevonden Te willen worden geprobeerd
<Contents>
1. Wij kunnen op de excellenties in het leven van Luther wijzen zoals zijnd bewijsmateriaal van de Geest van de God. Voor voorbeeld, zijn wens om God en niet zelf te eren, zelfs wanneer zijn leven in gevaar was. Hij verheerlijkte zeer God en vernederde mensen zeer, en dientengevolge werd hij vervolgd - allen omdat hij wilde leven het godly leven. Enerzijds, hebben alle componisten van onze hymns deze kwaliteiten niet, en wij vinden precies in hen zelfs de tegenovergestelde kwaliteiten:
a. Omdat ten eerste, betreffende Lodenstein 19, Sluiter, 20 of andere godly mensen van vorige tijden, hun liederen hebben schaarse vertegenwoordiging in songbook onder behandeling. Ik geloof dat dit het geval is zodat de mensen over de brug kunnen worden gebracht, en dan zal het zo veel gemakkelijker zijn om de rest te hebben volgen, en van daar om een ingang in de volledige natie te vinden. En toen, wanneer de mensen opmerken dat de liederen van Lodenstein en andere godly mensen schandalig zijn verdraaid, geknoopt en met bruto en inferieure afwijkingen en weglatingen scheefgetrokken. Wat kunnen en moeten de mensen betreffende dit beoordelen, op voorwaarde dat de mensen niet blind willen zijn, en verandert niet het licht dat in ons is in duisternis? Of zullen de mensen geloven dat de veranderingen eenvoudig in de vorm zijn die op kerkgebruik wordt voorbereid? Als na onderzoek een persoon dit kan werkelijk geloven, dan zal ik hem niet meer hinderen.
b. M.. Rhijnvis Feith 21 van Zwolle, overlijdt onlangs, is één van de renowned componisten. Hij stelde 35 van 192 hymns op de lijst samen die onlangs in mijn bezit kwam. Hij was een opmerkelijke tegenstander van de onderscheidende tekens van de Hervormde doctrines die in Dordrecht werden gevestigd. Omwenteling. De rapporten van Scholte over hem in zijn stuk over de Psalmen22 dat hij het meest beschamende advies over de Psalmen had, en dat hij een unprejudiced onderzoek samenvattend voorstelde. Scholte schreef: "Geen kwestie hoe opmerkelijk de Joodse liederen van olden dagen lijken, zijn zij in werkelijkheids eerder verkleinwoord, minstens stellen zij zeker geen voldoende voedsel aan hart en mening voor, zoals in het grotere en volledigere licht van het Evangelie wordt gevonden. Dat hij Feith van deze mening na rijp onderzoek is, spreekt van een untimely verwarring voorafgaand aan het denken van de kwestie door, en dit doet echt groot kwaad aan Christelijke moraal."dit is zeker hoe de Paus van de redenen van Rome om zijn lay mensen te verbieden om de Bijbel, HDC te hebben
"En bovendien in het algemeen (met uitzondering van enkele meer morele Psalmen), wenst de meerderheid van de mensen in de Kerk van het Nieuwe Testament niet meer om op zuivere geluiden te hangen."
dit is het zelfde helemaal opnieuw denkend aan vroegere en recentere heretics zoals Arius, Paul van Samosota, Valentianians, Rooms, Remonstrants enz., wat zij om in allerlei hymns, HDC gebruikten te brengen
"Inderdaad gaat het tegen de ware geest van de doctrine van Jesus."
Zo volgens deze reden die door M. wordt gegeven. Feith, zou niet Lutherans correct zijn wie, behalve zeer weinigen, de Psalmen van hun openbare kerk-zingt "verbieden
Is er bewijsmateriaal van de Geest van de God en kunnen zij daarom om worden geïnformeerd worden beoordeeld? Was deze mens bekwaam, overeenkomstig de beloften van de compilers van deze hymns, om de doctrines van onze bekentenissen op een duidelijke manier ' voor te stellen., Is Nr, dat uitvlucht en fraude. Na onze Psalmen vindt één ook de namen van degenen die hen, namelijk rijmden. J.E. Voet, 23 H. Ghijsen24 en het vennootschap: Laus Deo Salus Populo, 25 waarom hebben zij niet achter hymns "mensen worden vergeten, of zijn zij eenvoudig beschaamd van hen???
c. De resterende componisten zijn in het algemeen minder renowned. Zij hebben over sommige Duitse liederen genomen. Wij zien in deze liederen dat de liberale geest aanwezig is aangezien het algemeen in vroegere jaren onder de Duitsers was. En wij merken in hen ook de besmettingen en de afwijkingen aan de waarheid die in de geest van onze dagen gemeenschappelijk is. Wie dan onder de componisten kan naar de ware wijsheid, en niet de wijsheid van de wereld zoeken, die foolishness met God is? En wie zou durven om deze mensen bij Luther te vergelijken, die zo veel bewijsmateriaal van de gunst en de Geest van de God had.
2. En nu, in de tweede plaats, wordt de basis van deze liederen overwogen. Zij zijn grotendeels gebaseerd op het woord van de God, maar dat is niet het geval voor onze inzameling (dit is waarschijnlijk niet meer waar voor Lutherans, aangezien zij herhaaldelijk zijn herzien).
In hun voorwoord, schrijven de compilers van hymns: "Wij stellen voor dat de hierin bevatte stukken duidelijk en krachtig met het karakter van onze bekentenissen akkoord gaan. Voorts de oude en zelfs oude geschiedenis van de Kerk, evenals de ervaring van de huidige tijd, tonen aan dat dergelijke liederen altijd van grote waarde zijn om de Congregaties te beschermen en het leren van zuiverheid, in het midden van een stroom van talrijke gevaarlijke innovaties te helpen."
In beide aspecten, zijn de compilers van bij het begin opgesloten in hun eigen leugens. Zij zijn niet blind, maar eerder moedwillig swindling de Congregatie. En zij vervullen hun wensen, namelijk door de invoer van hun hymns, met grote hartstocht en fervour.
a. Zeker, konden zij niet tonen verdring zoals Klok heeft getoond, en hier ik om langs zijn sleep) hoop te reizen, zoals zij hebben voorgesteld, die hun stukken duidelijk en wijzen krachtig op het karakter van onze bekentenissen. Op dit punt zou ik durven om de belangrijke verdedigers van hymns, vóór hun geweten, en in aanwezigheid van de alle-kent God te vragen, die het hart en de diepste delen test26, of zij genoeg moedig zijn om te geloven wat zij hebben gezegd? Om te geloven dat alle componisten en verdedigers van hymns, van ganser harte akkoord gaan met wat in Dordrecht in 1618 en 1619 werd gevestigd:
1. De doctrine van de eeuwige verkiezing en reprobation van de God, die wegens Word van de God wordt gevestigd.
2. Dat Lord Jesus slechts voor zijn gekozen mensen leed.
3. Die mensheid is dood door aard in zonde en schendingen, totaal onbekwaam om om het even welk goed, zelfs te doen onbekwaam te bidden, dat de laatste steun van zij is die naar een zelf-oprechtheid streven.
4. Dat hij daarom krachtig door de almachtige en irresistible macht van de Geest van de God moet worden veranderd. En tenslotte, verkies kan niet en geboren opnieuw, volledig door zonde worden overwonnen wegvallen noc?
En als iemand genoeg shameless is om dit te beweren, dan wat mij betreft vraagt 1; hoe dan dergelijke mensen de rijmen en de poëzie van M. kan gebruiken. Rhijnvis Feith wie een openbare en renowned opposer van de dogma's was? Kan één één duidelijke of krachtige defensie van deze mensen verwachten? In dit licht, moeten één of beiden dan of leugenaar of hypocrite zijn.
b. En nu om de tweede verzekering te behandelen: "Verder, tonen de oude en zelfs oude geschiedenis van de Kerk, evenals de ervaring van de huidige tijd, aan dat dergelijke liederen altijd van grote waarde zijn om de Congregaties te beschermen en het leren van zuiverheid, in het midden van een stroom van talrijke en gevaarlijke innovaties te helpen."
Zou wie dat geloven? Misschien slechts eenvoudig en zij die van kerkgeschiedenis, zij onwetend zijn die alles zouden eten alsof het smakelijke cake was en die denkt dat zelfs wat zegt de Paus is goed. Het verschijnt ondertussen dat afgeleerd en schandelijk van onze eeuw ook onder geleerd zogenaamd "wordt gevonden."In het geval van zij die kennen en begrijpen en nog niet hiertegen getuigen, onder die zien wij coolness Laodicean en lukewarniness die Lord uit Zijn mond zal spugen. In beide opzichten, geen kwestie hoe de mensen het nemen, is dit één groot bezwaar tegen de geest van deze tijd, enkel als M.. DA Costa 27 reeds vermeld en aangehaald in vroegere tijden.
