Offtopic verwijdert.
Houd het bij het onderwerp "vergeven" a.u.b.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Fluitje schreef:Naar mijn mening worden zonden niet vergeten.
David schreef toch ook over zijn zonden in zijn psalmen?
Hij heeft vergeving ontvangen maar is Psalm 32 niet een voorbeeld dat hij zijn zonden nog wel weet maar juist ook dat hij de genade heeft ontvangen?
Psalm 116. Ik was bekneld in banden van de dood.
Met later het vreugdevers van verlossing?
Mozes heeft zijn straf gekregen maar toen hij op de berg Israël aanschouwde wist hij waarom hij het land niet binnenging.
Ik denk dat er wel meer voorbeelden te noemen zijn.
tante-tortel schreef:Dus de zondaar vergeet ze niet, maar daar ging het hier niet over.
Het gaat over het vergeven van een ander en vergeten van wat die ander jou heeft aangedaan.
Alleen wil ik er wel bij aantekenen dat wij als zondaars dat waarschijnlijk nooit zullen kunnen, de ellende die een ander je soms aan kan doen zul je misschien (in sommige gevallen) uiteindelijk kunnen vergeven, maar het vergeten lijkt mij een nog langere weg.
Dat even terzijde..
tante-tortel schreef:Zoals jij het zegt Carl is God dus afhankelijk in het vergeven van ons.
Als wij maar iets doen dan wil Hij ons vergeven.
Maar zo is het bij God niet.
Hij vergeeft het ons om niet!
Zo groot Is Zijn genade!
Wij hoeven en wij kunnen er zelfs niets voor doen.
Zelfs 7 x 70 x vergeeft Hij om niet.
Oneindig veel......
Nee ik denk het niet. Ik zal maar even antwoorden TTCarl schreef:tante-tortel schreef:Zoals jij het zegt Carl is God dus afhankelijk in het vergeven van ons.
Als wij maar iets doen dan wil Hij ons vergeven.
Maar zo is het bij God niet.
Hij vergeeft het ons om niet!
Zo groot Is Zijn genade!
Wij hoeven en wij kunnen er zelfs niets voor doen.
Zelfs 7 x 70 x vergeeft Hij om niet.
Oneindig veel......
Hoe kan God je vergeven als je zelf geen afstand neemt van de daad die je gedaan hebt?
In dat geval zou God een soort vergevingsautomaat worden.
je broer
Carl
Romeinen 2 vanaf vers 12 schreef:12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen (dus niet beleden) is.
Carl schreef:Ik denk dat je goed begrijpt wat ik bedoel, Kwebbel.
Daarbij: het stukje van Paulus wat je aanhaalt zegt heel veel.
Het zegt dat ziij die onder de wet geleefd hebben dor de wet verordeeld zullen worden. Kennelijk worden hun zonden hen niet zomaar vergeven, zoals werd gesuggereerd.
Het zegt ook dat heidneen van nature wetenw at goed en slecht is, omdat dit in hun hart geschreven staat. Merkwaardig dat Paulus dit zegt, want elders betoogt hij dat geen mens in staat is om goed te doen. Eigenlijk zegt hij dus dat heidenen een soort van wanhopige schizofrenen zijn als het om goed of kwaad gaat. Enerzijds weten zij innerlijk het verschil tussen goed en kwaad. Anderzijds den zij uiteindelijk alleen maar slaechte dingen.
Merkwaardig tch dat ik nooit een uit frustratie gillende heiden tegenkom. Dat ook zo weinig heidenen zich af lopen te vragen wat nu de redding hieruit is.
Waaruit maar weer blijkt dat het paulinische christendom antwoorden geeft op vragen die niet gesteld worden.
Vwb het topic:
de kern van vergeving is dat vergeving nu juist het enige en mooiste antwoord is voor een mens die berouw voelt over iets.
Het vergeven van iets waarver geen berouw wordt gevoeld is als een kop kffie in de zee itgieten, z nutteloos.
je broer
Carl
dwaler schreef:Carl schreef:Ik denk dat je goed begrijpt wat ik bedoel, Kwebbel.
Daarbij: het stukje van Paulus wat je aanhaalt zegt heel veel.
Het zegt dat ziij die onder de wet geleefd hebben dor de wet verordeeld zullen worden. Kennelijk worden hun zonden hen niet zomaar vergeven, zoals werd gesuggereerd.
Het zegt ook dat heidneen van nature wetenw at goed en slecht is, omdat dit in hun hart geschreven staat. Merkwaardig dat Paulus dit zegt, want elders betoogt hij dat geen mens in staat is om goed te doen. Eigenlijk zegt hij dus dat heidenen een soort van wanhopige schizofrenen zijn als het om goed of kwaad gaat. Enerzijds weten zij innerlijk het verschil tussen goed en kwaad. Anderzijds den zij uiteindelijk alleen maar slaechte dingen.
Merkwaardig tch dat ik nooit een uit frustratie gillende heiden tegenkom. Dat ook zo weinig heidenen zich af lopen te vragen wat nu de redding hieruit is.
Waaruit maar weer blijkt dat het paulinische christendom antwoorden geeft op vragen die niet gesteld worden.
Vwb het topic:
de kern van vergeving is dat vergeving nu juist het enige en mooiste antwoord is voor een mens die berouw voelt over iets.
Het vergeven van iets waarver geen berouw wordt gevoeld is als een kop kffie in de zee itgieten, z nutteloos.
je broer
Carl
Volgens mij weet iedereen wat goed en kwaad is, wat jij ook zegt toch?
Het gaat erom of je naar je geweten luistert denk ik.
Maar op basis waarvan vergeef je dan? Als jouw opdracht is om lief te hebben waarom gun je het een ander dan niet dat diegene de gevolgen draagt van wat hij heeft aangericht?Wat je daarmee doet is een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.
Als een mens zijn/ haar verantwoordelijkheden niet neemt dan zullen ze er vanzelf tegenaan lopen.
Hoe zou het komen denk je dat er steeds meer mensen in psychische nood komen en dat er een tekort aan pleeggezinnen is.
Dat zegt mij al heel veel.
Niet dat ik zeg dat alle mensen die in psychische nood zijn, automatisch heidenen zijn ofzo, want dan kan ik me bij dat rijtje aansluiten, maar ik denk dat het wel wat zegt over hoe het met de mensheid gaat.
Ja, denk dat het wel zinloos is om te vergeven als er geen berouw is in zekere zin, maar voor jezelf is het ook goed om een ander te vergeven,
al weet je dat een ander nooit berouw zal hebben.
Anders zou ik niet weten waar ik heen moest als ik niet zou kunnen vergeven wat me aangedaan is.
Dan ga ik er zelf aan onderdoor. Klinkt miss stom, maar zo voel ik dat.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten