Zwanger deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 aug 2008 15:13

en soms zitten ze er radicaal naast..... :shock: De ouders vertellen dat het kind zo gehandicat was dat ze het maar moesten aboteren. Niet gedaan. Toen het kind geboren werd was er niks aan te zien en de artsen geloofden er niks van. Het kind had alleen last van epilepsie (omdat 1 van de andere kinderen het ook had en het genetisch bepaald kon zijn, geen idee of het bij hen zo was).

En zo hadden ze bij mijn moeder (toen die zwanger was van mijn zusje) een echo gemaakt dat die gyneacoloog zei dat er geen leven meer zat. Hij wilde al gelijk over gaan om het weg te laten halen. Mijn ouders vertrouwden het niet (ze kwamen naar het zh in het weekend was op zaterdag) en hebben toen een afspraak gemaakt voor de maandag. En maandag bleek alles goed te zijn. Wat bleek nou? die gyneacoloog kon niet met het apparatuur overweg wat ze in Kampen hadden staan (was ee gyneacoloog uit een andere stad). :|

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2008 15:18

Evelien schreef:en soms zitten ze er radicaal naast..... :shock: De ouders vertellen dat het kind zo gehandicat was dat ze het maar moesten aboteren. Niet gedaan. Toen het kind geboren werd was er niks aan te zien en de artsen geloofden er niks van. Het kind had alleen last van epilepsie (omdat 1 van de andere kinderen het ook had en het genetisch bepaald kon zijn, geen idee of het bij hen zo was).

En zo hadden ze bij mijn moeder (toen die zwanger was van mijn zusje) een echo gemaakt dat die gyneacoloog zei dat er geen leven meer zat. Hij wilde al gelijk over gaan om het weg te laten halen. Mijn ouders vertrouwden het niet (ze kwamen naar het zh in het weekend was op zaterdag) en hebben toen een afspraak gemaakt voor de maandag. En maandag bleek alles goed te zijn. Wat bleek nou? die gyneacoloog kon niet met het apparatuur overweg wat ze in Kampen hadden staan (was ee gyneacoloog uit een andere stad). :|

BRRRRRR, moet je niet aan denken......
Zou ook altijd adviseren om een seccond opinie te laten doen voor je ook maar een ingrijpende beslissing neemt als wat je hierboven beschrijft.
Maar er zijn inderdaad artsen die gewoon geen echo's kunnen lezen.
Zo zei een arts bij mij toen hij met het echo apperaat bezig was:
Kijk dan is hier uw baarmoeder............
Zeg ik: sjonge hebben ze dan toch mijn blaas weggehaald en niet mijn baarmoeder? Dat is stom!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 aug 2008 15:26

tante-tortel schreef:In de tijd dat wij kinderen kregen deden ze die echo's niet of je moest tekenen dat als het niet goed was jij je kind liet aborteren.

Zo, da's bizar, dat ze zo'n formulier hadden! Wat erg zeg!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2008 15:54

Inderdaad, gelukkig is dat niet meer zo.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 aug 2008 16:38

tante-tortel schreef:
Evelien schreef:en soms zitten ze er radicaal naast..... :shock: De ouders vertellen dat het kind zo gehandicat was dat ze het maar moesten aboteren. Niet gedaan. Toen het kind geboren werd was er niks aan te zien en de artsen geloofden er niks van. Het kind had alleen last van epilepsie (omdat 1 van de andere kinderen het ook had en het genetisch bepaald kon zijn, geen idee of het bij hen zo was).

BRRRRRR, moet je niet aan denken......
Zou ook altijd adviseren om een seccond opinie te laten doen voor je ook maar een ingrijpende beslissing neemt als wat je hierboven beschrijft.
Maar er zijn inderdaad artsen die gewoon geen echo's kunnen lezen.
Zo zei een arts bij mij toen hij met het echo apperaat bezig was:
Kijk dan is hier uw baarmoeder............
Zeg ik: sjonge hebben ze dan toch mijn blaas weggehaald en niet mijn baarmoeder? Dat is stom!

ja en ze hadden daarvoor al een miskraam gehad ( m'n moeder was toen 4 maanden zwanger) en dan dit.

Het is echt heel raar. dat sommige dingen zo gebeuren en arsten zijn hard en worden steeds harder als het gaat om een handicap etc. bbbrrr

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 25 aug 2008 18:01

Idd, zo had ik afgelopen jaar een college over speciaal onderwijs. Toen werd er verteld onder welke categorie scholen voor blinde kinderen vielen, maar dat die er bijna niet meer waren omdat er bijna geen kinderen meer geboren worden die blind zijn (die worden gewoon weggehaald voor ze geboren zijn:() Ik was geschokt!

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 25 aug 2008 18:33

Allereerst wil ik MissF even complimenteren voor de manier waarop ze ons laat meegenieten van haar zwangerschap!! Ik leef heel erg met je mee!!!

Dan de 20 weken echo.............. Die is er inderdaad niet voor niets. Er kunnen goede dingen mee opgespoord worden, zodat, zoals TT al eerder aangaf tijdig de juiste zorg kan worden geboden. Het doen van een 20 weken echo, maakt je echt geen ontaarde moeder o.i.d. (vandaar mijn vraag aan TheKeimpe).