Zoals ik vroeger heb getoond is het één groot publiek ligt dat onder Ancients, enkel zo onder de Nieuwe Overeenkomst, "dergelijke liederen zouden van grote waarde zijn om de zuiverheid van de Congregaties te beschermen en te bewaren."Vrij aan het tegendeel, waren dergelijke dingen altijd de dood in de pot.28begin van miseries, enkel aangezien wij van Arius, Paul van Samosata en Valentianians, en van Rooms en Remonstrants hebben gezien. En Word en de ervaring van de God onderwijzen ons verschillend om het even wat niet dan dat. Door de laatste actie zien wij dat sinds die tijd de doctrine nog niet zeer beter is, maar verergerd....
M.. Dermout, 29 hofpreacher aan onze Koning, is een ander voorbeeld; en als men door de besprekingen en het geschrift van anderen in onze dag oordeelt, is de meerderheid nog te oude gevormd, omdat momenteel alles vóór hen liefde en genade is.. allen die zacht op de rand van de klip, het eigenlijke portaal snoring van hel.
In de eerste plaats, roept het woord van de God ons "vanaf me het lawaai van uw liederen nemen; aan de melodie van uw harpen zal 1 niet luisteren;" en in een andere plaats: "I uw feesten in het rouwen, en al uw liederen in klaagzang zal veranderen; 1 zal jute op alle lendestukken, en kaalheid op elk hoofd brengen; Ik zal het als het rouwen voor een enige zoon, en het eind van het zoals een bittere dag maken."
Godly VandeVelde, spreekt over dit op p. 596, en oh als slechts iedereen hem zou lezen, zodat de kinderen niet zullen vergeten Lord benieuwd is deed voor hun vaders, en getuige aan de waarheid van de akten die zijn getoond: De "woorden van M.. van Aldegonde (de spook-schrijver van William 1, een geleerde en God-fearing mens) in dit opzicht is opmerkelijk. In de inleiding aan zijn psalm-Boek, zegt hij: De ' ervaring van vroegere dagen heeft ons onderwezen dat het vaak harmfull iets moet introduceren wat niet gebaseerd op Scriptures van de Oude en Nieuwe Testamenten is."'
Dit is volledig en volkomen tegenover taal aan wat de schrijvers van het voorwoord in hymnbook eisen. En zij komen niet met een gunstige en gezonde reden, op de proppen die op ervaring en het woord van de God aan de grond wordt gezet. Hun leugen is gemaakt duidelijk. Dan zal ik zeggen dat de echte God door Baal is veroverd die nog een onmogelijkheid impliceert. Zo heb ik aangetoond hoe de componisten en de compilers van de inzameling waardig zijn -- zij zijn gevangen en te weten gekomen als open leugenaars. Ik geloof niet het remiss is om te hopen dat wij ons op betere dingen geliefde lezers kunnen verheugen. U moet ook zeker zijn om worden voorbereid, en ik zou u aan de stappen van Jacobus Klok richten, zodat u hoop in zou kunnen hebben zou kunnen van Lord. Wij zullen u voortdurend aan hun getuige, "herinneren dat de hierin bevatte stukken duidelijk en krachtig met het karakter van onze bekentenissen akkoord gaan."Wij zullen dit vóór u houden, en dan beoordeelt u of zij dit hebben gedaan, of zult doen, aangezien zij hebben beloofd. Ik verzeker u nu één en iedereen zullen vals beschouwd als te zijn en leugenaars, en ik hoop dat u dit duidelijk hebt gezien, zodat het licht dat in u is niet aan duisternis draait.
2. Wij zijn de gerijmde vertaling van dit gedicht aan M. verschuldigd. Gilbert Zekveld.
3. DeCock schijnt om deze opmerking op Amos 5 te baseren:23, welke hij een weinig later vermeldt. Zodoende hij geeft de zelfde exegese van deze passage zoals John Calvin. Calvin begrijpt het Hebreeuwse woord dat gewoonlijk als "lawaai" wordt vertaald beter om als "massa" worden vertaald (zo ook de Engelsen De Bijbel van Genève). "Neem vanaf me de massa van uw liederen."Calvin becommentariëert: "Hij zou eenvoudig, ' Thy liederen gelieve kunnen te zeggen me niet;' maar hij vermeldt hun massa, omdat hypocrites, zoals ik heb gezegd, geen grenzen aan hun uitgaande ceremonies bevestigen: en een enorme hoop volgt vooral, wanneer zodra zij aan zich de vrijheid van het bedenken van dit of die vorm van verering nemen. Vandaar getuigt de God hier, dat zij arbeid vergeefs besteden, want hij verwerpt wat hij beveelt, en wat er ook niet niet terecht aan hem wordt aangeboden." (Commentaar op Amos).
