Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 29 aug 2008 15:22

martien schreef:Maar bij ieder "zou kunnen" hoort bewijs of aanwijzing en NIET in tegenspraak zijn met de bestaand ewetenschap. TENZIJ je bewijs hebt dat de bestaande wetenschap onjuist is en op welke wijze er dan gedwaald wordt

Ik neem aan dat je het over alle delen van de wetenschap nu praat?

Ik zou graag het bewijs willen zien dat als er niets ontploft dat er dan iets ontstaat?(bestaande wetenschap).

Ik ben benieuwd.
Trouwens wat is er over die cambrium explosie?
Is dat dat er in een keer goed gevormde dieren waren?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

antoon

Berichtdoor antoon » 29 aug 2008 15:39

Waarom gebruikte God dan wel de woorden 'zaaien en oogsten' en 'dag en nacht' ?
Volgens jouw interpretatie zou dat dan ook nieuw zijn.
Goed opgemerkt Hetty, toch denk ik aan de hand van de bijbel dat er een ander klimaat was
Genesis 1
6 Verder zei God: „Er kome een uitspansel tussen de wateren en er kome scheiding tussen de wateren en de wateren.” 7 Toen ging God ertoe over het uitspansel te maken en scheiding te maken tussen de wateren die onder het uitspansel zouden zijn en de wateren die boven het uitspansel zouden zijn. En het werd zo. 8 En God noemde het uitspansel voortaan Hemel. En het werd avond en het werd morgen: een tweede dag.

Genesis2
5 Nu was er nog geen enkele struik van het veld op de aarde te vinden en er ontsproot nog geen plantengroei van het veld, want Jehovah God had het niet laten regenen op de aarde en er was geen mens om de aardbodem te bebouwen
6 Maar een nevel steeg gewoonlijk op uit de aarde en drenkte de gehele oppervlakte van de aardbodem.

Genesis 7
11 In het zeshonderdste jaar van Noachs leven, in de tweede maand, op de zeventiende dag van de maand, op deze dag werden alle bronnen van de grote waterdiepte opengebroken en werden de sluizen van de hemel geopend.

Door deze passages zouden we de conclusie kunnen trekken dat er in het beginne een ander klimaat op aarde was.
De plantengroei werd niet beregend, maar beneveld vanuit de aarde
Er was water onder de aarde en boven de aarde, door het water boven de aarde zou er constant een diffuus licht kunnen schijnen op de dag dan natuurlijk
Bij de vloed werd deze status quo opgeheven want de wateren boven de aarde kwamen naar beneden.

Allemaal natuurlijk door vanuit de schrift te extrapoleren , maar het hoeft niet in tegenspraak te zijn met de hedendaagse bevindingen.

DannyV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DannyV » 29 aug 2008 15:46

kirdneh schreef:
Ik neem aan dat je het over alle delen van de wetenschap nu praat?

Ik zou graag het bewijs willen zien dat als er niets ontploft dat er dan iets ontstaat?(bestaande wetenschap).

En weer wordt er zomaar een sprong gemaakt van de discussie over evolutie naar een compleet ander vakgebied van de wetenschap, de oerknaltheorie (is er op evolutie-gebied geen eer meer te behalen?)...

Maar goed. Er is helemaal NIKS bekend over wat er "voor" de oerknal was dus op dat gebied kan de wetenschap geen uitspraak doen...

kirdneh schreef:Ik ben benieuwd.

Nee, dat ben je niet. Er zijn hier namelijk al meerdere malen bewijzen aangeleverd die creationistische modellen volledig verwerpen en die worden keer op keer onder het tapijt geveegd.

Voorbeelden?

-Er bestaan wel "tussenvormen" (tussenvormen tussen aanhalingstekens want tussenvormen bestaan eigenlijk alleen in de hoofden van creationisten. Ieder dier is een volledig compleet wezen en geen opstapje naar het volgende doel in de evolutie) een bladzijde terug heeft Hettys een hele waslijst van je geliefde tussenvormen laten zien, kijk maar..

-Genduplicatie is een gedocumenteerd fenomeen en het argument "macro-evolutie is onmogelijk want er kan onmogelijk informatie aan een genoom toegevoegd worden" kan ook van de baan...

Kortom, als er ook maar ergens ter wereld een wetenschapper een uitspraak doet die (al dan niet uit verband getrokken) een deel van het creationistische verhaaltje ondersteunt wordt die met liefde aangehaald en wordt er geroepen dat "de evolutietheorie op z'n gat ligt" maar de honderden bewijzen die datzelfde crea-verhaaltje als onzin bestempelen worden zonder omhaal verworpen.
Door de mand vallen heet dat...
Alles Is Simpel

antoon

Berichtdoor antoon » 29 aug 2008 15:51

Alles Is Simpel

Je doet je naam wel eer aan
alles een tussenvorm , ja zo lusten we er nog een.

