Consequent leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 aug 2008 16:31

Heidebloem schreef:Subsidie voor christelijke ziekenhuizen, verpleegtehuizen, psychiatrische zorg, gehandicaptenzorg, thuiszorgorganisaties, verenigingen enz dan ook maar stopzetten?

Ja waarom niet, waarom moet er toch altijd zo uit de staatsruif gegeten worden, voor zulk zich zelf af willen scheidende bedrijfstakken.

Een ziekenhuis, hoort in de eerste plaats medische zorg te verlenen. Idem voor veel gelijksoortige instellingen. Christelijke organisaties willen veel al voor van alles en nog wat subsidie van de overheid. Men moet die zelfde groep eens horen, als er voor van alles en nog wat subsidie word gevraagd door bv Moslims...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 aug 2008 17:15

Wij betalen toch ook belasting? Anders moet je een soort zelf voorzienende gemeenschap creeren.

Overigens krijgen vrije, Dalton en antroposofische scholen e.d ook subsidie, waar ik geen enkele moeite mee heb. En een mosliminstelling ook niet, zolang het maar deugd. Maar dat geldt ook voor een christelijke instelling.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 16 aug 2008 11:54

Een ziekenhuis, hoort in de eerste plaats medische zorg te verlenen. Idem voor veel gelijksoortige instellingen. Christelijke organisaties willen veel al voor van alles en nog wat subsidie van de overheid. Men moet die zelfde groep eens horen, als er voor van alles en nog wat subsidie word gevraagd door bv Moslims...

Juist, en wederom een blijk van hypocrisie.

Wij betalen toch ook belasting? Anders moet je een soort zelf voorzienende gemeenschap creeren.

Ze geven anders wel behoorlijk af op de overheid, maar ondertussen wel hun hand openhouden. Dat kan dan weer wel.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 18 aug 2008 12:28

The Engineer schreef:Ze geven anders wel behoorlijk af op de overheid, maar ondertussen wel hun hand openhouden. Dat kan dan weer wel.

Ach ja, en wie doet dat niet in NL?

De balk en splinter, weet je wel...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 18 aug 2008 20:05

The Engineer schreef:

Juist, en wederom een blijk van hypocrisie.

Ze geven anders wel behoorlijk af op de overheid, maar ondertussen wel hun hand openhouden. Dat kan dan weer wel.

Wie zijn 'ze'? En is afgeven op de overheid exclusief voor die 'ze'?

Overigens wel weer typerend dat je in dit topic juist hierop reageert :)
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 20 aug 2008 18:39

Hypocriet en consequend zijn elkaars tegenpolen dus wat dat betreft is dat niet typerend, eerder logisch. Bovendien heb ik met mijn eerdere lange post een nieuw topic proberen te openen, wat niet doorging en ik hier naar toe werd verwezen.

Wie zijn 'ze'? En is afgeven op de overheid exclusief voor die 'ze'?

Ik ging slechts in op het volgende:

en:

gerritse
Mineur
Mineur

Re: Consequent leven

Berichtdoor gerritse » 23 aug 2008 16:11

Race406 schreef:Ik heb een vraagje: Binnen de refo-wereld wordt veelal afwijzend gereageerd op tv. Ook een documentaire mag niet, want het is op tv. Via internet naar uitzending gemist kijken mag ook niet, want ook dat is in principe tv kijken, want dat is toch eens op tv geweest.
Maar er mogen wel allerlei films en series gekeken worden op dvd en video. Terwijl dat toch ook op tv is geweest. Ik vind dat intens inconsequent.
Er wordt op zondagavond van alles en nog wat gezongen door diverse gezinnen. Allerlei bundels komen uit allerlei hoeken en gaten tevoorschijn. Maar in de kerk mag dat weer niet gezongen worden. Zoals het altijd was moet het blijven. Discussie ten enen male onmogelijk.... :shock:
Ik kom dit soort dingen veel tegen binnen refo-Nederland, en vind dat er op sommige gebieden heel inconsequent geleefd wordt. Wat vinden jullie hier van? Niet om de zgn "zwaardere hoek" zwart te maken, maar als men zo principieel is, dan moet dat toch in alles doorwerken? Je moet nauw leven zoals men dat weleens noemt. Dan moet dat op alle terreinen van het leven, toch?