4. Cf.. John 4: 24.
5. Cf. Deut. 4: 2.
6. DE Cock parafraseert hier Isaiah 8: 14-15. H.P. Scholte predikte op deze tekst in Ulrum op 10 Oktober..1834 -- kort vóór Akte van Secession of Terugkeer was gemaakt openbaar en Secession was officieel begonnen (wat op 14 Oktober, 1834) plaatsvond. DE Cock zelf predikte op deze tekst op Vrijdag, 21 November, 1834 in Assen. Deze tekst functioneerde als Bijbelse stichting voor de stimulatie van Secession. (VG)
7. Arius was vierde-eeuwtheologian de van wie anti-trinitarian meningen bij de Raad werden veroordeeld van Nicea in 325. Paul van Samosata was de bischop van Antioch van 260-272. Hij was excommunicated door een synod in 268. Hij geloofde dat de God door Jesus werkte, maar ontkende dat Jesus de Tweede Persoon van de Drievuldigheid was. Valentinus was gnostic wie rond het eind van de eerste eeuw leefde. De school van Valentinus was de invloedrijkste school Gnostic van de tweede eeuw en het was deze die Tertullian tegen in zijn boek schreef Adversus Valentinianos.
8. Van DE Velde's het boek is onlangs vertaald in het Engels: Is van het Hoogst benieuwd.. 125 Jaar van de Geschiedenis van Verenigd Nederland, Abraham Van de Velde (G. Zekveld, trans.), Newcastle: Semper Reformanda, 1997. Het citaat waarnaar DE Cock verwijst kan op pp worden gevonden. 151-52 van de Engelse vertaling. Overigens, er is een discrepantie tussen het paginaaantal die in origineel wordt gegeven en de versie die in Verzamelde Geschriften wordt gegeven. Origineel, hierboven gegeven, is p.596. De uitgegeven versie leest p. 396. De druk in het oorspronkelijke pamflet is soms onduidelijk en dit kan van de discrepantie rekenschap geven.
9. Volledige titel: "Voorloopig berigt aan mijne Gereformeerde geloofsgenooten. nopens mijne verantwoording mijnen en DE onredelijke handelwijze van het Provincial Kerk -kerk-bestuur tien opzigte, waaruit het tegenwoordig willkeurig en Tijranniek gezag onzer Kerklijken. in het tegenstelling bestelwagen DE regten der Gereformeerde Kerk. ons gewaarborgd bij art.. 7 van onze deur het goed en bloed onzer Voorvaderen gekochte Geloofsbelijdenis, blijken kan, "H. DE Cock, Groningen: J.H. Bout. 1834. Dit kan ook hij binnen vinden Verzamelde Geschriften (Volume 1), D. Deddens, W. van't Spijker et al. eds., Houten: Hol Hartog B.V., 1984, pp. 517-539.
10. DE Cock citeert deze besluiten in van hem Voorlopig berigt: Nationale Synod van Dort 1578, Art.. 76: De "Psalmen van David in de uitgave van Petrus Dathenus, zullen in de Christelijke vergaderingen zijn van de Kerken van Nederland (zoals tot nu toe) is gedaan zal worden gezongen, verlatend hymns die niet in Heilige Scripture worden gevonden."Nationale Synod van Middelburg, 158.1, art.. 51: "Slechts zullen de Psalmen van David in de kerk worden gezongen, weglatend hymns die men in Heilige Scripture niet kan vinden."Nationale Synod van Gravenhage, 1586, art.. 62: De "Psalmen van David zullen in de kerken worden gezongen, weglatend hymns geen die men in Heilige Scripture vindt."Nationale Synod van Dort, 1618-19, zitting 162: In de Kerk slechts zullen de 150 Psalmen van David worden gezongen. De 10 Bevelen, het Gebed van Lord, de Geloofspunten, De Liederen van Mary, Zechariah, en Simeon, de hymn ' O God die onze Vader is, ' enz. zo, zullen in de vrijheid van de Kerken worden verlaten, of zij hen willen gebruiken of niet, aangezien zij pasvorm zien. De rest liederen zal uit de kerk worden genomen, en zo ook zullen om het even welk die eerder in de kerk zijn ingevoerd weggelaten op de fatsoenlijkste manier mogelijk zijn."
