Verliefd - Verloofd - Getrouwd - Termijnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 aug 2008 07:37

wij zitten niet aan plaats verbonden... qua werk kan ik makkelijk switsen en m'n vriend ook. We zitten weleens te kijken in Friesland. Heerlijk rustig en gezellig mensen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 aug 2008 09:22

Ideaal, wij hebben ook wel eens gedacht om helemaal samen opnieuw te beginnen, in een totaal andere plaats. Maar ik ben toch blij dat we het niet hebben gedaan. We hechten toch erg veel waarde aan onze families dichtbij, en voelen ons ook erg thuis in Rhenen.
En ik zou ook niet in een klein dorpje in Friesland kunnen wonen, ik heb wat leven om me heen nodig.
Al wil ik erg graag terug naar mijn geboortedorp, mijn man absoluut niet, dus heb ik me daar maar bij neergelegd. Soms zou het veel makkelijker zijn, met al dat scholengedoe hier in Rhenen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 28 aug 2008 09:52

Dippie schreef:
Evelien schreef:nov. 2 jaar geleden. Dus zo heeel erg lang geleden is dat ook weer niet.
Ons huis (ja ik zeg nu ons huis omdat we er allebei al in wonen) is een hoekhuis en erg centraal (amersfoort). Dit huis was iets van 170.000

Voor 170.000 hebben we hier denk ik niet echt een mooi hoekhuis :wink:
De prijzen liggen hier dan misschien toch wel wat hoger.

Phoe..bij ons in het dorp heb je daar nog niet eens een appartement voor!! Hier beginnen de rijtjeshuizen bij de 219.000, en dan moet je echt ALLES opknappen!! Ik zeg het maar eerlijk, ons huis was iets duurder nog, en we komen zwaar te zitten.

Bij ons gingen er heel veel dingen verkeerd. Eerst zijn we bezig geweest met huurhuizen, maar er werd tegen ons gezegd dat we beter konden gaan kopen als dat financieel mogelijk was. Volgens hypotheekadviseur was het goed mogelijk, en zijn wij zelf ook aan het rekenen gegaan, en inderdaad, het bleek mogelijk. Wij huis gekocht...en toen begon de ellende!

We konden namelijk niet meer van ons huis af zonder dat we hypotheek hadden(de 3 weken waren al om), de banken gingen heel moeilijk doen waardoor het bedrag dat we eerst wel konden lenen opeens niet meer kon. Ze wilden ons 'slechts' 20.000 euro minder lenen dan eerst. We zouden van een van onze ouders een eenmalige schenking krijgen dat later is omgezet naar een lening en het bedrag dat we nog misten hebben we uiteindelijk bij iemand anders moeten lenen. En vervolgens wil de bank dat wij ook nog 'even' een bedrag van meer dan 10.000 euro inleggen in de hypotheek. Oftewel, drama genoeg.
En dan denken jullie misschien: jullie zijn zeker een laks stel samen..totaal niet! We zijn continu bezig geweest om iedereen na te bellen, hebben alles eindeloos uit laten rekenen, waren continu bezorgd waarom iedereen ons uitlachte...en uiteindelijk ging het dus toch aan alle kanten verkeerd.
Uiteindelijk hebben we alles wel rond kunnen krijgen, maar we zitten wel veel zwaarder als dat we ooit hebben gewild. We krijgen straks een leuk huis, maar we hebben vaak tegen elkaar gezegd: 'waren we toch maar gewoon gaan huren, dan hadden we zoveel ellende niet gehad'. (tenminste..niet op deze manier)

Voor ons was in Friesland eventueel ook nog een optie geweest (familie van vriend woont daar) Maar ik had er geen zin in om daar te gaan wonen, onder het toeziend oog van schoonmoeder. En wat ook meespeelde is dat mijn vriend daar veel minder kans heeft op leuk werk, en het daar toch ook best wel eenzaam is!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 aug 2008 10:11

Dat is vervelend Alries! Bah zeg!
Toen wij naar huizen keken, heb ik al meteen gezegd dat ik absoluut geen geld van mijn mans ouders wil lenen. Ik wist wel dat ze dat echt wel wilden, maar dat vond ik niet nodig.Wij wilden een huis en een bestaan samen opbouwen, daar hoefde ik mijn ouders of de zijne echt niet bij.
Maar toen kwam dus dit huis, en mijn man was bezig met het afbouwen van zijn bedrijf. We wisten dat we voor we trouwden daar een heel aardig spaargeldbedrag uit zouden hebben, maar op dat moment wás dat er gewoon nog niet. Toen heeft mijn schoonvader dat bedrag toch tijdelijk geleend. Achteraf baalde ik daar soms ook best van, want dat was niet de bedoeling, en na een maand of 3 hebben we alles ook wel in 1 x terugebetaald, nog voor we in het huis woonden, maar toch, ik wilde het zelluf doen :) Maarja, nu hebben we wel een gaaf huis, waar we wel even kunnen blijven wonen (het is nog even van wat factoren afhankelijk hoe lang nog). Dus dat is wel een voordeel. Maar superkrap zitten lijkt me idd niet fijn, en vooral niet omdat het is gebeurd door allerlei gerotzooi van de bank!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 28 aug 2008 11:16

Kan me goed voorstellen dat je geen geld van je schoonouders wilde lenen. Dat wilde wij ook niet! Ze had gezegd dat we geld zouden KRIJGEN. Toen de hypotheek steeds maar niet rond kwam, heeft mn schoonmoeder onze hypotheekadviseur gebeld, en achter ons rug om de hele boel veranderd, en toen werd het opeens een lening! Daarna zei ze dat ze ons nooit het geld had willen geven, maar altijd wilde lenen aan ons.

Mn vriend baalt ontzettend van de situatie en vind het vreselijk dat we nu bij 3 verschillende personen geld lenen..dus als we getrouwd zijn wil hij zijn moeder en nog 1tje zo snel mogelijk afbetalen. Verder is hij op zoek naar een andere baan, omdat hij best weinig verdient in vergelijking met mensen van zelfde leeftijd/zelfde opleiding. Dus die nieuwe keuken/mooie bank/buffetkast enz, die komen er de eerste jaren dus nog niet, want we moeten afbetalen!

We zijn verder echt niet zielig door deze situatie en ondanks alles zijn we gewoon nog dolgelukkig met elkaar en hebben we heel veel zin om te gaan trouwen, maar ik wil even aanduiden dat een huis kopen ook de nodige sh** kan meebrengen en dat je er echt heel goed over na moet denken en vooral, pas er voor op dat ouders je geld willen geven of lenen, want sommige vinden dan dat ze opeens het recht hebben om zich met de inrichting/verbouwingen enz te kunnen bemoeien! En dat kan heel vervelende situaties en veel ergenis veroorzaken.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 28 aug 2008 11:35

pfff heftige situatie zeg. Veel sterkte ermee

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 aug 2008 11:59

wij kunnen niet eens kopen...

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 28 aug 2008 12:05

trijntjejohanna schreef:wij kunnen niet eens kopen...

Mag ik vragen waarom niet? :wink: Lukt het niet op 1 salaris, of heeft je man geen vast contract?
Ik vraag het omdat er meestal wel een mogelijkheid is, alleen moet je als starter echt niet te hoge eisen hebben.
Wij wonen in een oud wijkje, huisjes van 1932, heel knus enzo... Nu staat er sinds gisteren weer een hoekhuisje te koop, maar wel voor 179.000 euro, voor een starter bijna niet te doen. En wat heb je dan? Een leuk oud huisje, best wel leuke wijk, woonkamer, badkamer en 3 slaapkamertjes, een een tuintje van 2 bij 2 meter.... :roll: (Wij hebben wel een veel grotere tuin hoor :mrgreen: ) en je moet er nog keiveel aan doen...dus daar moet je ook geld voor hebben!
Dan zou ik zeggen, ga lekker in een appartement zitten... Alles gelijkvloers, ideaal als je samen werkt en ga als een speer een spaarpotje maken zodat je over een 2 á 3 jaar alsnog gewoon een eensgezinswoning kan kopen.
Maar ja, tegenwoordig is een flat helemaal niet meer in...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 28 aug 2008 12:13

Helemaal eens Ansje!
Mijn ouders zijn in een flat begonnen, op sinaasappelkistjes. Langzamerhand wat mooie meubels aangeschaft en toen mijn zus er was zijn ze verhuisd naar een prachtig tussenhuis.
Laatst had ik het met mij vriendje ook over later, trouwen enzo. We zitten nu allebei op kamers en moeten nog zo´n 4 - 5 jaar studeren. Ik zou er geen bezwaar tegen hebben om in mijn studententijd te trouwen en een flatje te huren, maar vriendjelief ziet trouwen als het einde van zn studentenleven én "als je trouwt moet je in een koophuis gaan wonen" :lol:
~Get out and do what we were meant to do~

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 aug 2008 12:18

alleen mijn man verdient maar... daar kan je bijna geen hypotheek mee krijgen..

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 aug 2008 14:04

TJ, hoe zit het eigenlijk met dat gastouderschap? Gaat dat nog door?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 aug 2008 22:24

Maar een huis met een woonkamer en 3 slaapkamers is toch helemaal niet klein? Ik bedoel: samen heb je echt aan 1 slaapkamertje wel zat hoor.
Wij hebben ook geen tuin, en ook ''maar' drie slaapkamers, 1 woonkamer(tje) (wel zo praktich ingericht dat niemand doorheeft dat het maar 24 m2 is). We hebben dan wel een enorme garage onder het huis, dat is het voordeel. Maar voor 180.000 kom je er hier sowieso al niet mee. Dan krijg je toch echt 1 slaapkamertje en 1 woonkamertje.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 28 aug 2008 22:40

MissF schreef:Maar een huis met een woonkamer en 3 slaapkamers is toch helemaal niet klein? Ik bedoel: samen heb je echt aan 1 slaapkamertje wel zat hoor.
Wij hebben ook geen tuin, en ook ''maar' drie slaapkamers, 1 woonkamer(tje) (wel zo praktich ingericht dat niemand doorheeft dat het maar 24 m2 is). We hebben dan wel een enorme garage onder het huis, dat is het voordeel. Maar voor 180.000 kom je er hier sowieso al niet mee. Dan krijg je toch echt 1 slaapkamertje en 1 woonkamertje.

Wel kleine slaapkamertjes en oud. Je moet er echt veel aan opknappen. Nou, dan vind ik 180000 wel een hoop geld, want dan heb je alleen het huis nog maar en moet je er nog van alles aan doen.
Wij hebben bijvoorbeeld alle schroten (want die zaten echt van onder tot boven overal) weg moeten halen. Het hele huis hebben we gegipst. Een halve nieuwe vloer erin, ontzettend veel schilderwerk... In de meeste huisjes zit een gare keuken, in de onze dan niet... Tjah...dat komt er dan nog allemaal bij en dat moet je wel willen en het budget voor hebben.
Voor een normale eensgezinswoning van zo'n 15 jaar oud betaal je hier rond de 220000/230000. Dat is voor starters dus absoluut niet haalbaar, of je moet een gigaspaarrekening hebben of een heel goed salaris!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 aug 2008 22:47

Ja dat is idd zo. En als je zoveel op moet knappen, ben je nog onwijs veel kwijt natuurlijk.
Ik vind het sowieso niet superhandig (en das persoonlijk) om te beginnen met een huis van 240.000 ofzo. Dan zit je goed vast. Ik ben toch wel dolblij dat, toen wij heel graag een kindje wilden, daar in financieel opzicht niet over na hoefden te denken. Als ik zou willen, kan ik stoppen met werken, en als werk/kindje combinatie echt niet werkt, dan kan ik er ook nog voor kiezen om te stoppen (al is dat niet mijn eerste keus). Dat lijkt me fijner dan dat je pers‚ moet blijven werken en nog veel ook.

Maar ieder zijn keus natuurlijk in die dingen :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2008 00:15

Ansje schreef:Maar ja, tegenwoordig is een flat helemaal niet meer in...

Waarom worden er dan zoveel appartementen gebouwd? Wij zijn heel blij met ons huisje :) We houden toch niet zo van tuinieren, dus die 5 meter plantenbak is al meer dan genoeg. Alleen als je op korte termijn kinderen wilt, wordt het wat krap. Maar er zijn toch ook genoeg flats te koop met drie slaapkamers ofzo.

Terug naar “Archief”