Wij hebben wel de tweede keer een 20 weken echo laten maken en inderdaad kwam er toen uit dat onze zoon ernstige afwijkingen had. Voor ons was er geen denken aan een zwangerschapsafbreking!!! Wij vertrouwen op God en Hij zal ons ook hier door heen leiden! Mijn gezondheid ging echter rap achteruit na de diagnose en drie weken later bleek dat de afwijkingen van onze zoon er voor zorgde dat mijn gezondheid nog meer verslechterde en de prognose erg somber was. Wij hoefden niet te vragen om een second opinion, die kregen wij automatisch. Dezelfde diagnose werd gesteld.........De afloop is alom bekend.

Wat ik hiermee wilde zeggen is wanneer je twijfels hebt over je zwangerschap lijkt het me namelijk niet dat je gaat wachten tot 20 weken, omdat je dan namelijk "gewoon" zult moeten bevallen (er wordt dus niks weggehaald).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2008 18:39

esli schreef:Idd, zo had ik afgelopen jaar een college over speciaal onderwijs. Toen werd er verteld onder welke categorie scholen voor blinde kinderen vielen, maar dat die er bijna niet meer waren omdat er bijna geen kinderen meer geboren worden die blind zijn (die worden gewoon weggehaald voor ze geboren zijn:() Ik was geschokt!

Huh, kan je dat voor de geboorte al weten dan?

Met heel veel afwijkingen (bv Down) is het zo dat een test enkel aangeeft of je er meer of minder risico op hebt. Voor 100% zekerheid van genetische afwijkingen is een vlokkentest nodig en daarbij is 1% kans op een miskraam.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 25 aug 2008 18:48

Hmm de technische details heb ik niet opgezocht. Maar ik vond het wel schokkend dat bepaalde vormen van speciaal onderwijs verdwijnen omdat die kinderen 'uitsterven' :(

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 aug 2008 20:00

De 20 weken echo is vooral om te kijken of het ruggetje dicht is, of alle beentjes en armpjes, teentjes en vingertjes er zijn en of het gehemlte dicht is. Voor al die andere ziektes heb je volgens mij vlokkentesten enzo, prenatale tests. Maar daar beginnen we niet aan, omdat we er op dit moment geen reden voor hebben.

Het is in elk geval een vrolijk kind, het schopt er lekker op los (maar nog steeds vooral in mijn buik voelbaar, niet aan de buitenkant, al kwam mijn kleine nichtje gister in de kerk naar me toehollen, legde 2 seconden haar hand op mijn buik en riep enthousiast:' Ik voel hem!' Ik denk dat het niet kan, maar you never know ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 25 aug 2008 20:36

MissF schreef:De 20 weken echo is vooral om te kijken of het ruggetje dicht is, of alle beentjes en armpjes, teentjes en vingertjes er zijn en of het gehemlte dicht is. Voor al die andere ziektes heb je volgens mij vlokkentesten enzo, prenatale tests. Maar daar beginnen we niet aan, omdat we er op dit moment geen reden voor hebben.

Het is in elk geval een vrolijk kind, het schopt er lekker op los (maar nog steeds vooral in mijn buik voelbaar, niet aan de buitenkant, al kwam mijn kleine nichtje gister in de kerk naar me toehollen, legde 2 seconden haar hand op mijn buik en riep enthousiast:' Ik voel hem!' Ik denk dat het niet kan, maar you never know ;) )

Hoeveel weken ben je zwanger nu missf, of heb ik wat gemist nu? :oops:
Toen ik zwanger was voelde ik het met 16 weken al en met 20 weken was het echt goed voelbaar, ook aan de buitenkant :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 aug 2008 20:38

Bijna 20 weken ;) nog 2 dagen.
Ik voelde het met 18 weken voor het eerst. En nu heb ik wel 2 keer een echte schop gevoeld, maar mijn man heeft niet veel geduld om vijf minuten met zijn hand op mijn buik te liggen, dus de kans dát ie iets voelt is ook wel klein ;) Maar ik voel het zelf ook vooral in mijn buik. Heel apart hoor, het went nog niet helemaal :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 aug 2008 20:45

Het gaat echt super snel missf! Lijkt me ook erg apart om je kindje te voelen schoppen maar wel een bewijs dat er leven in je buik zit.
Gaat je man mee met de 20weken echo of moet hij gewoon werken?

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 25 aug 2008 20:46

Ja, dat is heel apart inderdaad. Zeker in het begin, dan voel je gewoon een soort van vlindertje binnen in je buik vliegen :wink:
Mijn zoon was zeeeeeeeeer beweeglijk toen die wat groeide. Van een afstandje zag iedereen altijd m'n buik heen en weer gaan :mrgreen: Dus wie weet, krijg jij dat ook allemaal nog, maar wel leuk hoor! :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 26 aug 2008 12:19

Mijn vrouw en ik zijn ook in verwachting van ons eerste kind. We zijn nu 15 weken. Ze heeft afgelopen maand wel een halve week in het ziekenhuis gelegen vanwege uitdroging. Oorzaak was een warme dag en door zwangerschapsmisselijkheid niets meer binnen kunnen houden. Maar alles gaat goed met moeder en kind!
Laat je leiden door Hem!

Terug naar “Archief”