11. Martelaar Venrmigili van Petrus (1500-1562) was actief in Straatsburg, Oxford en Zürich als Hervormde theologian. (VG)
12. Bijvoorbeeld, de inzameling van hymns Hymni ofte Loffsanghen op DE Christelijcke Feestdagen ende andersins Hymns of lof-Liederen voor Christelijke feest-Dagen en andere tijden die in Gravenhage in 1615 worden gepubliceerd. (VG)
13. Voorlopig Berigt in Verzamelde Geschriften, Volume. 1, p.526.
14. DE Cock impliceert hier dat de mensen die eenvoudig de "nieuwe liederen vermelden zouden" die in het boek worden vermeld van Revelatie (5:9 en 14:3) zijn simplistisch en verkiezen onwetend te blijven. Zij willen niet zijn argumenten overwegen en tevredenstellen met één passage van de Bijbel die schijnt om hun huidige praktijk te rechtvaardigen.
15. Dit citaat wordt genomen uit Staten Bijbel (de Bijbel van Staten). Dit was een Nederlandse vertaling van de Bijbel die door Synod van Dort wordt bevolen 1618-19. Het omvatte een groot aantal verklarende voetnoten en is vergelijkbaar met de Engelsen Genève Bijbel. Het citaat wordt genomen uit de voetnoten op Ephesians 5:19 en wijst op een verschillend inzicht in deze passage (en zijn parallel in Colossians 3:16) dan algemeen vandaag wordt gevonden. 1927 Psalter van De Christelijke Gereformeerde Kerk in Noord-Amerika wijst ook op dit begrip: "Hymns, de liederen, en de psalmen van Eph. 5:19 en Col.. 3:16 klaarblijkelijk verwijs niet naar samenstellingen NT maar naar de Psalmen OT die in de Griekse versie de titels boven gegeven dragen." Psalter, Grand Rapids: Eerdmans, 1927, p.4. Een modem exegetische defensie van dit begrip kan binnen worden gevonden De Liederen van Zion, Michael Bushell, Pittsburgh: De Publicaties van de kroon en van de Overeenkomst, 1977 (tweede uitgave, 1993), pp.83-93. Ouder de exegesen kunnen binnen worden gevonden De Psalmen in Verering, J. McNaugher, ED., Edmonton: Nog de Boeken van de Heropleving van Wateren, 1992,1907), pp. 128-168. Voor een moderne Hervormde (van een Nederlandse achtergrond) defensie van deze positie, zie de ' Liederen van Zion, Wat ik bereken dat met deze verwijzingen dit bezwaar wordt weggehaald en behandeld.
16. In Griekse mythologie, waren de Sirenes drie overzeese nymphs, helft-vogel en helft-vrouw, die door hun verleidelijke liederen zeelieden aan hun sterfgevallen op rotsachtige kustlijnen zouden verlokken.
17. De "Inspecteurs, de Ministers, en Comissioners van Kirks binnen Realme van Schotland, aan daar Brethren Bischops en Pastours van Ingland, die Renunced Romane Antichryst, heeft en Professe met hen Lord Jesus in Sinceritie, Desyres de Verhoging Perpetuall van de Geest Holie doet."binnen De Werkzaamheden van John Knox (Volume6), verzameld en uitgegeven door David Laing, Edinburgh: Thomas George Stevenson, 1864, pp. 439-440. De Engelsen in dit citaat zijn gemoderniseerd. Thomas M'Crie schrijft betreffende deze brief: De "Hervormer werd belast met een brief van de Assemblage, aan de bischoppen en de ministers van Engeland, bemiddelend voor lenity aan zulke van hun brethren zoals scrupled om de sacerdotal kleding te gebruiken, die door de wetten wordt opgelegd. De controverse over dat onderwerp werd op dit moment gedragen met grote warmte onder de Engelse geestelijkheid. Het is niet onwaarschijnlijk, dat de Assemblage zich in deze zaken bij de wens van Knox mengde, waaraan de samenstelling van de brief werd begaan." Het Leven van John Knox, New York: Eastburn, Kirk, & Co., 1813, p.31 1.
18. "Toen Lord de verklaring van zijn getuigen uit obscurity in Piemonte bracht, Bohemen, &c., door het ministerie van Luther, zijn tijdgenoten en opvolgers; dan werden de psalmen hersteld aan hun plaats in de kerken van de Hervorming. Luther was bekwaam in muziek, zelf stelde vele hymns samen; maar hij maakte zorgvuldig tussen de Psalmen en zijn hymns onderscheid. Een oude dame in oostelijk Pennsylvania wordt gezegd om in haar bezit een "Duits psalm-Boek te hebben, dat door Luther zelf" wordt gepubliceerd het boek met een inzameling van hymns van Luther sluit; maar de oude dame zegt dat in haar jonge dagen in Duitsland, "zijn richtingen stijf werden uitgevoerd, en in openbare verering zongen zij slechts de Psalmen van David."" De zelfde orde, zoals bekend is, heerste in alle andere hervormde kerken van Europa en de Britse Eilanden. David Steels, "Psalmen en Hymns," Het Oorspronkelijke Covenanter Tijdschrift (Volume 3:1-3:16, Maart 1881 aan Dec. 1884), p. 41.
19. Jodocus van Lodenstein (1620-1677) was een student van G. Voetius en preacher in Zoetermeer en Zegwaard (1644), Sluis (1650) en Utrecht (1653). Hij behoorde tot de beweging van "Nadere Reformatie" ("Verdere Hervorming"). Hij schreef een aantal liederen die niet alleen populair in zijn dag, maar ook later onder Secessionists van tijd waren DeCock's (niettemin slechts buiten de kerkdiensten). (VG)
20 Willem Sluiter (1627-1673) de bestudeerde theologie in Utrecht en was ook een student van Voetius. Hij was preacher in Eibergen (1653) en Rouveen (1673). Hij is ook een vertegenwoordiger van "Nadere Reformatie."Sluiter was een dichter en hij stelde een inzameling van" Psalmen, Hymns en Geestelijke Liederen samen " (1659) en het rijmen van het Lied van Solomon (1633) en andere passages Scripture. (VG)
21. Rhijnvis Feith (1753-1823) een diploma behaald bij 17 jaar oud van de faculteit van wet bij de Universiteit in Harderwijk. Tien jaar later werd hij de burgemeester (burgemeester) van Zwolle. In 1797 van hem Odes en Gedichten verschenen, binnen 1804-05 zijn Specimen van Hymns (Proeve van Gezzangen) gevolgd. 35 hymns van Feith worden gevonden onder "Evangelische Hymns."(VG)
22. H.P. Scholte, laat over DE Psalmen Notes op de Psalmen, Amsterdam, 1834. (VG)
23. Johannes Eusebius Voet (1706-1778) was een arts in Den Haag, bekende belangrijkste voor zijn stichtelijke poëzie en zijn belangrijk deel in de Nederlandse versie van de Psalm van 1773. (VG)
24. Hendrik Ghijsen (1660-1693) was silversmith van Amsterdam en ook een precentor. Hij maakte sommige het rijmen van de Psalm van oudere versies en binnen 1773, tien van zijn psalmen en 4 van van hem hymns werden omvat in de versie van de Staat (DE Statenberijming). (VG)
25. Laus Deo Salus Populo (Lof voor God, Redding voor de Mensen) was de maatschappij van dichters in Amsterdam dat meestal Anabaptist of een achtergrond Remonstrant had. 58 van hun psalmen en 3 van hun hymns verschenen in het het liedboek van de Staat (DE Statenberijming). (VG)
26. Letterlijk: "nieren."
27. Isaac DA Costa (1798-1860) was de belangrijkste leider van de Nederlandse beweging "Reveil". Hij was zowel een dichter als preacher en binnen 1823 schreef een gerechtigd pamflet Bezwaren tegen de Geest van de Leeftijd (Bezwaren meest geest der van het tegenhol eeuw) -- het dit het schrijven aan welke DeCock hier verwijst. (VG)
28. Cf., 2 Koningen 4:40, waar Elisha wordt verteld dat de hutspot in de pot giftige installaties bevat.
29. Isaac Johannes Dermout (1777-1867) was Nederland Hervormde (de Kerk van de Staat) preacher in ' s-gravenhage van 1805-1818. Voor 30 jaren hij ook de Synodical secretaresse en in was 1822 hij werd hofpreacher voor de Koning. Hij wordt ook herinnerd voor mede-creatie (met Annaeus Ypey) een 4 volumegeschiedenis van de Nederland Hervormde Kerk. (VG)
[Engels: http://trueworship.netfirms.com/Singpsa ... decock.htm]
zie ook:
http://www.let.uu.nl/~jan.deboer/person ... rafie.html