DannyV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DannyV » 29 aug 2008 15:54

antoon schreef:
Alles Is Simpel

Je doet je naam wel eer aan
alles een tussenvorm , ja zo lusten we er nog een.

Argumentum ad hominem
Alles Is Simpel

antoon

Berichtdoor antoon » 29 aug 2008 15:58

ik bedoel geen naam maar onderschrift

DannyV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DannyV » 29 aug 2008 15:59

antoon schreef:ik bedoel geen naam maar onderschrift

Desalniettemin...

Argumentum ad hominem
Alles Is Simpel

antoon

Berichtdoor antoon » 29 aug 2008 16:18

wat doe jij dan, alleen maar roepen dat evolutie bewezen is, wordt helaas niet geacht als bewijs,evenmin kraaien dat de scheppingstheorie verworpen is , getuigd bepaaldelijk ook niet van werkelijkheidszin.

DannyV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DannyV » 29 aug 2008 16:23

antoon schreef:wat doe jij dan, alleen maar roepen dat evolutie bewezen is, wordt helaas niet geacht als bewijs,evenmin kraaien dat de scheppingstheorie verworpen is , getuigd bepaaldelijk ook niet van werkelijkheidszin.

Ik riep niet zomaar wat, ik heb het beargumenteerd!

Wat zijn al die dieren in Hettys lijstje? Allemaal in God's eerste werkweek geschapen? Of geven ze toch een duidelijke ontwikkeling weer?

Is genduplicatie (vermeerdering van informatie in het genoom) onmogelijk?..
Alles Is Simpel

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 aug 2008 17:42

antoon schreef:
Waarom gebruikte God dan wel de woorden 'zaaien en oogsten' en 'dag en nacht' ?
Volgens jouw interpretatie zou dat dan ook nieuw zijn.
Goed opgemerkt Hetty, toch denk ik aan de hand van de bijbel dat er een ander klimaat was
Genesis 1
6 Verder zei God: „Er kome een uitspansel tussen de wateren en er kome scheiding tussen de wateren en de wateren.” 7 Toen ging God ertoe over het uitspansel te maken en scheiding te maken tussen de wateren die onder het uitspansel zouden zijn en de wateren die boven het uitspansel zouden zijn. En het werd zo. 8 En God noemde het uitspansel voortaan Hemel. En het werd avond en het werd morgen: een tweede dag.

Dat uitspansel bestaat niet. Het is een visuele waarneming geweest van bijbelschrijvers die de hemel als een soort koepel zagen.
als het uitspansel wegregende hoe kon het dan nog bestaan ten tijde dat de psalmist aan het schrijven was?

Antoon schreef:Genesis2
5 Nu was er nog geen enkele struik van het veld op de aarde te vinden en er ontsproot nog geen plantengroei van het veld, want Jehovah God had het niet laten regenen op de aarde en er was geen mens om de aardbodem te bebouwen
6 Maar een nevel steeg gewoonlijk op uit de aarde en drenkte de gehele oppervlakte van de aardbodem.

Dit geheel in tegenspraak met gen. 1, waar de planten allang groeiden VOOR Adam was geschapen, maar dit terzijde.
In bovenstaande tekst staat duidelijk dat er nog niets groeide OMDAT het nog niet had geregend.
De voorwaarde voor plantengroei is volgens deze tekst regen.

Antoon schreef:Genesis 7
11 In het zeshonderdste jaar van Noachs leven, in de tweede maand, op de zeventiende dag van de maand, op deze dag werden alle bronnen van de grote waterdiepte opengebroken en werden de sluizen van de hemel geopend.

Wat waren dat voor sluizen? Wil je die tekst echt letterlijk opvatten? Hoe zagen die sluizen eruit?

Antoon schreef:Door deze passages zouden we de conclusie kunnen trekken dat er in het beginne een ander klimaat op aarde was.
De plantengroei werd niet beregend, maar beneveld vanuit de aarde
Er was water onder de aarde en boven de aarde, door het water boven de aarde zou er constant een diffuus licht kunnen schijnen op de dag dan natuurlijk
Bij de vloed werd deze status quo opgeheven want de wateren boven de aarde kwamen naar beneden.

Allemaal natuurlijk door vanuit de schrift te extrapoleren , maar het hoeft niet in tegenspraak te zijn met de hedendaagse bevindingen.

Je hebt mijn laatste opmerking genegeerd: In het noorden is het te donker voor tropische flora en fauna. Als het licht rond de evenaar al 'diffuus' was, hoe moeten er dan op de polen planten hebben kunnen groeien? Daar staat nooit de zon recht boven.

Heb je ook nog inhoudelijk antwoord op mijn andere posting? Zijn alle huidige dieren EN alle uitgestorven dieren op een dag geschapen? Heeft Adam ze allemaal bij name genoemd op een dag? Hoe pasten ze allemaal op deze wereld?
Van alle gevonden uitgestorven dieren heb ik maar een fractie gepost.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 29 aug 2008 17:46

Dit geheel in tegenspraak met gen. 1, waar de planten allang groeiden VOOR Adam was geschapen, maar dit terzijde.
In bovenstaande tekst staat duidelijk dat er nog niets groeide OMDAT het nog niet had geregend.
De voorwaarde voor plantengroei is volgens deze tekst regen.

wederom scherp opgemerkt, ik verwachtte het al sta mij toe dat ik in het weekend terugkom.

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 29 aug 2008 19:22

antoon schreef:Bassie is het niet zo dat er nog heel weinig dieren op dna onderzocht zijn?

Nee, dat is niet zo!
En al zou het wel zo zijn, dan nog is de conclusie (gebasserd op DNA-onderzoek) dat mens en chimpansee een gezamenlijke voorouder hebben gerechtvaardigd.
Heeft u zich nu al verdiept in het fenomeen ENDOGENE RETROVIRALE INSERTIES en hoe deze te verklaren zijn vanuit uw standpunt?

antoon

Berichtdoor antoon » 29 aug 2008 20:10

Bassie

het punt is dat u gewoon meer van de materie weet dan ik
dat zeg ik niet om mij ervan af te maken, maar het is gewoon een vaststelling.
Als u in discussie gaat met deskundigen uit de creationisme wereld komt er zeer waarschijnlijk iets anders uit.
Echte deskundigen uit de creatiehoek zijn hier gewoon niet.
in ieder geval stel ik nog steeds vast dat de claim in aanvaring komt met de werkelijkheid zoals die voor iedereen waarneembaar is.
en uitgaande van uw standpunt hoeveel mutaties zijn er nog nodig om de kloof te overbruggen.
hoeveel miljoenen jaren weer, nu weet ik dat evo,s gul zijn met miljoenen jaren .maar op een gegeven moment ga je toch nadenken waar ze nu weer mee bezig zijn, uiteraard is dat mijn eigen mening en natuurlijk van miljoenen en miljoenen christenen en ook andere mensen.

DannyV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DannyV » 29 aug 2008 21:47

antoon schreef:Bassie

het punt is dat u gewoon meer van de materie weet dan ik
dat zeg ik niet om mij ervan af te maken, maar het is gewoon een vaststelling.
Als u in discussie gaat met deskundigen uit de creationisme wereld komt er zeer waarschijnlijk iets anders uit.
Echte deskundigen uit de creatiehoek zijn hier gewoon niet.
in ieder geval stel ik nog steeds vast dat de claim in aanvaring komt met de werkelijkheid zoals die voor iedereen waarneembaar is.
en uitgaande van uw standpunt hoeveel mutaties zijn er nog nodig om de kloof te overbruggen.
hoeveel miljoenen jaren weer, nu weet ik dat evo,s gul zijn met miljoenen jaren .maar op een gegeven moment ga je toch nadenken waar ze nu weer mee bezig zijn, uiteraard is dat mijn eigen mening en natuurlijk van miljoenen en miljoenen christenen en ook andere mensen.

Oftewel;
Wat jullie ook allemaal zeggen ik geloof jullie lekker toch niet...
Alles Is Simpel

leojo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor leojo » 30 aug 2008 10:43

Er komt vanalles hier voorbij zeilen, met fouten van verschillende kanten.
Ik heb eerst even een aanrader, als je nu echt meer van de creationistische visie wil weten, lees dan het boek Oorsprong, van Ariël Roth. Dit boek is een goed onderbouwde uiteenzetting van het creationisme.

Wat een groot probleem blijft is de Cambrische explosie. Deze aardlaag zit vol met allerlei diersoorten. Alleen het lastige is: deze dieren zijn duidelijk in te delen in soorten en groepen. Een tussenvorm....
Ontbreekt.

Als al de dieren geëvolueerd zijn, hoe kan dan ineens in het Cambrium zo een massale groep dieren opduiken die gewoon in te delen zijn in soorten en groepen. De vogels hebben gewoon veren.... Er is nog steeds geen dier met half veren gevonden of een tussen soort waaruit de veren geëvolueerd zijn...

Hier laat ik het maar even bij...

Terug naar “Archief”