Dag Race,

Tot mijn 37 ste was ik synodaal- gereformeerd. De lijnen werden daar -toen al - 1959- iets minder strak getrokken dan bij Refo -nu nog-. Ik her inner mij toch echter nog wel discussies of je op Tweede kerstdag mocht schaatsen, als die dag niet op een zondag viel.
( Er waren toen nog winters , waarin er überhaupt nog wat te schaatsen viel).
Toen kwamen er mensen in mijn leven, die mij wezen op het meer beleven van 'de binenkant van het geloof'. In de loop van verscheidene jaren, maakten zij mij opmerkzaam op wedergeboorte en de doop in de Heilige Geest met de bijbehorende gaven en vrucht. Ik kreeg oog voor de satan als eigenlijke kernvijand, (Efeze 6 v 12) en voor de mogelijkheid om hem te bestrijden in zijn eigen bestaansniveau...
( want van 'leven'mag je eigenlijk voor wat betreft de duivel niet spreken).
Het werd mij duidelijk, dat wij geestelijk zó weerbaar moeten zijn in de komende eindstrijd tegen de antichrist. Die is namelijk ook een geestelijke vijand, die, geïnspireerd door satan, met geestelijke wapens strijdt.

Wat mij nu allereerst opvalt, is dit: je spreekt over kostbare mensen met een enorm potentieel van trouw, dat een geweldige aanwinst zou kunnen zijn vcor versterken van de rijen van allen, die nú de geestelijke strijd strijden.

En vervolgens valt het mij op, dat deze dapperen 'de boel nog aardig bij elkaar weten te houden' met al hun wetjes . Maar dat konden de oude Joden ook. Toen Jezus zijn krachten begon te ontplooien, zat hij net in het goede werkveld, waar hij optimaal als leraar bezig kon zijn: een versteend geloof met totaal overwoekerde Mozaïsche wetten. Ze hadden er 365 ge-en verboden van 'eerste orde' bijgemaakt, (tienden van dille en komijn), en 'van tweede orde'nog veel meer. Maar goed; de uiterlijke vorm, die Jezus kon gispen, was er helemaal met korban als giftige uitwas, om maar eens wat te noemen, (Marcus 7 v 11).

Zo weten ook Refo-ouders 'de boel nog aardig bij elkaar te houden'.
En van misstanden, zoals bij de Joden uit Jezus' tijd, is mij niets bekend:
- geen totaal afwijken van leer en leven, Matth 23 v 1-4
- geen vertoon van uiterlijke vroomheid om de innerlijke armoede weg te pleisteren, ( 5)
- geen gekend willen worden als 'de ware vromen', 6 en 7
- geen verbondenheid met alleen een select groepje en 'de anderen' wantrouwen, (8 - 12)
- geen 'de deuren gesloten houden' voor zoekers naar het rijk van de zon en de bloemen(13 en 14)
- geen aan 'zoekers' opdringen van een benarde en benarrende leer van uiterlijkheden, ( 15)
- geen opleggen van allerlei regeltjes, die nergens op slaan, ( 16 - 22)
- geen kleinigheden doen en grote , goede dingen nalaten, (23 en 24)
- geen nauwkeurigheden op uiterlijkheden en 'laten waaien' van innerlijkheden, zoals liefde, blijdschap, vrede, vriendelijkheid, geduld, goedheid, trouw, mildheid en zelfbeheersing, ( 25 en 26)
- 'geen 'keeping up appearances', ( 27 en 28)
- geen zelfoverschatting en onderschatting van de werkelijke dreigingen, 29-33
Nu ja, misschien wel iets van al die dingen, maar niet zo bar als de Joden van tóen.

Hoe komt dat nu; toch ergens wel veel geleerd van het evangelie, maar er is zoveel meer, dat jullie níet weten.

En waarom stelen jullie mijn hart: doordat je zaterdagavond nog met je gezin de liederen van Johan de Heer en Glorieklokken zingt. O, wat hebben de in tradities verstrikte kinderen van God toch een enorm potentieel, dat nog 'vrijgemaakt'moet worden.
Om van te 'watertanden'

Laten we positief eindigen. Het zal steeds moeilijker vallen om voor de snel wisselende en evoluerende omstandigheden van nu regels te vinden. Hoe moet het met ipods en dat soort gedoe. En er komt nog veel meer aan: die hele virtuele wereld. En er kan zo'n dubbele moraal gekweekt worden met p.c.'s op elke jongens- en meisjeskamer. Want ook dat houd je niet tegen.

Wat is de oplossing. Maak dit enorme latente strijdpotentieel voor de Heer Jezus vrij. Er is werk aan de winkel.
Bid, dat de Heer alle gevangen wederbrengt, geboeid door nu snel verouderende tradities, (Psalm 126 v 1).
Laat ze eerst dromen en daarna juichen, zoals dat mij overkwam
- bid dat de Heer ze uitleidt in geestelijke voorspoed, ( Ps 68 v 7)
We kunnen die reservisten niet missen in de aanzwellende storm.
- bid dat God hun onbevredigd zuchten van nú hoort, ( 79 v 11)

Daag
Ger

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 30 aug 2008 18:30

- geen totaal afwijken van leer en leven, Matth 23 v 1-4

Het verhaal van Van der Zwaag gemist zeker. Hij werd eruit getrapt, hij had kritiek, en dat nog wel op een goed doordachte manier.

