Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2008 20:15

Lalage schreef:Dus ik ben van mening veranderd over het elke zondag naar de kerk gaan: als je een tijd niet gaat, dan ga je het vanzelf missen en dan heb je wel weer zin om erheen te gaan.

Nou... dubieus hoor! :wink: Want het kan er natuurlijk ook op uitlopen dat iemand nooit meer gaat, omdat hij/zij het totaal niet mist...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 aug 2008 06:13

Riska schreef:
Lalage schreef:Dus ik ben van mening veranderd over het elke zondag naar de kerk gaan: als je een tijd niet gaat, dan ga je het vanzelf missen en dan heb je wel weer zin om erheen te gaan.

Nou... dubieus hoor! :wink: Want het kan er natuurlijk ook op uitlopen dat iemand nooit meer gaat, omdat hij/zij het totaal niet mist...

Dat kan ook, en dan heb ik misschien geen gelijk in het geval van die persoon OF die kerk past niet bij die persoon. Maar bij mij is het altijd zo gegaan dat God me op een gegeven moment weer roept om op een of andere manier weer met Hem in contact te komen. Het initiatief komt lang niet altijd van mij. En blijkbaar kan het soms verfrissend zijn om van je oude ritme af te wijken wat kerkgang e.d. betreft.

Ik denk wel dat het heel belangrijk is om te zorgen dat je altijd contact met medechristenen houdt. Maar met tegenzin naar de kerk gaan kan soms je beeld van God juist verstoren, wanneer je bijvoorbeeld gaat denken: ik vind de kerk saai, dus dan zal God ook wel saai zijn.

Chris7
Mineur
Mineur

waarom ga je nog naar de kerk

Berichtdoor Chris7 » 27 aug 2008 07:31

Lalage,

Mag ik je vragen naar wat voor kerk je gaat?

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 27 aug 2008 07:35

Ger,

Bedankt voor je wijze woorden! Ik geniet altijd heel erg van je berichten, dus vooral blijven doen. Ik herken mij ook in wat je schrijft over iemand die sinds een jaar bij jou in de kerk komt en daar helemaal opbloeit.
Echt zo fijn om mee te maken! Mijn vrouw heeft dezelfde ervaring en daar kunnen we God alleen maar heel dankbaar voor zijn!

Gods zegen gewenst!

Chris

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: waarom ga je nog naar de kerk

Berichtdoor Lalage » 27 aug 2008 07:44

Chris7 schreef:Lalage,

Mag ik je vragen naar wat voor kerk je gaat?

Momenteel is dat een PKN-gemeente.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 27 aug 2008 08:07

Lalage schreef:Ik denk wel dat het heel belangrijk is om te zorgen dat je altijd contact met medechristenen houdt. Maar met tegenzin naar de kerk gaan kan soms je beeld van God juist verstoren, wanneer je bijvoorbeeld gaat denken: ik vind de kerk saai, dus dan zal God ook wel saai zijn.

Persoonlijk denk ik dat het echt essentieel is om in contact te blijven met je medechristenen. En over het algemeen is de kerk daar een goede plek voor. Maar ik denk dat het niet noodzakelijk is dat die ontmoetingsplaats een kerk is. Want als je bijvoorbeeld alleen een catechesatiegroep(hoe schrijf je dat ook alweer :? ) bezoekt en daar je medechristenen ontmoet, kan je volgens mij echt wel een bruisend geloofsleven hebben. Maar plichtmatig in de kerk zitten waar je alleen voor de vorm naartoe komt of omdat je een bepaalde taak hebt vind ik een kwalijkere zaak. Want voor mij is het belangrijker dat je een levend geloofsleven hebt, dan dat je iedere week in de kerk zit. Ik heb soms ook totaal geen zin om naar de kerk te gaan en dan ga ik ook niet. Maar een avond van onze jeugdgroep missen doe ik liever niet, omdat ik het daar gaaf vind om met leeftijdsgenoten over God (en vele andere dingen) te praten.
Laat je leiden door Hem!

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 27 aug 2008 08:15

Lalage,

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Wij hebben dat ook tot een jaar geleden gehad en ik geloof nu dat we pas echt op onze plaats zitten. Ik heb het afgelopen jaar zoveel geleerd! Het is echt een heel bijzonder jaar geweest met al zijn ups en downs, maar ik had het voor geen goud willen missen!

Hiermee wil ik overigens niet aangeven dat je wellicht een andere kerk zou moeten gaan zoeken, want dat is niet aan mij om daarover te oordelen!

Even off topic: Hoe kom je aan de naam Lalage? Ik vroeg het mij al heel lang af, dus vandaar mijn vraag.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: waarom ga je nog naar de kerk

Berichtdoor Lalage » 27 aug 2008 09:01

Chris, de afgelopen twee keer dat we naar die PKN-gemeente gingen bevielen juist erg goed en we hebben wel het idee dat dat bij ons past.

Chris7 schreef:Even off topic: Hoe kom je aan de naam Lalage? Ik vroeg het mij al heel lang af, dus vandaar mijn vraag.

Het is een Griekse meisjesnaam die je zou kunnen vertalen als 'kletskousje'. Je moet het dus uitspreken als [Laalaagè] met de g als in het Engelse 'go'.

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 27 aug 2008 09:18

Lalage,

Fijn om te horen dat jullie je daar thuis voelen! Er zijn zo veel verschillende kerken in Nederland, dat ik bijna zeker weet, dat er voor iedereen wel een kerkverband is, waar je je thuis zou moeten kunnen voelen.

Gods zegen gewenst in deze gemeente!

Bedankt voor je uitleg betreffende de naam, kletskousje!

Terug naar “Archief”