- geen vertoon van uiterlijke vroomheid om de innerlijke armoede weg te pleisteren, ( 5)

Niet? Rokken, hoeden, niet mogen samenwonen moet ik nog even doorgaan? Niet voor allen, maar voor sommigen is dat alleen maar de schijn ophouden.

- geen gekend willen worden als 'de ware vromen', 6 en 7

Nee, maar alles wat lichter is kraken ze af en branden ze compleet af.

- geen verbondenheid met alleen een select groepje en 'de anderen' wantrouwen, (8 - 12)

Reformatorische camping, dorpen, gemeenschappen, hulpinstanties, enz. enz. Ik was laatst op het reformatorische vakantiepark op Texel; men groette elkaar alleen op het park, want die zijn van hetzelfde soort. Eén stap erbuiten en ze houden stijf hun bek dicht.

- geen opleggen van allerlei regeltjes, die nergens op slaan,

Ja vast, maar je mag geen belijdenis doen als je lid ben van een sportvereniging.

En voor alle punten geldt: er is nog veel meer te noemen.

Nu ja, misschien wel iets van al die dingen, maar niet zo bar als de Joden van tóen

Ach kom, open je ogen eens. En daarbij, een aantal van je punten overlappen elkaar behoorlijk.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 aug 2008 20:54

Misschien moet jij je ogen eens openen en zie je dan dat de vooroordelen die jij hebt niet altijd stand houden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 31 aug 2008 11:49

Wou je zeggen dat deze punten niet waar zijn dan? Dat zijn ze allemaal, en dat weet jij net zo goed als ik, vandaar ook jouw wrange reactie waarschijnlijk.

En zoals ik al zo vaak heb gezegd ben en was ik niet bevooroordeelt, ik constateer alleen en leg de vinger op de zere plek, en dat doet dus zeer. Alleen kan je kiezen om enkel pijnstillers te nemen, zodat de pijn weg is maar de plek niet, of de plek te onderzoeken om te kijken of er wat aan te doen is.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 sep 2008 12:41

Wat ik wil zeggen is dat die punten die jij stelt niet voor elke refo op gaan.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 01 sep 2008 13:47

The Engineer schreef:En zoals ik al zo vaak heb gezegd ben en was ik niet bevooroordeelt, ik constateer alleen en leg de vinger op de zere plek, en dat doet dus zeer. Alleen kan je kiezen om enkel pijnstillers te nemen, zodat de pijn weg is maar de plek niet, of de plek te onderzoeken om te kijken of er wat aan te doen is.

Je bedoelt zeker JOUW zere plek? Ik kan me tenminste niet voorstellen dat dergelijke gefrustreerde reacties niet uit zoiets voortkomen. Wellicht een idee om daar aan te werken i.p.v. ons lastig te vallen met je eenzijdige verhalen?

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 01 sep 2008 13:59

Gerritse, mooi gesproken en ik deel je mening ten volle. Gelukkig heb ik de laatste jaren een glimp mogen opvangen van steeds meer reformatorische wedergeboren christenen, die weten te strijden tegen de duivelse machten en daar meer aandacht aan besteden, dan aan de ‘regels’ van de kerk. Ik ben erg blij dat er steeds meer christenen de wet van Christus in hun hart laten schrijven, in plaats van de wet van de kerk in hun verstand.

Engineer, ik snap niet waar je allemaal op doelt en vind je punten onduidelijk geformuleerd en lijken uit frustratie geschreven.
Laat je leiden door Hem!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 01 sep 2008 18:51

Heb ik dat gezegd dan? Ik heb het het meest over kerken gehad en reformatorisch instanties. En waar ik het wel over personen gehad heb heb ik aangegeven dat dat niet ging over alle personen. Dus: je post was nutteloos. Daarbij, hij gaat niet in op wat ik zeg. Kan ook niet, want wat ik zeg is de waarheid.

Je bedoelt zeker JOUW zere plek? Ik kan me tenminste niet voorstellen dat dergelijke gefrustreerde reacties niet uit zoiets voortkomen. Wellicht een idee om daar aan te werken i.p.v. ons lastig te vallen met je eenzijdige verhalen?

Ik weet niet of jullie problemen hebben met lezen anders weet ik nog wel een goede opticiën voor jullie. Ik heb diverse malen aangegeven dat ik niet gefrustreerd ben. En mijn zere plek? Nee de zere plek van het reformatorisch gedachtegoed, die alleen buitenstaanders zien. Veel van hen die daarbinnen staan zijn zo geïndoctrineerd dat ze het niet meer zien.

Ik heb gewoon een gigantische pleurishekel aan het feit dat veel van zulke "vrome" mensen zo liefdeloos zijn, voor zich laten nadenken en dat dan ook nog blindelings volgen, bijbelteksten zo verdraaien dat het in hun straatje past, niet open staan voor wat voor verandering dan ook en iedereen hun wil en regels willen opleggen. Dat reformatorische scholen liegen en bedriegen, hun eigen regels niet consequent toepassen. Dat ze geen kritiek dulden, andere kerken afbranden, stropen en de overheid oplichten, en bovenal, soms zo ontiegelijk hypocriet zijn. En daar gaat dit topic over, consequentie vs. hypocrisie. En is dat alles nou christelijk? Wees eens heel eerlijk. Vinden jullie het gek dan mensen die niet geloven het bestaande beeld van gelovigen hebben?

En waarom ik daar een hekel aan heb? Omdat ik rechtvaardig en goudeerlijk ben, een cent geef ik nog terug. Ik bega geen enkele overtreding. Iedereen is gelijk tot het tegendeel bewezen is voor mij. Een buitenlander, een homo, een boedhist, ze zijn gelijk voor mij. Kijk nou eens naar refo's. Er is bewezen dat ze een grotere hekel hebben aan buitenlanders. Staat er niet in de bijbel Heb uw naaste lief als uzelf en De liefde is de vervulling der wet? Staat dat er niet? Ja dat staat er wel. Maar veel schuiven het aan de kant en laten de haat zegevieren.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 sep 2008 12:38

The Engineer schreef:

Heb ik dat gezegd dan? Ik heb het het meest over kerken gehad en reformatorisch instanties. En waar ik het wel over personen gehad heb heb ik aangegeven dat dat niet ging over alle personen. Dus: je post was nutteloos. Daarbij, hij gaat niet in op wat ik zeg. Kan ook niet, want wat ik zeg is de waarheid.

:roll: Tja, met zo´n houding heeft discussie weinig zin meer.
The Engineer schreef:

Ik weet niet of jullie problemen hebben met lezen anders weet ik nog wel een goede opticiën voor jullie. Ik heb diverse malen aangegeven dat ik niet gefrustreerd ben. En mijn zere plek? Nee de zere plek van het reformatorisch gedachtegoed, die alleen buitenstaanders zien. Veel van hen die daarbinnen staan zijn zo geïndoctrineerd dat ze het niet meer zien.

Ik heb gewoon een gigantische pleurishekel aan het feit dat veel van zulke "vrome" mensen zo liefdeloos zijn, voor zich laten nadenken en dat dan ook nog blindelings volgen, bijbelteksten zo verdraaien dat het in hun straatje past, niet open staan voor wat voor verandering dan ook en iedereen hun wil en regels willen opleggen. Dat reformatorische scholen liegen en bedriegen, hun eigen regels niet consequent toepassen. Dat ze geen kritiek dulden, andere kerken afbranden, stropen en de overheid oplichten, en bovenal, soms zo ontiegelijk hypocriet zijn. En daar gaat dit topic over, consequentie vs. hypocrisie. En is dat alles nou christelijk? Wees eens heel eerlijk. Vinden jullie het gek dan mensen die niet geloven het bestaande beeld van gelovigen hebben?

En waarom ik daar een hekel aan heb? Omdat ik rechtvaardig en goudeerlijk ben, een cent geef ik nog terug. Ik bega geen enkele overtreding. Iedereen is gelijk tot het tegendeel bewezen is voor mij. Een buitenlander, een homo, een boedhist, ze zijn gelijk voor mij. Kijk nou eens naar refo's. Er is bewezen dat ze een grotere hekel hebben aan buitenlanders. Staat er niet in de bijbel Heb uw naaste lief als uzelf en De liefde is de vervulling der wet? Staat dat er niet? Ja dat staat er wel. Maar veel schuiven het aan de kant en laten de haat zegevieren.

oeps-smile
Die naastenliefde van jou geldt dan zeker alleen niet voor die "hypocriete" refo´s, of zijn bovenstaande uitlatingen voor jou een teken van naastenliefde?
Als dat zo is dan snap ik warom je dat bij veel refo´s niet vind. :?

Terug naar “Archief”